Titulació | Tipus | Curs | Semestre |
---|---|---|---|
4313815 Recerca en Educació | OT | 0 | 1 |
Sense prerequisits
Perspectives de Recerca en Educació Científica i Matemàtica és un mòdul d’introducció a l'especialitat. Pretén apropar els estudiants a les idees bàsiques de la investigació en Didàctica de les Ciències i de les Matemàtiques.
Es treballaran diverses temàtiques: naturalesa de les ciències i de les matemàtiques; finalitats de l’ensenyament de les ciències i les matemàtiques; teories de l’aprenentatge de les ciències i de les matemàtiques; fites històriques en la construcció i transformació del caràcter de la Didàctica de les Ciències i de les Matemàtiques com a disciplines científiques.
Aquest mòdul és obligatori per l'especialitat d'Educació Científica i Matemàtica i és optatiu per a la resta d'especialitats; pot ser especialment útil per estudiants interessats en la recerca en Educació Ambiental.
El mòdul planteja com objectius aconseguir que l’estudiant:
. adquireixi un coneixement bàsic de l’especificitat de la recerca en Educació Científica i en Educació Matemàtica,
. aprengui a parlar, llegir i escriure seguint els criteris propis de les àrees esmentades,
. identifiqui els criteris de rigor particulars de la recerca educativa en l’àmbit de matemàtiques i de ciències.
En el mòdul s'abordaran les següents temàtiques:
L'activitat formativa es desenvoluparà a partir de les dinàmiques següents:
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Classes magistrals i pràctiques d'aula | 36 | 1,44 | |
Tipus: Supervisades | |||
anàlisi i discussió col·lectiva de documents; presentació de treballs; tutories | 36 | 1,44 | |
Tipus: Autònomes | |||
Lectura d'articles | 78 | 3,12 |
La nota del mòdul serà la mitjana ponderada de les puntuacions obtingudes en les activitats d’avaluació, sempre i quan cadascuna d’elles sigui superior o igual a 4. L’avaluació de cadascuna de les activitats tindrà caràcter individual. Els detalls de les activitats d’avaluació i el calendari de lliurament, quan escaigui, es presentaran durant el desenvolupament del mòdul.
FE D'ERRATES:
En la relació de resultats d'aprenentage que es consideraran en les diferents activitts d'avaluació:
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Lectura crítica d'un article de recerca en educació científica o educació matemàtica | 40% | 0 | 0 | 2, 3, 4, 6, 7, 10, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18 |
Reflexió al voltant de Naturalesa de les ciències i de les matemàtiques, competències i resolució de problemes | 30% | 0 | 0 | 1, 8, 9, 12, 13, 14, 15, 18 |
Reflexió sobre els mapes de recerca en educació matemàtica i en educació científica | 30% | 0 | 0 | 5, 11, 19 |
BIBLIOGRAFIA
Els professors responsables de les diverses activitats del mòdul presentaran la bibliografia corresponent a cada sessió. A continuació hi ha una relació de llibres i revistes de compilació de recerques i un llistat de publicacions importants de recerca en Educació Científica i recerca en Educació Matemàtica.
LLIBRES I REVISTES DE COMPILACIÓ DE RECERQUES
School Science Review: http://www.ase.org.uk/journals/school-science-review
Science Education Review: http://www.scienceeducationreview.com/editorial.html
Abell, S.K. & Lederman, N.G. (Eds.) (2007). Handbook of research on Science Education. New Jersey: Jersey: Lawrence Erlbaum.
Bishop, A. J., Clements, M. K., Keitel, C., Kilpatrick, J., & Laborde, C. (Eds.). (1996). International handbook of mathematics education. Springer Science & Business Media.
Bishop, A., Clements, M.A.K., Keitel-Kreidt, C., Kilpatrick, J., Leung, F.K.-S. (Eds.) (2003). Second International Handbook of Mathematics Education. Springer International.
Clements, M.A., Bishop, A., Keitel-Kreidt, C., Kilpatrick, J., Leung, F.K.-S. (Eds.) (2013). Third International Handbook of Mathematics Education. Springer International.
English, L. D., & Kirshner, D. (Eds.). (2015). Handbook of international research in mathematics education. Routledge.
Fraser, B.J. & Tobin, K.G. (Eds.) (1998). International Handbook of Science Education. Dordrecht, The Netherlands: Kluwer Academic.
Fraser, B.J.,Tobin, K.G.& McRobbie, CJ (Eds.) (2012). Second International Handbook of Science Education. Dordrecht, The Netherlands: Springer.
Grouws, D. A. (Ed.). (1992). Handbook of Research on Mathematics Teaching and Learning: National Councilof Teachers of Mathematics. IAP.
Grouws, D. (Ed.). (2007). Handbook of Research on Mathematics Teaching and Learning: National Council of Teachers of Mathematics. IAP.
Gutiérrez, A., & Boero, P. (Eds.). (2006). Handbook of research on the psychology of mathematics education: Past, present and future. Sense Publishers.
Gutiérrez, A., Leder, G., & Boero, P. (Eds.). (2016). Second Handbook of research on the psychology of mathematics education: Past, present and future. Sense Publishers.
Lerman, S. (Ed.). (2014). Encyclopedia of Mathematics Education. Springer.
REVISTES DE RECERCA EN EDUCACIÓ CIENTÍFICA
Enseñanza de las Ciencias: http://ensciencias.uab.es
Didáctica de las ciencias experimentales y sociales: http://dialnet.unirioja.es/servlet/revista?codigo=418
Revista Electrónica de Enseñanza de las Ciencias: http://www.saum.uvigo.es/reec
Ciencia & Educação: http://www2.fc.unesp.br/cienciaeeducacao
Cultural Studies of Science Education: http://www.springer.com/education+%26+language/science+education/journal/11422
International Journal of Science Education: http://www.tandf.co.uk/journals/titles/09500693.asp
Journal of Research in Science Teaching: http://onlinelibrary.wiley.com/journal/10.1002
Science Education: http://onlinelibrary.wiley.com/journal/10.1002/(ISSN)1098-237X
REVISTES DE RECERCA EN EDUCACIÓ MATEMÀTICA
Avances de Investigación en Educación Matemática: http://www.aiem.es/index.php/aiem
Bolema: Boletim de Educação Matemática: www.scielo.br/bolema
Educational Studies in Mathematics: https://link.springer.com/journal/10649
For the Learning of Mathematics: http://flm-journal.org
Journal of Mathematical Behavior: https://www.journals.elsevier.com/the-journal-of-mathematical-behavior
Journal of Mathematics Teacher Education: http://www.springer.com/education+%26+language/mathematics+education/journal/10857
Journal for Research in Mathematics Education: http://www.nctm.org/publications/journal-for-research-in-mathematics-education
Mathematics Education Research Journal: http://www.springer.com/education+%26+language/mathematics+education/journal/13394
Mathematical Thinking and Learning: http://www.tandfonline.com/toc/hmtl20/current
PNA, Pensamiento numérico avanzado: http://revistaseug.ugr.es/index.php/pna/index
RELIME, Revista latinoamericana de investigación en matemática educativa: http://www.clame.org.mx/relime/relimee.html
No es necessita un programari específic en aquesta assignatura