Logo UAB
2021/2022

Economia Aplicada i Quantitativa

Codi: 41832 Crèdits: 10
Titulació Tipus Curs Semestre
4313805 Anàlisi Econòmica / Economic Analysis OT 2 1
La metodologia docent i l'avaluació proposades a la guia poden experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries.

Professor/a de contacte

Nom:
Maria Teresa Cabeza Gutes
Correu electrònic:
Maite.Cabeza@uab.cat

Utilització d'idiomes a l'assignatura

Llengua vehicular majoritària:
anglès (eng)

Equip docent

Luca Gambetti
Susana Esteban Tavera
Joan Llull Cabrer
Andre Groger

Equip docent extern a la UAB

Hanna Wang

Prerequisits

Sense prerequisits.

Objectius

Aquest mòdul proporciona als estudiants tècniques economètriques avançades per analitzar dades micro i macro. Aquestes tècniques es poden aplicar a les àrees d’economia de la salut, economia del treball, economia pública, economia experimental, finances empíriques, comerç i economia internacional, economia del desenvolupament i economia política. 

 

Competències

  • Analitzar conceptualment un problema econòmic concret utilitzant eines analítiques avançades.
  • Aplicar la metodologia de recerca i tècniques i recursos específics avançats per investigar i produir resultats innovadors en un determinat àmbit d'especialització.
  • Buscar, recopilar i analitzar dades econòmiques utilitzant tècniques economètriques avançades.
  • Demostrar una actitud desperta, innovadora i analítica en relació amb els interrogants d'investigació.
  • Desenvolupar la capacitat d’avaluar les desigualtats per raó de sexe i gènere per dissenyar-hi solucions.
  • Emetre judicis independents i defensar-los dialècticament.
  • Que els estudiants siguin capaços d'integrar coneixements i enfrontar-se a la complexitat de formular judicis a partir d'una informació que, tot i ser incompleta o limitada, inclogui reflexions sobre les responsabilitats socials i ètiques vinculades a l'aplicació dels seus coneixements i judicis.
  • Que els estudiants sàpiguen aplicar els coneixements adquirits i la seva capacitat de resolució de problemes en entorns nous o poc coneguts dins de contextos més amplis (o multidisciplinaris) relacionats amb la seva àrea d'estudi.
  • Que els estudiants sàpiguen comunicar les seves conclusions, així com els coneixements i les raons últimes que les fonamenten, a públics especialitzats i no especialitzats d'una manera clara i sense ambigüitats.
  • Que els estudiants tinguin les habilitats d'aprenentatge que els permetin continuar estudiant, en gran manera, amb treball autònom a autodirigit.
  • Ser capaç d'articular els fonaments de la teoria econòmica derivant-los analíticament a partir de raonaments matemàtics.
  • Ser capaç d'identificar els fonaments de l'anàlisi estadística i de les tècniques economètriques derivant-los de les lleis de la probabilitat i l'estadística.
  • Tenir coneixements que aportin la base o l'oportunitat de ser originals en el desenvolupament o l'aplicació d'idees, sovint en un context de recerca.
  • Utilitzar els principals paquets informàtics per programar l'anàlisi de dades econòmiques.
  • Utilitzar les noves tecnologies de captació i organització d'informació per solucionar problemes en l'activitat professional.

Resultats d'aprenentatge

  1. Adaptar les metodologies empíriques a les preguntes plantejades, als models utilitzats per representar-les i a les dades existents
  2. Aplicar la metodologia de recerca i tècniques i recursos específics avançats per investigar i produir resultats innovadors en un determinat àmbit d'especialització.
  3. Demostrar una actitud desperta, innovadora i analítica en relació amb els interrogants d'investigació.
  4. Emetre judicis independents i defensar-los dialècticament.
  5. Emmarcar una pregunta d'economia aplicada en un problema matemàtic i derivar-ne la resposta a partir de la lògica matemàtica
  6. Entendre quines són les possibilitats i les limitacions de l'anàlisi microeconomètrica
  7. Executar l'anàlisi microeconomètrica mitjançant paquets informàtics oferts
  8. Implementar una anàlisi empírica, incloent-hi tots els passos, utilitzant dades disponibles
  9. Produir, recollir i interpretar les dades empíriques de manera sensible al gènere.
  10. Que els estudiants siguin capaços d'integrar coneixements i enfrontar-se a la complexitat de formular judicis a partir d'una informació que, tot i ser incompleta o limitada, inclogui reflexions sobre les responsabilitats socials i ètiques vinculades a l'aplicació dels seus coneixements i judicis.
  11. Que els estudiants sàpiguen aplicar els coneixements adquirits i la seva capacitat de resolució de problemes en entorns nous o poc coneguts dins de contextos més amplis (o multidisciplinaris) relacionats amb la seva àrea d'estudi.
  12. Que els estudiants sàpiguen comunicar les seves conclusions, així com els coneixements i les raons últimes que les fonamenten, a públics especialitzats i no especialitzats d'una manera clara i sense ambigüitats.
  13. Que els estudiants tinguin les habilitats d'aprenentatge que els permetin continuar estudiant, en gran manera, amb treball autònom a autodirigit.
  14. Reconèixer els elements que permeten construir un model en camps més específics de microeconomia, com l’economia de la salut, l’economia política
  15. Saber aplicar els instruments de la perspectiva de gènere a l’anàlisi de les organitzacions.
  16. Saber desenvolupar una recerca amb perspectiva de gènere.
  17. Saber fer un ús inclusiu i no sexista de la llengua.
  18. Saber fer una anàlisi sensible al gènere.
  19. Saber integrar les condicions i les necessitats de dones i homes i l’enfocament dels drets humans a les polítiques de cooperació al desenvolupament.
  20. Tenir coneixements que aportin la base o l'oportunitat de ser originals en el desenvolupament o l'aplicació d'idees, sovint en un context de recerca.
  21. Utilitzar les noves tecnologies de captació i organització d'informació per solucionar problemes en l'activitat professional.

Continguts

  • Microeconometria
  • Econometria estructural per economia del treball i organització industrial
  • Macroeconometria
  • Economia espaial
  • Economia industrial aplicada

Per una descripció amb més detall del contingut del temari anar a http://idea.uab.cat/master_program.php .

 

Metodologia

 El curs constarà de sessions on el professor presenta el material i sessions dedicades específicament a la resolució de problemes. Es recomana als estudiants que formin grups d’estudi per discutir sobre tasques i lectures.

La metodologia docent proposada pot experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries.

 

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.

Activitats formatives

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Classes teoria 75 3 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 10, 11, 12, 13, 14, 20, 21
Tipus: Supervisades      
Classes pràctiques i tutories 25 1 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 10, 11, 12, 13, 14, 20, 21
Tipus: Autònomes      
Treball personal, treball en grup, lectures. 150 6 1, 2, 5, 6, 7, 8, 10, 11, 12, 13, 14, 20, 21

Avaluació

Examen final

50%  

Assitència i participació a classe

20%  

Resolució exercicis 

30%  

 L'avaluació proposada pot experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries. 

 

Activitats d'avaluació

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Assistència a classe, resolució d'exercicis 50% 0 0 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21
Examen final 50% 0 0 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21

Bibliografia

Alesina, A., Giuliano, P. and Nunn, N.: 2013, On the origins of gender roles: Women and the plough, The Quarterly Journal of Economics 128(2), 469–530.

Amemiya, (1985), Advanced Econometrics, Blackwell

Angrist, J. D. and J.-S. Pischke (2009), Mostly Harmless Econometrics, An Empiricist ´s Companion, Princeton University Press.

Bartik, T.J., Who Benefits from State and Local Economic Development Policies, Kalamazoo, MI: W.E. Upjohn Institute for Employment Research,1991.

Bartolucci, C. , F. Devicienti, and I. Monz_on, Identifying Sorting in Practice," American Economic Journal: Applied Economics,October 2018, 10 (4), 408{438.

Baskaran, T., Min, B. and Uppal, Y.: 2015, Election cycles and electricity provision: Evidence from a quasi-experiment with indian special elections, Journal of Public Economics 126, 64–73.

Becker, S. O. and Woessmann, L.: 2009, Was weber wrong? a human capital theory of protestant economic history, The Quarterly Journal of Economics 124(2), 531–596.

Berndt, Ernst R., B. H. Hall, R. E. Hall, and Jerry A. Hausman, \Estimation and Inference in Nonlinear Structural Models," Annal of Economic and Social Measurement, October 1974, 3 (4), 653{666.

Black, S. E.: 1999, Do better schools matter? parental valuation of elementary education, The Quarterly Journal of Economics 114(2), 577–599.

Blundell, R. and S. Bond, \Initial Conditions and Moment Restrictionsin Dynamic Panel Data Models," Journal of Econometrics, August 1998, 87 (1), 115{143. and , \GMM Estimation with Persistent Panel Data: An Application to Production Functions," Econometric Reviews, March 2000, 19 (3), 321{340.

Bonhomme, S., T. Lamadon, and E. Manresa, \A Distributional Framework for Matched Employer Employee Data," Econometrica, May 2019, 87 (3), 699{739.

Brockwell, P. J. and R. A. Davis, (2009), Time Series: Theory and Methods, Springer-Verlag: Berlin

Brodeur, A., Lekfuangfu, W. N. and Zylberberg, Y.: 2017, War, migration and the origins of the thai sex industry, Journal of the European Economic Association 16(5), 1540–1576.

Cameron, A. C. and P. K. Triverdi (2005), Microeconometrics: Methods and Applications, Cambridge University Press

Canova F. (2007), Methods for Applied Macroeconomic Research, Princeton University Press: Princeton

Davis P. and E. Garcés, Quantitative Techniques for Competition and Antitrust Analysis, Princeton University Press

Hamilton J. D. (1994), Time Series Analysis, Princeton University Press: Princeton

Lutkepohl H. (2005), New Introduction to Multiple Time Series, Springer-Verlag: Berlin

Shum, M. Econometric Models of Industrial Organization, World Scientific

Tirole, J. The Theory of Industrial Organization, The MIT Press

Víctor Aguirregabiria's notes (University of Toronto, Department of Economics)

Wooldridge, J. M. (2002), Econometric Analysis of Cross Section and Panel Data, MIT Press

 

Referències addicionals seran proporcionades al llarg del curs.

Programari

  • Matlab
  • R
  • Phyton
  • Stata