Logo UAB
2021/2022

Estratègies de Recerca en Psicologia de l'Esport i de l'Activitat Física

Codi: 43886 Crèdits: 6
Titulació Tipus Curs Semestre
4316214 Psicologia de l'Esport i de l'Activitat Física OB 1 2
La metodologia docent i l'avaluació proposades a la guia poden experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries.

Professor/a de contacte

Nom:
Miquel Torregrossa Álvarez
Correu electrònic:
Miquel.Torregrossa@uab.cat

Utilització d'idiomes a l'assignatura

Llengua vehicular majoritària:
espanyol (spa)

Equip docent

Yago Ramis Laloux
Joan Pons Bauzá
Jaume Vives Brosa

Prerequisits

L'assignatura es desenvolupa el segon semestre del primer curs i no té prerequissits

Objectius

Els objectius d'aquest modul son:

  • Familaritzar l'estudiant amb el Treball de Fi de Master i començar a definir-ne la temàtica
  • Treballar la cerca d'informació científica en bases de dades especialitzades
  • Analitzar i descriure les diferents parts d'un treball acadèmic o un artícle científic
    • Aspectes formals
    • Introducció
    • Mètode
    • Resultats
    • Discussió
    • Referències
  • Discutir sobre la originalitat i les contribucions dels treballs científics

Competències

  • Analitzar de manera crítica les teories, els models i els mètodes més actuals de recerca psicològica.
  • Analitzar les dades i interpretar els resultats d’una recerca en psicologia de l’esport i de l’activitat física.
  • Avaluar l’efectivitat de les intervencions psicològiques en la iniciació, el manteniment i el rendiment esportius.
  • Buscar informació en la literatura científica utilitzant els canals apropiats i integrar la informació esmentada per plantejar i contextualitzar un tema de recerca.
  • Dissenyar i planificar un projecte de recerca psicològica aplicada a psicologia de l’esport i de l’activitat física.
  • Que els estudiants siguin capaços d'integrar coneixements i enfrontar-se a la complexitat de formular judicis a partir d'una informació que, tot i ser incompleta o limitada, inclogui reflexions sobre les responsabilitats socials i ètiques vinculades a l'aplicació dels seus coneixements i judicis.
  • Que els estudiants sàpiguen aplicar els coneixements adquirits i la seva capacitat de resolució de problemes en entorns nous o poc coneguts dins de contextos més amplis (o multidisciplinaris) relacionats amb la seva àrea d'estudi.
  • Que els estudiants sàpiguen comunicar les seves conclusions, així com els coneixements i les raons últimes que les fonamenten, a públics especialitzats i no especialitzats d'una manera clara i sense ambigüitats.
  • Tenir coneixements que aportin la base o l'oportunitat de ser originals en el desenvolupament o l'aplicació d'idees, sovint en un context de recerca.
  • Treballar en equips de manera coordinada i col·laborativa, i demostrar habilitats per treballar en equips interdisciplinaris.
  • Utilitzar terminologia científica per argumentar els resultats de la recerca en el context de la producció científica, per comprendre i interactuar eficaçment amb altres professionals.

Resultats d'aprenentatge

  1. Buscar informació en la literatura científica utilitzant els canals apropiats i integrar la informació esmentada per plantejar i contextualitzar un tema de recerca.
  2. Discutir de manera crítica l’adequació de propostes d’intervenció per a una demanda concreta en l’àmbit de la psicologia de l’esport i de l’activitat física i avaluar-ne l’efectivitat de manera rigorosa.
  3. Escollir els instruments més adequats per a un projecte de recerca en psicologia de l’esport i de l’activitat física, argumentant-ne de manera raonada l’oportunitat.
  4. Identificar les principals característiques dels enfocaments teòrics en l’estudi de la psicologia de l’esport i de l’activitat física.
  5. Proposar un disseny de recerca realista en la planificació i d’acord amb els objectius plantejats.
  6. Que els estudiants siguin capaços d'integrar coneixements i enfrontar-se a la complexitat de formular judicis a partir d'una informació que, tot i ser incompleta o limitada, inclogui reflexions sobre les responsabilitats socials i ètiques vinculades a l'aplicació dels seus coneixements i judicis.
  7. Que els estudiants sàpiguen aplicar els coneixements adquirits i la seva capacitat de resolució de problemes en entorns nous o poc coneguts dins de contextos més amplis (o multidisciplinaris) relacionats amb la seva àrea d'estudi.
  8. Que els estudiants sàpiguen comunicar les seves conclusions, així com els coneixements i les raons últimes que les fonamenten, a públics especialitzats i no especialitzats d'una manera clara i sense ambigüitats.
  9. Seleccionar els resultats més rellevants d’una recerca i destacar l’aportació que fan a la literatura científica en psicologia de l’esport i l’activitat física.
  10. Tenir coneixements que aportin la base o l'oportunitat de ser originals en el desenvolupament o l'aplicació d'idees, sovint en un context de recerca.
  11. Treballar en equips de manera coordinada i col·laborativa, i demostrar habilitats per treballar en equips interdisciplinaris.
  12. Utilitzar terminologia científica per argumentar els resultats de la recerca en el context de la producció científica, per comprendre i interactuar eficaçment amb altres professionals.

Continguts

  • Treballs acadèmcis: format, estructura i continguts
  • La cerca d'informació actualitzada en bases científiques
  • La introducció de documents acadèmics
  • El mètode en documents acadèmics
  • Els resultats en documents acadèmcis
  • La discussió de documents acadèmics

 

Metodologia

Dirigides

  • Classes magistrals

Supervisadas

  • Tutories

Autònomes:

  • Lectura d'artícles / informes d'interès
  • Elaboració de treballs i informes

“Nota: La metodologia docent i l'avaluació proposades poden experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries. L’equip docent detallarà a través de l’aula moodle o el mitjà de comunicació habitual el format presencial o virtual/on-line de les diferents activitats dirigides i d’avaluació, tenint en compte les indicacions de la facultat en funció del que permeti la situació sanitària”.

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.

Activitats formatives

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Classes Magistrals 32 1,28 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12
Tipus: Supervisades      
Tutories i Tallers 17 0,68 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12
Tipus: Autònomes      
Lectura, treballs i estudi 61 2,44 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12

Avaluació

L'avaluació consistirà en 3 activitats a realitzar de forma autònoma a partir del que s'ha treballat en les sessions de classe magistral. S'haura de presentar un informe vinculat a cascuna de les activitats.

Activitats d'avaluació

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
EV1. Recerca en bases de dades científiques 25% 10 0,4 1, 2, 4, 7, 8, 9, 12
EV2. Plantejar una recerca original 25% 10 0,4 3, 5, 6, 8, 10, 11
EV3. Avaluació de taules i figures publicades 25% 10 0,4 2, 4, 6, 7, 9, 12
EV4. Pòster 25% 10 0,4 5, 9, 12

Bibliografia

American Psychological Association. (2020). Publication manual of the American Psychological Association (7th ed.). https://doi.org/10.1037/0000165-000

 

Programari

-