2021/2022
Avaluació i Intervenció en Salut Mental en la Infància i l'Adolescència
Codi: 43419
Crèdits: 6
Titulació |
Tipus |
Curs |
Semestre |
4314949 Psicologia General Sanitària |
OB |
1 |
1 |
La metodologia docent i l'avaluació proposades a la guia poden experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries.
Utilització d'idiomes a l'assignatura
- Llengua vehicular majoritària:
- català (cat)
Equip docent
- Joaquim Puntí Vidal
- Maria Esther Trepat de Ancos
Objectius
L’objectiu d’aquest mòdul és examinar en profunditat els factors biológics i psicosocials associats als problemes de salut mental en la infància i l’adolescència, així com els procediments per a avaluar-los i intervenir sobre ells a nivell individual, familiar i/o comunitari, o bé, si es el cas, procedir a la derivació a l’ especialista corresponent.
El mòdul s’orienta a tractar els problemes i trastorns més prevalents a la infància i adolescència, així com aquells que, encara que apareguin amb menys freqüència, el psicòleg general sanitari en exercici deu saber identificar per poder derivar a l’especialista.
Per a cada unitat d’estudi s’ analitzarà de forma integrada:
- la guia de pràctica clínica
- les particularitats evolutives i de sexe
- les qüestions ètiques que es plantegen en aquest àmbit
- els factors de risc i protecció
- l’ avaluació, diagnòstic i diagnòstic diferencial
- els tractaments basats en proves
- la coordinació multidisciplinar que implica el problema
- els criteris de derivació a l’ especialista
- el seguiment i l’avaluació de l’ eficàcia de la intervenció realitzada
Competències
- Analitzar críticament i utilitzar les fonts d'informació clínica.
- Aplicar els fonaments de la bioètica i el mètode de deliberació a la pràctica professional, ajustant el propi exercici com a professional sanitari al que disposa la Llei 44/2003, de 21 de novembre, d'ordenació de les professions sanitàries.
- Conèixer el marc d'actuació del psicòleg general sanitari i saber derivar al professional especialista corresponent.
- Conèixer en profunditat els factors biològics i psicosocials associats als problemes de salut i malaltia, especialment els relacionats amb la salut mental.
- Conèixer en profunditat els factors psicosocials associats als problemes de salut i malaltia.
- Conèixer en profunditat la naturalesa psicològica dels trastorns del comportament humà.
- Dissenyar, desenvolupar i, si escau, supervisar i avaluar plans i programes d'intervenció psicològica, en funció de l'avaluació psicològica i de les variables individuals i socials concurrents en cada cas.
- Formular hipòtesis de treball en recerca i recollir i valorar de manera crítica la informació per resoldre problemes aplicant el mètode científic.
- Planificar, realitzar i, si escau, supervisar el procés d'avaluació psicològica del comportament humà i dels factors psicològics associats amb els problemes de salut per establir-ne l'avaluació.
- Que els estudiants siguin capaços d'integrar coneixements i enfrontar-se a la complexitat de formular judicis a partir d'una informació que, tot i ser incompleta o limitada, inclogui reflexions sobre les responsabilitats socials i ètiques vinculades a l'aplicació dels seus coneixements i judicis.
- Tenir coneixements que aportin la base o l'oportunitat de ser originals en el desenvolupament o l'aplicació d'idees, sovint en un context de recerca.
Resultats d'aprenentatge
- Avaluar l'eficàcia de la intervenció psicològica en infants i adolescents.
- Conèixer els protocols d'actuació davant de determinats factors de risc en la infantesa i l'adolescència.
- Conèixer les característiques clíniques dels trastorns en les diverses edats i les diferències per sexe per conduir la pràctica clínica amb una perspectiva evolutiva i de gènere.
- Conèixer les tècniques, els procediments i els protocols basats en l'evidència per avaluar els problemes i els trastorns mentals d’infants i adolescents.
- Conèixer les tècniques, els procediments i els protocols basats en l'evidència per intervenir en els problemes i els trastorns mentals d’infants i adolescents.
- Discriminar quins mètodes i dissenys de recerca són més apropiats per donar resposta a un problema concret en l'àmbit de la salut mental infantojuvenil.
- Dissenyar programes de tractament individual en infants i adolescents i preveure la prevenció de recaigudes.
- Formular adequadament preguntes, objectius i hipòtesis de recerca per resoldre problemes en l'àmbit de la salut mental infantojuvenil.
- Formular pautes per a pares i mares per afavorir el desenvolupament de l’infant i de l'adolescent.
- Identificar actuacions professionals èticament inapropiades en l'àmbit de la salut mental infantojuvenil
- Identificar aquells casos que, en l'àmbit de la salut mental infantojuvenil, requereixen derivació a l'especialista o al dispositiu assistencial adequat, o que requereixen actuació interdisciplinària, i descriure els procediments d'actuació que cal aplicar.
- Identificar els avenços en el coneixement dels trastorns mentals en infants i adolescents (definició i classificació, tendències epidemiològiques, processos causals, comorbiditat).
- Identificar els factors de risc i protecció en relació amb els problemes de salut mental infantojuvenil segons l'edat i el sexe.
- Identificar els mecanismes d'actuació i l'impacte dels factors de risc i de protecció dels trastorns mentals en la infantesa i l'adolescència.
- Identificar els recursos i els mecanismes per afrontar els problemes de salut i malaltia mental.
- Identificar i analitzar l'impacte sobre l'entorn familiar i psicosocial dels problemes de salut i malaltia mental.
- Identificar, seleccionar i analitzar críticament la documentació clínica rellevant per a l'exercici de l'activitat professional en l'àmbit de la salut mental infantojuvenil.
- Integrar la informació de l'avaluació dels trastorns mentals en infants i adolescents per poder dur a terme una orientació terapèutica que inclogui els objectius prioritaris.
- Integrar la informació de l'avaluació per arribar a conclusions diagnòstiques que incloguin el diagnòstic diferencial dels trastorns mentals en infants i adolescents.
- Orientar les famílies perquè puguin decidir els tractaments d'elecció
- Que els estudiants siguin capaços d'integrar coneixements i enfrontar-se a la complexitat de formular judicis a partir d'una informació que, tot i ser incompleta o limitada, inclogui reflexions sobre les responsabilitats socials i ètiques vinculades a l'aplicació dels seus coneixements i judicis.
- Recollir i analitzar la informació de manera coherent amb els objectius i les hipòtesis de la recerca, i interpretar adequadament els resultats obtinguts, reconeixent-ne l’impacte en les persones i les comunitats, en l'àmbit de la salut mental infantojuvenil.
- Tenir coneixements que aportin la base o l'oportunitat de ser originals en el desenvolupament o l'aplicació d'idees, sovint en un context de recerca.
Continguts
- Detecció i tractament de problemes evolutius en la infància
- Avaluació i tractament davant esdeveniments vitals estressants
- Avaluació i tractament del trastorn per dèficit d’atenció e hiperactivitat
- Avaluació i tractament dels trastorns de l’aprenentatge
- Avaluació i tractament dels trastorns del espectre autista
- Avaluació i tractament dels trastorns de la conducta
- Avaluació i tractament dels trastorns d’ansietat
- Avaluació i tractament del trastorn obsessiu-compulsiu
- Avaluació i tractament de la depressió, suïcidi i conductes autolesives
- Avaluació i tractament d’altres situacions i conductes de risc que poden requerir d’atenció clínica
- Avaluació i tractament dels trastorns del comportament alimentari
Metodologia
Seminaris
Seminaris de problemes clínics (ABP)
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Avaluació
L’avaluació continuada consta de 3 evidències:
E1: Examen obert (Inidvidual) (setmana 18)
E2: Examen tipus test (inidividual) (setmana 18)
E3: Resolució de problemes clínics (ABP) (grupal) (setmanes 1 i 16)
La qualificació final de l’avaluació continuada s’obtindrà com la mitjana ponderada de les 3 evidències d’avaluació. El mòdul es superarà amb la qualificació mitjana ponderada ≥ 5 (en una escala de 0 a 10 punts), sempre i quan s'hagi obtingut una qualificació mitjana de com a mínim 4.5 punts (en una escala de 0 a 10) entre les evidències E1 i E2.
Recuperació:
L’alumnat que hagi obtingut una qualificació final (qualificació mitjana ponderada) entre 3.5 i 4.9 punts i que hagi realitzat evidències d’avaluació amb un pes d’almenys 2/3 de la qualificació total (una d’elles la E3 resolució de problemes clínics), podrà presentar-se a la prova de recuperació dels continguts corresponents a les evidències E1 i E2. La prova tindrà un valor màxim de 2 punts que es sumaran a la nota prèvia. Cal aprovar la prova de recuperació, és a dir, obtenir un mínim d'1 punt, per poder sumar la puntuació a la nota prèvia.
Un/a estudiant que hagi lliurat evidències d’aprenentatge amb un pes acumulat igual o superior a 4 punts (40%) no podrà constar en actes com a “No avaluable”.
El document amb les pautes d'avaluació de la Facultat es troba a https://www.uab.cat/web/estudiar/graus/graus/avaluacions-1345722525858.html
Activitats d'avaluació
Títol |
Pes |
Hores |
ECTS |
Resultats d'aprenentatge |
E1 Exàmen obert |
40% |
0
|
0 |
1, 2, 3, 4, 5, 7, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 19, 20
|
E2 Exàmen tipus test |
30% |
0
|
0 |
2, 3, 4, 5, 12, 13, 14, 15, 16
|
E3 Seminaris problemes clínics |
30% |
0
|
0 |
1, 2, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23
|
Bibliografia
Carrasco, M.A., Ramírez, I.M., y del Barrio, V. (2013). Evaluacion Clínica: Diagnóstico, formulación y contrastación de los trastornos psicológicos. Madrid: Sanz y Torres.
Comeche, M. I., & Vallejo, M. A. (2012). Manual de terapia de conducta en la infància (2a. Ed.). Madrid: Dykinson.
Christophersen, E.R. & Mortweet, S.L. (Eds.) (2009). Treatments That Work With Children: Empirically Supported Strategies for Managing Childhood Problems. Washington: American Psychological Association.
Garcia, N. y Noguerol, V. (2007). Infancia maltratada: Manual de Intervención. Madrid: EOS.
Guías de pràctica clínica del Sistema Nacional de Salud http://portal.guiasalud.es
Guías de pràctica clínica del National Institute for Health and Care Excellence http://guidance.nice.org.uk
Costas, C. (2003). Avaluació psicològica del desenvolupament infantil: des del naixement fins als sis anys. Bellaterra: Servei de Publicacions de la Universitat Autònoma de Barcelona
Ezpeleta, L. (2005). Factores de riesgo en psicopatología del desarrollo. Barcelona: Masson.
Ezpeleta, L. Y Toro, J. (2014). Psicopatología del desarrollo. Madrid: Pirámide.
Hunsley, J. & Mash, E.J. (2008). Assessments that Works. New York: Oxford University Press.
Martín, J. (2005). La intervención ante el maltrato infantil: Una revisión del sistema de protección. Madrid: Psicología Pirámide
Nathan, P.E. & Gorman, J.M. (Eds.) (2007). A Guide to Treatments that Work (3rd. Ed.). New York: Oxford University Press.
Pérez, M. (2006).Guía de tratamientos psicológicos eficaces III:Infancia y adolescencia. Pirámide.
Programari
No és necessari cap programari