Titulació | Tipus | Curs | Semestre |
---|---|---|---|
4310486 Formació de Professorat d'Educació Secundària Obligatòria i Batxillerat, Formació Professional i Ensenyaments d'Idiomes | OT | 0 | A |
No es contemplen.
L'objectiu d'aquest mòdul de didàctica específica és capacitar al futur professor de secundària perquè pugui ensenyar els continguts de les àrees de coneixement de la llengua i la literatura integrant els coneixements disciplinaris i els de didàctica. Inclou els blocs d'Ensenyament i aprenentatge de la llengua i la literatura i el d'Innovació docent i iniciació a la recerca.
El mòdul específic de Llengua i Literatura catalana i espanyola i la seva didàctica s'articula en 2 matèries: Ensenyament i aprenentatge de la llengua i la literatura (9 cr) i Innovació docent i recerca educatia (6 cr)
Ensenyament i aprenentatge de llengua i la literatura (9 cr)
Ensenyament i aprenentatge de la literatura i de la lectura (5cr)
Ensenyament i aprenentatge de la llengua (4cr)
Innovació docent i recerca educativa (6 cr)
Activitats i dinàmiques d'aula (2cr)
Innovació docent i programació escolar (4cr)
Tipus: Presencial i dirigida
Magistral/expositiva. Anàlisi de casos i presentació d'exemples. Comentari de textos. Anàlisi i discussió de propostes didàctiques.
Tipus: Supervisades
Tutories col·lectives i individuals.
Tipus: Autònomes
Estudi personal. Lectures i treball sobre les lectures. Activitats pràctiques i propostes didàctiques (individuals i en grup).
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Presencial i dirigida | 97,5 | 3,9 | |
Tipus: Supervisades | |||
Supervisades | 97,5 | 3,9 | |
Tipus: Autònomes | |||
Autònomes | 180 | 7,2 |
La metodologia docent i l'avaluació proposades a la guia poden experimentar calguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries.
Consideracions generals
L’assistència a les classes és obligatòria. L’estudiant ha d’assistir a un mínim d’un 80% de les sessions completes de cada un dels professors que intervenen al Mòdul. En cas contrari es considerarà “no presentat”.
Per aprovar el mòdul Didàctica de la Llengua i la Literatura catalana i espanyola l cal haver aprovat cada un dels blocs de continguts i cada una de les temàtiques que els configuren i que es cursaran de forma independent.
En les activitats lliurades per escrit (individuals o en grup) es tindrà en compte la correccció lingüística, la redacció i els aspectes formals de presentació. Així mateix, cal expressar-se oralment amb fluïdesa i correcció i cal mostrar un alt grau de comprensió dels textos acadèmics. Una activitat pot ser no avaluada, retornada o suspesa si el professorat considera que no compleix els requisits esmentats anteriorment.
El detall de l’avaluació de cada temàtica es proporcionarà amb el programa a l’inici de curs.
L’avaluació sumativa de cada una de les temàtiques de cada bloc inclou activitats en grup i activitats individuals. Per poder fer mitjana s’ha de treure com a mínim un 4 de cada una de les activitats previstes per a ser avaluades i que el professorat indicarà prèviament.
Al llarg de la part del mòdul que cada professor/a imparteix, es poden demanar tasques complementàries sense haver de ser considerades necessàriament tasques d’avaluació, però sí de lliurament obligatori.
El lliurament de treballs es realitzarà prioritàriament per la via del campus virtual. Es podran habilitar altres vies de lliurament, previ acord amb el professorat, informades via presencial a la classe i via campus virtual. No s’acceptaran treballs lliurats per vies no acordades amb el professor/a ni tampoc els treballs amb formats incorrectes, que no incloguin el nom dels autors i la temàtica a la que fan referència o que s’enviïn fora de termini.
D’acord a la normativa UAB, el plagi o còpia d’algun treball es penalitzarà amb un 0 com a qualificació, perdent la possibilitat de recuperar-la, tant si és un treball individual com en grup (en aquest cas, tots els membres del grup tindran un 0). Si durant la realització d’un treball individual a classe, el professor/a considera que un estudiant està intentant copiar o se li descobreix algun tipus de document o dispositiu no autoritzat pel professorat, es qualificarà el mateix amb un 0, sense opció de recuperació.
Cal mostrar una actitud compatible amb la professió educativa per aprovar aquest mòdul. Es valorarà l’escolta activa, el respecte, la participació, la cooperació, i la puntualitat. També es tindrà en compte el compromís ètic amb els principis deontològics de la professió.
La metodologia docent i l'avaluació proposades poden experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries.
La qualificació final del mòdul tindrà en compte:
a) Haver aprovat tots els blocs de continguts cursats de forma independent
b) El compliment dels criteris d’assistència
c) El lliurament de les tasques proposades en el termini indicat
d) L’absència de plagi d’acord amb les indicacions esmentades en els punts anteriors
Avaluació de les matèries
I. Innovació docent i recerca educativa (6 cr)
Activitats i dinàmiques d'aula (2cr)
Treball en grup gran: Portafoli en format web de recursos i eines didàctiques útils per a l’ensenyament de llengües. En format web.
Elaborat per tot el grup sencer de forma col·laborativa.
Ha d’incloure recursos didàctics per a l’ensenyament i aprenentatge de llengües.
Els recursos han d’haver estat ben seleccionats i justificats.
Lliurament a l'abril.
Innovació docent i programació escolar (4cr)
Adaptació d'unitat de llibre de text (prova individual). Abril/maig.
II. Ensenyament i aprenentatge de la llengua i la literatura (9cr)
Ensenyament i aprenentatge de la literatura i la lectura (5cr)
Club de lectura. Lectura de narracions per a adolescents i participació activa en el fòrum durant tot el curs.
Treball escrit de programació de la lectura literària, exercicis i presentacions a classe (Treball en grup recuperable). Lliurament al març.
Ensenyament i aprenentatge de la llengua (4cr)
Diari d'aprenentatge que inclourà activitats individuals i en grup d'anàlisi ireflexió sobre l'ensenyament de la llengua a secundària. Lliurament al febrer.
Per a la nota final, es tindran en compte les intervencions al fòrum i les activitats de classe.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Avaluació d'Ensenyament i aprenentatge de la llengua i la literatura | 60% | 0 | 0 | 1, 2, 3, 4, 7, 8, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19 |
Avaluació d'Innovació docent i recerca educativa | 40% | 0 | 0 | 1, 3, 5, 6, 9, 13, 15 |
Bibliografia de Innovació docent i Ensenyament i aprenentatge de la llengua i la literatura
ADELL, P. (2009) La correcció i l’avaluació dels escrits segons la veu del professorat. Articles de Didàctica de la Llengua i la Literatura, 47 : 73-84
BRONCKART, J.P.; PLAZAOLA, I (2000) La transposició didàctica. Història i prespectives d’una problemàtica fundacional. A Camps, A.; Ferrer, M. (coord.) Gramàtica a l’Aula. Barcelona: Graó. (39-63)
CAMPS, A (1998) L’ensenyament de la gramàtica. A Camps, A. i T.Colomer (coord.) L’ensenyament i l’aprenentatge de la llengua i la literatura en l’educació secundària. Barcelona: ICE / Horsori (105-126)
CAMPS, A. (2000) Aprendre gramàtica. A Camps, A.; Ferrer, M. (coord) Gramàtica a l’aula. Barcelona.Graó (pp. 101 – 118)CAMPS, A. (1994): “Projectes de llengua entre la teoria i la pràctica”, Articles de Didàctica de la Llengua i la Literatura, 2, 7-20.
CAMPS, A. (comp.) (2003) Seqüències didàctiques per aprendre a escriure. Barcelona: Graó
CAMPS, A. (coord) (2005) Bases per a l'ensenyament de la gramàtica. Barcelona: Graó.
CCAMPS, A.; F.ZAYAS (coord.) Seqüències didàctiques per aprendre gramàtica. Barcelona: Graó.
CHARTIER, A.M. (2004): Enseñar a leer y escribir. Una aproximación histórica. México:Fondo de Cultura Económica.
COLOMER, T. (2006): Andar entre libros. La lectura literaria en la escuela. México:Fondo de Cultura Económica. 2ed.
COLOMER, T. (coord) (2008): Lectures adolescents. Barcelona: Graó.
Consell Assessor de la llengua a l’escola (2007): “El Projecte Lingüístic de Centre” a Conclusions de la comissió del projecte lingüístic de centre (pdf que es pot descarregar a:
http://www20.gencat.cat/docs/Educacio/Documents/ARXIUS/consell-comissio_projecte.pdf
Direcció general de l’Educació Bàsica i el Bartxillerat: Currículum i Organització. http://phobos.xtec.cat/edubib/intranet/index.php (pàgina on es troben tots els documents oficials i el del desplegament del
DURÁN, C. (2010): “Parlem de l’adverbi. Els conceptes gramaticals dels alumnes de l’ESO” a Articles de Didàctica de la Llengua i la Literatura, 52, p. 91-111.
DURÁN, C. (2010): “Les competències i l’ensenyament de la gramàtica” a Articles de Didàctica de la Llengua i la Literatura, 51. p. 36-50.
DURÁN, C. (2012): “Llegir per escriure i escriure per llegir: una webquest sobre el Lazarillo de Tormes” Articles, 56. p. 19-26.
GUASCH, O. (2004) Hablar para escribir. A AA.VV. La composición escrita (de 3 a 16 años). Barcelona: Graó. (39-44).
GUASCH, O. (2004) Escribir en una segunda lengua: un doble reto. Textos de Didàctica de la Lengua y laLiteratura, 37, 76-88,2004
Las bibliotecas escolares en España. Análisis y recomendaciones. Madrid:Fundación Germán Sánchez Ruipérez-IDEA, 2005.
LERNER, D. (2001): Leer y escribir en la escuela: lo real, lo posible y lo necesario. México:Fondo de Cultura Económica
MEEK, M. (2004): En torno a la cultura escrita. México:Fondo de Cultura Económica.
MILIAN GUBERN, M. (2000) Materials per a la formació dels ensenyants. A Camps, A.; Ferrer, M. (coord.) Gramàtica a l’Aula. Barcelona: Graó. (77-95)
MILIAN GUBERN, M. (2005). Parlar per fer gramàtica. Articles de Didàctica de la Llengua i de la Literatura, 37: 11-30.
MILIAN, M. (2009) Parlem d’ortografia: què és, com s’aprèn i com s’ensenya. Articles de Didàctica de la Llengua i la Literatura, 48
Milian, M. (2010) “L’ensenyament de la composició escrita” A. Camps. (coord) Didàctica de la Llengua i la Literatura, Barcelona: Graó, Formació del professorat. Educació secundària, 11, vol.II.MILIAN,M. (1993) Las actividades de escritura en las áreas curriculares no lingüísticas. Aula,14, 34-39.
MILLÁN, J.A. (coord.) (2008): La lectura en España. Informe 2008. Madrid:Federación de Gremios de Editores de España.
MORENO, V. (2004): Lectores competentes. Madrid: Anaya.
NOGUEROL, A. i altres (2005): “Ensenyar i aprendre llengua i comunicació en una societat multilingüe i multicultural”, en les Conclusions del Debat Curricular (pdf que es pot descarregar a http://xtec.net/e13_debatcurricular/docs/1.llenguatge.pdf)
PÉREZ, A. (2008):“La naturaleza de las competencias básicas y sus aplicaciones pedagógicas”en Cuadernosde Educación 1. (pdf que es pot descarregar a: http://213.0.8.18/portal/Educantabria/Congreso%20Competencias%20Basicas/index.html)
RIBAS,T. (2001) Què pot aportar l’avaluació formativa a l’ensenyament i l’aprenentatge de l’escriptura? . Articles de Didàctica de la Llengua i la Literatura, 25, 31-41RIBAS, T. (2009): “L’avaluació i l’ensenyament de llengües: dos àmbits que s’aproximen”, Articles de Didàctica de la Llengua i la Literatura, 47, 10-25.
ROUXEL, A. (1996): Enseigner la lecture littéraire .Rennes:Presses Universitires de Rennes "Didact. Français".
ZAYAS, F. (2004). Cap a una gramàtica pedagògica. Articles de Didàctica de la Llengua i de la Literatura, 33: 9-26.
ZAYAS, F. (2012) "Los géneros discursivos y la enseñanza de la composición escrita". Revista Iberoamericana de Educación, 59, 66-85.
www.xtec.cat
No hi ha programari específic per a aquesta matèria.