Logo UAB
2021/2022

Bases Fisiològiques, Psicològiques, Pedagògiques i Socials de l'Activitat Física i l'Esport

Codi: 43884 Crèdits: 9
Titulació Tipus Curs Semestre
4316214 Psicologia de l'Esport i de l'Activitat Física OB 1 1
La metodologia docent i l'avaluació proposades a la guia poden experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries.

Professor/a de contacte

Nom:
Gabriel Daza Sobrino
Correu electrònic:
Desconegut

Utilització d'idiomes a l'assignatura

Llengua vehicular majoritària:
espanyol (spa)

Equip docent extern a la UAB

Anna Vilanova Soler
Carles González Arévalo
Carles Ventura Vall-llovera
Joan Solé Fortó
Unai Sáez de Ocáriz Granja

Prerequisits

Es recomana estar familiaritzat amb la plataforma virtual d'aprenentatge amb el fi de seguir i interactuar amb els continguts del modul. S'aconseja el domini de la llengua anglesa.

Objectius

L'objectiu d'aquest mòdul és que l'estudiant aprofundeixi en l'estudi dels diferents aspectes fisiològics, psicològics, pedagògics i sociològics i de teoria de l'entrenament vinculat a l'activitat física i l'esport:

  • Bases fisiològiques de l'activitat física i l'esport.
  • Bases psicològiques de l'activitat física i l'esport.
  • Bases pedagògiques de l'activitat física i l'esport.
  • Bases socials de l'activitat física i l'esport.

Competències

  • Analitzar de manera crítica les teories, els models i els mètodes més actuals de recerca psicològica.
  • Analitzar els factors psicològics que influeixen en la iniciació, el rendiment i l’abandonament esportius.
  • Conèixer els principals models d’intervenció en la iniciació esportiva i en psicologia de l’esport.
  • Optimitzar el rendiment i prioritzar el benestar dels esportistes amb un compromís ètic.
  • Que els estudiants siguin capaços d'integrar coneixements i enfrontar-se a la complexitat de formular judicis a partir d'una informació que, tot i ser incompleta o limitada, inclogui reflexions sobre les responsabilitats socials i ètiques vinculades a l'aplicació dels seus coneixements i judicis.
  • Que els estudiants tinguin les habilitats d'aprenentatge que els permetin continuar estudiant, en gran manera, amb treball autònom a autodirigit.
  • Tenir coneixements que aportin la base o l'oportunitat de ser originals en el desenvolupament o l'aplicació d'idees, sovint en un context de recerca.
  • Treballar en equips de manera coordinada i col·laborativa, i demostrar habilitats per treballar en equips interdisciplinaris.
  • Utilitzar terminologia científica per argumentar els resultats de la recerca en el context de la producció científica, per comprendre i interactuar eficaçment amb altres professionals.

Resultats d'aprenentatge

  1. Analitzar les conseqüències de la iniciació esportiva en la salut i en el benestar dels nens, dels adolescents i dels joves.
  2. Analitzar les conseqüències de la pràctica esportiva en la salut i en el benestar dels esportistes al llarg del cicle vital.
  3. Identificar els principals models teòrics utilitzats en l’estudi de l’activitat física i la seva relació amb la salut.
  4. Identificar els principals models teòrics utilitzats en l’estudi dels aspectes psicològics relacionats amb el rendiment esportiu.
  5. Identificar les principals característiques dels enfocaments teòrics en l’estudi de la psicologia de l’esport i de l’activitat física.
  6. Integrar els diferents models d’intervenció en psicologia de l’esport atenent a factors fisiològics, pedagògics i sociològics.
  7. Optimitzar el rendiment i prioritzar el benestar dels esportistes amb un compromís ètic.
  8. Que els estudiants siguin capaços d'integrar coneixements i enfrontar-se a la complexitat de formular judicis a partir d'una informació que, tot i ser incompleta o limitada, inclogui reflexions sobre les responsabilitats socials i ètiques vinculades a l'aplicació dels seus coneixements i judicis.
  9. Que els estudiants tinguin les habilitats d'aprenentatge que els permetin continuar estudiant, en gran manera, amb treball autònom a autodirigit.
  10. Tenir coneixements que aportin la base o l'oportunitat de ser originals en el desenvolupament o l'aplicació d'idees, sovint en un context de recerca.
  11. Treballar en equips de manera coordinada i col·laborativa, i demostrar habilitats per treballar en equips interdisciplinaris.
  12. Utilitzar terminologia científica per argumentar els resultats de la recerca en el context de la producció científica, per comprendre i interactuar eficaçment amb altres professionals.

Continguts

1. Bases de l'entrenament esportiu

  1.1. Introducció a l'entrenament esportiu

         Teoria de l'entrenament esportiu: definició i propòsits

         Concepte i objectius d'entrenament

         Accions per elaborar un entrenament

         Metodologies de l'entrenament esportiu

  1.2. Fases del procés d'entrenament esportiu

         Anàlisi de la disciplina esportiva

         Diagnòstic de l'estat de forma

         Formulació dels objectius

         Periodització

         Programació

         Disseny

         Realització

         Control

  1.3. Relacions entre l'adaptació i la càrrega d'entrenament

         El procés d'adaptació a l'esport

         Tipus de sobrecompensació

         Aspectes que determinen la càrrega de l'entrenament

  1.4. Exemples de planificacions

         Esports individuals

         Esports de situació

2. Bases pedagògiques de l'activitat física i l'esport

  2.1. Pedagogia de les conductes motrius

         La teoria de l'acció motriu

         Lògica interna, sectors i dominis d'acció motriu

         La conducta motriu

3. Bases psicològiques de l'activitat física i l'esport

  3.1. Aspectes psicològics bàsics

         Model funcional psicològic i la seva aplicació a l'àmbit esportiu.

         Adaptació psicobiològica, psicofísica i psicosocial.

         Anticipació i esport.

         Factors psicològics bàsics des del model funcional per a l'aprenentatge i el rendiment esportiu.

         Integració funcional i la seva aplicació a la dimensió esportiva.

  3.2. Habilitats i Aptituds en l'esport

         Aptituds en l'esport

         Model relacional de les habilitats

         Aprenentatge d'habilitats en l'esport

4. Bases socials de l'activitat física i l'esport

  4.1. Sociologia aplicada a l'activitat física i l'esport

         Influència de l'activitat física i l'esport en el desenvolupament psicosocial de l'individu

         Aspectes psicosocials vinculats a l'activitat física i l'esport

 

Metodologia

La metodologia emprada es basa en abordar el procés d’aprenentatge des d’un entorn obert, participatiu i constructiu. S’utilitzaran diferents estratègies docents, dirigides a tota la classe, en petits grups i de forma personalitzada. Es vol afavorir la reflexió i la construcció del coneixement crític. La forma de desenvolupar les sessions és mitjaçant:

  • Classes magistrals 
  • Presentació oral de treballs
  • Tutories
  • Lectura d'articles / informes d'interès
  • Elaboració de treballs i informes

 

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.

Activitats formatives

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Classe magistral 33 1,32 3, 4, 5, 10, 12
Presentació oral de treballs 11 0,44 8, 9, 11
Tipus: Supervisades      
Tutories 44 1,76 1, 2, 7
Tipus: Autònomes      
Elaboració de treballs 54 2,16 1, 2, 6, 8, 12
Lectura d'articles / informes d'interès 49 1,96 1, 2, 6, 10

Avaluació

L’avaluació continuada implica l’assistència regular, participació i el desenvolupament de les activitats formatives proposades a cadascuna de les sessions. L’aprofitament i domini d’habilitats i coneixements es valorarà mitjançant les activitats de:

  • Proves escrites de relació conceptes
  • Treballs / informes escrits
  • Presentació oral de treballs

Activitats d'avaluació

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Carpeta d'aprenentatges 10 4 0,16 2, 7, 8
Defensa oral 10 2 0,08 6, 8, 12
Disseny d'un informe 15 8 0,32 4, 9, 10
Elaboració de treball 20 8 0,32 2, 3, 5, 11
Exposició oral 5 2 0,08 1, 8, 11
Informe reflexiu 15 4 0,16 5, 6, 7, 9, 12
Prova tipus test 15 2 0,08 1, 3, 5, 12
Treball de síntesis 10 4 0,16 4, 6, 8

Bibliografia

Cox, R.H. (2009). Psicología del Deporte. Madrid: Editorial Médica Panamericana.

De la Vega, R., Del Valle, S., Maldonado, A., & Moreno, A. (2008). Pensamiento y acción en el deporte. Wanceulen: Sevilla.

Dosil, J. (Ed.). (2006). The sport psychologist's handbook: A guide for sport-specific performance enhancement. John Wiley & Sons. https://onlinelibrary.wiley.com/doi/book/10.1002/9780470713174

Hackfort, D., Schinke, R. J., & Strauss, B. (Eds.). (2019). Dictionary of sport psychology: sport, exercise, and performing arts. Academic Press. https://www.sciencedirect.com/science/book/9780128131503

Garcés, E.J., Olmedilla, A., & Jara, P. (2006). Psicología y Deporte. Murcia: Diego Marín.

Olmedilla, A., Abenza, L., Boladeras, A., & Ortín, F. (2011). Manual de Psicología de la Actividad Física y del Deporte. Murcia: Diego Marín.

Riera, J. (2005). Habilidades en el deporte. Barcelona: INDE.

Solé, J. (2008). Teoría del entrenamiento deportivo. Barcelona: Sicropat Sport.

Solé, J. (2006). Planificación del entrenamiento deportivo. Barcelona: Sicropat Sport.

Tenenbaum, G., & Eklund, R. C. (Eds.). (2020). Handbook of sport psychology. John Wiley & Sons. ttps://onlinelibrary.wiley.com/doi/book/10.1002/9781118270011

Weinberg, R.S., & Gould, D. (2010). Fundamentosde Psicología del deporte y del Ejercicio Físico. Madrid: Editorial Panamericana.

Programari

No és necessari programari específic