Logo UAB
2021/2022

Història Contemporània de l'Àsia Oriental (des de 1945)

Codi: 106181 Crèdits: 6
Titulació Tipus Curs Semestre
2504216 Història, Política i Economia Contemporànies / Contemporary History, Politics and Economics FB 1 2
La metodologia docent i l'avaluació proposades a la guia poden experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries.

Professor/a de contacte

Nom:
Martí Marin Corbera
Correu electrònic:
Marti.Marin@uab.cat

Utilització d'idiomes a l'assignatura

Llengua vehicular majoritària:
anglès (eng)
Grup íntegre en anglès:
Grup íntegre en català:
No
Grup íntegre en espanyol:
No

Equip docent

Chiao-In Chen

Prerequisits

No n'hi ha, tanmateix:

  • La majoria de les assignatures s’imparteixen en anglès. Es considera indispensable que els estudiants comptin amb un nivell d’anglès corresponent al B2 del marc de referència europeu, malgrat que per l’accés dels estudiants al grau no es preveu una prova específica de nivell de competència lingüística en anglès.

Objectius

 

Els objectius formatius d'aquesta assignatura són conèixer i analitzar la història d'Àsia Oriental (Xina, Japó, Corea i Taiwan, principalment) des de1945 fins a l’actualitat. L'assignatura analitza les bases de la disciplina històrica, així com les relacions i interaccions històrico-culturals entre aquests països, basant-se en el marc geogràfic i cronològic de la regió Àsia Oriental.

 

Aquesta assignatura consisteix principalment en la lectura i comprensió de textos històrics, aprenentatge a compilar informació històrica, realització de ressenyes i redacció de treballs analítics i estudi individual. Tots els terminis de les activitats s’indiquen a la programació de l’assignatura i s’han de complir estrictament.

 

Competències

  • Actuar en l'àmbit de coneixement propi valorant l'impacte social, econòmic i mediambiental.
  • Diferenciar i analitzar el tipus de relacions que s'han establert en el segle passat entre els diversos agents socials, polítics i econòmics tant en marcs nacionals com regionals i internacionals.
  • Dilucidar el paper que desenvolupen en el present les diverses memòries socials referents als passats conflictius, diferenciant els conceptes d'història i memòria.
  • Discriminar els sistemes governamentals de presa de decisions en diferents contextos socials i polítics, des de mitjans del segle XX fins als nostres dies, tant pel que fa a marcs estatals com subestatals o supraestatals.
  • Explicar i sintetitzar coneixements adquirits en un nivell avançat de llengua anglesa.
  • Gestionar i aplicar dades a la resolució de problemes.
  • Que els estudiants hagin desenvolupat les habilitats d'aprenentatge necessàries per a emprendre estudis posteriors amb un alt grau d'autonomia.
  • Que els estudiants puguin transmetre información idees, problemes i solucions a un públic tan especialitzat com no especialitzat
  • Reconèixer i contextualitzar textos referents a la història contemporània recent.
  • Treballar de manera cooperativa en equips multidisciplinaris i multiculturals implementant nous projectes.

Resultats d'aprenentatge

  1. Analitzar les diferents perspectives historiogràfiques en els diferents períodes de la història.
  2. Aplicar les habilitats necessàries per valorar i divulgar el coneixement històric.
  3. Avaluar i resoldre críticament els problemes historiogràfics propis dels estudis de la guerra.
  4. Capacitat de continuar aprenent en el futur de manera autònoma, aprofundint els coneixements adquirits o iniciant-se en noves àrees de coneixement.
  5. Comparar críticament entre si les evolucions de les grans àrees regionals que s'aborden en la matèria.
  6. Comparar succintament casos nacionals i/o regionals diferents dins d'un mateix marc internacional.
  7. Comprendre les especificitats regionals dins dels estats.
  8. Comunicar-se tant oralment com per escrit en l'idioma propi o en una tercera llengua utilitzant la terminologia i les tècniques pròpies de la historiografia.
  9. Conèixer diversos casos de memòries en conflicte entre les poblacions de diferents estats.
  10. Conèixer diversos casos de memòries en conflicte entre sectors diferents de població dins d'un mateix estat.
  11. Demostrar capacitat d'adaptació en entorns canviants.
  12. Demostrar iniciativa i treballar autònomament quan la situació ho demani.
  13. Desenvolupar la capacitat d'anàlisi i síntesi històrica.
  14. Discernir la relació entre teoria i pràctica historiogràfica.
  15. Dominar la bibliografia bàsica sobre l'evolució històrica dels sistemes governamentals dels països de referència de la matèria.
  16. Establir comparacions entre evolucions de sistemes governamentals dins d'una àrea regional supraestatal.
  17. Establir comparacions entre nivells d'autonomia regional dins d'un estat.
  18. Expressar, per escrit o oralment, una opinió fonamentada sobre el caràcter, la perspectiva i el rigor de textos referents al contingut de la matèria.
  19. Identificar les idees principals i les secundàries i expressar-les amb correcció lingüística.
  20. Mostrar una motivació per la qualitat de la feina feta i una sensibilitat per les seves conseqüències en el medi ambient i en la societat.
  21. Organitzar la feina adequadament, tant pel que fa a la gestió del temps com a l’ordenació i la planificació.
  22. Participar en debats sobre fets històrics respectant les opinions d'altres participants.
  23. Reconèixer i posar en pràctica les habilitats per treballar en equip següents: compromís amb l?'equip, hàbit de col·laboració, capacitat per incorporar-se a la resolució de problemes.
  24. Seleccionar i generar la informació necessària per a cada problema, analitzar-la i prendre decisions partint d'aquesta informació.
  25. Treballar en equip respectant tots els punts de vista. Utilitzar correctament el lèxic específic de la història.
  26. Valorar el compromís ètic en l'exercici professional.

Continguts

Introducció: seqüeles de la guerra xinès-japonesa a l'est d'Àsia

Tema 1: El naixement de noves nacions a l'est d'Àsia. La Guerra Civil Xina i Nova República Popular. Divisió Nacional i Guerra de Corea (1945-1953). Japó sota ocupació. Guerra Freda (1947-1991)

Tema 2: Xina sota Mao (1949-1976): Instal·lació de la República Popular de la Xina (1949-1952). El primer pla quinquennal (1953-1957). La Campanya de les Cent Flors (1956-1957). El Gran Salt Endavant (1958-1965). La Revolució Cultural (1965-1976)

Tema 3: Japó i Corea (1952-1989): Desenvolupament econòmic i estabilitat política. Corea de Sud: la dictadura de Park Chung-hee (1962-1979). Corea del Nord: Kim Il-sung (1948-1994).

Tema 4: Vietnam i Taiwan (1955-1988): Guerra del Vietnam (1955-1975). Taiwan: la dictadura de Chiang Kai-shek (1949-1975) i Chiang Jingguo (1975-1988). Des del final de la Guerra Freda a Àsia fins avui (1991-present)

Tema 5: El posmaoísmo de la Xina: Els límits del reformisme de Deng Xiaoping (1979-1997) i els esdeveniments de Tiananmen (1989). La Xina sota Jiang Zeming (1993-2003). Hu Jintao i el llançament de l'economia de mercat socialista (2003-2013).

Tema 6: Corea de Sud i Taiwan dels 90: La crisi econòmica asiàtica (1997). Les lluites al carrer: els processos de democratització a Corea de Sud i Taiwan.

Tema 7: Japó dels 80: La bombolla financera i immobiliària (1980-1990). La llarga recuperació econòmica. Després del desastre del terratrèmol i la crisi nuclear de Fukushima (2011). El renaixement japonès i l'expectativa dels Jocs Olímpics de Tòquio 2020.

Tema 8: El nou somni xinès: Xina sota Xi Jinping (2013-ara). La fàbrica mundial i el seu creixement econòmic Xinjiang, Hong Kong i la reclamació irredentista de la Xina a Taiwan.

Conclusió: Covid-19 a l'Àsia Oriental

Metodologia

- Classes teòriques.

- Debats i discussions.

- Lectura comprensiva de textos acadèmics.

- Aprenentatge d’estratègies de recerca d’informació.

- Realització de ressenyes, treballs i comentaris analítics. 

- Estudi personal.

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.

Activitats formatives

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Classes teòriques 45 1,8 5, 6, 7, 8, 9, 10, 13, 14, 16, 17, 18, 22
Lectura comprensiva de textos acadèmics 5 0,2 1, 4, 5, 6, 7, 9, 10, 13, 14, 15, 16, 17
Tipus: Supervisades      
Realització de ressenyes, treballs i comentaris analitics 30 1,2 1, 2, 4, 8, 11, 12, 13, 14, 15, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26
Tipus: Autònomes      
Estudi individual 38 1,52 3, 4, 5, 6, 7, 9, 10, 11, 12, 16, 17, 21

Avaluació

L'avaluació serà continuada. Els estudiants hauran de demostrar el seu progrés realitzant activitats i exàmens. Els terminis d’aquestes activitats d’avaluació s'indiquen en el calendari el primer dia de classe. Totes les activitats tenen un termini que cal complir estrictament, segons el calendari de l’assignatura.

 

- Exàmens escrits

: 30%

- Treball grupal: 40%

- Treball individual: 30%

 

Altres consideracions

La informació sobre l’avaluació, el tipus d’activitat d’avaluació i el seu pes sobre l’assignatura és a títol informatiu. El professorat responsable de l’assignatura la concretarà en començar-ne a impartir la docència.

 

Revisió

En el moment de lliurar la qualificació final prèvia a l’acta, el docent comunicarà per escrit una data i hora de revisió. La revisió de les diverses activitats d’avaluació s’acordarà entre el docent i l’estudiant.

 

Recuperació

Podran accedir a la recuperació els estudiants que s’hagin presentat a activitats el pes de les quals equivalgui a un 66,6% (dos terços) o més de la qualificació final i que hagin tret una qualificació mitjana ponderada de 3,5 o més.

L'estudiant es presentarà exclusivament a les activitats o proves no presentades o suspeses. En cap cas es podrà recuperar nota mitjançant una prova final equivalent al 100% de la nota.

En el moment de lliurar la qualificació final prèvia a l’acta de l’assignatura, el docent comunicarà per escrit el procediment de recuperació. El docent pot proposar una activitat de recuperació per a cada activitat suspesa o no presentada o pot agrupar diverses activitats en una de sola.

 

Consideració de “no avaluable”

S’assignarà un “no avaluable” quan les evidències d’avaluació que hagi aportat l’estudiant equivalguin a un màxim d’una quarta part de la qualificació total de l’assignatura.

 

Irregularitats en les activitats d’avaluació

En cas d’irregularitat (plagi, còpia, suplantació d’identitat, etc.) en una activitat d’avaluació, la qualificació d’aquesta activitat d’avaluació serà 0.En cas que es produeixin irregularitats en diverses activitats d’avaluació, la qualificació final de l’assignatura serà 0.

S’exclouen de la recuperació les activitats d’avaluació en què s’hagin produït irregularitats (com ara plagi, còpia, suplantació d’identitat). Es considera com a "còpia" un treball que reprodueix tot o gran part del treball d'un/a altre/a company/a, i com a "plagi" el fet de presentar part o tot un text d'un autor com a propi, és a dir, sense citar-ne les fonts, sigui publicat en paper o en forma digital. En el cas de còpia entre dos estudiants, si no es pot saber qui ha copiat qui, s'aplicarà la sanció a ambdós.

 

Més informació: https://www.uab.cat/web/estudiar/grau/informacio-academica/avaluacio/en-que-consisteix-l-avaluacio-1345662177201.html

 

Activitats d'avaluació

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Exàmens escrits 30% 2 0,08 1, 3, 5, 6, 7, 8, 13, 15, 16, 17, 18, 19, 24
Treball grupal 40% 15 0,6 1, 2, 8, 9, 10, 13, 15, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 25, 26
Treball individual 30% 15 0,6 1, 4, 5, 6, 7, 11, 12, 13, 14, 19, 21, 24

Bibliografia

GENERAL

SHIROKAUER, Conrad, and Suzanne Gay. A Brief History of Japanese Civilization. Belmont, CA: Wadsworth, 2012.

SHIROKAUER, Conrad and Brown, Miranda. A Brief History of Chinese Civilization.Belmont, CA: Wadsworth, 2006.

 

XINA

-BOLINAGA, I. La China de Mao. Del mito a Tiananmen, Anaya, Madrid, 2013.

- DAVIS, D. S. The Consumer Revolution in Urban China. Berkeley, Uni.of California Press, 2000.

-ESTEBAN RODRÍGUEZ, M. China después de Tian’anmen. Nacionalismo y cambio político, Edicions Bellaterra, Barcelona, 2007.

-FISAC, T. y TSANG, S. eds.China en trasición. Sociedad, cultura, política y economía, Edicions Bellaterra, Barcelona, 2000.

- GOLDMAN, M and MACFARQUHAR, R. ed. The Paradox of China’s Post-Mao Reforms.Cambridge, Harvard Univ. Press, 1999.

-GUILLERMAZ, J. Historia de Partido Comunista Chino, Ediciones Península, Barcelona, 1970.

- JOSEPH, W. A., WONG, C P. W and ZWEIG, D. New Perspectives on the Cultural Revolution. Cambridge, The Council on East Asia Studies/Harvard University, 1991.

- LIN Min and GALIKOWSKI, M. The Search for Modernity: Chinese Intellectual and Cultural Discourse in the Post-Mao Era. New York Columbia Univ. Press, 1994.

- LOGAN, J. R. The New Chinese City: Globalization and Market Reform. Oxford, BlackwekkPublishers, 2002.

-MACFARQUHAR, R. y SCHOENHALS, M.: La revolución cultural china, Crítica, Barcelona, 2009.

- OLLÉ, M. Made in China. El despertar social, político y cultural de la China contemporánea, Destino, Barcelona, 2005.

- RÍOS, X. China pide paso. De Hu Jintao a Xi Jinping, Icaria, Barcelona, 2012.

 

JAPÓ

- BRINTON,M. C. Women and the Economic Miracle: Gender and Work in Postwar Japan.Berkeley, Uni.of California Press, 1994.

- CALDER, K. E. Crisis and Compensation: Public Policy and Political Stability in Japan, 1949-1986. New Jersey: Princeton Univ. Press, 1988.

- COOXA. D. and Peter Duus, ed. The Cambridge History of Japan, vol. 6: The Twentieth Century. Cambridge, Cambridge Univ. Press, 1988.

- CURTIS, G. L. The Japanese Way of Politics, New York Columbia Univ. Press, 1988.

- DOWER, J. W. Embracing Defeat: Japan in the Wake of World War II, New York, W. W. Norton & Company, 1999.

- GORDON, A. A Modern History of Japan. From Tokugawa Time to the Present, Oxford University Press, 2009.

- GOTO-JONES, C. Modern Japan. A very Short Introduction, Oxford University Press, 2009.

- KINGSTON, J. Contemporary Japan. History, Politics and the Social change since the 1980s, Blackwell Publish, 2011.

- MIMURA, J. Planning for Empire. Reform Bureaucrats and the Japanese Wartime State, Cornell University Press, Ithaca and London, 2011.

COREA

- CLARK, D. N. Korea in World History. Ann Arbor. Association for Asian Studies, 2012. 

- CUMINGS, B. Korea’s place in the sun. A modern history, Norton, New York y London, 1997.

- MILLET. A. E. The War for Korea. Vol. I, 1945-1950: A House Burning. Lawrence. University of Kansas, 2005.

- MILLET. A. E. The War for Korea. Vol. II, 1950-1951: They came form the North. Lawrence. University of Kansas, 2010.

TAIWAN

- CORCEFF, S. ed. Memories of the Future: National Identity Issues and the Search for a New Taiwan.New York, M. E. Sharpe. 2002.

- ROY, D. Taiwan a political history. New York. Cornell Univ. Press, 2003

-RUBINSTEIN, M. A., ed., Taiwan: A New History. Armonk, N. Y., M.E.Sharpe, 1999.

Programari

---