Logo UAB
2021/2022

Indústries, Continguts i Recepció

Codi: 42435 Crèdits: 9
Titulació Tipus Curs Semestre
4313256 Continguts de Comunicació Audiovisual y Publicitat OB 0 1
La metodologia docent i l'avaluació proposades a la guia poden experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries.

Professor/a de contacte

Nom:
Rosa Franquet Calvet
Correu electrònic:
Rosa.Franquet@uab.cat

Utilització d'idiomes a l'assignatura

Llengua vehicular majoritària:
espanyol (spa)

Prerequisits

Cap.

Objectius

L’objectiu del mòdul 2 és establir les bases d’investigació sobre els diferents aspectes relacionats amb els continguts a l’era digital, les indústries que els generen i els públic que els consumeixen. Aquest coneixement transversal actuarà com fonament per la focalització de les diverses temàtiques que s’aprofundiran en els mòduls optatius.

Competències

  • Analitzar críticament les teories i els models analítics de la comunicació audiovisual i publicitària.
  • Aplicar models validats d'anàlisi de continguts, d'avaluació de polítiques, d'estudis de recepció i d'anàlisi d?indústries del sector audiovisual i publicitari.
  • Demostrar una actitud desperta, innovadora i analítica en relació amb els interrogants d'investigació
  • Desenvolupar la capacitat d'avaluar les desigualtats per raó de sexe i gènere, per dissenyar solucions.
  • Identificar i comprendre els principales fenòmens que incideixen en les indústries, les polítiques i els continguts audiovisuals i publicitaris, així com en la seva recepció.
  • Planificar les tasques d'acord amb els recursos humans, instrumentals i temporals disponibles, i ser capaç de millorar el rendiment
  • Que els estudiants siguin capaços d'integrar coneixements i enfrontar-se a la complexitat de formular judicis a partir d'una informació que, tot i ser incompleta o limitada, inclogui reflexions sobre les responsabilitats socials i ètiques vinculades a l'aplicació dels seus coneixements i judicis
  • Que els estudiants tinguin les habilitats d'aprenentatge que els permetin continuar estudiant, en gran manera, amb treball autònom a autodirigit
  • Tenir coneixements que aportin la base o l'oportunitat de ser originals en el desenvolupament o l'aplicació d'idees, sovint en un context de recerca

Resultats d'aprenentatge

  1. Debatre i proposar models teòrics propis capaços d?analitzar continguts, polítiques, recepció i indústries del sector audiovisual i publicitari.
  2. Demostrar una actitud desperta, innovadora i analítica en relació amb els interrogants d'investigació
  3. Descriure els principals autors i les seves teories referides a les indústries culturals i a les polítiques de comunicació.
  4. Identificar els autors i les seves aportacions en relació amb la recepció de missatges audiovisuals i publicitaris.
  5. Identificar els principals conceptes i les aproximacions epistemològiques referides a les indústries culturals, a les polítiques de comunicació, la innovació i transformació tecnològica i als continguts.
  6. Identificar i avaluar els principals corrents de pensament presents en l?estudi relacionat amb les diferents indústries culturals.
  7. Interpretar els autors i autores més rellevants i les seves aportacions en relació amb la innovació i transformació tecnològica als continguts audiovisuals i publicitaris.
  8. Interpretar els autors, les teories i els conceptes relacionats amb la recepció de missatges audiovisuals i publicitaris.
  9. Planificar les tasques d'acord amb els recursos humans, instrumentals i temporals disponibles, i ser capaç de millorar el rendiment
  10. Proposar models d'anàlisis teòriques en el camp de l'audiovisual per a l'estudi de casos concrets.
  11. Que els estudiants siguin capaços d'integrar coneixements i enfrontar-se a la complexitat de formular judicis a partir d'una informació que, tot i ser incompleta o limitada, inclogui reflexions sobre les responsabilitats socials i ètiques vinculades a l'aplicació dels seus coneixements i judicis
  12. Que els estudiants tinguin les habilitats d'aprenentatge que els permetin continuar estudiant, en gran manera, amb treball autònom a autodirigit
  13. Reconèixer el paper dels mitjans, les produccions audiovisuals i la publicitat en la construcció de les relacions de gènere i de la identitat sexual i de gènere.
  14. Tenir coneixements que aportin la base o l'oportunitat de ser originals en el desenvolupament o l'aplicació d'idees, sovint en un context de recerca

Continguts

  • Evolució de las indústries culturals en el context de la convergència.

Els Mitjans de Comunicació Social i la seva adaptació al nou escenari.
Claus històriques per entendre el procés de convergència.
Emergència de nous actors.
La innovació com factor de transformació.

  • Indústries creatives agents i estratègies.

Producció de continguts mono-media vs. producció cross-media.
Continguts i narratives de ficció transmedia.
Continguts informatius multi-plataforma.
Empaties amb els públics i estratègies participatives.
Anàlisi de casos.

  • Anàlisi de la indústria i de la producció de continguts.

Principals corrents d’investigació.
Estudis des de la perspectiva de gènere.
Plantejaments en l’estudi de las audiències.
Eines conceptuals i analítiques.

Metodologia

El pla d’estudis d’aquest mòdul (9 crèdits ECTS) inclou un total de 225 hores de càrrega per l’alumnat distribuïdes de la manera següent: 113 hores de treball autònom, 56 hores dirigides i 56 supervisades. Las metodologies docents inclouen classes magistrals, estudis de cas, seminaris, lectures de material bibliogràfic, estudi personal, tutories, realització i presentació oral i escrita de treballs.

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.

Activitats formatives

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Anàlisi de casos 20 0,8 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12
Classes teòriques 45 1,8 1, 2, 4, 6, 7, 9, 11, 12
Tipus: Supervisades      
Lectura de textos 30 1,2 1, 2, 3, 5, 6, 7, 10
Seminaris 11 0,44 2, 9, 10, 11, 12, 14
Tipus: Autònomes      
Estudi i realització de treballs 113 4,52 1, 2, 4, 5, 6, 9, 10, 11, 12, 14

Avaluació

El sistema d’avaluació correspon en un 80% a la realització d’un treball final de mòdul; un 10% a la seva defensa oral i un 10% final a l’assistència i participació activa de l’alumnat a les classes.

L'alumnat efectuarà una primera aproximació a un objecte d’estudi relacionat amb l’àmbit de la comunicació audiovisual, que haurà de presentar públicament a les sessions destinades a aquesta finalitat. La data de lliurament final del pre-projecte és el 9 de Desembre de 2019. L’objecte d’estudi del treball és lliure i s’ha d’inscriure dins les temàtiques el mòdul. Aquest exercici s’ha dissenyat conjuntament amb el mòdul 1. La part que es valorarà en el mòdul 2 correspon a les aportacions realitzades en el capítol d’antecedents (autors/es; teories, problemàtiques i limitacions de la investigació).

Activitats d'avaluació

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Defensa oral del pre-projecte + participació seminaris 10% 4 0,16 1, 2, 9, 10, 11, 12, 14
Participació seminaris 10% 2 0,08 1, 2, 3, 7, 9, 11, 12, 13, 14
Realització del pre-projecte d'investigació 80% 0 0 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 14

Bibliografia

Bibliografia:

  • Atkinson, J.D. (2008). Towards a Model of Interactivity in Alternative Media: A Multilevel Analysis of Audiences and Producers in a New Social Movement Network.  Mass Communication and Society, 11:227-247.
  • Aguado, J.M (2020). Mediaciones Ubicuas. Barcelona, Gedisa.
  • Bergillos, I. (2019). Participation as a talisman: a metaphorical theoretical reflection about the conceptualization of participation.  Comunicação e Sociedade, vol. 36, 2019, pp. 207-221. https://journals.openedition.org/cs/2055
  • Bustamante, E (ed.) (2011). Industrias creativas. Amenazas sobre la cultura digital. Barcelona, Gedisa.
  • Carpentier, N. (2011). Media and Participation: A Site of Ideological-Democratic Struggle. Intellect Ltd.
  • Casero-Ripollés, A. (2020). “La COVID-19 en el periodismo: un impacto ambivalente”, RAEIC, Revista de la Asociación Española de Investigación de la Comunicación, vol. 7, núm. 14, 2-26. https://doi.org/10.24137/raeic.7.14.1
  • Deuze, M. (2007). Convergence culture in the creative industries. International Journal of Cultural Studies, 10(2), 243-263.
  • Díaz Nosty, B (Coord.) (2017). Díez años que cambiaron los medios: 2007-2017. Madrid: Ariel y Fundación Telefónica.
  • Franquet, R., Luzón V., Ramajo, N. 82007). La información en los principales medios de comunicación on-line. Estudiar la representación de género. Zer, 22:267-282. https://core.ac.uk/download/pdf/326228216.pdf
  • Franquet, R. y Villa, M. Isabel. (2014). Cross-Media Production in Spain’s Public Broadcaster RTVE: Innovation, Promotion, and Audience Loyalty Strategies. International Journal of Communication, 8, 1-20. <ahref="https://ijoc.org/index.php/ijoc/article/viewFile/2621/1203">https://ijoc.org/index.php/ijoc/article/viewFile/2621/1203
  • Franquet, R.;Villa Montoya, M.I. y Bergillos, I. (2013). Public Service Broadcasting's Participation in the Reconfiguration of Online News Content. Journal of Computer-Mediated Communication. 18 (2013) 378-397. http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1111/jcc4.12014/pdf
  • Hamilton, J.F. (2014). Historical forms of user production. Media, Culture & Society. Vol. 36(4) 491–507
  • Marzal, F.; López-Olano, C. y Soler-Campillo, M. (2021). Participación ciudadana y medios de comunicación públicos 1. Conceptos y teorías. Valencia, Tirant Humanidades.
  • http://www.culturavisual.uji.es/participacion-ciudadana-y-medios-de-comunicacion-publicos-1-conceptos-y-teorias/
  • Miguel de Bustos, J.C. e Izquierdo-Castillo, J.  (2019): “¿Quién controlará la Comunicación? El impacto de los GAFAM sobre las industrias mediáticas en el entorno de la economía digital”. Revista Latina de Comunicación Social, 74, pp. 803 a 821.
  • https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6898292 
  • Miquel, F., Orozco, G., y Bustamante, E. (coords.). (2021). La comunicación audiovisual en tiempos de pandemia. Gedisa.
  • Monclús, B., García-Muñoz, N., Delgado, M., Franquet, R., Prado, E., & Mendoza, A. (2019). A discrete proposal: Appeals to the social networks of popular programmes in Europe. Cuadernos.info, (45), 227-240. https://doi.org/10.7764/cdi.45.1562
  • Matassi, M., Boczkowsky, P.J.(2021). An Agenda for Comparative SocialMedia Studies: The Value of Understanding Practices From Cross-National, Cross-Media, and Cross-Platform Perspectives. International Journal of Communication 15:207-228.

Bibliografia complementària:

  • Hancox, D. (2017) From subject to collaborator: Transmedia storytelling ans social research. Convergence: The international Journal of Research into New Media Technologies. Vol. 21(1) 49-60.
  • Harper, T. (2017). The big data public and its problemes: Big data and the structural transformation of the public sphere. New Media & Society. Vol. 19(9) 1424-1439.
  • Jenkins, H. (2006). Convergence Culture. New York University Press. (Jenkins, H. (2008). Convergence culture. Barcelona: Paidós.)
  • Lance Benne, F, W. & Segerberg, A. (2014). De los medios de comunicación de masas a las redes sociales. Revsita Telos, 98:59-70.
  • Miège, B. (2008), “Las industrias culturales y de información: un enfoque socioeconómico”. En Revista Electrónica de Investigación Educativa, 10, (1): 1-15.
  • Musso, P. (2014). Territorios digitales y ciberespacio. Enfrentarse al doble mundo contemporáneo. Telos, 96:17-26.
  • Vorderer, P. Y Kohring, M. (2013). Permanently Online: A Challenge for Media and Communica^on Research. Interntional Journal of Communication 7: 188–196.
  • Zurbano, B. y Liberia, I. (2014). Revisión teórico-conceptual de la violencia de género y de su representación en el discurso mediatico. Una propuesta de resignificación. En Zer, 19-36: 121-143

 Informes:

 

 

Programari

Word, Excel