Titulació | Tipus | Curs | Semestre |
---|---|---|---|
4313774 Ecologia Terrestre i Gestió de la Biodiversitat | OT | 0 | 1 |
Haver cursat el mòdul "Bases per a la conservació i gestió de la biodiversitat".
La gestió de la fauna té nombroses perspectives, i en aquest mòdul s'abordaran diverses d'elles. Una de les més conegudes és la gestió de la fauna amenaçada. En el mòdul Bases per a la Gestió i Conservació de la Biodiversitat, que s'imparteix a la primera meitat del primer semestre, se li ha donat a l'alumne unes bases per a comprendre i poder analitzar les diferents estratègies de conservació de la fauna amenaçada. L'objectiu del present mòdul és proporcionar a l'estudiant coneixements més profunds i experiències sobre la conservació de la fauna des de’un punt de vista pràctic. Per a això s'estudiaran diversos casos de programes de conservació de fauna plantejats per professionals de l'administració i d'altres institucions que estan duent a terme programes de gestió i conservació de fauna en el nostre entorn més proper. Així mateix, es pretén introduir l'alumne en l'estudi i anàlisi de la gestió de la caça i els problemes sanitaris que comporta, així com en la gestió pesquera al medi marí, explicant tant les bases teòriques de la gestió com donant les eines per al desenvolupament de les estratègies utilitzades per a aquesta gestió. Finalment, en el mòdul també s'analitzen dues de les diverses aplicacions que té la fauna. D'una banda, s'estudia la utilització dels animals (depredadors, parasitoides i entomopatògens) com a agents de control biològic de plagues tant en el marc d'agroecosistemes amb una Gestió Integrada de Plagues com amb una Producció Ecològica. D'altra banda, s'analitza la fauna com bioindicadora, fent especial èmfasi en la fauna com bioindicadora d'estrès ambiental.
1. Gestió de fauna:
a. Experiències en gestió de fauna amenaçada: Conferències i debats amb especialistes en gestió de fauna a Catalunya:
b. Gestió de caça i problemes sanitaris:
c. Gestió pesquera en medi marí:
2. Aplicacions de la fauna:
a. Els animals com a agents de control biològic de plagues:
b. La fauna en relació a la qualitat de l'hàbitat:
Llevat que les restriccions imposades per les autoritats sanitàries obliguin a una priorització o reducció d’aquests continguts
S'utilitzaran diferents metodologies. A les classes s'utilitzarà el mètode expositiu acompanyat de materials multimèdia que reforcin la comprensió, combinat amb tècniques dialògiques que permetin dinamitzar el mètode expositiu i implicar de forma més participativa a l'alumnat, així com seminaris dirigits i resolució de casos. Els alumnes hauran d’assistir a les classes amb la presentacions de cada classe estudiades amb antelació.
Al llarg del mòdul els alumnes realitzaran treballs tutoritzats. Els treballs estaran enfocats a la resolució de casos pràctics i a la redacció d'un informe sobre el cas.
El seguiment de l'elaboració del cas pràctic es farà mitjançant sessions de discussió convenientment programades.
Es realitzaran dues pràctiques de camp i quatre sessions de seminaris especialitzats sobre casos de conservació de fauna.
1. Treball escrit sobre la resolució d'un cas: cada dos alumnes resoldran un cas. S'oferiran 4 casos a triar, un per grup. Els temes seran proposats pels professors del mòdul. Hi haurà una sessió de treball dirigit i tutoritzat per grup. Els alumnes, dirigits i tutoritzats pel professor corresponent, resoldran el cas que elegiran de la llista que s'indicarà prèviament.
L'adjudicació del cas a resoldre es farà per rigorós ordre de sol · licitud a Fernando.Garcia@uab.cat, via correu electrònic. A la sol · licitud de cada cas ha de figurar el nom dels dos estudiants que treballaran conjuntament en el cas i una llista de 4 casos per ordre de preferència. Si no es fa la sol · licitud en el termini indicat, el Coordinador del mòdul, Fernando Garcia del Pino, formarà el grup de dos estudiants i els adjudicarà directament el cas.
El treballescrit a presentar constarà de les respostes a les preguntes plantejades en el cas, perfectament documentades amb la bibliografia consultada (màxim 5 folis a espaiat 1,5, tipus de lletra "Times New Roman", mida 12 - inclosa la bibliografia consultada ). Dins del treball s'aniran citant les fonts documentals utilitzades i al final s'indicaran en un apartat de referències seguint les instruccions per a les referències bibliogràfiques que figuraran al Campus Virtual (Instruccions per a les referències bibliogràfiques).
Els alumnes, en la data que s'indiqui, hauran de lliurar al seu corresponent tutor la resolució del cas per escrit. Posteriroment, es farà un seminari de presentació de tots els casos, on cada grup haurà de defensar, davant la resta de companys de classe, les respotes que ha donat del cas.
2. Treball escrit d'aprofitament de pràctiques i de seminaris de casos de conservació de fauna: de cada pràctica i seminari es realitzarà una activitat avaluadora.
3. Examen escrit, preguntas curtes.
La metodologia docent proposada pot experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Classes magistrals/expositives | 17 | 0,68 | 1, 3, 4, 5, 6 |
Pràctiques de camp | 12 | 0,48 | 5, 6, 9 |
Seminaris especialitzats | 12 | 0,48 | 1, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9 |
Tipus: Supervisades | |||
Tutories | 6 | 0,24 | 1, 2, 3, 4 |
Tipus: Autònomes | |||
Estudi personal i treball d'autoaprenentatge | 57 | 2,28 | 1, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9 |
Preparació de treballs | 45 | 1,8 | 1, 2, 3, 4, 7, 8 |
L'avaluació d'aquesta assignatura es realitza al llarg de tot el curs, i cap de les activitats d'avaulació representa més del 50% de la nota final
1. Treball escrit sobre la resolució d'un cas:
En aquest cas es valorarà:
Valoració: 30% del total de la nota.
IMPORTANT: per poder fer mitja amb els altres ítems d'avaluació del mòdul, cal treure una nota mínima de 4 sobre 10.
2. Treball escrit d'aprofitament de pràctiques i de seminaris de casos de conservació de fauna:
Valoració: 25% del total de la nota.
IMPORTANT: per poder fer mitja amb els altres ítems d'avaluació del mòdul, cal treure una nota mínima de 4 sobre 10.
Aquesta activitat no és recuperable
3. Examen escrit, preguntes curtes:
Valoració: 35% del total de la nota.
IMPORTANT: per poder fer mitja amb els altres ítems d'avaluació del mòdul, cal treure una nota mínima de 4 sobre 10.
4. Assistència a classe, participació i aprofitament:
Valoració: 10% del total de la nota.
IMPORTANT: per poder fer mitja amb els altres ítems d'avaluació del mòdul, s’ha d'assistir a un mínim del 80% de totes les activitats docents del mòdul.
Aquesta activitat no és recuperable
Per participar a la recuperació de lesacvtivitats avaluatives que figuren com recuperbles, l'alumnat ha d'haver estar prèviament avaluat en un conjunt d'activitatsel pes de les quals equivalguia un mínim de dues terceres parts de la qualificació total de l'assignatura o mòdul. Per tant, l'alumnat obtindrà la qualificació de "No Avaluable" quan les activitats d'avaluació realitzades tinguin una ponderació inferior al 67% en la qualificació final.
Plagi: En cas que l’estudiant realitzi qualsevol irregularitat que pugui conduir a una variació significativa de la qualificació d’un acte d’avaluació, es qualificarà amb 0 aquest acte d’avaluació, amb independència del procés disciplinari que s’hi pugui instruir. En cas que es produeixin diverses irregularitats en els actes d’avaluació d’una mateixa assignatura, la qualificació final d’aquesta assignatura serà 0.
L’avaluació proposada pot experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Assistència a classe i aprofitament | 10% | 0 | 0 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 9 |
Prova teòric-pràctica per escrit (examen) | 35% | 1 | 0,04 | 1, 3, 4, 5, 6 |
Treball escrit d'aprofitament de pràctiques i seminaris | 25% | 0 | 0 | 1, 6, 9 |
Treball escrit i presentació de la resolució de cas | 30% | 0 | 0 | 1, 2, 3, 4, 7, 8 |
- Bas, C. 2002. El Mediterráneo: Recursos vivos y explotación. Ed. Ariel Ciencia. Edición actualizada (2006) en inglés también disponible
- Bellés, X. 1995. Entendre la Biodiversitat. Ed. Magrana. Barcelona
- Eilenberg, J., Hokkanen, H.M.T. 2007. An ecological and societal approach to Biological Control. Springer Ed. 322 pp.
- FAO SOFIA Report, 2006. The state of world fisheries and aquaculture, disponible en http://www.fao.org/fishery
- Fränzle, O. 2005. Complex bioindication and environmental stress assessment. Ecological Indicators 6: 144-136.
- Hadlik, C.M.; Hadlik, A.; Linares, O.F.; Pagezy H. et al. 1993. Tropical forests, perople and food: Biocultural interactions and applications to development. UNESCO/Parthenon Publ. Vol. 15 in Man and the Biosphere Series, Paris.
- Hajek, A. 2004. Natural Enemies: an introduction to biological control. Cambridge University Press. UK. 378 pp.
- Hokkanen, H., Lynch, M.J. 2003. Biological control benefits and risks. Cambridge University Press. UK. 304 pp.
- Jacas, J., Caballero, P. Avilla, J. 2005. El control Biologico de plagas y enfermedades. Universitat Jaume I. Castellon de la Plana. 223 pp.
- Lleonart, J. et al.. 1986. L'Oceanografia II. Recursos pesquers de la mar catalana. Quaderns d'Ecologia Aplicada, no 9. Diputació de Barcelona.
- Martí et al., 2007. Indicators guidelines. To adopt an indicators-based approacg to evaluate coastal sustainable development. Government of Catalonia. Barcelona.
- Mayor, P.; Santos D.; Lopez-Bejar, M. 2007. Sostenibilidad en la Amazonía y cría de animales silvestres. CETA, Iquitos, Peru.
- Pineda et al. 2002. La diversidad biológica de España. Prentice Hall. Madrid.
- Robinson, J.G.; Redford, K.H. 1991. Neotropical wildlife use and conservation. The University of Chicago Press, Chicago.
- Tudela, S. 2004. Ecosystem effects of fishing in the Mediterranean. FAO GFCM Studies and Reviews No. 74; disponible también en http://www.fao.org/fishery
- Vicent, C., Goettel, M.S., Lazarovits. 2007. Biological Control a global perspective. CABI Ed. London. 440 pp.
Microsoft Office