Titulació | Tipus | Curs | Semestre |
---|---|---|---|
4313228 Política Social, Treball i Benestar | OT | 0 | 1 |
No hi ha requisits previs per cursar l'assignatura.
La creixent visibilitat de les religions en l'esfera pública, unida al context actual de transformació de les pertinences i identitats religioses en la societat contemporània, atorga una importància crucial a l'estudi de les religions. Tot i les prediccions que auguraven que la religió s'esvairia davant els processos de secularització, la religió continua sent un element clau per entendre el món contemporani tant a nivell global --amb les relacions entre moviments migratoris, política internacional i actors religiosos globals-- com a nivell local --amb la diversificació dels escenaris urbans, l'emergència de nous reptes per a l'acomodació de la diversitat i l'augment de la diversitat per raons religioses.
L'objectiu d'aquest curs és oferir una visió crítica de la relació entre religió i política al món contemporani i, buscant aquest objectiu, abasta una sèrie de temes que són fonamentals per entendre com la religió ha modelat i ha estat modelada per les diverses transformacions polítiques, socials i culturals de caràcter mundial. De forma paral·lela, l'assignatura aborda qüestions clau com la relació (complexa) entre gènere i religió, les relacions entre cos, espiritualitat i política, així com la relació de la religió amb moviments polítics i socials.
Finalment, cal destacar que el curs s'imparteix des d'una perspectiva interdisciplinària amb uns fonaments científics que cal trobar-los en els camps de la sociologia, principalment, a més d'en la ciència política, l'antropologia, els estudis religiosos i les relacions internacionals. Així mateix, el curs ofereix tant un espai de reflexió teòric i crítica, com un laboratori etnogràfic basat en la dimensió més aplicada.
El curs s'estructura al voltant de tres eixos, cadascun dels quals desenvolupa un conjunt de temes específics que es detallen a continuació.
1. Repensar la religió
a. Què és la religió? Debats teòrics i clarificació conceptual
b. La invenció de la religió
2. Transformaciones de el paisatge religiós en l'actualitat
a. Secularització, pluralisme, fonamentalisme i globalització
b. Creure en la diàspora: migració, gènere i socialització
c. Noves formes d'espiritualitat: el cos i el sentit en disputa
3. ¿Gestionar la religió? Dilemes i oportunitats
a. Marcs de reconeixement de la diversitat religiosa, els models de relació Església - Estat.
b. Gestió local de la diversitat. Reptes i experiències de la governança urbana.
c. Acomodació a les institucions públiques: diversitat religiosa a presons, hospitals i centres educatius.
El programa de l'assignatura es complementa amb un Laboratori de reflexió aplicat que complementarà l'exposició de el programa. Algun dels casos pràctics que s'abordaran són els següents:
Per l'abordatge i aprofundiment en els casos pràctics es comptarà amb professorat convidat i també es duran a terme visites fora de l'aula i treball de camp.
Durant les sessions teòriques es combinaran les classes de caràcter magistral amb, ja sigui el debat sobre una lectura o article de la bibliografia referenciada, i / o la presència d'un convidat / a expert en el tema tractat que impartirà una conferència amb la seva posterior debat .
L'assistència a classe és obligatòria exigint un mínim de 80% de presencialitat.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Classes teòriques | 35 | 1,4 | 1, 2, 3 |
Treball en equip | 35 | 1,4 | 1, 2, 3, 4 |
Tipus: Supervisades | |||
Laboratori d'etnografia | 20 | 0,8 | 2, 3, 4 |
L'assignatura s'avalua a partir de tres tipus d'exercicis:
1. Una prova final no memorística en la qual l'estudiantat haurà de demostrar que ha entès i assimilat els principals continguts del programa. Aquesta prova tindrà un pes del 40% de la nota i no és necessàriament presencial.
2. Un treball empíric (preferentment en grup de tres persones) que, amb una aproximació etnogràfica, desenvoluparà algun dels temes tractats en el Laboratori, acompanyant-se de tutories en grup amb una de les responsables de l'assignatura. El pes d'aquest treball és del 50% de la nota final.
3. Finalment, si bé no és obligatori per aprovar l'assignatura, hi haurà un exercici de defensa oral i pública durant 8 minuts del contingut del treball empíric. Aquesta avaluació estarà parcialment supervisada i avaluada per experts/tes en el tema tractat. Aquesta prova tindrà un pes de 10%.
Es contempla la possibilitat de recuperar la prova final si la nota obtinguda és igual o superior a 4.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Defensa oral i pública | 10% | 10 | 0,4 | 1, 2, 3, 4 |
Laboratori etnogràfic | 50% | 20 | 0,8 | 2, 3, 4 |
Prova escrita | 40 % | 30 | 1,2 | 1, 2, 3 |
Bibliografia de referència
Abu‐Lughod, Lila. (2002). Do Muslim women really need saving? Anthropological reflections on cultural relativism and its others. American anthropologist, 104(3): 783-790.
Aune, Kristen et al. (2017). Introduction: Is secularism bad for women? La laïcité nuit-elle aux femmes? Social Compass, 64(4): 449-480.
Alal Asad; Brown, Wendy; Butler, Judith & Mahmood, Saba.(2013). Is critique secular?: blasphemy, injury, and free speech. Oxford University Press.
Astor, Avi. (2012). Memory, community, and opposition to mosques: the case of Badalona. Theory and society, 41(4): 325-349.
Becci, Irene; Burchardt, Marian & Giorda, Maria-Chiara. (2017). Religious super-diversity and spatial strategies in two European cities. Current Sociology, 65(1): 73-91.
Berger, Peter L. (1999). “The desecularization of the world: A global overview”. Berger, Peter L. The desecularization of the world. Washington: Eerdmans: 1-18.
Berger, Peter L. (1967). El dosel sagrado. Para una teoría sociologica de la religión. Barcelona: Kairós, 1999: 241-246.
Casanova, José. (2007). “La inmigración y el nuevo pluralismo religioso: una comparación Unión Europea/Estados Unidos”. Revista CIDOB d'afers internacionals, 77.
Chamorro Tarrés, Sol, & Rosón Lorente, Javier. ¿Musulmanes o inmigrantes? La institucionalización del islam en España (1860-1992). Revista CIDOB d'Afers Internacionals 115 (2017): 165-185.
De Galembert, Claire. (2005). The city's ‘nod of approval’for the Mantes-la-Jolie mosque project: Mistaken traces of recognition. Journal of Ethnic and MigrationStudies, 31(6): 1141-1159.
Estruch, Joan. (1993). L’Opus Dei i les seves paradoxes. Barcelona: Edicions 62.
Fenn, Richard. (2007). The Classics in the Sociology of Religion: An Ambiguous Legacy. A.Turner, Brian S. (ed). The New Blackwell Companion to the Sociology of Religion: 33-52.
Fernández-Mostaza, M. Esther & Muñoz Henriquez, Wilson. (2018). A Cristo moreno in Barcelona: The Staging of Identity-Based Unity and Difference in the Procession of the Lord of Miracles. Religions, 9(4), 121.
Griera, Mar; Martínez-Ariño, Julia; Clot-Garrell, Anna, & Garcia-Romeral, Gloria. (2015). Religión e instituciones públicas en España. Hospitales y prisiones en perspectiva comparada. Revista internacional de sociología, 73(3).
Griera, Mar. (2017). Yoga in penitentiary settings: Transcendence, spirituality, and self-improvement. Human Studies, 40(1): 77-100.
Hervieu-Léger, Danielle. (2005). La religión, hilo de memoria. Barcelona: Herder.
Laurence J. (2006). Managing transnational Islam: Muslims and the state in Western Europe. En C. Parsons & T. Smeeding (Ed.), Immigration and the Transformation of Europe. Cambridge: Cambridge University Press: 253-275.
Levitt, Peggy. (2003). “You know, Abraham was really the first immigrant”: Religion and transnational migration. International Migration Review, 37(3): 847-873.
Luckmann, Thomas (2008). “Reflexiones sobre religión y moralidad” a Bericat, E (coord.) El fenómeno religioso: presencia de la religión y de la religiosidad en las sociedades avanzadas. Andalucía: Junta de Andalucía.
Mahmood, S. (2011). Politics of piety: The Islamic revivaland the feminist subject. Princeton University Press.
Martínez-Ariño, Julia. (2017). Conceptualising the roleofcities inthe governance of religious diversity in Europe. Current Sociology: 1-18.
Obadia, Lionel. (2011). Is Buddhism like a hamburger? Buddhism and the market economy in a globalized world. A Lionel Obadia, Donald C. Wood (eds). The Economics of Religion: Anthropological Approaches: 99-120. United Kingdom: Emerald Group Publishing Limited.
Robbins, Joel. (2004). The globalization of Pentecostal and charismatic Christianity. Annu. Rev. Anthropol., 33: 117-143.
Klemkaite, Lina. (2017). De los imames a los nuevos predicadores: liderazgos en la interpretación del islam en Europa. Revista CIDOB d'Afers Internacionals, 115: 141-164.
Sointu, Eeva & Woodhead, Linda. (2008). Spirituality, Gender, and Expressive Selfhood. Journal for the Scientific Study of Religion, 47: 259–276.
Soper, Christopher & Fetzer, Joel (2007). “Religious Institutions, Church-State History and Muslim Mobilization in Britain, France, and Germany”. Journal of Ethnic and Migration Studies 33 (6): 933-944.
Tatari, Eren. (2009). “Theories of the State Accommodation of Islamic Religious Practices in Western Europe”. Journal of Ethnic and Migration Studies, 35 (2): 271-288.
Vásqez, Manuel A., & Marquardt, Marie F. (2000). Globalizing the rainbow madonna: Old time religion in the present age. Theory, Culture & Society, 17(4): 119-143.
Voas, David, & Fleischmann, Fenella. (2012). Islam moves west: Religious change in the first and second generations. Annual Review of Sociology, 38: 525-545.
Es facilitarà bibliografia específica ad hoc pera desenvolupar el treball de curs, un cop s’hagi participat en els Laboratoris i triat el tema.
No hi ha programari específic.