Titulació | Tipus | Curs | Semestre |
---|---|---|---|
4313815 Recerca en Educació | OT | 0 | 2 |
No hi ha prerequisits
Mòdul obligatori de l’especialitat de Didàctica de la Llengua i la Literatura, i optatiu per a la resta d’especialitats
En aquest mòdul es presentarà l’estat actual de la investigació sobre l’escriptura i el seu ensenyament i aprenentatge. Es revisaran diferents aproximacions a l’escriptura i es destacaran les aportacions de la psicologia cognitiva, de la lingüística textual i enunciativa, i de la teoria sociocultural. Es consideraran especialment els fets que tenen lloc en l’espai de la didàctica de la llengua, és a dir, el de la interacció entre l’objecte d’aprenentatge –la llengua escrita-, l’alumne que aprèn i el docent que crea les condicions per aprendre.
L’activitat formativa es desenvoluparà a partir de les dinàmiques següents:
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Classes presencials en gran grup | 36 | 1,44 | |
Tipus: Supervisades | |||
Anàlisi i discussió col·lectiva d'articles i fonts documentals. Pràctiques d'aula: resolució de problemes i exercicis. | 36 | 1,44 | |
Tipus: Autònomes | |||
Lectura d'articles i fonts documentals. Elaboració del treball individual del mòdul. Participació a fòrums de discussió. | 78 | 3,12 |
L'avaluació del mòdul es realitzarà mitjançant les activitats que s'assenyalen.
La nota final serà la mitjana ponderada de les activitats previstes. Per poder aplicar aquest criteri serà necessari obtenir com a mínim un 5 a totes les activitats, les realitzades durant el desenvolupament del mòdul i a la memòria/treball final del mòdul.
L'assistència a classe és obligatòria. Per poder obtenir una avaluació final positiva l'estudiant haurà d'haver assistit a un mínim d'un 80% de les classes.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Assistència, participació i activitats realitzades a les sessions de classe | 30% | 0 | 0 | 1, 2, 3, 5, 6, 8, 9, 11, 12, 15, 16, 17, 18, 19, 20 |
Exposició oral del treball | 20% | 0 | 0 | 4, 14 |
Treball escrit individual final | 50% | 0 | 0 | 7, 10, 13 |
Allal, L. (2006). La fonction de régulation de l’évaluation: constructions théoriques et limites empiriques. In Figari, G.; Mottier Lopez, L. (eds): Recherche sur l’évaluation en éducation (pp. 223-230). L’Harmattan.
Arfé, B., Dockrell, J., & Berninger, V. (2016). Writing development in children with hearing loss, dyslexia or oral language problems. Implications for assessment and instruction. Oxford University Press.
Bañales, G., Ahumada, S., Graham, S., Puente, A., Guajardo, M., Muñoz, I. (2020). Teaching writing in grades 4–6 in urban schools in Chile: a national survey. Reading and Writing, 33(10), 2661-2696. https://doi.org/10.1007/s11145-020-10055-z
Barcelos, A. M., & Kalaja, P. (2013). Beliefs in Second Language Acquisition: Teacher. In C.A. Chapelle (Ed.), The Encyclopedia of Applied Linguistics (pp. 1-6). Wiley-Blackwell.
Basturkmen, H. (2012). Review of research into the correspondence between language teachers' stated beliefs and practices. System, 40(2), 282-295.
Bazerman, CH. (2002) “What is not institutionally visible does not count: The problem of making activity assessable, accountable, and plannable. In Ch. Bazerman i D. Russell: Writing Selves/Writing Societies: Research from Activity Perspectives. Perspectives on Writing. Fort Collins, Colorado: The WAC Clearinghouse and Mind, Culture, and Activity. Consultable a http://wac.colostate.edu/books/selves_societies/
Bazerman, Ch. (2005). Writing Across the Curriculum. Parlor Press /WAC Clearinghouse.
Bazerman, Ch. (dir.) (2008) Handbook of research on writing : history, society, school, individual, text. New York: Lawrence Erlbaum.
Bazerman, Ch. , Lile, j., Bethel, L., Chavkin, T., Fouque, D. & Garufis, J. (2016) Escribir a través del curriculum. Una guía de referencia. Universidad Nacional de Córdoba
https://www.google.es/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=2&ved=0ahUKEwjxvZDTkZbWAhVBSRoKHU6zDvkQFggvMAE&url=http%3A%2F%2Fwww.uepc.org.ar%2Fconectate%2Fwp-content%2Fuploads%2F2016%2F10%2FEscribir-a-traves-de-Curriculum.pdf&usg=AFQjCNGwwHDLdiYQtKoFRdFjptXghVIzDQ
Bazerman, Ch. & Prior, P. (eds.) (2004). What writing does and how it does it : an introduction to analyzing texts and textual practices. Lawrence Erlbaum Associates.
Bergeron, R. & Riente, R. (dir.) (2009). Les publications du Québec Français. Numéro hors série : Enseigner la grammaire nouvelle: pourquoi et comment?
Bernié, J.-P. (2001). “Genres discursifs scolaires, genres de l’activité et conceptualisation”. A J.-P. Bernié (dir.) Apprentissage, Développement et Significations”. Presses Universitaires de Bordeaux.
Bigas, M (2000). El lenguaje escrito, a M. Bigas & M. Correig (eds.) Didáctica de la lengua en educación infantil. Síntesis
Borg, S. (2003). Teacher cognition in language teaching: a review of research on what teacher think, know, believe, and do. Language Teaching, 36(2), 81-109.
Borg, S. (2019). Language Teacher Cognition: Perspectives and debates. A X. Gao (ed.). Second Handbook of English Language Teaching (pp.1149-1170). Springer International.
Bronckart, J-P (1996). Activité langagière, textes et discours. Pour un interactionisme socio-discursif. Delachaux et Niestlé.
Camps, A. (2003). “Text, procés, context, activitat discursiva: punts de vista diversos sobre l’activitat d’aprendre i d’ensenyar a escriure”. In A. Camps (comp.) Seqüències didàctiques per aprendre a escriure. Graó (versió en castellà: Graó, 2003).
Camps, A. (comp.) (2003). Seqüències didàctiques per aprendre a escriure. Barcelona: Graó (versió en castellà: Graó, 2003).
Camps, A. i Ribas, T. (1998). Regulación del proceso de redacción y del proceso de aprendizaje: función de las pautas como instrumentos de evaluación formativa, Textos de didáctica de la lengua y la literatura, 16, 49-60. http://textos.grao.com/
Camps, A.; Guasch, O.; Milian, M.; Ribas, T. (2000). Metalinguistic Activity: the link between writing and learning to write. In A. Camps i M. Milian (eds.) Metalinguistic Activity in Learning to Write; pp.103-124 (versió castellana a M. Milian y A. Camps (eds.) El papel de la actividad metalingüística en el aprendizaje de la escritura. Rosario (Argentina): Homo Sapiens.
Castelló, M. (2017). Mirarse en el espejo: de comunicar lo que se ha aprendido a aprender comunicando. Textos de didáctica de la lengua y la literatura, 76, 7-13. http://textos.grao.com/
Castelló, M.; Milian, M. (1997). Enseñar y aprender estrategias en el proceso de composición escrita. In M.L. Pérez Cabaní (coord.) La enseñanza y el aprendizaje de estrategias desde el curriculum; pp. 117-135. UdG / Horsori.
Bañales, G., Castelló, M. & Vega, N. (2016). Enseñar a leer y escribir en la educación superior. Propuestas educativas basadas en la investigación. Tamaulipas: Universidad Autónoma de Tamaulipas. https://www.google.es/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=2&ved=0ahUKEwia9J37lJbWAhXDWBoKHa_HCFYQFggwMAE&url=https%3A%2F%2Fwww.researchgate.net%2Fprofile%2FMontserrat_Castello%2Fpublication%2F313160432_Banales_Castello_y_Vega_Ensenar_a_leer_y_escribir%2Fdata%2F58917f5c458515aeac92d5bb%2FBanales-Castello-y-Vega-Ensenar-a-leer-y-escribir.pdf&usg=AFQjCNG4jXR7mWVzQG0RSxPWEp-2hgudlg
Chabanne, J-Ch., Bucheton, D. (dirs.) (2002). Parler et écrire pour penser, apprendre et se construire. L’écrit et l’oral réflexifs. PUF.
Cope, B., Kalantzis, M. (eds.) (1993). The Powers of Literacy. The Falmer Press.
Davin, K. J., Chavosan, I., Donato, R. (2018). Images of past teachers: Present when you teach. System, 72, 139-150
Dominguez, G. & Barrio, J-L (1997). Los primeros pasos hacia el lenguaje escrito. Una mirada al aula. La Muralla
Ferreiro, E., & Teberosky, A. (Eds.). (1979). Los sistemas de escritura en el desarrollo del niño. Siglo XXI.
Freedman,A.; Medway, P. (comp.) (1994). Learning and teaching genre. Heineman/Boynton-Cook.
Graham, S., MacArthur, Ch., & Hebert, M. (2018). Best Practices in Writing Instruction, 3rd Edition. Guildford Press.
Guasch, O. (2001). L’escriptura en segones llengües. Graó.
Hsiang, T. P., Graham, S. Yang, Y.-M. (2020). Teachers’ practices and beliefs about teaching writing: a comprehensive survey of grades 1 to 3 teachers. Reading and Writing.
Hyland, K. (2002). Teaching and Researching Writing. Longman.
Hyland K. (2016). Methods and methodologies in second language writing. System, 59, 116-125
Jaubert, M., Rebière, M. (2005). Learning science by writing. L1 Educational Journal, 5/3.
Jaubert, M.. Rebière,M.(2005). Émergence d’un concept en didactique du français: la secondarisation. Colloque Épistemologie des didactiques des disciplines. Bordeaux.
Jaubert, M.; Rebière, M.; Bernié, J.-P. (2003). L’hypothèse “communauté discursive”: d’où vient-elle? où va-t-elle?. Les Cahiers Théodile, 4, 51-80.
Johnson, K.E., & Golombek, P. R. (2016). Mindful L2 teacher education: a sociocultural perspective on cultivating teachers' professional development. Routledge.
Junqueira, L. & Payant, C. (2015). “I just want to do it right, but it’s so hard”: A novice teacher’s written feedback beliefs and practices. Journal of Second Language Writing, 27, 19-36
Kalaja, P. , & Barcelos, A. M. (2013). Beliefs in Second Language Acquisition: Learner. In C.A. Chapelle (Ed.), The Encyclopedia of Applied Linguistics (pp. 1-7). Wiley-Blackwell.
Kress, G. (1985). Linguistic processes in sociocultural practice. Oxford University Press.
Kress, G. (1993). “Genre as Social Process”. A B. Cope i M. Kalantzis (comp.) The Powers of Literacy , pp. 22-37. The Falmer Press
Kubaniova, M. & Feryok, A. (2015). Language teacher cognition in applied linguistics research: rivisitingthe territory, redrawing the boundaries, reclaiming the relevance. Modern language Journal, 99, 435-449.
Lee, I. (2019). Teacher written corrective feedback: Less is more. Language Teaching, 1–13. doi:10.1017/s0261444819000247
Manchón, R. M. (2020). (Ed.) Writing and language learning. Advancing research agendas. John Benjamins Publishing.
McArthur, Ch., Graham, S. & Fitzgerald, J. (2006). Handbookof Writing Research. Guilford Press.
McArthur, Ch., Graham, S. & Fitzgerald, J. (2016). Handbook of Writing Research, 2nd Edition. Guilford Press.
Meek, M. (2004). En tornoala cultura escrita (fragments) . Fondo de Cultura Económica (versió original anglesa: On Being Literate. London: The Bodley Head, 1991)
Nelson, N. (2001) Writing to Learn. A P. Tynjälä, L. Mason & K. Lonka (eds.) Writing as a Learning Tool (pp.23-36). Kluwer Academic Publishers.
Olson, D., & Torrance, N. (Eds.). (1995). Cultura escrita y oralidad. Gedisa
Perera, J., Aparici, M., Rosado, E., & Salas, N. (Eds.). (2016). Written and Spoken Language Development Across the Lifespan: Essays in Honour of Liliana Tolchinsky (Vol. 11). Springer.
Phipps, S., & Borg, S. (2009) Exploring tensions between teachers grammar teaching beliefs and practices. System, 37, 380-390.
Reuter, Y. (éd.) (2007) Dictionnaire des concepts fondamentaux des didactiques. De Boeck
Ribas, F., Perine, C. (2018). Whats does it mean to be an English teacher in Brazil? Student teachers' beliefs through narratives in a distance education programme. Applied Linguistics Review, 9(2-3), 273-305
Ribas, T. (2001). Què pot aportar l’avaluació formativa a l’ensenyamenti l’aprenentatge de l’escriptura?. Articles de Didàctica de la llengua i la literatura, 25, 31-41. http://textos.grao.com/
Ribas, T. (2010). La evaluación en el área lingüística. Textos de Didáctica de la Lengua y la Literatura, 53, 10-21. http://textos.grao.com/
Ribas, T.; Fontich, X. & Guasch, O. (eds.) (2014) Grammar at School. Research on Metalinguistic Activity in Language Education. Peter Lang
Ribas, T.; Milian, M.; Guasch, O.; Camps, A. (2002). La composición escrita como objeto de reflexión. A J.M. Cots I L. Nussbaum (eds.) Pensar lo dicho. La reflexión sobre la lengua y la comunicación en el aprendizaje de lenguas; pp.167-184. Milenio.
Ribera, P. (2008). El repte d’ensenyar a escriure. L’inici de la producció de textos en Educació Infantil. Perifèric, eds. / Universitat de València
Sánchez, Emilio (2010). La lectura en el aula. Graó.
Schneuwly, B. (1985). La construction sociale du langage écrit chez l’enfant. In B. Schneuwly i J.-P. Bronckart (dirs.) Vygotsky Aujourd’hui. Delachaux et Niestlé.
Seoane, R. C., Jiménez, J. E., Gutiérrez, N. (2020). Pre-service teachers’ implicit theories of learning to write. European Journal of Teacher Education, 43:2, 165-190.
Sévérac, P. (coord.) (2007). Lire et écrire. Sciences Humaines, eds.
Smagorinsky, P. (2006) Research on composition: multiple perspectives on two decades of change. Teachers College.
Solé, I. (2005). PISA, la lectura y sus lecturas”, Aula de Innovación Educativa, 139, 22-27.
Teberosky & L. Tolchinsky (Eds.) (1995), Másallá de la alfabetización. Santillana.
Teberosky, A.; Soler, M. (eds.) (2003) Contextos de alfabetización inicial. Horsori.
Tolchinsky, L. (2003). The cradle of culture and what children know about writing and numbers before being taught. Psychology Press.
Watson, A. (2015). The problem of grammar teaching: a case study of the relationship between a teacher’s beliefs and pedagogical practice. Language and Education, 29:4, 332-346
No s'utilitzarà cap instrument en particular.