Logo UAB
2021/2022

Treballar a RH: Caracteritzar una Àrea Professional

Codi: 43164 Crèdits: 6
Titulació Tipus Curs Semestre
4313788 Gestió dels Recursos Humans a les Organitzacions OB 0 1
La metodologia docent i l'avaluació proposades a la guia poden experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries.

Professor/a de contacte

Nom:
Jesus Rojas Arredondo
Correu electrònic:
Jesus.Rojas.Arredondo@uab.cat

Utilització d'idiomes a l'assignatura

Llengua vehicular majoritària:
espanyol (spa)

Equip docent

Jesus Rojas Arredondo
Joan Rodriguez Soler
Cesar Luis Fernandez Llano

Equip docent extern a la UAB

Xavi Soro

Prerequisits

No hi ha prerequisits

Objectius

Aquest mòdul està dirigit a oferir un marc introductori, ampli i específic a la vegada, relacionat amb l'àmbit dels recursos humans, a partir dels seus aspectes centrals, ressaltant nocions claus com la de: clients interns, visió del negoci, imatge, màrqueting i mercat de treball. Així mateix es treballaran competències claus com ara la capacitat de treball en equip, l'arribar a consensos i adoptar una actitud resolutiva davant els casos a plantejar.

Els objectius del mòdul són:

- Adquirir una visió global del negoci.
- Conèixer la funció estratègica dels RRHH: el que fa RRHH i el seu paper en l'empresa.
- Identificar els stakeholders. Establir les bases del màrqueting i imatge dels RRHH.
- Avaluar les TIC com a canal per a la gestió dels RRHH.
- Adquirir una visió global del mercat de treball actual dels RRHH.
- Analitzar el lloc dels rrhh a les organitzacions a partir de casos reals en diferents contextos econòmics (industrial, serveis, retail, turisme).
- Avaluar l'impacte dels rrhh en la proposta de valor de l'empresa (compte d'explotació).

Competències

  • Aplicar adequadament els conceptes jurídics i econòmics bàsics associats a la funció de RRHH.
  • Delimitar necessitats de RRHH en les diferents àrees que configuren una organització, des d'una aproximació proactiva i sistèmica.
  • Que els estudiants siguin capaços d'integrar coneixements i enfrontar-se a la complexitat de formular judicis a partir d'una informació que, tot i ser incompleta o limitada, inclogui reflexions sobre les responsabilitats socials i ètiques vinculades a l'aplicació dels seus coneixements i judicis
  • Treballar en equip, aprofitant la diversitat de formes de pensar i fer dels companys.
  • Valorar les particularitats dels diferents contextos i les seves implicacions en la funció de RRHH.

Resultats d'aprenentatge

  1. Assenyalar de forma argumentada els aspectes que cal tenir en compte per analitzar les necessitats i les demandes dels clients interns.
  2. Descriure amb precisió les activitats, la posició i les exigències de cada àrea.
  3. Identificar i posar en relació els elements diferencials dels diversos contextos organitzacionals(específicament en relació amb l'atenció al client, el coneixement de l'activitat principal de l'organització i qüestions d'imatge).
  4. Identificar informació relativa al mercat de treball que pugui ser d'interès per a la presa de decisions en RRHH.
  5. Integrar els diferents punts de vista o particularitats dels seus interlocutors a l'anàlisi dels diferents contextos.

Continguts

Bloc 1. Coneixement del mercat de treball i del negoci

Mercat de treball  

Principals característiques del mercat de treball actual 
L'ocupació flexible 
Qualitat i condicions d'ocupació: noves demandes per a les empreses

Coneixement del negoci.

a)Visió global del negoci
1 Context actual per a les empreses
2 Coneixement del negoci i activitat principal de l'empresa
3 Bases de la Direcció General estratègica

b)Funció estratègica dels RRHH
1 Què fa RRHH i el seu paper en l'empresa.
2 Identificació dels stakeholders clau.
3 Identificació indicadors de resultat en la gestió dels RRHH

  

Bloc 2. La presència de marca/empresa en xarxes socials

  1. Impact del mon digital en persones i organitzacions
  2. Presència i gestió de marques/empresas en xarxes social
  3. Marca personal
  4. Eines digitals per a la gestió de marques/empreses i marca persones

Metodologia


1. Classes magistrals / expositives. Exposició per part del docent de les referències teòriques en què es basen els continguts del mòdul.
2. Realització d'activitats pràctiques a l'aula i revisió de documentació tècnica.
3. Resolució de problemes / casos / exercicis en petits grups i posada en comú de conclusions en el plenari (grup gran).
4. Resolució de casos / exercicis / problemes mitjançant activitats a l'aula virtual.
5. Elaboració de treballs escrits, presentacions o reflexions.
6. Elaboració d'un treball grupal al finalitzar el mòdul.

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.

Activitats formatives

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Resolució de situacions pràctiques reals o simulades 6 0,24 1, 2
Sesions de classe magistral 10 0,4 4
Sessions de resolució de casos / situacions i defensa d'intervencions 19 0,76 5
Tipus: Supervisades      
Anàlisi de casos 37 1,48 1, 3, 4, 5
Tutories grupals 8 0,32 5
Tipus: Autònomes      
Elaboració i redacció de treballs (treball grupal) 30 1,2 5
Recerca i recollida d'informació, lectura i estudi de documentació 23 0,92 4
Resolució de casos a la plataforma virtual 17 0,68 3

Avaluació

 

L'avaluació es durà a terme a partir de 2 tipus d'evidències d'aprenentatge (EV):

Treball Grupal:

EV1: Evidència Coneixement del negoci i la ubicació de RRHH

EV2: Evidencia Mercat de treball

 

Casos pràctics individuals:

EV1: Evidència Coneixement del negoci i la ubicació de RRHH  
EV3: Evidència marca/empresa, Xarxes socials 

La resolució de casos com a metodologia de treball pretén que l'alumne desenvolupi les seves capacitats per analitzar quin és el paper dels rrhh en sectors econòmics diversos (industrials i de serveis). A més d'interpretar a partir d'indicadors econòmics de l'empresa (compte d'explotació, ...) quin és l'impacte dels rrhh en la proposta de valor de l'empresa.

Els estudiants que obtinguin de nota final del mòdul entre 4.00 i 4.99, per la falta de lliurament d'alguna evidència per una situació justificada (malaltia ...) podrà lliurar una evidència alternativa que proposi l'equip docent del mòdul.

Podran optar a recuperació l'alumnat que no hagi assolit els criteris establerts per a superar el mòdul i aquells que hagin estat avaluats en un conjunt d'activitats amb un pes mínim de 2/3 parts de la qualificació total del mòdul. 

 

Recuperació

 

La nota mínima per a poder optar a la recuperació és de 3.5.

Pautes d'avaluació de la Facultat de Psicologia https://www.uab.cat/doc/DOC_PautesAvaluacio_FP_21-22

Activitats d'avaluació

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Evidència 1: Cas sobre coneixement de negoci i ubicació RRHH 45% 0 0 1, 3, 5
Evidència 2: Identificació de punts forts i febles del Mercat de Treball 30% 0 0 2, 4
Evidència 3: Marca empresa, Xarxes socials 25% 0 0 1, 3, 5

Bibliografia

Banyuls, J.; Miguélez, F.; Recio, A.; Cano, E.; Lorente, R. (2009). The transformation of the Employment System in Spain: Towards a Mediterranean Neoliberalism?, en G. Bosch, S. Lehndorff, J. Rubery (eds.) European Employment Models in Flux. A comparison of Institutional Change in Nine European Countries. New York: Palgrave Macmillan, pp. 247-269

Carrasquer, P., y Martín Artiles, A. (2005): La política de conciliación de la vida laboral y familiar en la negociación colectiva, Revista Cuadernos de Relaciones Laborales, vol. 22, núm. 3, pp. 131-150.

 CES (2001): «Libro Blanco de la Comisión sobre la Gobernanza en Europa», Boletín Observatorio de Relaciones Industriales, núm. 44.

— (2003): La negociación colectiva como mecanismo de promoción de la igualdad entre hombres y mujeres, Madrid, Consejo Económico y Social, Colección Informes.

__ (2011): Tercer Informe del CES sobre la situación de las mujeres en la realidad sociolaboral española, Madrid, Consejo Económico y Social, Colección Informes. http://www.ces.es/web/guest/informes

— (2013): Memoria sobre la situación socioeconómica y laboral en España. 2012, Madrid, Consejo Económico y Social. http://www.ces.es/memorias

— (2004b): Panorama sociolaboral de la mujer en España, Boletín núm. 38.

Chinchilla, N., y León, C. (2003). Les millors pràctiques de conciliació treball-familia a l’empresa, Barcelona: Generalitat de Catalunya.

CC.OO.; UGT, y Ceoe-Cepyme (2003). Consideraciones generales y buenas prácticas sobre igualdad de oportunidades entre hombres y mujeres en la negociación colectiva, Comisión de Seguimiento del Acuerdo de NC, 2003.

Dolan, S. L.; Valle Cabrera, R.; Jackson, S. E. y Schuler, R. (2007). La Gestión de los Recursos Humanos. Madrid: McGraw-Hill, 3ª edición.

EUROFOUND (2011) Los jóvenes y el trabajo [recurso electrónico disponible en http://www.eurofound.europa.eu/pubdocs/2011/40/es/1/EF1140ES.pdf

FINA, L. (2001). El reto del empleo. Madrid: McGraw Hill.

Gómez-Mejía, L. R.; Balkin, D. B. y Cardy, R. L. (2008). Gestión de Recursos Humanos, Madrid: Prentice Hall, 5ª edición 

OECD. Employment Outlook, 1999. París: OECD.

Puchol, L. (2012). Dirección y Gestión de Recursos Humanos. Madrid: Díaz de Santos, 7ª edición.

Sastre Castillo, M. A. y Aguilar Pastor, E. (2003). Dirección de Recursos Humanos. Un Enfoque Estratégico, Madrid: Mc Graw-Hill.

Programari

-