Logo UAB
2021/2022

Investigar en Educació II: Metodologies, Instruments i Estratègies de Recollida i Anàlisi de Dades

Codi: 43227 Crèdits: 9
Titulació Tipus Curs Semestre
4313815 Recerca en Educació OB 0 A
La metodologia docent i l'avaluació proposades a la guia poden experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries.

Professor/a de contacte

Nom:
José Tejada Fernández
Correu electrònic:
Jose.Tejada@uab.cat

Utilització d'idiomes a l'assignatura

Llengua vehicular majoritària:
català (cat)

Altres indicacions sobre les llengües

Es contempla també l'ús del castellà

Prerequisits

Es tracta d'un mòdul obligatori del MURE

Objectius

Aquest mòdul pretén introduir a l'alumnat en la metodologia de la investigació en educació

 Objectius específics de tipus cognitius

• Conèixer els components i processos bàsics d'una investigació.
• Conèixer les implicacions teoricopràctiques de la investigació
• Conèixer els diferents paradigmes epistemològics en educació.
• Conèixer les principals fonts d'informació científica
 
Objectius específics de tipus procedimentals
• Analitzar el context de les investigacions educatives
• Identificar els elements o components que intervenen en el procés d'investigació
• Formular problemes d'investigació educativa
• Documentar-fonamentar el problema d'investigació
• Identificar i definir les necessitats d'informació.
• Gestionar informació científica.
 
Objectius específics de tipus actitudinals
• Reconèixer el treball dels altres i respectar la propietat intel·lectual.

• Respectar els principis ètics del procés d'investigació

Competències

  • Analitzar dades d'acord amb la seva natura i elaborar resultats d'acords amb els propòsits de la recerca.
  • Desenvolupar valors professionals que incloguin l’ètica pròpia de la recerca en educació, en particular el respecte a la diversitat d’opinions i de manera de ser i de fer.
  • Incorporar les TIC en el procés d'investigació, la cerca i la gestió de la informació, l'anàlisi de dades i la difusió i la comunicació de resultats.
  • Que els estudiants siguin capaços d'integrar coneixements i enfrontar-se a la complexitat de formular judicis a partir d'una informació que, tot i ser incompleta o limitada, inclogui reflexions sobre les responsabilitats socials i ètiques vinculades a l'aplicació dels seus coneixements i judicis.
  • Que els estudiants sàpiguen aplicar els coneixements adquirits i la seva capacitat de resolució de problemes en entorns nous o poc coneguts dins de contextos més amplis (o multidisciplinaris) relacionats amb la seva àrea d'estudi.
  • Que els estudiants sàpiguen comunicar les seves conclusions, així com els coneixements i les raons últimes que les fonamenten, a públics especialitzats i no especialitzats d'una manera clara i sense ambigüitats.
  • Que els estudiants tinguin les habilitats d'aprenentatge que els permetin continuar estudiant, en gran manera, amb treball autònom a autodirigit.
  • Recollir dades per a la recerca en coherència amb l'opció metodològica triada.
  • Reconèixer i avaluar les potencialitats i les limitacions dels instruments i de les estratègies metodològiques.
  • Tenir coneixements que aportin la base o l'oportunitat de ser originals en el desenvolupament o l'aplicació d'idees, sovint en un context de recerca.
  • Treballar en equip i amb equips del mateix àmbit o interdisciplinaris.

Resultats d'aprenentatge

  1. Analitzar i interpretar críticament les dades obtingudes en la investigació.
  2. Aplicar el procés de buidatge de la informació, categorització i codificació de la mateixa com a font d'informació, documentació i mitjans indispensables per a la recerca de l'àmbit socioeducatiu.
  3. Avaluar les potencialitats i limitacions dels diferents instruments i estratègies de recollida de dades.
  4. Avaluar les potencialitats i limitacions dels diferents tipus d'anàlisis i dels programes informàtics que en faciliten el desenvolupament.
  5. Construir i validar instruments en coherència amb l'opció metodològica escollida.
  6. Desenvolupar valors professionals que incloguin l’ètica pròpia de la recerca en educació, en particular el respecte a la diversitat d’opinions i de manera de ser i de fer.
  7. Determinar eines d'anàlisi adequades a la naturalesa de les dades.
  8. Dissenyar estratègies de recollida d'informació que ens permetin donar resposta als objectius plantejats.
  9. Identificar i seleccionar les estratègies d'investigació més idonis per resoldre situacions problemàtiques reals.
  10. Incorporar les TIC en el procés d'investigació, la recerca i la gestió de la informació, l'anàlisi de dades i la difusió i comunicació de resultats.
  11. Que els estudiants siguin capaços d'integrar coneixements i enfrontar-se a la complexitat de formular judicis a partir d'una informació que, tot i ser incompleta o limitada, inclogui reflexions sobre les responsabilitats socials i ètiques vinculades a l'aplicació dels seus coneixements i judicis.
  12. Que els estudiants sàpiguen aplicar els coneixements adquirits i la seva capacitat de resolució de problemes en entorns nous o poc coneguts dins de contextos més amplis (o multidisciplinaris) relacionats amb la seva àrea d'estudi.
  13. Que els estudiants sàpiguen comunicar les seves conclusions, així com els coneixements i les raons últimes que les fonamenten, a públics especialitzats i no especialitzats d'una manera clara i sense ambigüitats.
  14. Que els estudiants tinguin les habilitats d'aprenentatge que els permetin continuar estudiant, en gran manera, amb treball autònom a autodirigit.
  15. Relacionar resultats en base a la seva procedència (fonts i / o instruments).
  16. Seleccionar o elaborar els instruments de recollida d'informació que ens permetin donar resposta als objectius plantejats.
  17. Tenir coneixements que aportin la base o l'oportunitat de ser originals en el desenvolupament o l'aplicació d'idees, sovint en un context de recerca.
  18. Treballar en equip i amb equips del mateix àmbit o interdisciplinaris.
  19. Utilitzar els mètodes, tècniques i estratègies de recerca i elaborar el disseny pertinent al problema de recerca en el seu context.

Continguts

1. Mètodes i dissenys de recerca en educació

1.1. Investigació quantitativa: ex post-facto, experimental, quasi-experimental, correlacional i descriptiva.

1.2. Investigació qualitativa: Investigació fenomenològica, etnogràfica, estudi de casos, investigació-acció.

1.3. Altres: investigació basada en el disseny, i investigació evaluativa.

2. Instruments i estratègies de recollida d'informació

2.1. Tipologia d'instruments, estratègies i dispositius de recollida d'informació: protocols d'observació, entrevistes i qüestionaris

2.2. Diseny, construcció i validació d'instruments i dispositius de recollida d'informació

Metodologia

L'activitat formativa es desenvoluparà a partir de les dinàmiques següents: 
 
• Classes magistrals / expositives 
• Lectura d'articles
• Anàlisi i discussió col · lectiva d'articles
• Pràctiques d'aula
• Presentació / exposició oral de treballs. 
• Tutories.

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.

Activitats formatives

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Anàlisi i discussió col·lectiva d'articles i fonts documentals 6 0,24 2, 15, 16, 18
Classes magistrals / expositives 60 2,4 4, 6
Presentació / exposición oral de treballs 4 0,16 1, 10, 13
Pràctiques d'aula: Disseny de recerques i discussió de la seva pertinença i viabilitat 10 0,4 5, 8, 9, 11, 12, 13, 14, 17, 19
Tipus: Supervisades      
tutories supervisió del treball individual i ressolució de dubtes 60 2,4 4
Tipus: Autònomes      
Elaboració de treballs 55 2,2 3, 4, 7, 11, 12, 13, 14, 16, 17
Lectura d'articles i fonts documentals 30 1,2 2, 15, 18

Avaluació

L'avaluació del mòdul es desenvoluparà mitjançant les activitats que s'indiquen.

La nota final serà el promig ponderat de les activitats previstes. Per a poder aplicar aquest criteri serà necessari obtenir com a mínim un 4 a totes les activitats.

El procediment de revisió de les proves es desenvoluparà de forma individual

L'assistència és obligatòria a les sessions presencials. Per a poder obtenir l'avaluació final positiva, l'estudiant ha d'haver assistit a un mínim del 80% de les classes.

 

 

Activitats d'avaluació

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Activitats durant el desenvolupament del mòdul 10% - 25% 0 0 2, 6, 8, 9, 11, 12, 13, 14, 17, 18, 19
Memòria / treball individual del mòdul 45% -50% 0 0 3, 4, 5, 7, 8, 9, 11, 12, 13, 14, 16, 17, 19
Presentacions orals 25% - 30% 0 0 1, 10, 13, 15

Bibliografia

Albert M.J. (2007). La investigación Educativa. McGraw Hill

APA (2019).Publication manual of the American Psychological Association. (7th ed). American Psychological Association

Briones, G. (2016). Métodos y técnicas de investigación en Ciencias Sociales. (4ª ed.) Trillas.

Brenner, M. E. (2012). Interviewing in educational research. En J. Green, G. Camilli y P. Elmore (Eds), Handbook of complementary methods in education research (pp. 357-370). Lawrence Erlbaum.

Canales, M. (Ed.) (2017). Metodologías de investigación social. LOM Ediciones.

Corbetta, P. (2010). Metodología y técnicas de investigación social. Ed Mcgraw Hill.

Creswell, J. W. & Creswll, J.D. (2018). Research Design. Qualitative, Quantitative and Mixed Methods Approaches. (5º ed.). SAGE

Design-Based Research Collective. (2003). Design-based research: An emerging paradigm for educational inquiry. Educational Researcher, 32 (1), 5–8.

Easterday, M., Lewis, D. y Gerber, E (2014). Design-Based Research Process: Problems, Phases and Applications. ICLS Proceedings Volume I. (317-324)

Espinoza, E.E. (2015). Aspectos teóricos e instrumentos de la Metodología de Investigación Educativa. Universidad Técnica de Machala.

Fabregas, S.; Meneses, J. Rodríguez-Gómez, D. y Paré, M.H. (2016). Técnicas de investigación social y educativa. Editorial UOC.

Green, J.L.; Camilli, G & Elmore, P.B. (eds.) (2006). Handbook of Complementary Methods in Education Research. Washington DC: Lawrence Erlbaum Associates, Inc. Publishers & American Educational Research Association.

Hernández Sampieri, R., Fernández, C., &  Baptista, P. (2014). Metodología de la investigación (6ª ed). McGraw-Hill

Hernández Sampieri, R. Y Mendoza, C,P. (2018). Metodología de la investigación. Las rutas cuantiativa, cualitativa y mixta. McGraw-Hill

Krueger, R.A.; Casey. M.A. (2008). Focus groups: A practical guide for applied research. SAGE

León, O. & Montero, I. (2015). Métodos de investigación en Psicología y Educación. Las tradiciones cuantitativa y cualitativa. (4a Edición). McGraw Hill Education

Martínez Mediano C. & Galán González, A. (2014). Técnicas e instrumentos de recogida y análisis de datos. Editorial UNED.

Mckenney, S.E. y Reeves, T. (2012). Conducting Educational Design Research. Routledge

McMillan, J.H., & Schumacher, S. (2010). Research in education: evidence-based inquiry (7th ed). Pearson

Mertens, D.M. (2010). Research and Evaluation in Education and Psychology (3rd Edition). SAGE Publications.

Pimienta, J. y De la Orden, A. (2017). Metodologia de la investigación. Pearson.

Quintal, J.; García, B. (coord.) (2012). Fundamentos básicos de metodología de investigación educativa. CCS.

Rodríguez Gómez, d. y Vallderiola, J. (2009). Metodología de la investigación. Ediciones de la UOC

Stake, R.E. (1998). Investigación con estudio de casos. Morata.

Programari

Aquesta assignatura no necessita programari específic