Titulació | Tipus | Curs | Semestre |
---|---|---|---|
2503998 Filologia Catalana: Estudis de Literatura i Lingüística | OT | 4 | 0 |
Cap
Es tracta d’estudiar alguns escriptors catalans del període d'entreguerres (1919-1939), l’obra dels quals té una forta marca periodística, visible en els diversos gèneres cultivats: article breu, crònica seriada, reportatge, entrevista... Amb especial atenció a la transició des del material publicat en periòdic al llibre.
Punts programàtics
El periodisme d'entreguerres a Europa
El periodisme d'entreguerres a Catalunya.
La desclosa del periodisme en català.
Els gèneres periodístics.
Periodisme i literatura.
Autors i publicacions
Gaziel (Agustí Calvet)
“La Veu de Catalunya”
Llibres de referència: Hores viatgeres (1926); Tots els camins duen a Roma. Barcelona (Aedos, 1958).
Josep Pla
“La Publicidad”
Llibres de referència: Madrid. Un dietari (1929); Madrid 1921. Un dietari, dins OC III: Primera volada (1966).
Just Cabot
“Mirador”
Llibres de referència: Indignacions i provocacions (Edicions 62, 1992)
Eugeni Xammar
“La Veu de Catalunya”, “La Publicitat”
Llibres de referència: Periodisme (Quaderns Crema, 1989); L'ou de la serp (Quaderns Crema, 1998).
Lluís Capdevila
“La Humanitat”
Edició digital: Les 227 cròniques de guerra de Lluís Capdevila. 1936-1939
https://irla.cat/wp-content/uploads/2018/03/capdevila_227cr%C3%B2niques.pdf
Autors proposats per al treballs
Josep Carner
“La Veu deCatalunya” 1923
Les bonhomies (1925)
Carles Soldevila
“La Publicitat” 1922-1934
Fulls de dietari (tria de l’autor, 1928); Fulls de dietari (Selecta, 2005)
Josep M. de Sagarra
“Mirador” 1929-1935
L’aperitiu (ed. d’autor, 1947); L’aperitiu (La Campana, 1995)
Irene Polo,
“Imatges”, “La Humanitat”, “La Rambla”, “L'Opinió”, “L'Instant”
La fascinació del periodisme. Cròniques (1930-1936) (Quaderns Crema, 2003)
(Aurora Bertrana, Rosa M. Arguimbau, Anna Murià et al.)
Dones que surten del paper. Periodistes catalanes que expliquen un país (Fonoll, 2018). Antologia a cura d'Elena Yeste i Francesc Canosa.
Domènech de Bellmunt [Domènec Pallerola]
Del Paral·lel a Montmartre (1928). [reed.: Ll. Catalònia 1981]
Aquesta llista es pot ampliar amb els noms de Joan Estelrich, Joan Crexells, Domènec Guansé, Antoni Rovira i Virgili, Jaume Passarell, Ramon Xuriguera, Rafael Tasis, Maurici Serrahima.
L'assignatura es distribueix en sessions teòriques i seminaris de lectura. Les sessions teòriques tenen un caràcter panoràmic i contextualitzador i van acompanyades del comentari de textos teoricocrítics. Les sessions dedicades a la lectura se centren en l'anàlisi de les obres de lectura obligatòria i d'altres textos complementaris. Es disposarà d'una llista d'obres i d'unes referències bibliogràfiques associades a cada lectura.
El calendari detallat amb el contingut de les diferents sessions s’exposarà el dia de presentació de l’assignatura. Es penjarà també al Campus Virtual on l’alumnat podrà trobar la descripció detallada dels exercicis i pràctiques, els diversos materials docents i qualsevol informació necessària per a l’adequat seguiment de l’assignatura. En cas de canvi de modalitat docent per raons sanitàries, el professorat informarà dels canvis que es produiran en la programació de l’assignatura i en les metodologies docents.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Exposició (oral o escrita) sobre un text teòric o crític | 15 | 0,6 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20 |
Exposició, per part del professor, dels punts del programa; contextualització de les lectures escollides. | 30 | 1,2 | 1, 4, 5, 10, 11, 12, 13, 15 |
Tipus: Supervisades | |||
Anàlisi i discussió de textos periodístics, teòrics i crítics | 20 | 0,8 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 13, 14, 15, 16 |
Tipus: Autònomes | |||
Cerca bibliogràfica. Fonts i recursos documentals | 30 | 1,2 | 2, 5, 11, 14, 20 |
Comentari escrit de textos periodístics, teòrics i crítics, amb guiatge del professor | 25 | 1 | 1, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 15, 16, 17, 18, 19 |
Lectura guiada de textos | 20 | 0,8 | 1, 4, 5, 10, 11, 12, 13, 15 |
Les competències d’aquesta assignatura seran avaluades per mitjà d’un examen i de treballs individuals o en col·laboració.
El sistema d’avaluació s’organitza en 4 tipus d'activitats o mòduls, cadascun dels quals tindrà assignat un pes específic en la qualificació final:
Mòdul d'assistència i participació, amb un pes global del 10%
Mòdul de presentacions orals, amb un pes global del 10% (cada estudiant haurà d'analitzar un text periodístic, teòric o crític)
Mòdul de proves escrites, amb un pes global del 50 % (un examen final sobre la matèria)
Mòdul de lliurament de treballs, en què s’avaluarà un treball escrit amb un pes global del 30%
El seguiment individualitzat a l'estudiant farà que s'adaptin lleugerament aquestes exigències. El sistema de recuperació preveu que es puguin realitzar proves diferents segons les necessitats d'aprenentatge de l'estudiant, amb l'objectiu de recuperar almenys un 50% de les activitats realitzades.
Per participar a la recuperació l'alumnat ha d'haver estat prèviament avaluat en un conjunt d'activitats el pes de les quals equivalgui a un mínim de dues terceres parts de la qualificació total de l'assignatura, i ha d'haver assolit en conjunt una qualificació entre el 3,5 i el 4,9. La nota màxima de la recuperació és un 5.
Per poder aprovar l'assignatura cal obtenir un 5. L'estudiant rebrà la qualificació de "no avaluable" sempre que no hagi lliurat més del 30% de les activitats d'avaluació.
En cas que l’estudiantrealitzi qualsevol irregularitat que pugui conduira una variació significativa de la qualificaciód’un acte d’avaluació, es qualificarà amb 0 aquest acte d’avaluació, amb independència del procés disciplinari que s’hi pugui instruir. En cas que es produeixin diverses irregularitats en els actes d’avaluació d’una mateixa assignatura, la qualificació final d’aquesta assignatura serà 0
En cas que les proves no es puguin fer presencialment s’adaptarà el seu format (mantenint-ne la ponderació) a les possibilitats que ofereixen les eines virtuals de la UAB. Els deures, activitats i participació a classe es realitzaran a través de fòrums, wikis i/o discussions d’exercicis a través de Teams, assegurant que tot l’estudiantat hi pot accedir.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Assistència i participació activa a classe, conferències, activitats complementàries | 10% | 1 | 0,04 | 11, 12, 13, 15 |
Exercicis i treballs | 30% | 3 | 0,12 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 15, 16, 17, 18, 19, 20 |
Proves escrites | 50% | 4 | 0,16 | 1, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 15, 16, 17, 18, 19 |
Proves orals | 10% | 2 | 0,08 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20 |
Al llarg del curs se subministrarà a través del campus virtual una bibliografia més completa, especialment a propòsit de les lectures obligatòries.
ACOSTA MONTORO, José. Periodismo y literatura (2 vols.), Guadarrama, Madrid, 1973.
ANGULO EGEA, Maria (coord.). Periodismo literario, Editorial Fragua, 2010.
BONADA, Lluís. L'obra de Josep Pla, Ed. Teide, B. 1991 [«Bibliografia sobre Josep Pla i la seva obra», ps. 207-216].
CASASÚS, Josep M. «El periodisme literari del segle XIX», Anuari Verdaguer 1991 (Vic, 1992), ps. 9-18.
CASASÚS, Josep M . El periodisme a Catalunya, Plaza & Janés, Barcelona, 1988.
CASASÚS, Josep M . El pensament periodístic a Catalunya, Curial, Barcelona, 1987.
CASASÚS, Josep M . Pweriodisme català que ha fet història, Proa, Barcelona, 1996.
CHILLÓN, Lluís-Albert. Literatura i periodisme, Universitat de València, 1993.
CHILLÓN, Lluís-Albert. El reportatge novel·lat (tesi doctoral). Universitat Autònoma de Barcelona, 1990.
CHILLÓN, Lluís-Albert. Literatura y periodismo. Una tradición de relaciones promiscuas,
Universitat Autònoma de Barcelona,
ESPINET, Francesc i altres. Premsa, comunicació i cultura a Catalunya durant el primer terç del segle XX, Universitat Autònoma de Barcelona, 1989.
GIMFERRER, Pere. Literatura catalana i periodisme, Generalitat de Catalunya, 1996.
GÓMEZ MOMPART, Josep Lluís. La gènesi de la premsa de masses a Catalunya (1902-1923), Barcelona: Pòrtic, 1992.
GUILLAMET, Jaume. Història del periodisme. Notícies, periodistes i mitjans de comunicació, Aldea Global, Barcelona, 2003.
GUSTÀ, Marina. Els orígens ideològics i literaris de Josep Pla, Curial, Barcelona, 1995.
LEÓN GROSS, Teodoro. El artículo de opinión, Ariel, Barcelona, 1996.
LÓPEZ-PAMPLÓ, Gonçal. «El moment editorial d'Irene Polo. Una proposta per a l'estudi de les relacions transtextuals en 'La fascinació del periodisme'», Rivista Italiana di Studi Catalani, n. 10 (2020), ps. 173-.
MARÍN, Enric. La premsa de Barcelona durant la Segona República, Universitat Autònoma de Barcelona, 1989.
ORTÍN, Marcel. La prosa literària de Josep Carner, Quaderns Crema, Barcelona, 1996.
PLA, Xavier. Josep Pla. Ficció autobiogràfica i veritat literària, Quaderns Crema, Barcelona, 1997.
PRIETO I BERBEGAL, Albert, «Els periodistes dels anys trenta o el periodisme català de qualitat», Butlletí de la Societat Catalana d’Estudis Històrics, n. XXIII (2012), p. 417-424
file:///Users/enriccassany/Downloads/347698-Text%20de%20l'article-500791-1-10-20190107.pdf
QUINTANA, Lluís. «Josep Pla: una reescriptura incessant». Rivista Italiana di Studi Catalani, n. 10 (2020), p. 189-201.
SANTAMARIA, Núria. Carles Soldevila, l’intel·lectual i l’escriptor (1912-1936). Tesi doctoral. Universitat Autònoma de Barcelona, 2001.
TORRENT, Joan i TASIS, Rafael, Història de la premsa barcelonina, Bruguera, Barcelona, 1966.
Un segle de vida catalana, Ed. Alcides, Barcelona, 1961: vol. I: ps. 156-160, 435-441; vol. II: ps. 732-741, 1194-1214.
UZCANGA MEINECK, Francisco (ed.). La eternidad de un día. Clásicos del periodismo literario alemán (1823-1934, Acantilado, Barcelona, 2016.
XAMMAR, Eugeni. Seixanta anys d'anar pel món, Pòrtic, Barcelona, 1974.
Cap