Logo UAB
2021/2022

Sintaxi Catalana

Codi: 105830 Crèdits: 6
Titulació Tipus Curs Semestre
2503998 Filologia Catalana: Estudis de Literatura i Lingüística OB 2 2
La metodologia docent i l'avaluació proposades a la guia poden experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries.

Professor/a de contacte

Nom:
Ana Bartra Kaufmann
Correu electrònic:
Anna.Bartra@uab.cat

Utilització d'idiomes a l'assignatura

Llengua vehicular majoritària:
català (cat)
Grup íntegre en anglès:
No
Grup íntegre en català:
Grup íntegre en espanyol:
No

Prerequisits

Cal haver cursat les assignatures de l'àmbit de  Llengua Catalana de primer curs. A més, s'ha de tenir un bon domini instrumental de la llengua catalana, tant oral com escrit, i s'ha de dominar la normativa gramatical.

Objectius

En aquesta assignatura s'estudien alguns dels aspectes bàsics de la sintaxi de l'oració composta i de la modalitat del català, principalment des del punt de vista descriptiu.

L'objectiu de l'assignatura és capacitar els alumnes perquè dominin els conceptes sintàctics bàsics, sàpiguen fer explícites les relacions combinatòries entre categories sintàctiques i puguin argumentar les anàlisis

lingüístiques. També han de poder reconèixer en el català algunes de les manifestacions de les propietats gramaticals universals.

Competències

  • Actuar amb responsabilitat ètica i respecte pels drets fonamentals, la diversitat i els valors democràtics.
  • Actuar en l'àmbit de coneixement propi avaluant les desigualtats per raó de sexe/gènere.
  • Analitzar les principals propietats fonètiques, fonològiques, morfològiques, sintàctiques, lèxiques i semàntiques de la llengua catalana, l’evolució al llarg de la història i l’estructura actual.
  • Demostrar domini de la normativa de la llengua catalana, dels seus fonaments lingüístics i de totes les seves aplicacions en l'àmbit acadèmic i professional.
  • Fer lectures i interpretacions crítiques de textos.
  • Fer treballs escrits o presentacions orals efectius i adaptats al registre adequat.
  • Introduir canvis en els mètodes i els processos de l'àmbit de coneixement per donar respostes innovadores a les necessitats i demandes de la societat.
  • Que els estudiants hagin desenvolupat aquelles habilitats d'aprenentatge necessàries per emprendre estudis posteriors amb un alt grau d'autonomia.
  • Que els estudiants puguin transmetre informació, idees, problemes i solucions a un públic tant especialitzat com no especialitzat.
  • Que els estudiants tinguin la capacitat de reunir i interpretar dades rellevants (normalment dins de la seva àrea d'estudi) per emetre judicis que incloguin una reflexió sobre temes destacats d'índole social, científica o ètica.

Resultats d'aprenentatge

  1. Analitzar estructures lingüístiques.
  2. Analitzar les estructures sintàctiques de l'oració simple, complexa, modalitzada i discursivament marcada.
  3. Aplicar adequadament els coneixements adquirits per a l'obtenció de dades i el maneig de fonts documentals d'aplicació a l'estudi de la llengua i la literatura catalanes.
  4. Aplicar els principis de correcció que requereix la llengua estàndard i els diferents registres i varietats.
  5. Distingir el gènere gramatical del gènere natural.
  6. Fer treballs escrits i presentacions orals efectives i adaptades al registre adequat.
  7. Identificar les idees principals i les secundàries i expressar-les amb correcció lingüística.
  8. Interpretar textos en profunditat i aportar arguments per a fer-ne una anàlisi crítica.
  9. Mantenir una actitud de respecte envers les opinions, valors, comportaments i pràctiques dels altres.
  10. Potenciar la capacitat de lectura, interpretació i anàlisi crítica de textos literaris i lingüístics.
  11. Produir textos escrits i orals amb correcció normativa.
  12. Redactar comentaris de text amb sentit crític.
  13. Treballar autònomament en l'estudi sincrònic i diacrònic de la llengua i la literatura catalanes.
  14. Utilitzar recursos tecnològics (digitals i audiovisuals) per a l'adquisició del coneixement i les seves aplicacions en llengua i literatura.

Continguts

  1. Introducció i revisió de conceptes bàsics. Categories. Funcions. Papers temàtics. Recursivitat. Endocentricitat
  2. Oració i modalitat. Tipus d'oracions segons la modalitat. Interrogatives, exclamatives, imperatives, clivellades, pseudoclivellades. 
  3. La modalitat intraoracional. Perífrasis. Tipologia de perífrasis.
  4. Oració composta. Principis generals.
  5. Coordinació. Tipus d'oracions coordinades.
  6. Subordinació. Qüestions generals.
  7. Subordinades substantives. Funció sintàctica. Estructura interna.
  8. Subordinades relatives. Tipus. Relatives sintètiques i analítiques. Construccions relacionades amb les relatives.
  9. Subordinades adverbials. Problemàtica.
  10. Oracions reduïdes. Adjunts oracionals. Adjunts lliures.

Metodologia

Les activitats dirigides segueixen la metodologia de l'aprenentatge basat en el plantejament i la resolució de problemes. Aquestes activitats són bàsicament de dos tipus:

a) Presentacions teòriques de la matèria amb discussió per grups de problemes que s'hi relacionen.

b) Pràctiques d'argumentació sintàctica a l'aula i individualment per a reforçar els coneixements teòrics i desenvolupar

la capacitat d'anàlisi.

Les activitats supervisades i les autònomes es basen en la resolució de problemes, la comparació d'estructres, l'anàlisi i la lectura de la bibliografia recomanada.

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.

Activitats formatives

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Explicacions i treball a l'aula 45 1,8 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14
Tipus: Supervisades      
Exercicis d'anàlisi i tutories 15 0,6 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14
Tipus: Autònomes      
Estudi, lectures i exercicis 25 1 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14

Avaluació

 

 

L'avaluació es realitzarà a partir de tres tipus d'activitats, subdividides tal com s'especifica:

  • Assistència i  participacin activa en la classe/conferències/activitats complementàries :10%
  • Lliurament d'exercicis i treballs:  30%-40%
  • Proves escrites 50%-60%

La nota final de l'assignatura serà la suma (ponderada) de les puntuacions obtingudes en cada activitat, la qual haurà se ser com a mínim 5. Després de cada prova, hi haurà sempre un procediment de revisió del resultat.

L'assignatura serà "no avaluable" quan no s'hagi fet la prova final.

Només tindran accés a la recuperació els estudiants que hagin obtingut com a mínim un 3,5 de la nota global i hagin estat avaluats en un mínim de 2/3 parts de la qualificació de l'assignatura. Només es podrà recuperar l'examen final i la nota màxima serà 5.

Els errors de normativa penalitzaran en la forma que s'estableixi per a cada activitat.

El calendari detallat amb el contingut de les diferents sessions s’exposarà el dia de presentació de l’assignatura. Es penjarà també al Campus Virtual on l’alumnat podrà trobar la descripció detallada dels exercicis i pràctiques, els diversos materials docents i qualsevol informació necessària per a l’adequat seguiment de l’assignatura. També s'indicarà el continut i la modalitat dels diversos exercicis i proves.  En cas de canvi de modalitat docent per raons sanitàries, el professorat informarà dels canvis que es produiran en la programació de l’assignatura i en les metodologies docents. 

En cas que l’estudiant realitzi qualsevol irregularitat que pugui conduir a una variació significativa de la qualificació d’un acte d’avaluació, es qualificarà amb 0 aquest acte d’avaluació, amb independència del procés disciplinari que s’hi pugui instruir. Si es produeixen diverses irregularitats en els actes, la qualificació final d’aquest assignatura serà zero. 

En cas que les proves no es puguin fer presencialment s’adaptarà el seu format (mantenint-ne la ponderació) a les possibilitats que ofereixen les eines virtuals de la UAB. Els deures, activitats i participació a classe es realitzaran a través de fòrums, wikis i/o discussions d’exercicis a través de Teams, assegurant que tot l’estudiantat hi pot accedir.

Activitats d'avaluació

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Exercicis i treballs 30-40% 30 1,2 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14
Participació a classe 10% 20 0,8 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14
Proves escrites 50-60%% 15 0,6 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14

Bibliografia

Badia i Margarit, Antoni M. (1994), Gramàtica de la llengua catalana, Barcelona, Enciclopèdia Catalana.

Cuenca, Maria Josep (1991), L'oració composta II. La subordinació. València, Universitat de València.

Fabra, Pompeu (1956), Gramàtica catalana, Barcelona, Teide. http://ocpf.iec.cat/obres/34gramatica56.pdf

Institut d'Estudis Catalans (2016), Gramàtica de la llengua catalana, Barcelona, IEC.

Institut d'Estudis Catalans (2018), Gramàtica essencial de la llengua catalana, Barcelona, IEC. https://geiec.iec.cat/

Institut d'Estudis Catalans (2019), Gramàtica bàsica i d'ús de la llengua catalana, Barcelona, IEC.

Solà, Joan et al. (eds.) (2002/2008), Gramàtica del català contemporani, vol. 3. Barcelona, Ed. Empúries

 

N.B. A la bibliografia esmentada s'hi afegiran monografies i articles per a temes concrets.

Programari

No es necessita programari especial.