Titulació | Tipus | Curs | Semestre |
---|---|---|---|
4313800 Relacions Internacionals, Seguretat i Desenvolupament | OT | 0 | 2 |
Prerequisits:
És recomanable que l'estudiant tingui coneixements bàsics en Relacions Internacionals
Objectius
Realitzar una introducció a la teoria i la praxi de la Seguretat Humana a la societat internacional global
Proporcionar a l'estudiant la base conceptual i els instruments d'anàlisi de l'àrea d'estudi.
Adquirir una comprensió profunda dels diversos conceptes, models teòrics i instruments metodològics existents en l'àmbit de la Seguretat Humana.
Analitzar les diverses accions, iniciatives i processos en l'àmbit de la Seguretat Humana per part dels actors internacionals davant alguns dels problemes més significatius de l'agenda global
Elaborar informació sobre Seguretat Humana per tal de dur a terme una investigació en aquest context.
Aplicar els principals instruments d'intervenció existents en el marc de la Seguretat Humana a diferents àmbits temàtics de les relacions internacionals.
Adquirir i desenvolupar les competències, habilitats i coneixements que permetin exercir els diversos coneixements en els àmbits professionals vinculats a la temàtica de la Seguretat Humana.
Continguts de l'assignatura (Programa) i Cronograma-resum
Els continguts s'han estructurat al voltant de quatre eixos:
a. Instruments teòrics: conceptes, nocions i models de Seguretat humana
b. El paper dels actors internacionals en l'àmbit de la Seguretat Humana: estat, organitzacions internacionals, actors no governamentals i transnacionals.
c. L'agenda internacional: evolució i desenvolupament dels principals temes de l'agenda internacional vinculats a la Seguretat Humana.
d. Estudis d'àrea: aplicació dels diversos instruments, accions, iniciatives i processos en l'àmbit de la Seguretat Humana a nivell d'àrea i de regions.
Sessions temàtiques
1a Sessió: 15/02/2022
Informació sobre el Mòdul. Introducció a l'estudi de la seguretat en l'àmbit de les Relacions Internacionals. Aproximacions teòriques, conceptes i models. De la seguretat nacional a la seguretat humana.
Prof. Nora Sainz. De 16.00 hs. a 20.00 hs.
Nora.Sainz@uab.cat
2ª Sessió: 22/02/2022
Seguretat Humana: Aproximació teòrica, definició i models.
Pablo. Aguiar@uab.cat
3a Sessió: 01/03/2022
Seguretat Humana: Seguretat Humana i Organitzacions Internacionals
Prof. Nora Sainz. De 16.00 a 20.00 hs
4a Sessió: 08/03/2022
Seguretat Humana: L'enfocament de Nacions Unides
Prof. Pablo Aguiar. De 16.00 hs. a 20.00 hs.
5a Sessió: 15/03/2022
Seguretat Humana: Índexs bàsics de Seguretat Humana (mesurament de la Seguretat Humana)
6a Sessió: 22/03/2022
Seguretat Humana en perspectiva regional: Àsia Central.
Prof. Nora Sainz. De 16.00 a 19.00 hs
7a Sessió: 29/03/2022
Seguretat Humana en perspectiva regional: L'espai de l'antiga Europa de l'Est.
Prof. Francesc Serra De 16.00 hs. a 20.00.00 hs. (4 hores).
8a Sessió: 05/04/2022
Seguretat Humana en perspectiva regional: Amèrica Llatina.
Prof. Joan Pau Soriano (4 hores). De 16.00 a 20.00 hs.
JuanPablo.Soriano@uab.cat
9a Sessió: 26/04/2022
Seguretat Humana: el model de Japó I
Prof. Lluc López. De 16.00 a 20.00hs (4 hores).
Lluc.Lopez@uoc.cat
10a Sessió: 03/05/2022
Seguretat Humana: el model de Japó II
Prof. Lluc López. De 16.00 a 20.00hs (4 hores).
11a Sessió: 10/05/2022
Seguretat Humana en perspectiva regional: Àfrica.
Prof. Federico Guerrero. De16.00 hs. a 20.00 hs. (4 hores).
Federico.Guerrero@uab.cat
12a Sessió: 17/05/2022
Seguretat Humana: Crisi climàtica, Gènere, Pandèmia
Prof. Pablo Aguiar. De 16.00 hs. a 20.00 hs. (4 hores).
13ªSesión: 24/05/2022
Seguretat Humana: actors transnacionals i praxi de la Seguretat humana
Prof. Nora Sainz (2 hores) De 16.00 a 19.00hs.
Important: és possible que durant el curs es pugui alterar el dia i l'hora d'alguna sessió.
Les classes que s'hagin de recuperar per algunmotiu (malaltia del docent, esdeveniments imprevistos, etc.) es duran a terme en un dia diferent a dimarts que serà anunciat amb antelació.
Metodologia
Metodologia docent i activitats formatives:
La dedicació de l'alumnat en aquest mòdul es divideix en diversos tipus d'activitats, aquesta varietat de formes de treball es materialitza en metodologies diferenciades.
Les activitats es distribueixen en:
- Activitats dirigides, que són activitats a l'aula amb la presència del professorat i poden consistir en classes magistrals (amb la utilització de les TIC i amb la possibilitat de debats en grup); en seminaris de discussió de les lectures obligatòries en grups més reduïts i sessions més orientades a qüestions pràctiques en què s'analitzaran casos, problemes i exemples relatius al temari del curs. Per a aquestes sessions hi haurà lectures prèvies obligatòries anunciades amb antelació.
- Activitats supervisades són les dutes a terme per l'alumnat fora de l'aula i d'acord amb un pla dissenyat i posteriorment tutoritzat i avaluat per part del professorat. L'estudiantat haurà de realitzar entre altres activitats: la lectura i preparació de textos que seran objecte d'un control i avaluació en sessions de seminaris i pràctiques; la redacció de treballs i la seva presentació escrita i oral en mode de seminari; buscar documentació sobre un determinat tema, etc. També s'inclouen tutories i altres activitats similars de seguiment de curs.
- Activitats autònomes són totes les activitats que realitza l'alumnat pel seu compte i d'acord amb les exigències del mòdul per superar-lo amb èxit. Poden ser lectures bàsiques i complementàries, estudi dels apunts de classe i /ototes les activitats que complementi la formació que exigeix el curs.
La metodologia docent s'adequa a la distribució del treball i les activitats.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Classes magistrals / expositives (amb la utilització de les TIC i amb la possibilitat de debats en grup); | 35 | 1,4 | 2, 4, 6, 7, 8, 9 |
Debats sobre lectures obligatòries i articles complementaris | 15 | 0,6 | 1, 3, 4, 7, 9 |
Tipus: Supervisades | |||
Lectura i preparació de textos que seran objecte de control a classe | 60 | 2,4 | 1, 2, 6, 7, 8, 9 |
Redacció de treballs en grup i individuals | 15 | 0,6 | 1, 2, 5, 6, 8, 9, 10 |
Tipus: Autònomes | |||
Estudi dels continguts del temari del mòdul i lectures complementàries | 125 | 5 | 1, 2, 5, 6, 7, 8, 9 |
Avaluació
Mecanisme d'avaluació del mòdul:
El mòdul s'avaluarà mitjançant lectures, comentaris de textos, exercicis pràctics, preguntes de reflexió, petits treballs, assajos, etc., relatius als continguts de les diferents sessions, que s'indicaran amb antelació.
Cal, tenir superades almenys el 80% de les activitats esmentades per aprovar el mòdul (s'aprova amb un mínim 5 punts sobre deu).
Així mateix, es valorarà en la nota final global la participació de l'alumnat (comentaris, discussió de textos, exposició de temes, treballs en grup, etc.) a les classes.
Es recorda que el mòdul té un caràcter presencial, per aquest motiu s'exigeix a l'alumnat el 80% de l'assistència a les classes del mòdul, com un altre requisit per aprovar-lo, (conjuntament amb el 80% de les activitats superades en el marc de les sessions).
Important: En cas de detectar plagi en algun examen, treball, exercici, etc., la nota del mateix serà de 0 (zero) punt, tal com ho indica la normativa de la Facultat.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Participació en debats, comentari de textos, articles, etc. | 20% | 0 | 0 | 1, 3, 4, 7, 8, 10 |
Realització de treballs per sessions temàtiques | 80% | 0 | 0 | 2, 3, 5, 6, 7, 8, 9, 10 |
Bibliografia i recursos electrònics
Per a cada sessió temàtica ha un programa específic i una bibliografia detallada, que l'alumnat podrà trobar al campus virtual.
El calendari detallat amb el contingut de les diferents sessions s’exposarà el dia de presentació de l’assignatura. Es penjarà també al Campus Virtual on l’alumnat podrà trobarla descripció detallada dels exercicis i pràctiques, els diversos materials docents i qualsevol informació necessària per a l’adequat seguiment de l’assignatura.En cas de canvi de modalitat docent per raons sanitàries, el professorat informarà dels canvis que es produiran en la programació de l’assignatura i en les metodologies docents.