Titulació | Tipus | Curs | Semestre |
---|---|---|---|
4313754 Psicopedagogia | OT | 0 | A |
Cap específic
Els objectius d’aquest mòdul són:
1.- Entendre l’orientació com un procés holístic i fonamentat en les fortaleses de l'alumnat que acompanya el seu desenvolupament personal, acadèmic, professional/vocacional i ciutadà.
2.- Planificar i desenvolupar l'acció directa individual i grupal de l'orientador/a amb l'alumnat com l’espai i el temps per a l'establiment de vincle, la identificació de fortaleses i barreres per al desenvolupament del seu projecte formatiu, professional, social i de vida, i l'establiment de l'acompanyament i suports necessaris per a que aquests projectes puguin decidir-se i fer-se efectius.
3.- Dissenyar i desenvolupar plans, programes, projectes i accions d’orientació personal, acadèmica i professional.
4.- Identificar, planificar i consensuar accions d’orientació i tutoria en coherència a la cultura i identitat de centre mitjançant el treball en xarxa entre els equips docents, agents externs al centre i famílies.
5.- Entendre l’avaluació com una oportunitat d’aprenentatge: de l’avaluació psicopedagògica, a la indagació i a l’avaluació formativa.
1. Orientació educativa amb alumnat de secundària. Fonaments, finalitats i model d'orientació per al segle XXI.
2. Necessitats i fortaleses de l’alumnat en relació al desenvolupament personal, social, acadèmic i professional: autoconcepte i autoestima; convivència, participació, clima i conflictes; competències curriculars; tècniques i hàbits d’estudi; motivació; coneixement de l’entorn; maduresa vocacional i projecte vital.
2. Acció directa individual i grupal amb alumnat de secundària: instruments, tècniques i dinàmiques d'actuació.
4. Projecte educatiu de centre i l’acció tutorial i orientadora: Identitat i Cultura de centre. Horitzó compartit. De l’equip docent de secundària a l’equip educatiu. Documents estratègics de centre: PEC i Pla de convivència. Organització i lideratge.
5. L’orientació entesa com una mesura o suport universal d’atenció a tot l’alumnat. Disseny i desenvolupament de programes d’orientació personal, acadèmica i professional. El Disseny Universal d’Aprenentatge. La naturalesa de l’aprenentatge. Innovació, orientació i inclusió.
6. Treball en xarxa i co-creació d’espais i temps de reflexió i regulació. La intervenció psicopedagògica a partir de la identificació de les fortaleses i barreres del context. La indagació com a bastida de pensament i procés de transformació educativa per a garantir l’aprenentatge de tot l’alumnat i la millora professional docent.
La metodologia permetrà que l’aula sigui un laboratori d’experiències on l’alumnat i les docents puguin experimentar des de la pràctica tota incorporació de continguts. Aplicarem el Disseny Universal d’Aprenentatge com estructura de desenvolupament de les sessions:
La metodologia docent i l'avaluació proposades poden experimentar alguna modificació si hi ha restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Exposicions per part del professorat dels aspectes bàsics dels continguts del temari. Anàlisi de casos; simulacions de situacions professionals | 60 | 2,4 | 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13 |
Tipus: Supervisades | |||
Treball individual i en grups, supervisat pel professorat, on s'amplia informació i lectures que permeten completar la resolució de casos, les simulacions o els exemples d'evidències presentades a les classes | 48 | 1,92 | 2, 3, 4, 5, 7, 9, 10, 11, 12 |
Tipus: Autònomes | |||
Treball individual de recerca de documentació, reflexió i redacció d'evidències del portfoli. Autoavaluació | 140 | 5,6 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14 |
Les evidències seran les següents:
Nº |
Evidència |
Criteris avaluació |
1
|
Anàlisi de necessitats i fortaleses per al desenvolupament del projecte personal/acadèmic/professional. Evidència individual (35%) Data aprox d'entrega: Dues setmanes després d'acabar el bloc de contingut corresponent.
|
|
2
|
Disseny d'acció grupal d'orientació professional. Evidència grupal (15%) Data aprox d'entrega: Dues setmanes després d'acabar el bloc de contingut corresponent
|
|
3
|
Proposta d’actuació d’orientació educativa i acció tutorial com a mesura i suport universal per a l’aprenentatge de l’alumne, a partir d’una sitiuació educativa. Evidència individual (35%) Data aprox d'entrega: dues setmanes després de que acabi el mòdul |
|
4
|
La funció de l’orientació com a suport a la comunitat educativa. Evidència grupal (15%) Data aprox d'entrega: dues setmanes després de que acabi el mòdul
|
|
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Evidències d'aprenentatge | 85% | 0 | 0 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15 |
Evidències d'autoaprenentatge | 5% | 2 | 0,08 | 1, 5, 7, 8, 9, 10, 12, 13 |
Percentatge d'assistència | 10% | 0 | 0 | 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 14, 15 |
Álvarez González, M. (2009). Modelos explicativos de la orientación profesional. En L.M. Sobrado y A. Cortés (coords.), Orientación Profesional. Nuevos escenarios y perspectivas (pp.47-72). Madrid: Biblioteca Nueva.
Alvarez, González, M. (coord..) (2007). La Madurez para la carrera en la educación secundaria. Evaluación e intervención. Sevilla: EOS.
Alvarez, M. i Bisquerra, R. (Coords.) (1996). Manual de orientación y tutoría. Barcelona: Praxis.
Aymerich, R.; Lluró, J. M.; Roca, E. (2011) Junts a l’aula? Present i futur del model d’educació comprensiva a Catalunya. Barcelona: Fundació Jaume Bofill.
Bisquerra, R. (1998) Modelos de orientación e intervención psicopedagógica. Barcelona, CISS-Praxis (última edición 2003):
Calderón, I.; Habegger, S. (2012) Educación, hándicap e inclusión. Granada: Octaedro/Mágina.
Comas, M. (dir.) y altres (2014) Llibre Blanc de la participació de les famílies a l’escola, Barcelona: Informes breus, 51, Fundació Jaume Bofill.
Donoso, T i Figuera, P. (2007) Niveles de diagnóstico en los procesos de inserción y orientación profesional. Revista electrónica de Investigación Psicoeducativa, 11, vol 5(1), 103-124.
http://www.investigacion-psicopedagogica.org/revista/new/ContadorArticulo.php?153
Duran, D. (coord.) (2003) Tutoria entre iguals. Bellaterra (Barcelona): ICE UAB.
Echeverría, B. (Coord.) (2008). Orientació professional. Barcelona: UOC.
Funes, J. (2009). L’acompanyament de nois i noies adolescents en les seves transicions quan s’acaba l’escolaritat secundària obligatòria. Diputació de Barcelona [en línia].
http://www.diba.cat/educacio/recursos/publica/publicacions/acompanyament.asp
Gairin, J. y Martínez, M. (2003). La col·laboració entre centres educatius. Coordinació entre les etapes de primària i secundària dels centres docents públics. Documento policopiado (90 págs). Convenio de investigación Ayuntamiento de Cerdanyola del Vallès – Departament de Pedagogía Aplicada. Junio de 2003.
Gallego González, S.; Riart, J. (coord.) (2006) La tutoría y la orientación en el siglo XXI: nuevas propuestas. Barcelona, Octaedro Ed.
García-Sánchez, J. N. (coord.) (200) Aplicaciones de intervención psicopedagógica. Madrid: Pirámide.
Instituto de la Mujer (2005). Guía de sensibilización y formación en ingualdad de oportunidades entre mujeres y hombres. Madrid: Minsterio de Trabajo y Asuntos Sociales.
Jariot, M. (2005). El diseño de programas de orientación integrados en el núcleo formativo. Educar, 36, 131-154.
Jubany, J. (2012) Connecta’t per aprendre. Aprenentatge social i personalitzat. Barcelona: Associació de Mestres Rosa Sensat.
Junta e Andalucía (2007). Guía de buenas prácticas para favorecer la igualdad entre hombres y mujeres en educación. Sevilla: Consejería de Educación. Junta de Andalucía.
La Prova, A. (2017) La práctica del aprendizaje cooperativo. Madrid: Narcea.
Longàs, J. (2007) La escuela orientadora: la acción tutorial desde una perspectiva institucional. Madrid: Narcea.
Marchena Gómez, R. (2005) Mejorar el ambiente en las clases de secundaria. Málaga: Ediciones Aljibe.
Martínez, M. (2004). La transición de primaria a secundaria. La experiencia de dos centros de Cerdanyola del Vallès. En López Yánez, J. et. Alt. Actas del octavo congreso de Organización de Instituciones Educativas. Sevilla: Universidad de Sevilla. Pp. 899 – 908.
Martínez, M. (2009b). Competencias, Orientación y TIC. Educaweb nº 183. http://www.educaweb.com/noticia/2009/02/09/competencias-orientacion-tic-13467.html
Martínez, M. (2010). L’orientació a les xarxes locals de transició escola – treball. Diputació de Barcelona [en línia]
http://www.diba.cat/educacio/recursos/publica/publicacions/orientacio.asp
Martínez, M. (2011). La tutoría y la orientación en las prácticas profesionalizadoras. Guías Práxis FP. Barcelona: Wolters Kluwer. Pp. 1 – 28.
Martínez, M. I Pinya, C. (2012). Els instituts escola. Aspectes Curriculars, organitzatius i d’orientació. Consell Superior d’Avaluació del Sistema Educatiu. Documents nº 21.
Martínez, M. I Albaigés, B. (directors) (2013). L’estat de l’educació a Catalunya. Anuari 2013. Barcelona: Fundació Jaume Bofill.
Onrubia, J. (coord.) (2004) Criterios psicopedagógicos y recursos para atender la diversidad en secundaria. Barcelona: Graó.
Pont, E. (2008) Situacions vitals estressants i resiliència a l’adolescència. Tesi doctoral. Barcelona: Facultat de Psicologia-Universitat de Barcelona.
Robinson, K. Y Aronica, L. (2015) Escuelas creativas, Barcelona: Grijalbo.
Romero Rodríguez, S. (2004). Aprender a construir proyectos profesionales y vitales. Revista Española de Orientación y Psicopedagogía, 15 (2). 337-354.
Salvà Mut, F. (2008). Inserción sociolaboral y colectivos en exclusión y riesgo de exclusión. Formación XXI. Revista de formación y empleo. http://formacionxxi.com/porqualMagazine/do/get/magazine/2012/04/text/xml/20.xml.html#/porqualMagazine/do/get/magazineArticle/2008/06/text/xml/Itinerarios_de_insercion_sociolaboral.xml.html
Sanz, R. (2001). Orientación psicopedagógica y calidad educativa. Madrid: Pirámide.
Sobrado, L.M., y Cortés, A. (Coords.) (2009). Orientación Profesional. Nuevos escenarios y perspectivas. Madrid: Biblioteca Nueva.
Willingham, D. T. (2011) ¿Por qué a los niños no les gusta ir a la escuela? Barcelona: Graó.
No es necessita programari específic per fer aquest mòdul.