Titulació | Tipus | Curs | Semestre |
---|---|---|---|
2504216 Història, Política i Economia Contemporànies / Contemporary History, Politics and Economics | FB | 1 | 1 |
Si bé que no s’estableixen prerequisits assolits prèviament, s'assumeix que els estudiants i les estudiantes accedeixen al grau amb nocions bàsiques de matemàtiques adquirides al batxillerat.
La majoria de les assignatures s’imparteixen en anglès. Es considera indispensable que els estudiants i les estudiantes comptin amb un nivell d’anglès corresponent al B2 del marc de referència europeu, malgrat que per l’accés al grau no es preveu una prova específica de nivell de competència lingüística en anglès.
L'objectiu principal de l'assignatura és que l'estudiant comprengui i sigui capaç d'utilitzar les eines d'anàlisi de dades i probabilístiques que són necessàries per abordar l'estudi de la inferència estadística. En aquest sentit, l'assignatura està clarament lligada, pel que fa a la seva aplicació immediata, a l'assignatura Estadística.
Així mateix, les competències en anàlisi de dades i eines probabilístiques que l'estudiant ha adquirit en aquesta assignatura són de gran utilitat en d'altres matèries i disciplines en les que el tractament de dades i els fenòmens aleatoris tinguin un paper important
Tema 1 Anàlisi de dades. Obtenció de les dades: mostratge i propietats. Tipus de variables i taules de distribució de freqüències. Mesures de posició, de dispersió, de forma i de relació entre variables. Representacions gràfiques. Números índex.
Tema 2 Teoria de la probabilitat. Esdeveniments aleatoris i espais mostrals. Càlcul de probabilitats i les seves propietats. Probabilitat condicionada i formula de Bayes.
Tema 3 Variables aleatòries discretes. Definició de variable aleatòria. La funció de probabilitat, esperança i variància d'una variable aleatòria discreta. Distribucions discretes clàssiques: Bernouilli, Binomial, Poisson i Geomètrica. Variables aleatòries multidimensionals.
Tema 4 Variables aleatòries continues. Funció de densitat, esperança i variància d'una variable aleatòria contínua. Distribucions continues clàssiques: Uniforme, Exponencial i Normal. Aproximació de les distribucions Binomial i Poisson per la Normal.
La metodologia docent proposada a continuació pot experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries.
Les activitats que permetran l'assimilació per part de l'alumnat dels conceptes bàsics del curs seran:
1. Classes teòriques
L'objectiu d'aquesta activitat és presentar a classe les nocions fonamentals del curs i facilitar l'aprenentatge de l'alumnat.
2. Llistes de exercicis
Cada tema tindrà associat una llista de problemes que haurà de ser resolta de manera individual. L'objectiu d'aquesta activitat es doble, ja que per una banda pretén que l'alumnat assimili els conceptes teòrics exposats a classe i per l'altra que adquireixi la destresa necessària per a resoldre problemes.
3. Classes pràctiques on es discutirà la resolució dels exrercicis.
Aquesta activitat té com a finalitat comentar i resoldre els dubtes que els i les alumnes hagin pogut tenir durant la resolució dels problemes per tal d'entendre, i al mateix temps corregir, els possibles errors.
4. Pràctiques amb ordinador.
En aquestes pràctiques els estudiants i les estudiantes aprendran a conèixer i utilitzar eines computacionals pel tractament i l'anàlisi de les dades.
5. Tutories presencials.
L'alumnat disposarà d'unes hores on el professorat de l'assignatura podrà resoldre dubtes de manera presencial.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Classes Pràctiques (Exercicis i pràctiques amb ordinador) | 17 | 0,68 | 6, 7, 8, 10, 11 |
Classes Teòriques | 33 | 1,32 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9 |
Tipus: Supervisades | |||
Tutories i seguiment dels treballs a realtizar | 16,5 | 0,66 | 2, 3, 7, 8 |
Tipus: Autònomes | |||
Estudi individual i realització d'activitats | 80 | 3,2 | 1, 2, 3, 4, 6, 7, 8, 10, 11 |
L'avaluació proposada pot experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries.
En cas que les proves no es puguin fer presencialment s’adaptarà el seu format (mantenint-ne la ponderació) a les possibilitats que ofereixen les eines virtuals de la UAB. Els deures, activitats i participació a classe es realitzaran a través de fòrums, wikis i/o discussions d’exercicis a través de Teams, assegurant que tot l’estudiantat hi pot accedir.
L'avaluació de l'alumnat es realitzarà atenent a les següents activitats:
1. Un examen parcial
Prova escrita en la que no es permetrà consultar cap tipus de material d'ajuda. Aquesta prova no allibera matèria.
2. Un examen final
Prova escrita en la que no es permetrà consultar cap tipus de material d'ajuda i inclourà tota la matèria del curs.
L'examen està dissenyat per a que els estudiants i les estudiantes realitzin un últim esforç d'aprenentatge que es considera necessari per a consolidar els coneixements prèviament adquirits.
3. Lliurament de llistes de problemes i/o treballs
Els i les alumnes lliuraran, a petició del professorat i seguint les seves instruccions, diversos exercicis i/o treballs resolts individualment i/o en grup.
Criteris d'avaluació
La nota de l’examen parcial representarà un 25% de la qualificació mitjana de l’assignatura.
La nota de l'examen final representarà un 50% de la qualificació mitjana de l’assignatura.
La nota mitjana del lliurament d'exercicis i/o treballs i/o representarà un 25% de la qualificació mitjana de l’assignatura
Per tant, la qualificació mitjana de l’assignatura s'obté com:
qualificació mitjana de l’assignatura = 25% (nota de l’examen parcial) +
+ 50% (nota de l’examen final) +
+ 25% (nota exercicis/treballs)
L'assignatura es considerarà superada si la qualificació mitjana de l'assignatura és igual o superior a 5.
L'estudiant que, d'acord amb els criteris descrits, no superi l'assignatura podrà anar a la prova de recuperació d’acord amb el que s’estableix a l’apartat “Procés de Recuperació” que trobareu més endavant.
L'estudiant que no hagi participat en cap de les activitats d'avaluació es considerarà "No avaluable".
Calendari d’activitats d’avaluació
Les dates de les diferents proves d'avaluació (exercicis a l’ aula, entrega de treballs, ...) s'anunciaran amb suficient antelació durant el semestre.
Les dates de l'examen parcial i de l'examen final de l'assignatura estan programades en el calendari d'exàmens de la Facultat.
"La programació de les proves d’avaluació no es podrà modificar, tret que hi hagi un motiu excepcional i degudament justificat pel qual no es pugui realitzar un acte d’avaluació. En aquest cas, les persones responsables de les titulacions, prèvia consulta al professorat i a l’estudiantat afectat, proposaran una nova programació dins del període lectiu corresponent." Apartat 1 de l'Article 115. Calendari de les activitats d’avaluació (Normativa Acadèmica UAB)
Els estudiants i les estudiantes que d'acord amb el paràgraf anterior necessitin canviar una data d'avaluació han de presentar la petició a través de la coordinacó del grau.
Procediment de revisió de les qualificacions
Coincidint amb la realització de cada activitat s'anunciarà (via Moodle) el dia i el mitjà en que es publicaran les qualificacions. De la mateixa manera s'informarà del procediment, lloc, data i hora de la revisió de les qualificacions.
Procés de recuperació
“Per participar al procés de recuperació l'alumnat ha d'haver estat prèviament avaluat en un conjunt d'activitats que representi un mínim de dues terceres parts de la qualificació total de l'assignatura o mòdul.” Apartat 3 de l'Article 112 ter. La recuperació (Normativa Acadèmica UAB). Addicionalment, els estudiants i les estudiantes han d'haver obtingut una qualificació mitjana de l’assignatura entre 3,5 i 4,9.
La data d’aquesta prova estarà programada en el calendari d'exàmens de la Facultat. L'estudiant que es presenti i la superi aprovarà l'assignatura amb una nota de 5. En cas contrari mantindrà la mateixa nota.
Irregularitats en actes d’avaluació
Sense perjudici d'altres mesures disciplinàries que s'estimin oportunes, i d'acord amb la normativa acadèmica vigent, "en cas que l’estudiant realitzi qualsevol irregularitat que pugui conduir a una variació significativa de la qualificació d’un acte d’avaluació, es qualificarà amb 0 aquest acte d’avaluació, amb independència del procés disciplinari que s’hi pugui instruir. En cas que es produeixin diverses irregularitats en els actes d’avaluació d’una mateixa assignatura, la qualificació final d’aquesta assignatura serà 0". Apartat 10 de l'Article 116.Resultatsde l'avaluació. (Normativa Acadèmica UAB)
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Entrega d'exercicis i treballs | 25% | 0,5 | 0,02 | 2, 6, 7, 8, 10, 11 |
Examen Final | 50% | 2 | 0,08 | 1, 2, 3, 4, 5, 9 |
Examen Parcial | 25% | 1 | 0,04 | 1, 2, 3, 4, 5, 9 |
Al començament del curs es proporcionarà material docent que cobreix la totalitat dels continguts de l'assignatura.
Alguns recursos addicionals d'utilitat són: