2021/2022
Metodologia i Tècniques d'Avaluació en Psicologia de l'Esport
Codi: 43885
Crèdits: 6
Titulació |
Tipus |
Curs |
Semestre |
4316214 Psicologia de l'Esport i de l'Activitat Física |
OB |
1 |
1 |
La metodologia docent i l'avaluació proposades a la guia poden experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries.
Utilització d'idiomes a l'assignatura
- Llengua vehicular majoritària:
- espanyol (spa)
Equip docent
- Lluís Capdevila Ortis
- Eva Parrado Romero
Prerequisits
Aquesta assignatura no te prerequisits
Objectius
L'objectiu d'aquest mòdul és que l'estudiant tingui contacte vivencial amb els tres abordatges metodològics més utilitzats per a l'avaluació en psicologia de l'esport. D'aquesta forma l'estudiant adquirirà els coneixements necessaris per al disseny d'una investigació empírica o teòrica en l'àmbit de la psicologia de la salut i de l'esport. Una altra finalitat es que l'estudiant sigui capaç d'aplicar el mètode científic a nivell professional. Es desenvoluparan habilitats relatives a la gestió, anàlisi i interpretació de les dades i habilitats relacionades amb la cerca, selecció, lectura crítica i síntesi de la informació rellevant per portar a terme investigacions i per actuar a nivell professional.
Competències
- Analitzar de manera crítica les teories, els models i els mètodes més actuals de recerca psicològica.
- Analitzar les dades i interpretar els resultats d’una recerca en psicologia de l’esport i de l’activitat física.
- Avaluar l’efectivitat de les intervencions psicològiques en la iniciació, el manteniment i el rendiment esportius.
- Buscar informació en la literatura científica utilitzant els canals apropiats i integrar la informació esmentada per plantejar i contextualitzar un tema de recerca.
- Dissenyar i planificar un projecte de recerca psicològica aplicada a psicologia de l’esport i de l’activitat física.
- Que els estudiants siguin capaços d'integrar coneixements i enfrontar-se a la complexitat de formular judicis a partir d'una informació que, tot i ser incompleta o limitada, inclogui reflexions sobre les responsabilitats socials i ètiques vinculades a l'aplicació dels seus coneixements i judicis.
- Que els estudiants sàpiguen aplicar els coneixements adquirits i la seva capacitat de resolució de problemes en entorns nous o poc coneguts dins de contextos més amplis (o multidisciplinaris) relacionats amb la seva àrea d'estudi.
- Que els estudiants sàpiguen comunicar les seves conclusions, així com els coneixements i les raons últimes que les fonamenten, a públics especialitzats i no especialitzats d'una manera clara i sense ambigüitats.
- Utilitzar terminologia científica per argumentar els resultats de la recerca en el context de la producció científica, per comprendre i interactuar eficaçment amb altres professionals.
Resultats d'aprenentatge
- Aplicar els criteris i els procediments relacionats amb la identificació de les principals característiques dels enfocaments teòrics en l’estudi de la psicologia de l’esport i de l’activitat física.
- Buscar informació en la literatura científica utilitzant els canals apropiats i integrar la informació esmentada per plantejar i contextualitzar un tema de recerca.
- Conèixer quins són els criteris que hauria de reunir un resultat d’avaluació per ser convincent per a públics diversos.
- Preparar esquemàticament les fases, els instruments i els procediments per avaluar una intervenció concreta en psicologia de l’esport, utilitzant almenys dues tècniques d’avaluació diferents en la discussió de casos nous.
- Preparar esquemàticament les fases, els instruments i els procediments per avaluar una intervenció concreta en psicologia de l’esport, utilitzant almenys dues tècniques d’avaluació diferents.
- Preparar una diapositiva en la qual es mostrin gràficament els resultats descriptius d’una recerca i s’interpretin.
- Que els estudiants siguin capaços d'integrar coneixements i enfrontar-se a la complexitat de formular judicis a partir d'una informació que, tot i ser incompleta o limitada, inclogui reflexions sobre les responsabilitats socials i ètiques vinculades a l'aplicació dels seus coneixements i judicis.
- Que els estudiants sàpiguen aplicar els coneixements adquirits i la seva capacitat de resolució de problemes en entorns nous o poc coneguts dins de contextos més amplis (o multidisciplinaris) relacionats amb la seva àrea d'estudi.
- Que els estudiants sàpiguen comunicar les seves conclusions, així com els coneixements i les raons últimes que les fonamenten, a públics especialitzats i no especialitzats d'una manera clara i sense ambigüitats.
- Seleccionar els criteris de qualitat per valorar una recerca qualitativa enfront dels que regeixen per avaluar la qualitat d’una recerca quantitativa.
- Utilitzar terminologia científica per argumentar els resultats de la recerca en el context de la producció científica, per comprendre i interactuar eficaçment amb altres professionals.
Continguts
UD1. Metodologia: Planificació de dissenys d'intervenció.
1. Com intervenir per a modificar un fenòmen. 2. Com afrontar la variabilitat del fenòmen que estudiarem. 3. Control dels factors de confusió.
UD2.Metodologia: Mesures de resultats.
1. Com registrar els resultats 2. Indicadors de qualitat dels registres de resultats.
UD3. Metodologia: Análisi de dades.
1. Representació gràfica. 2. Análisi visual. 3. Técniques estadístiques d'análisi.
UD4. Técniques d'avaluació en psicologia de l'esport i de l'activitat física
1. Avaluació psicofisiológica. 2. Avaluació cognitiva y conductual. 3. Avaluació de la intervenció.
Metodologia
Dirigides
◊ Classes magistrals
Supervisades
◊ Tutories
Autònomes
◊ Lectura d'articles/ informes d'interés
Elaboració de treballs i informes
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Avaluació
Durant les sessions les estudiants i els estudiants lliuren treballs per escrit i fan presentacions orals en relació amb els temes que s'estan tractant. Algunes d'aquestes evidències d'aprenentatge es desenvolupen presencialment i altres com activitats autònomes.
Activitats d'avaluació
Títol |
Pes |
Hores |
ECTS |
Resultats d'aprenentatge |
Lliurament de treballs |
50% |
3
|
0,12 |
2, 4, 5, 7, 8, 9, 11
|
Presentacions orals |
50% |
3
|
0,12 |
1, 2, 3, 6, 8, 9, 10, 11
|
Bibliografia
León, Orfelio G. y Montero, Isabel (2003). Métodos de investigación en Psicología y Educación. McGraw Hill.
Montero, Isabel y León, Orfelio G. (2002). Clasificación y descripción de las metodologías de investigación en Psicología. International Journal of Clinical and Health Psychology, 2(3), 503–508. http://www.aepc.es/ijchp/articulos.php?coid=Espa%EF%BF%BDol&id=53
Fisterra atención primaria en la red (s.f.) Metodología de la investigación. Elsevier. http://www.fisterra.com/formacion/metodologia-investigacion/
Capdevila, L. (1997). Metodología de evaluación en Psicología del deporte. En J. Cruz (Ed.). Psicología del Deporte (pp. 111-145). Madrid: Síntesis.
Rodas, G., Pedret, C., Capdevila, L. y Ramos, J. (2008a). Variabilidad de la frecuencia cardiaca: concepto, medidas y relación con aspectos clínicos (I). Archivos de Medicina del Deporte, 25 (123), 41 - 47.
Rodas, G., Pedret, C., Capdevila, L. y Ramos, J. (2008b). Variabilidad de la frecuencia cardiaca: concepto, medidas y relación con aspectos clínicos (II). Archivos de Medicina del Deporte, 25 (124), 11 - 18.
Programari
sense programari específic