Logo UAB
2021/2022

Treball de Final de Grau

Codi: 106127 Crèdits: 9
Titulació Tipus Curs Semestre
2500891 Infermeria OB 4 A
La metodologia docent i l'avaluació proposades a la guia poden experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries.

Professor/a de contacte

Nom:
Maria Isabel Fernández Cano
Correu electrònic:
MariaIsabel.FernandezC@uab.cat

Utilització d'idiomes a l'assignatura

Llengua vehicular majoritària:
català (cat)
Grup íntegre en anglès:
No
Grup íntegre en català:
Grup íntegre en espanyol:
No

Equip docent

Sabiniana San Rafael Gutiérrez
Maria Feijoo Cid
Miguel Jiménez Pera
María Isabel Bonilla Carrasco
Andrea Moreu Valls
Jorge Casino Antón
Nina Granel Gimenez
Olga Mestres Soler
Alba Planella Jimenez
Sergio Martinez Morato
Purificación Escobar
David Giménez Díez
Juan Leyva
Daniel Gomez Garcia
Mariela Patricia Aguayo Gonzalez
Cristina Casanovas Cuellar
Rosa García Sierra
Antonia Arreciado Marañón
Josep Maria Manresa Domínguez
Justo Rueda López
David Téllez Velasco
Rebeca Gomez Ibañez

Prerequisits

Cal haver superat com a mínim dos terços del total de crèdits del pla d'estudis (160 ECTS).

Tenir superades les assignatures de primer curs de grau:

  • "Metodologia científica i bioestadística"
  • "Evolució de les cures i el pensament en infermeria"

Objectius

  • Formular un problema o pregunta de recerca identificant els diferents components de l'enunciat.  
  • Realitzar una revisió bibliogràfica sobre la evidència científica que existeix sobre el problema de recerca elegit.
  • Redactar els antecedents o marc teòric, base científica de la pregunta d'investigació.
  • Formular la hipòtesi i els objectius d’investigació.
  • Justificar la utilitat i aplicació dels resultats de la recerca
  • Precisar la metodologia idònia per assolir els objectius de  la recerca.
  • Considerar els possibles conflictes ètics
  • Elaborar un pla de treball amb un cronograma que garanteixi que el projecte de recerca és viable en el temps. 

Competències

  • Basar les intervencions infermeres en l'evidència científica i en els mitjans disponibles.
  • Demostrar que es coneix el codi ètic i deontològic de la infermeria espanyola i que es comprenen les implicacions ètiques de la salut en un context mundial en transformació.
  • Desenvolupar estratègies d'aprenentatge autònom.
  • Desenvolupar un pensament i un raonament crítics i saber comunicar-los de manera efectiva, tant en les llengües pròpies com en una tercera llengua
  • Establir mecanismes d'avaluació, considerant els aspectes científics i tècnics i els de qualitat.
  • Generar propostes innovadores i competitives en la investigació i en l'activitat professional.
  • Que els estudiants hagin demostrat que comprenen i tenen coneixements en una àrea d'estudi que parteix de la base de l'educació secundària general, i se sol trobar a un nivell que, si bé es basa en llibres de text avançats, inclou també alguns aspectes que impliquen coneixements procedents de l'avantguarda d'aquell camp d'estudi.
  • Que els estudiants hagin desenvolupat aquelles habilitats d'aprenentatge necessàries per emprendre estudis posteriors amb un alt grau d'autonomia.
  • Que els estudiants puguin transmetre informació, idees, problemes i solucions a un públic tant especialitzat com no especialitzat.
  • Que els estudiants sàpiguen aplicar els coneixements propis a la seva feina o vocació d'una manera professional i tinguin les competències que se solen demostrar per mitjà de l'elaboració i la defensa d'arguments i la resolució de problemes dins de la seva àrea d'estudi.
  • Que els estudiants tinguin la capacitat de reunir i interpretar dades rellevants (normalment dins de la seva àrea d'estudi) per emetre judicis que incloguin una reflexió sobre temes destacats d'índole social, científica o ètica.
  • Respectar la diversitat i la pluralitat d'idees, persones i situacions.
  • Utilitzar la metodologia científica en les pròpies intervencions.

Resultats d'aprenentatge

  1. Analitzar críticament els principis i valors que regeixen l'exercici de la professió infermera.
  2. Analitzar les desigualtats de gènere, així com els factors que les sustenten, des dels diferents sistemes: el sistema familiar, el de parentiu, l'econòmic, el polític, el simbolisme i els sistemes educatius.
  3. Analitzar les dificultats, els prejudicis i les discriminacions, a curt o llarg termini, en relació amb determinades persones o col·lectius.
  4. Analitzar les intervencions infermeres justificant-les amb evidències científiques i aportacions d'experts que les sustentin.
  5. Aplicar criteris i indicadors que permeten l'avaluació científica, tècnica i de qualitat de les cures.
  6. Aplicar el codi ètic i deontològic de la infermeria a tots els àmbits de l'activitat infermera.
  7. Aplicar la metodologia científica en l'organització i el desenvolupament del treball.
  8. Comunicar fent un ús no sexista ni discriminatori del llenguatge.
  9. Definir les etapes del procés de recerca.
  10. Descriure els elements propis del procés d'investigació a partir d'un article científic de l'àmbit infermer.
  11. Dissenyar projectes de recerca amb perspectiva de gènere.
  12. Identificar els diferents nivells d'evidència científica segons escenaris de la pràctica clínica.
  13. Identificar la intersecció entre la desigualtat de gènere amb altres eixos de desigualtat (edat, classe, origen, racialització, ètnia, sexualitat i identitat/expressió de gènere, diversitat funcional, etc.
  14. Identificar les implicacions socials, econòmiques i mediambientals de les activitats academicoprofessionals de l'àmbit de coneixement propi.
  15. Proposar nous mètodes o solucions alternatives fonamentades, innovadores i creatives.
  16. Que els estudiants hagin demostrat que comprenen i tenen coneixements en una àrea d'estudi que parteix de la base de l'educació secundària general, i se sol trobar a un nivell que, si bé es basa en llibres de text avançats, inclou també alguns aspectes que impliquen coneixements procedents de l'avantguarda d'aquell camp d'estudi.
  17. Que els estudiants hagin desenvolupat aquelles habilitats d'aprenentatge necessàries per emprendre estudis posteriors amb un alt grau d'autonomia.
  18. Que els estudiants puguin transmetre informació, idees, problemes i solucions a un públic tant especialitzat com no especialitzat.
  19. Que els estudiants sàpiguen aplicar els coneixements propis a la seva feina o vocació d'una manera professional i tinguin les competències que se solen demostrar per mitjà de l'elaboració i la defensa d'arguments i la resolució de problemes dins de la seva àrea d'estudi.
  20. Que els estudiants tinguin la capacitat de reunir i interpretar dades rellevants (normalment dins de la seva àrea d'estudi) per emetre judicis que incloguin una reflexió sobre temes destacats d'índole social, científica o ètica.
  21. Utilitzar el procés d'atenció d'infermeria com a metodologia científica en les intervencions i la resolució de problemes.

Continguts

Els estudiants de forma individual han d'elaborar un projecte de recerca del que han de presentar una memòria escrita.

Caldrà incloure els següents apartats amb els continguts adaptats al tipus de metodologia que s'utilitzi (quantitativa/qualitativa):

  • Títol
  • Antecedents
  • Objectius (general i específics) i/o hipòtesi
  • Metodologia
    • Tipus de disseny d'estudi
    • Període d'estudi
    • Població de referència
    • Selecció de la mostra (criteris d'inclusió i exclusió, grandària de la mostra, tipus de mostreig)
    • Recollida de la informació:
      • Variables i instruments de mesura (com es mesurarà l'exposició i l'efecte)
      • Fonts o tècniques de recollida d'informació qualitativa (entrevistes en profunditat, grups de discussió,..)
    • Anàlisi de dades:
      • Organització i depuració de les dades
      • Aplicació de les tècniques estadístiques o d'anàlisi qualitatiu.
    • Limitacions i control de biaixos, triangulació de dades
  • Aspectes ètics
    • Informe Comitè d'Ètica
    • Consentiment Informat
  • Utilitat i aplicació dels resultats
  • Pla de treball i cronograma
  • Bibliografia

Els estudiants també han d’exposar i defensar oralment el seu projecte davant un tribunal amb suport audiovisual.

Metodologia

El treball de fi de grau es fa individualment i no implica la realització del treball pràctic.

  • Tema: L'estudiant/a pot triar el tema del seu treball lliurement. Els professors del Departament facilitaran les seves ofertes d'àrees d’interès en recerca infermera.

    Algunes propostes de treball de final de grau podran estar vinculades a projectes d’Aprenentatge Servei (ApS). Aquests projectes de compromís social permeten a l'estudiant formar-se mitjançant la participació en un projecte orientat a resoldre una necessitat real en una comunitat i millorar, així, les condicions de vida de les persones o la qualitat del medi ambient (per més informació http://pagines.uab.cat/aps).

  • Assignació de tutor: Cada estudiant/a tindrà un tutor/a que farà el seguiment del seu treball. Els estudiants hauran de fer una petició on deixaran constància de l'ordre de preferència de totes les ofertes. L'assignació es farà de forma automatitzada en funció de les seves preferències i de les notes del seu expedient acadèmic.
  • Seguiment:
    • L'assistència a les tutories presencials és obligatòria. En el cas dels estudiants que estiguin d'Erasmus, es pactarà amb el tutor la forma de fer-les.
    • Les tutories es faran en grup o de forma individual. En el cas que la tutoria sigui grupal la durada no ha de superar les dues hores.
    • El tutor/a i els estudiants pactaran les dates de tutoria d'entre aquelles que es proposen en el calendari de l'assignatura.
    • Els estudiants están obligats a lliurar 3 documents escrits amb el contingut que s'especifiqui per a cadascun d'ells. El tutor/a avaluarà de forma continuada el treball realitzat per l’estudiant en 3 informes. L'estudiant presentarà un esborrany previ dels lliuraments al tutor/a amb l'antelació suficients per a que aquest li faci les correccions oportunes i li retorni. El nombre de tutories/correccions dels esborranys estarà en funció de les necessitats d'aprenentatge de l'estudiant. En les dates previstes l'estudiant farà els lliuraments definitius que seràn avaluats.
  • Presentació oral: és obligatòria. Els estudiants faran la presentació i defensa oral del seu treball davant d’un tribunal format per dos professores.
  • Documentació final a entregar:
    • La Memòria final del treball: es lliurarà en el Moodle de l'assignatura.
    • La presentació: es lliurarà en el Moodle de l'assignatura. 

Disposeu d'informació detallada de tot el procés del TFG a l'adreça  següent:

http://www.uab.cat/web/informacio-academica/grau-infermeria-1345678310996.html

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.

Activitats formatives

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Supervisades      
TUTORIES 12 0,48 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21
Tipus: Autònomes      
ELABORACIÓ DE TREBALLS / LECTURA D'ARTICLES/INFORMES D'INTERÈS 200 8 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21

Avaluació

L’avaluació del Treball Fi de Grau es basa en el seguiment que faci el tutor/a del treball de l’estudiant i en la valoració que faci un tribunal format per 2 professors/es de la defensa i presentació oral.

En l'avaluació del Treball Fi de Grau es tindrà en compte tant el contingut del treball com l'actitud de l'estudiant durant les tutories i la presentació de defensa.

L’avaluació continuada es presenta en 3 informes pel tutor/a en el que es valoren els continguts i la forma de la memòria escrita i la responsabilitat i participació de l'estudiant/a en les tutories.

En l’avaluació de la presentació es tenen en compte els següents aspectes: el disseny del material audiovisual, l’exposició, el llenguatge verbal i no verbal i la comprensió. En la rúbrica d'avaluació de la presentació oral es detalla el pes de cadascun d'aquest aspectes. El temps màxim de la presentació oral no ha de superar els 15 minuts. El tribunal controlarà la durada i donarà per acabada la presentació si es supera aquest temps. 

La nota final serà la mitjana ponderada de l'avaluació continuada i la presentació amb els següents pesos:

  • Memòria escrita: 70%
    • Primer informe: 30%
    • Segon Informe: 20%
    • Tercer Informe: 20%
  • Presentació i defensa oral: 30%

 Condicions per calcular la nota final

1. Que la puntuació del primer informe d’avaluació sigui igual o superior a 5. En el cas d’una puntuació inferior l’ estudiant tindrà 15 dies per revisar i modificar el seu treball i tornar a lliurar la primera entrega per a ser avaluada. En aquest cas la nota no podrà ser superior a 5 (aprovat). 

2. Considerant que el primer criteri es compleix, l’altre condició és que la puntuació del segon i tercer informe sigui igual o superior a 5. En el cas d’una puntuació inferior l’alumne no podrà fer la presentació oral i la seva qualificació serà de SUSPENS.

Exemple:

  • Primer informe (30 %): 6 punts
  • Segon informe (20 %): 7 punts
  • Tercer Informe (20 %): 9 punts
  • Presentació oral (30%): 8 punts

Puntuació final:

6 · 0,30 + 7 · 0,20 + 9 · 0,20 + 8 · 0,30 =1,8+1,4+1,8+2,4= 7,4  NOTABLE

 

Definició de no avaluable

Es considerarà NO AVALUABLE l'estudiant que no presenti el primer lliurament o que la nota d’aquest sigui menys de 5.

 

 

Activitats d'avaluació

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Avaluació escrita mitjançant proves objectives (treball escrit ) 70% 12 0,48 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21
Avaluació tipus pràctic (defensa oral davant tribunal) 30% 1 0,04 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21

Bibliografia

  1. Icart Isern MT, Pulpon Segura AM. Como elaborar y presentar un proyecto de investigación, tesina y tesis. Universidad de Barcelona, Servicio de publicaciones; 2012.
  2. Salamanca Castro AB. El aeiou de la investigación en enfermería. Madrid: FUDEN DL 2013.
  3. Hernández Sampieri R, Mendoza Torres CP. Metodología de la investigación: las rutas cuantitativa, cualitativa y mixta. The McGraw-Hill Companies, Inc; 2018. (Paper i Digital)
  4. Berenguera A, Fernández de Sanmamed MJ, Pons M, Pujol E, Rodríguez D, Saura S. Escuchar, observar y comprender. Recuperando la narrativa en las Ciencias de la Salud. Aportaciones de la investigación cualitativa. Barcelona: Institut Universitari d'Investigació en Atenció Primària Jordi Gol (IDIAP J.Gol), 2014.
  5. Moncho Vasallo J. Estadística aplicada a las ciencias de la salud. Barcelona: Elsevier; 2014. (Digital 2015)
  6. Burns N, Grove SK, Gray J. Investigación en enfermería: desarrollo de la práctica enfermera basada en la evidencia. 5ª ed. Barcelona: Elsevier; 2016.
  7. Argimon JM, Jiménez J. Métodos de investigación clínica y epidemiológica. 5ª ed. Barcelona: Elsevier;2019(Paper i Digital)
  8. Denzin NK, Lincoln YS. Manual de investigación cualitativa. Barcelona: Gedisa; 2012.
  9. Gerrish K, Lacey A. Investigación en enfermería. Madrid: McGraw-HIll-Interamericana; 2008.
  10. Macklin, R. La ética y la investigación clínica. Barcelona: Fundació Víctor Grífols i Lucas, DL; 2010.(Paper i Digital)
  11. Piqué Angordans J, Camaño PuigR, Piqué Noguera, C. Escribir y publicar en enfermería: del trabajo escrito universitario al artículo de investigación. Valencia: Tirant Humanidades; 2011(Paper i Digital)
  12. Ruiz Olabuénaga JI. Metodología de la investigación cualitativa. 5a ed. Bilbao: Universidad de Deusto; 2012(Paper i Digital)

Programari

No cal programari específic.