2021/2022
Tecnologies Centrades en l'Usuari
Codi: 44026
Crèdits: 6
Titulació |
Tipus |
Curs |
Semestre |
4316624 Internet dels Objectes per a Salut Digital / Internet of Things for e-Health |
OT |
0 |
2 |
La metodologia docent i l'avaluació proposades a la guia poden experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries.
Utilització d'idiomes a l'assignatura
- Llengua vehicular majoritària:
- anglès (eng)
Equip docent
- Oriol Ramos Terrades
- Marc Codina Barbera
Prerequisits
Es recomana que els estudiants tinguin coneixements i habilitats en:
Llenguatges de programació orientats a objectes (C ++, Java, Python, etc.)
Bon fons matemàtic.
Objectius
L’objectiu d’aquest mòdul és destacar la importància de l’usuari com a eix central del desenvolupament d’aplicacions i sistemes per a la salut electrònica. Primer, volem que l’estudiant entengui i sàpiga aplicar els criteris d’usabilitat i accessibilitat en els seus desenvolupaments. També al mòdul proporcionem eines i coneixements per al desenvolupament d’aplicacions mòbils en salut, així com per a la construcció i l’anàlisi de xarxes socials en els diferents grups en l’àmbit de la salut i la importància que han adquirit les xarxes socials en aquests grups.
Després de completar el curs, l’alumne hauria de ser capaç de:
Conèixer i comprendre els criteris d’usabilitat i accessibilitat de les aplicacions de salut electrònica per utilitzar-lo per implementar aplicacions de salut electrònica.
Conegui, entengui els marcs d'aplicacions mòbils per implementar aplicacions mòbils de salut electrònica.
Conèixer i comprendre els fenòmens de xarxes socials de les comunitats sanitàries per aplicar-los en els entorns i accions de la salut electrònica.
Competències
- Comprendre, analitzar i avaluar teories, resultats i desenvolupaments en l’idioma de referència (anglès), a més de fer-ho en la llengua materna (català i castellà), en l’àmbit de l’Internet de les coses en salut.
- Identificar i comprendre les propietats d’usabilitat i accessibilitat dels usuaris a les tecnologies aplicades a l’àmbit de la salut i la sanitat.
- Que els estudiants siguin capaços d'integrar coneixements i enfrontar-se a la complexitat de formular judicis a partir d'una informació que, tot i ser incompleta o limitada, inclogui reflexions sobre les responsabilitats socials i ètiques vinculades a l'aplicació dels seus coneixements i judicis.
- Que els estudiants sàpiguen aplicar els coneixements adquirits i la seva capacitat de resolució de problemes en entorns nous o poc coneguts dins de contextos més amplis (o multidisciplinaris) relacionats amb la seva àrea d'estudi.
- Que els estudiants tinguin les habilitats d'aprenentatge que els permetin continuar estudiant, en gran manera, amb treball autònom a autodirigit.
- Utilitzar i implementar mètodes, tècniques, programes d’ús específic, normes i estàndards en el desenvolupament d’aplicacions mòbils/portables i de les xarxes socials en l’àmbit de la salut.
Resultats d'aprenentatge
- Aplicar i adaptar les tècniques d'usabilitat i accessibilitat en el desenvolupament d'aplicacions i sistemes informàtics de l’IoT en l'àmbit de la salut.
- Comprendre, analitzar i avaluar teories, resultats i desenvolupaments en l’idioma de referència (anglès), a més de fer-ho en la llengua materna (català i castellà), en l’àmbit de l’Internet de les coses en salut.
- Desenvolupar i validar apps per a dispositius mòbils i wearable en l'àmbit de la salut.
- Desenvolupar i/o desplegar les millors xarxes socials per a col·lectius específics en l'àmbit de la salut.
- Involucrar als col·lectius per als quals es desenvolupen solucions tecnològiques en el disseny mitjançant tècniques UCD.
- Que els estudiants siguin capaços d'integrar coneixements i enfrontar-se a la complexitat de formular judicis a partir d'una informació que, tot i ser incompleta o limitada, inclogui reflexions sobre les responsabilitats socials i ètiques vinculades a l'aplicació dels seus coneixements i judicis.
- Que els estudiants sàpiguen aplicar els coneixements adquirits i la seva capacitat de resolució de problemes en entorns nous o poc coneguts dins de contextos més amplis (o multidisciplinaris) relacionats amb la seva àrea d'estudi.
- Que els estudiants tinguin les habilitats d'aprenentatge que els permetin continuar estudiant, en gran manera, amb treball autònom a autodirigit.
Continguts
1. Disseny centrat en l’usuari
2. Usabilitat
3. Accessibilitat
4. Dispositius mòbils
5. Disseny i implementació d'aplicacions mòbils
6. Xarxes socials
7. Anàlisi de xarxes socials
Metodologia
Seguirem principalment una metodologia d'aprenentatge basat en problemes / projectes (PBL), de manera que l'aprenentatge es basarà en la solució de casos relacionats amb aplicacions reals en el camp de IoT. Els estudiants rebran els materials i eines bàsiques necessaris per resoldre cada cas d’ús.
Els professors també donaran algunes explicacions en algunes xerrades per tal que els estudiants puguin entendre els casos d’ús i les eines que es proporcionen. La resta de sessions se centraran en ajudar els estudiants a resoldre problemes relacionats amb els casos, a fer algunes sessions de brainstorming i altres activitats col·laboratives i les presentacions dels estudiants.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Avaluació
Resolució de casos d’ús: seguint una metodologia PBL, els estudiants resolen alguns casos d’ús en grups i l’ajuda del professor (que assumirà el paper d’expert) durant el curs.
Proves individuals: es valorarà individualment la capacitat de l'estudiant per aplicar les tècniques apreses
Activitats d'avaluació
Títol |
Pes |
Hores |
ECTS |
Resultats d'aprenentatge |
Resolució d'un cas d'ús (projecte) |
50 |
6
|
0,24 |
2, 6, 7, 8
|
Tests individuals |
50 |
2
|
0,08 |
1, 3, 4, 5
|
Bibliografia
Transparències i referències utilitzades a l'aula: http://caronte.uab.cat, User Centered Technologies subject.
- Endsley, Mica R. Designing for situation awareness: An approach to user-centered design. CRC press, 2016.
- Abras, Chadia, Diane Maloney-Krichmar, and Jenny Preece. "User-centered design." Bainbridge, W. Encyclopedia of Human-Computer Interaction. Thousand Oaks: Sage Publications 37.4 (2004): 445-456.
BIBLIOGRAFIA COMPLEMENTÀRIA:
- Nielsen, J. (1993). Usability Engineering. San Diego: Academic Press, Inc.
- Rubin, J., Chisnell, D., & Spool, J. (2008). Handbook of Usability Testing: How to Plan, Design, and Conduct Effective Tests, 2nd Edition. Wiley
- Sauro, J. (2011). A practical guide to the System Usability Scale: Background, benchmarks, & best practices. Denver, CO: Measuring Usability LLC.
- Brooke, J. (2013) SUS: A Retrospective. Journal of Usability Studies (pp 29-40). UXPA.
- Gould, J. D., & Lewis, C. (1985). Designing for usability: key principles and what designers think. Communications of the ACM, 300-311.
- B. Shackel, “Usability-context, framework, definition, design and evaluation,” Human factors for informatics usability, pp. 21–37, 1991.
- Garrett, Jesse James. Elements of user experience, the: user-centered design for the web and beyond. Pearson Education, 2010.
- Tullis, T., & Albert, W. (2008). Self-Reported Metrics. In T. Tullis, & W. Albert, Measuring the User Experience: Collecting, Analyzing, and Presenting Usability Metrics (Interactive Technologies) (p. 336). Morgan Kaufmann.
- W3C WAI. (2015, July 5). Notes on User Centered Design Process (UCD). Retrieved from W3C Web Accessibility Initiative: http://www.w3.org/WAI/redesign/ucd
- Microsoft. (2015, 04 21). Product Reaction Cards. Retrieved from Product Reaction Cards: http://www.microsoft.com/usability/UEPostings/ProductReactionCards.doc
- Steve Lawrence and C. Lee Giles. 2000. Accessibility of information on the Web. Intelligence 11, 1 (April 2000), 32-39. DOI=http://dx.doi.org/10.1145/333175.333181
- S. IWARSSON and A. STÅHL. Accessibility, usability and universal design—positioning and definition of concepts describing person-environment relationships. Disability and Rehabilitation, vol. 25, n. 2, pp 57-66. 2003. Taylor & Francis
- Helen Petrie, Nigel Bevan. The evaluation of accessibility, usability and user experience. The Universal Access Handbook, C Stepanidis (ed), CRC Press, 2009. pp 1-30. www.crcpress.com/product/isbn/9780805862805.
WEB LINKS:
Web accessibility in Mind. WebAIM. https://webaim.org/resources/quickref/
Programari
Android Studio (APPS)
Pthyon (Xarxes Socials)