Logo UAB
2021/2022

Mitjans Digitals i Biblioteca Escolar

Codi: 42957 Crèdits: 6
Titulació Tipus Curs Semestre
4313816 Biblioteca Escolar i Promoció de la Lectura OT 0 0
La metodologia docent i l'avaluació proposades a la guia poden experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries.

Professor/a de contacte

Nom:
Júlia Baena Argudo
Correu electrònic:
Julia.BaenaA@e-campus.uab.cat

Utilització d'idiomes a l'assignatura

Llengua vehicular majoritària:
català (cat)

Equip docent extern a la UAB

Júlia Baena Argudo

Prerequisits

Cap.

Objectius

Referits a coneixements:

  • Organitzar els  recursos digitals per facilitar-ne l’ús
  • Implementar serveis a la comunitat basats en les tecnologies
  • Aplicar criteris de selecció específics per als recursos electrònics en suports digitals o en línia
  • Crear productes per a la difusió de les activitats de la biblioteca i les generades per la comunitat
  • Desenvolupar valors professionals que incloguin l’ètica en la pràctica professional

Referits a procediments:

  • Utilitzar les aplicacions TIC adequades per facilitar la difusió de la biblioteca i la comunicació amb els seus usuaris
  • Utilitzar sistemes informatitzats de gestió documental i saber optimitzar les seves prestacions
  • Incorporar les TIC per aprendre, comunicar i compartir en diferents contextos educatius  

Competències

  • Desenvolupar valors professionals que incloguin l'ètica, en particular, el respecte a la diversitat d'opinions i de manera de ser i de fer.
  • Detectar, valorar i seleccionar els recursos de ficció i no-ficció adequats als diferents tipus de destinataris de la intervenció educativa o de promoció.
  • Dominar els processos de tractament de la informació i organització dels recursos impresos i electrònics de la biblioteca.
  • Dominar i aplicar les TIC en els processos de gestió i difusió en un context de biblioteca 2.0.
  • Gestionar la colecció, els recursos i els serveis de la biblioteca.
  • Incorporar les TIC per aprendre, comunicar i compartir en contextos educatius.
  • Que els estudiants tinguin les habilitats d'aprenentatge que els permetin continuar estudiant, en gran manera, amb treball autònom a autodirigit
  • Relacionar i difondre les activitats culturals i de lectura, tant dels projectes propis com del context social, a través dels instruments adequats.
  • Tenir coneixements que aportin la base o l'oportunitat de ser originals en el desenvolupament o l'aplicació d'idees, sovint en un context de recerca

Resultats d'aprenentatge

  1. Aplicar criteris de selecció específics per als recursos digitals de la biblioteca.
  2. Crear productes per a la difusió de les activitats de la biblioteca i les generades per la comunitat.
  3. Desenvolupar valors professionals que incloguin l'ètica, en particular, el respecte a la diversitat d'opinions i de manera de ser i de fer.
  4. Implementar serveis a la comunitat basats en les tecnologies.
  5. Incorporar les TIC per aprendre, comunicar i compartir en contextos educatius.
  6. Organitzar els recursos digitals per facilitar-ne l'ús.
  7. Que els estudiants tinguin les habilitats d'aprenentatge que els permetin continuar estudiant, en gran manera, amb treball autònom a autodirigit
  8. Tenir coneixements que aportin la base o l'oportunitat de ser originals en el desenvolupament o l'aplicació d'idees, sovint en un context de recerca
  9. Utilitzar les aplicacions TIC adequades per facilitar la difusió de la biblioteca i la comunicació amb els seus usuaris.
  10. Utilitzar sistemes informatitzats de gestió documental i saber optimitzar-ne les prestacions.

Continguts


1.      Recursos digitals d’informació: la biblioteca digital

2.      Eines per a la desenvolupament de la biblioteca digital

3.      L’organització i curació dels recursos en línia

4.      La tria i la selecció de recursos

5.      La difusió i la comunicació

6.      Serveis i activitats

7.      Promoció de la lectura

8.      Competència informacional en context digital

 

Metodologia

L’activitat formativa es desenvoluparà a partir de les dinàmiques següents: 

• Classes magistrals/expositives per part del professor 

• Lectura d’articles i fons documentals 

• Anàlisi i discussió en fòrums virtuals d'articles i fonts documentals 

• Pràctiques d'aula: resolució de problemes / casos / exercicis

• Elaboració de treballs d’aplicació de TIC i selecció de recursos 

• Tutories i seguiment de les activitats en línia

 

La metodologia docent i l'avaluació proposades poden experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries.

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.

Activitats formatives

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Creació de productes i eines digitals 50 2 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10
Pràctiques de selecció i organització de recursos digitals per a la col.lecció 25 1 1, 2, 9

Avaluació

L'avaluació del mòdul es realitzarà mitjançant les activitats que s'assenyalen:

- Assistència a les sessions presencials i participació en les activitats virtuals (20%).

- Exercicis de selecció i organització de recursos digitals per a la col.lecció (30%)

- Creació de productes i eines digitals (50%).

La nota final serà el promig ponderat de les activitats previstes. Per poder aplicar aquest criteri serà necessari obtenir com a mínim un 4 a totes les activitats realitzades durant el desenvolupament del mòdul.

L'assistència a classe és obligatòria. Per poder obtenir una avaluació final positiva l'estudiant haurà d'haver assistit a un mínim d'un 75% de les sessions.

El procediment de revisió de les proves es realitzarà de forma individual.

Per poder-se acollir a l’avaluació continuada l’alumne ha de presentar i complir totes les condicions esmentades. En cas contrari, es considerarà No presentat.

No es preveuen condicions específiques d’avaluació per a casos particulars. En tot cas, si ni n’ha algun, es considerarà en la comissió de coordinació.

La metodologia docent i l'avaluació proposades poden experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries.

Activitats d'avaluació

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Assistència a les sessions presencials i participació en les activitats virtuals 20% 17 0,68 3, 5, 8
Creació de productes i eines digitals 50 % 31 1,24 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10
Exercicis de selecció i organització de recursos digitals per a la col.lecció 30% 27 1,08 1, 5, 9

Bibliografia

Bailey, D. R. (2008). Transforming library service through information commons : case studies for the digital age. Chicago: American Library Association. 

Baró, M. (2011). Biblioteca escolar y nuevas alfabetizaciones. A: Ministerio de Educación. Leer.es. https://leer.es/documents/235507/242734/art_prof_biblioescolar_monicabaro.pdf/2abe33ca-89c2-48c6-880e-3231333a42f8 [10-III-2018] 

Blasco, A., Durban, G. (2011). "La biblioteca escolar i les TIC, entorns articulars de la c-info". Competència informacional a l'aula. https://sites.google.com/a/xtec.cat/cinfo-aula/ [10-III-2018]

Cabré, A., Miquel Fageda, G. , (2009). Biblioteca 2.0 : l'arquitectura de la participació a les biblioteques. Barcelona: Col·legi Oficial de Bibliotecaris-Documentalistes de Catalunya. 

Cassany, D. (2018) Laboratori lector: per entendre la lectura, Anagrama, 

Craver, K. (2002). Creating cyber libraries : an instructional guide for school library media specialists. Greenwood Village (Colo.): Libraries Unlimited. 

García Guerrero, José. (dir). (2913). Nuevas dinámicas para la biblioteca escolar en la Sociedad en red. Sevilla: Dirección General de Innovación Educativa y Formación del Profesorado.
Disponible a: http://www.juntadeandalucia.es/educacion/webportal/abaco-portlet/content/78c779b1-9ab7-4d4a-a641-1b400130d82b [Consulta: 10/06/2021]

Generalitat de Catalunya. Biblioteca escolar 2.0 https://sites.google.com/a/xtec.cat/biblioteca-escolar-2-0/ [10-III-2018].

González-Serna, J. M. (2002). "De la biblioteca escolar a la biblioteca escolar virtual". Red Digital: Revista de Tecnologías de la Información y la Comunicación Educativas, Nº 3, 2002. http://reddigital.cnice.mec.es/3/firmas/firmas_serna_ind.html

IFLA/UNESCO (2013). Manifiesto de la IFLA/UNESCO sobre las Bibliotecas Digitales. https://www.ifla.org/ES/publications/manifiesto-de-las-ifla-unesco-sobre-las-bibliotecas-digitales

Merlo, J. (2010)."La Biblioteca en la web social". A: Educación y bibliotecas, nº 177, 61-65. http://gredos.usal.es/jspui/bitstream/10366/75726/1/DBD_MerloVega_La_Biblioteca_en_la_web_social.pdf [10-III-2018]

Pons, A. (2012). Directrius de l'IFLA sobre el servei d'informació digital. Barcelona: COBDC. http://www.cobdc.org/publica/directrius/sumaris.html [10-III-2018].

 

 

Programari

Wordpress

Canva

Issuu

Pearltrees

People Art Factory