2021/2022
Treball de Final de Màster
Codi: 44116
Crèdits: 12
Titulació |
Tipus |
Curs |
Semestre |
4313227 Mitjans, Comunicació i Cultura |
OB |
0 |
2 |
La metodologia docent i l'avaluació proposades a la guia poden experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries.
Utilització d'idiomes a l'assignatura
- Llengua vehicular majoritària:
- espanyol (spa)
Equip docent
- Lluís Albert Chillón Asensio
- Juana Gallego Ayala
- Enric Marín Otto
- Jaume Soriano Clemente
- Mercè Díez Jiménez
- Carme Ferré Pavia
- David Vidal Castell
- Catalina Gaya Morla
- Nereida Carrillo Pérez
- Lluís Reales Guisado
Objectius
Realització d'un treball de recerca individual que sigui una aportació original en l'ambit científic de l'àrea de la comunicació.
Competències
- Comprendre i conèixer, de manera detallada i fonamentada, els aspectes teòrics i pràctics del camp de la comunicació i la cultura.
- Desenvolupar la capacitat d’avaluar les desigualtats per raó de sexe i gènere per dissenyar solucions.
- Generar propostes innovadores i competitives
- Que els estudiants siguin capaços d'integrar coneixements i enfrontar-se a la complexitat de formular judicis a partir d'una informació que, tot i ser incompleta o limitada, inclogui reflexions sobre les responsabilitats socials i ètiques vinculades a l'aplicació dels seus coneixements i judicis
- Que els estudiants sàpiguen comunicar les seves conclusions, i els coneixements i les raons últimes que les sustenten, a públics especialitzats i no especialitzats d'una manera clara i sense ambigüitats
- Que els estudiants sàpiguin aplicar els coneixements adquirits i la seva capacitat de resolució de problemes en entorns nous o poc coneguts dins de contextos més amplis (o multidisciplinaris) relacionats amb la seva àrea d'estudi.
- Saber aplicar tècniques avançades de recerca quantitativa i qualitativa als processos de producció i recepció de la comunicació
- Ser capaç de planificar i dirigir projectes de recerca bàsica i aplicada en comunicació mediàtica i cultura
- Ser capaç de planificar, dirigir i avaluar polítiques culturals i de comunicació tant en l'àmbit local com en l?internacional, utilitzant les noves formes de comunicació social.
- Ser capaç de planificar, dirigir i avaluar projectes de comunicació pública adequats a les necessitats d'institucions, empreses i entitats socials.
Resultats d'aprenentatge
- Adequar els coneixements adquirits a les noves tendències de materials i formats mediàtics
- Adequar els coneixements adquirits al disseny de campanyes de comunicació
- Aplicar eficientment la metodologia adequada en relació als objectius de la investigació
- Aplicar les teories de la comunicació adequades al problema plantejat.
- Aplicar professionalment els coneixements adquirits per a la resolució de problemes relacionats amb la comunicació social
- Aplicar tècniques d'investigació en comunicació qualitatives i quantitatives i la combinació d'ambdues.
- Aprendre a fer visibles les aportacions fetes per les dones en tots els àmbits de la societat i a considerar la seva experiència com a font documental de primera importància.
- Avaluar els resultats de l'aplicació de projectes comunicatius a empreses i entitats.
- Conèixer i utilitzar les aportacions de les dones i dels estudis de gènere a la seva disciplina.
- Dissenyar i dirigir projectes comunicatius.
- Dissenyar i planificar accions de polítiques culturals i de comunicació per a la resolució de problemes plantejats
- Formular les preguntes de recerca i / o hipòtesis a verificar per establir l'estratègia de la investigació
- Generar propostes innovadores i competitives
- Identificar i problematitzar els biaixos, estereotips i rols de gènere en la seva disciplina i en l'exercici de la seva professió.
- Identificar i ser capaç d'analitzar les causes estructurals i els efectes de la violència contra les dones i altres violències de gènere.
- Que els estudiants siguin capaços d'integrar coneixements i enfrontar-se a la complexitat de formular judicis a partir d'una informació que, tot i ser incompleta o limitada, inclogui reflexions sobre les responsabilitats socials i ètiques vinculades a l'aplicació dels seus coneixements i judicis
- Que els estudiants sàpiguen comunicar les seves conclusions, i els coneixements i les raons últimes que les sustenten, a públics especialitzats i no especialitzats d'una manera clara i sense ambigüitats
- Que els estudiants sàpiguin aplicar els coneixements adquirits i la seva capacitat de resolució de problemes en entorns nous o poc coneguts dins de contextos més amplis (o multidisciplinaris) relacionats amb la seva àrea d'estudi.
- Reconèixer el paper dels mitjans, les produccions audiovisuals i la publicitat en la construcció de les relacions de gènere i de la identitat sexual i de gènere.
- Saber desenvolupar una recerca amb perspectiva de gènere. Saber distingir tant en les anàlisis teòriques com en les anàlisis empíriques els efectes de les variables sexe i gènere. Identificar les contribucions dels estudis de gènere en la temàtica investigada. Produir, compilar i interpretar les dades empíriques de manera sensible al gènere.
- Saber fer un ús inclusiu i no sexista del llenguatge.
- Saber identificar el paper de les tecnologies de la informació i la comunicació en la transmissió dels estereotips de gènere i aplicar mesures per evitar-ne la reproducció.
- Saber identificar la intersecció de la desigualtat de gènere amb altres eixos de desigualtat (edat, classe, raça, sexualitat i identitat / expressió de gènere, diversitat funcional, etc.).
- Saber integrar les teories de la comunicació i de la cultura a la definició de la realitat.
- Saber recopilar, sistematitzar, conservar i difondre la informació sobre les dones, les obres escrites per dones, els documents referents a les polítiques i lleis d'igualtat i els generats per les recerques en estudis de gènere, valorant els biaixos de gènere que puguin incloure els cercadors i descriptors existents.
Continguts
El Treball de Fi de Màster serà una aportació original de l'alumne/a realitzada sota la direcció d'un/a professor/a del màster.
El calendari de tràmits l'estableix la Facultat de Ciències de la Comunicació cada curs i el publica a la pàgina web (https://www.uab.cat/web/estudiar/masters-i-postgraus/masters-oficials/calendari-de-tramits-1345770244469.html)
Orientativament:
Final de novembre: Lliurament de la proposta del Projecte del Treball de Fi de Mâster.
15-22 de desembre: Publicació de la relació de persones tutores assignades a cada estudiants.
Juny: Publicació de la composició de les comissions avaluadores dels TFM i de la convocatòria (dia, hora i espai).
Metodologia
1. El novembre es realitzarà una tutoria col·lectiva amb la coordinadora del Màster, Dra. Maria Corominas, per a assessorar sobre les propostes inviduals de projectes de Treballs.
2. Cada alumne/a tindrà assignat un professor del màster que tutoritzarà el procés de realització del Treball. La llista de tutors/es dels Treballs es farà pública al web el desembre de 2021.
3. Cada alumne/a, per a l'elaboració i defensa del seu Treball, haurà de realitzar un mínim de quatre tutories obligatòries amb el seu tutor/a i haurà de signar el formulari de seguiment de les tutories.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Avaluació
La defensa pública del Treball de Fi de Màster es realitzarà en un dia a determinar entre l'1 i el 15 juliol de 2022. La data concreta s'anunciarà via web.
Cada alumne/a haurà de defensar públicament el seu Treball de Fi de Màster davant d'una Comissió Avaluadora formada per tres professors del Màster. L'avaluació es durà a terme aplicant la següent rúbrica:
a) Treball de Fi de Màster (85%): avaluació global del treball, ús de les teories, metodologia d'investigació i aspectes formals.
b) Defensa pública del Treball de Final de Màster (15%): explicació oral, qualitat dels arguments i debat, capacitat per a defensar les pròpies idees, capacitat de síntesi i adequació al temps assignat.
PLAGI
Segons l'article 116.10 de la normativa acadèmica de la UAB, "En cas que l'estudiant realitzi qualsevol irregularitat que pugui conduir a una variació significativa de la qualificació d'un acte d'avaluació, es qualificarà amb 0 aquest acte d'avaluació, amb independència del procés disciplinari que es pugui instruir ".
Activitats d'avaluació
Títol |
Pes |
Hores |
ECTS |
Resultats d'aprenentatge |
Defensa pública del Treball de Fi de Màster |
15% |
1
|
0,04 |
7, 13, 17, 21
|
Treball Fi de Màster |
85% |
1
|
0,04 |
1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25
|
Bibliografia
Document de suport: Guía para la elaboración del Trabajo de Fin de Máster. Curs 2021-2022 (disponble al mòdul del TFM del Campus Virtual)