Logo UAB
2021/2022

Principis Bàsics d'Antropologia Social i Cultural

Codi: 105790 Crèdits: 6
Titulació Tipus Curs Semestre
2503878 Estudis Socioculturals de Gènere FB 1 1
La metodologia docent i l'avaluació proposades a la guia poden experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries.

Professor/a de contacte

Nom:
Maria Bruna Alvarez Mora
Correu electrònic:
MariaBruna.Alvarez@uab.cat

Utilització d'idiomes a l'assignatura

Llengua vehicular majoritària:
espanyol (spa)
Grup íntegre en anglès:
No
Grup íntegre en català:
No
Grup íntegre en espanyol:
No

Equip docent

Vanessa Estefania Mantilla Salazar

Prerequisits

Aquesta assignatura no té prerequisits previs.

Objectius

Objectiu de l’assignatura

L'objectiu de l'assignatura Principis Bàsics d'Antropologia Social i Cultural és oferir una primera aproximació a l'Antropologia Social i a la perspectiva antropològica d'anàlisi basada en l'afirmació de l'existència d'una humanitat compartida i a l'hora diversa. Es tracta d'una panoràmica general a la disciplina, incloent-hi els seus objectes d'estudi -anàlisi de les cultures i la seva diversitat-, la seva trajectòria històrica, la metodologia i les tècniques d'investigació, -el treball de camp-, les seves principals àrees d'estudi i algunes de les seves aplicacions al món contemporani. Es tracta d'il·lustrar etnogràficament la diversitat cultural humana, discutir conceptes i explicacions teòriques sobre la mateixa, abordar alguns textos d'autors clau –tant clàssics com contemporanis– i reflexionar críticament al voltant de l'estudi científic de les diferències socioculturals i de la construcció de la desigualtat, així com desenvolupar perspectives crítiques per construir una convivència igualitària. Aquesta assignatura ofereix, a través de set temes, una visió introductòria a l'antropologia com a disciplina i a alguns dels camps particulars en els quals aquesta es manifesta: el parentiu, l'economia, la política i la religió. Finalment, pretén també aproximar-se a una forma de mirar i analitzar el món d'una manera respectuosa amb les diferents cultures i societats.

Competències

  • Expressar-se correctament i de manera no sexista ni homofòbica tant oralment com per escrit.
  • Incorporar la perspectiva no androcèntrica en els treballs duts a terme.
  • Interpretar i explicar la història de les relacions de gènere, la significació de les diferències i els processos de generació de desigualtats en un context de globalització.
  • Interpretar les desigualtats que afecten el gènere en relació amb la sexualitat, la classe, el grup ètnic i el territori a partir dels conceptes i enfocaments de l'anàlisi sociocultural.
  • Que els estudiants tinguin la capacitat de reunir i interpretar dades rellevants (normalment dins de la seva àrea d'estudi) per emetre judicis que incloguin una reflexió sobre temes destacats d'índole social, científica o ètica.

Resultats d'aprenentatge

  1. Aplicar el coneixement de la variabilitat cultural i de la seva gènesi per evitar les projeccions etnocèntriques.
  2. Distingir els diversos processos de relació intercultural.
  3. Distingir els efectes de les variables sexe i gènere en les anàlisis empíriques.
  4. Fer un ús inclusiu del llenguatge.
  5. Identificar la intersecció dels diferents eixos de desigualtat: classe, raça, sexualitat, expressió de gènere i diversitat funcional.
  6. Que els estudiants tinguin la capacitat de reunir i interpretar dades rellevants (normalment dins de la seva àrea d'estudi) per emetre judicis que incloguin una reflexió sobre temes destacats d'índole social, científica o ètica.
  7. Utilitzar els conceptes bàsics de l'antropologia social i cultural per a la comprensió de les relacions entre diferents societats i cultures.

Continguts

Continguts

L'assignatura Principis Bàsics de l'Antropologia Social i Cultural és una primera aproximació a l'estudi de la variabilitat sociocultural humana, des d'una perspectiva comparativa. Al llarg del semestre es presenten i desenvolupen els conceptes bàsics i els temes clau de l'Antropologia Social i Cultural. Es tractaran els àmbits temàtics clàssics i, s'introduiran alguns dels desenvolupaments més recents de la disciplina. Mitjançant l'estudi de casos etnogràfics que permeten il·lustrar la diversitat cultural, i amb el suport de materials de lectura, audiovisuals i ponents convidats, els i les estudiants assoliran un coneixement bàsic sobre la disciplina antropològica.

Tema 1. Què és l'antropologia?

-       La diversitat humana i la seva interpretació.

-       El debat entre naturalesa i cultura.

Tema 2. Aproximació històrica a l'Antropologia

-       Antecedents: el concepte d'alteritat en la història occidental.

-       El sorgiment de l'antropologia acadèmica.

-       L'antropologia en el camp de les ciències humanes i socials.

-       Objecte, mètode i tècniques antropològiques.

-       L'etnografia i el treball de camp. Perspectives emic i etic

Tema 3. Economia i intercanvi

-       Modes, formes i relacions de producció i reproducció.

-       Reciprocitat, redistribució i intercanvi.

-       Comerç, diners, mercat i circulació de béns, serveis, parts del cos, fluids, teixits i persones.

Tema 4. Famílies

-       Construcció social de les relacions de parentiu

-       La mirada de l'antropologia clàssica al parentiu

-       Introducció de la perspectiva de gènere en l'anàlisi del parentiu

-       Gènere, regulació de la sexualitat i organització de la procreació

-       Antropologia de la reproducció i polítiques reproductives

Tema 5. Poder(s)

-       L'antropologia política 

-       Biopolítica i gobernabilitat

-       Hegemonia

Tema 6. Sistemes de creences, simbolisme i ritual

-       Universalitat del fenomen religiós.

-       El sagrat i el profà. - Mitologia.

-       Símbols, rituals i rituals de pas.

-       Noves formes de religiositat

Tema 7. Per què serveix l'antropologia?

-       Antropologia aplicada

-       Investigació i transferència de resultats: serveis a les persones, les comunitats, les administracions, organitzacions públiques i privades i els estats.

Metodologia

 Metodologia

-       La metodologia docent i l’avaluació proposades a la guia poden experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries.

-       Totes les activitats de formació estan programades i els exercicis d'avaluació tenen una data límit de lliurament que s'haurà de complir estrictament, segons el calendari proposat en aquesta guia.

-       El treball per part dels estudiants consisteix fonamentalment en la recerca i anàlisi d'informació, la realització de les lectures previstes, la realització i lliurament (via Moodle) dels treballs i comentaris corresponents i la participació en els debats guiats.

-       Les lectures també formen part del temari avaluat a través de l'examen.

-       Els diferents exercicis seran retornats corregits amb comentaris i orientacions per a la seva reformulació, si es considerés necessari, i de cara al següent exercici.

-       L'estudiant ha de tenir en compte que el Moodle és l'espai a través del qual es notifiquen informacions fonamentals de l'assignatura. Per tant, és responsabilitat seva estar atent/a a les notícies i informacions que s’hi vagin penjant.

-       La comunicació es realitzarà a través del Moodle. En casos d'urgència, es suggereix recórrer a la comunicació a través de email.

 

Sobre lastutories:

- Las tutorías es realitzaran al despatx B9-217. En cas de canvi, es comunicarà a l’inici del curs.

- Els dilluns (presencial) de 14:45 a 15:45 i els dimecres (online) de 14:45 a 15:45. Les tutories es demanaran sempre a través de l'enllaç proporcionat al Moodle. 

Es suggereix realitzar al menys una tutoria individual durant el primer mes de l'assignatura.

 

Sobre els treballs escrits:

  Aspectes formals i format:

-       Tots els treballs han de lliurar-se a través de Moodle

-       Identificats amb NIU

-       En format Word

-       Paginats

-       Indicant el nombre total de paraules

-       En català, castellà o anglès

-       Sense errors ortogràfics i/o gramaticals

-       Amb cites, notes, referències i bibliografia en format APA

-       Consultar les instruccions especifiques de cada treball que es proporcionarà a l'inici de curs a través de Moodle. 

 

 Criteris de correcció:

-       Qualitat de la presentació, format, redacció i referències bibliogràfiques en APA

-       Comprensió,amplitud i profunditat de l'anàlisi de la bibliografia, presentacions i visionats treballats i la seva relació amb els conceptes de l'assignatura

-       Presentació d'un text articulat a través d'una argumentació coherent i fonamentadaacadèmicament. 

-       Vinculació de les presentacions, bibliografies i/o visionats amb exemples etnogràfics provinents de la premsa, la pròpia experiència o l'observació etnogràfica

Escala de qualificació:

-       A l’inici del curs es proporcionaran les rúbriques d’avaluació a través del Moodle.

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.

Activitats formatives

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Classes Teòriques i pràctiques 38 1,52 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7
Seminaris de discussió de les lectures obligatòries 6 0,24 3, 4, 5, 6, 7
Tipus: Supervisades      
Tutories individuals i en grup 4,5 0,18 1, 2, 3, 4, 5, 7
Tipus: Autònomes      
Estudi i treball personal 30 1,2 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7
Lectures 12 0,48 3, 4, 5, 6
Lectures i elaboració de treballs escrits 17 0,68 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7

Avaluació

Avaluació continuada

Activitat 1 (10%): Tests de les lectures obligatòries + referències bibliogràfiques en APA

Les classes dedicades a les lectures obligatòries començaran amb un test virtual sobre cada lectura. Serà imprescindible haver-se llegit la lectura amb antelació per poder respondre el test. El test es realitzarà online amb el dispositiu que l’estudiant tingui a la seva disposició els dies: 20 de setembre, 29 de setembre, 6 d’octubre, 25 d’octubre, 8 de novembre, 17 de novembre, 24 de novembre i 1 de desembre. Finalment, res realitzarà un test per aprendre a realitzar correctament un llistat de referències bibliogràfiques en format APA, que es realitzarà com a màxim fins el 4 d’octubre.

Activitat 2: Comentari (30%)

Lliurament d’un comentari de 500 paraules relacionant 3 dels 8 textos de lectura obligatòria amb una nota de premsa de lliure elecció que es lliurarà el 3 de novembre.

Activitat 3: Aprenentatge i Servei (30%)

Participació del projecte SexAFIN: educació afectivosexual i reproductiva a les escoles de primària a través d’una activitat d’aprenentatge i servei.

L’aprenentatge consistirà en conèixer el procés de recerca i intervenció sobre sexualitat i infància a través de:

-       La firma del document de confidencialitat per tenir accés a dades de recerca anonimitzades (individual) (5%), que es lliurarà com a màxim el 20 d’octubre.

-       La transcripció literal d’un grup focal realitzat a lesescoles de primària (individual), que es lliurarà com a màxim el dia 1 de desembre.

-       Una anàlisis del contingut dels grups focals (treball en grups de 3 o 4 persones que hagin transcrit els grups focals realitzats en el mateix curs de primària9 (10%), que s’haurà de realitzar per el 10 de gener.

-       El disseny d’una activitat per realitzar un taller d’educació afectivosexual i reproductiva a l’escola sorgit de la transcripció i anàlisis (10%), que caldrà lliurar el dia 19 de gener.

Examen (30%): 22 de desembre

Test escrit individual a classe sobre el contingut de les sessions, incloent les lectures obligatòries, les ponències i els visionats relacionats. L’examen constarà de dos parts:

-       Una part tipus test sobre les lectures obligatòries (25%)

-       El comentari d’una nota de premsa relacionant-la amb les lectures obligatòries i el contingut de l’assignatura (75%)

Normativa d’avaluació

-       Per considerar superada l'assignatura es necessitarà obtenir una nota mínima de 5,0 com a nota mitjana resultant de les notes obtingudes en cada una de les activitats, considerant el percentatge de cada una d'elles en la nota final.

-       Un cop superada l'assignatura, aquesta no podrà ser objecte d'una nova avaluació.

-       Els que per assistència a reunions dels òrgans col·legiats de representació universitària o altres motius previstos en les seves respectivesnormatives no poguessin concórrer a alguna de les activitats d'avaluació programades, tenen dret a que se'ls programi un dia i hora diferents per a la seva realització.

-       Els que participin en les diferents activitats d'avaluació i ho necessitin, rebran una justificació documental d'aquesta participació.

-       Els que realitzin qualsevol irregularitat que pugui conduir a una variació significativa de la qualificació d'una activitat d'avaluació, aquesta i tota l'assignatura es qualificarà amb 0, amb independència del procés disciplinari que es pugui instruir.

-       En cas que es realitzi qualsevol irregularitat que pugui conduir a una variació significativa de la qualificació d’un acte d’avaluació, es qualificarà de 0 aquest acte d’avaluació, amb independència del procés disciplinari que s’hi pugui instruir. En cas que es produeixin diverses irregularitats en els actes d’avaluació d’una mateixa assignatura, la qualificació final d’aquesta assignatura serà 0.

-       El procés disciplinari que es deriva de la còpia o plagi, tant en el cas dels treballs com en el cas dels exàmens, implica un 0 (zero) a l'activitat, pèrdua del dret a re-avaluació i es suspendrà tota l'assignatura. Recordar que es considera "còpia" un treball que reprodueix tot o una part el treball d'un/a altre/a company/a. "Plagi" és presentar tot o part d'un text d'un/a autor/a com a propi, sense citar les fonts, sigui en paper o en format digital. Veure documentació de la UAB sobre “plagi” en: http://wuster.uab.es/web_argumenta_obert/unit_20/sot_2_01.html.

-       El plaç de lliurament de les activitats està clarament detallat en aquesta guia docent. Qualsevol activitat no lliurada en el termini establert es considerarà com a no lliurada.

-       En el moment de realització de cada activitat avaluativa, el professor o professora informarà a l’alumnat (Moodle) del procediment i data de revisió de les qualificacions.

-       L’estudiant rebrà la qualificació de “No avaluable” sempre que no hagi lliurat més del 30% de les activitats d’avaluació.

Sobre la reevaluació

Podran re-avaluar l’assignatura els que:

-       Hagin obtingut una nota mitjana de les 4 (quatre) activitats d’avaluació de 3,5

-       La re-avaluació constarà d’una única proba i es realitzarà el dia, hora i lloc establerts per la Facultat

-       La nota obtinguda en la re-avaluació constituirà la nota final de l’assignatura.

Avaluació en cas de no presencialitat

En cas que les proves no es puguin fer presencialment s’adaptarà el seu format (mantenint-ne la ponderació) a les possibilitats que ofereixen les eines virtuals de la UAB. Els deures, activitats i participació a classe es realitzaran a través de fòrums, wikis i/o discussions d’exercicis a través de Teams, etc. El professor o professora vetllarà perquè l'estudiant hi pugui accedir o li oferirà mitjans alternatius, que estiguin alseuabast.

Activitats d'avaluació

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Activitat d'Aprenentatge i Servei 30% 11 0,44 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7
Comentari de tres de les vuit lectures obligatòries 30% 11 0,44 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7
Exàmen final 30% 11 0,44 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7
Tests de les lectures obligatòries + referències bibliogràfiques en format APA 10% 9,5 0,38 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7

Bibliografia

Bibliografia General

Barnard, Alan. (2000). History and theory in anthropology. Cambridge: Cambridge University Press. 

Bohannan, Paul. (1996). Para raros, nosotros: Introducción a la antropología cultural. Madrid: Ediciones Akal. 

Bohannan, Paul. y Glazer, Mark. (2001). Antropología. Lecturas. Madrid: Mc Graw Hill. - Delaney, C. et al (2011). Investigating Culture: An Experiential Introduction to Anthropology. Oxford: Wiley-Blackwell. 2 edition.  

Comas d’Argemir, Dolors. (2017). La antropología importa. Diversidad cultural y desigualdades sociales en los retos de la sociedad actual. En Palenzuela, P. (coord.). Antropología y compromiso. Homenaje al profesor Isidoro Moreno (pp. 89-108). Barcelona: Icaria.

Durkheim, Émilie. [1895] (2001). ¿Qué es un hecho social?, Durkheim, E. [1895] (2001). Las reglas del método sociológico. México: FCE, 38-52.

Eriksen, Thomas et. al. (2001). A history of anthropology. London: Pluto Press. - Eriksen, T. H. [1995] (2001). Small Places, Large Issues. An Introduction to Social and Cultural Anthropology. London - Sterling - Virginia: Pluto Press.

Héritier, Françoise. (1996). Masculino/Femenino. El pensamiento de la diferencia. Barcelona: Ariel. 

Lewin, Ellen (2006). Feminist Anthropology. A Reader. Oxford: Blackwell.

Ingold, Tim. (1994). Companion encyclopedia of anthropology. London-New York: Routledge. 

Kottak, Conrad. (2002). Antropología cultural. Espejo para la humanidad. Madrid: McGraw-Hill. 

Marcus, George. [1986] (1991). Problemas de la etnografía contemporánea en el mundo moderno. Marcus G. y Clifford J. [1986] (1991). Retóricas de la antropología. Madrid: Júcar. pp. 235-268.

Mead, Margaret [1925] (1990). Adolescencia y cultura en Samoa. Barcelona: Paidós.

Raport, Nigel. [1999] (2014). Social and Cultural Anthropology. The Key Concepts. Abingdon-New York: Routledge. 3 edition.  

Velasco, Honorio. comp., (2010). Lecturas de antropología social y cultural. La cultura y las culturas. Madrid: Trotta.

Wade, Peter (2014). Raza, ciencia, sociedad. Interdisciplina 2, núm. 4, 35-62.

 

Bibliografia Obligatòria de la assignatura per temes:

Tema 1: Qué és l'antropologia?

Eriksen, Thomas (2004). Why Anthropology?. In What is Anthropology (pp. 3-18). London, Ann Arbor: Pluto Press

Ortner, Sherry (1979). ¿Es la mujer con respecto al hombre lo que la naturaleza con respecto a la cultura? En Harris, Olivia y Kate Young, comp., Antropología y feminismo (p. 109-131).

Tema 2: Aproximació històrica a l'antropologia

Malinowski, Bronislaw [1922] (1972). "Introducción: objeto, método y finalidad de esta investigación". Malinowski, B. [1922] (1972). Los argonautas del Pacífico occidental. Comercio y aventura entre los indígenas de la Nueva Guinea Melanésica. Barcelona: Península, 37-54. 

Tema 3: Economia i intercanvi

Mauss, Mauss [1924] (2009). Los dones intercambiados. En Ensayo sobre el don: forma y función del intercambio en las sociedades arcaicas (pp. 81-106). Buenos Aires: Katz.

Tema 4: Families

Ginsburg, Faye & Rapp, Rayna (1991). The politics of reproduction. Annual Review of Anthropology, 20, 311–43.

Tema 5: Poder(s)

Foucault, Michel [1976] (2009). Derecho de muerte y poder sobre la vida. En La voluntad del saber (pp. 143-169). Madrid: Siglo XXI

Tema6: Sistemes de creences, simbolisme i ritual

Durkheim, Émilie ([1912] 1968). Definición del fenómeno religioso y de la religión. En Las formas elementales de la vida religiosa. Buenos Aires: Schapire.

Tema 7: Per a que serveix l'antropologia? 

Godelier, Maurice (2016). En el mundo de hoy, la antropología es más importante que nunca, AIBR Revista de Antropología Iberoamericana 10(3): 59-77. http://www.aibr.org/antropologia/netesp/numeros/1101/110104.pdf

 

Bibliografia recomanada

Benjamin, Walter (1967). Sobre la facultad mimética. En Ensayos escogidos (pp. 105-107). Buenos Aires: Ed. Sur.

Butler, Judith [1993] (2002). Los cuerpos que importan. En Cuerpos que importan: sobre los límites materiales y discursivos del 'sexo' (pp. 53-94). Buenos Aires: Paidós.

Conklin, Beth. & Morgan, Lynn. (1996). Babies, bodies and the production of pershonhood in North America and a Native Amazonian Society. Ethos, 24(4):657-694.

Degnen, Cathrine. (2018). Cross-Cultural Perspectives on Personhood and the Life Course. New York: Palgrave Macmillan.

Digby,Tom. (1998). Men doing feminism. New York: Routledge.

Douglas, Mary (1966a). External Boundaries. Purity and Danger: An analysis of concepts of pollution and taboo. London: Routledge & Kegan Paul.

Douglas, Mary (1966b). Internal Lines. Purity and Danger: An analysis of concepts of pollution and taboo. London: Routledge & Kegan Paul.

Douglas, Mary (1970). Natural Symbols: Explorations in Cosmology. Barrie: The Cresset Press.

Fassin, Didier (2010). El irresistible ascenso del derecho a la vida. Razón humanitaria y justicia social.Revista de Antropología Social, 19:191-204.

Fernandez-Duque, E., Valeggia, C. R., & Mendoza, S. P. (2009).The Biology of Paternal Care in Human and Nonhuman Primates. Annual Review of Anthropology, 38(1):115-130.

Foucault, Michel [1966] (2001). El nacimiento de la clínica. Una arqueología de la mirada médica. Buenos Aires: Siglo XXI.

Foucault, Michel [1974-1975] (2000). Los abnormales. Buenos Aires: FCE.

Foucault, Michel [1976] (1998). Historia de la sexualidad I. La Voluntad de Saber. México: Siglo XXI.

Foucault, Michel [1984] (2012). Historia de la sexualidad. II. El uso de los placeres. México: Siglo XXI.

Foucault, Michel [1984] (1987). Historia de la sexualidad III. La inquietud de si. México: Siglo XXI.

Gremillion, Helen. (2005). the Cultural Politics of Body Size. Annual Review of Anthropology, 34(1):13-32.

Hemment, Julie. (2007). Public Anthropology and the Paradoxes of Participation: Participatory Action Research and Critical Ethnography in Provincial Russia. Human Organization 66(3):301-314.

Izugbara, Chimaraoke. & Undie, Chi chi. (2008). Who Owns the Body?: Indigenous African Discourses of the Body and Contemporary Sexual Rights Rhetoric. Reproductive Health Matters, 16:159-167.

Izza, G. P. (2005). Antonio Gramsci y la antropología médica contemporánea . Hegemonía , " capacidad de actuar " ( agency ) y transformaciones de la persona. Revista de Antropología Social, 15-32.

Lafuente, Sara (2018). Egg Donation in the Making: Gender, Selection and (In)Visibilities in the Spanish Bioeconomy of Reproduction. En Pavone, V. y Goven, J. (2018). Bioeconomies: life, technology and capital in the 21st Century (pp. 253-278). Cham: Palgrave McMillan.

Lambeck, Michel (2007). How dowomen give birth?In Astuti, R., Parry, J., & Stafford, C. (Eds.). Questions of anthropology (pp. 197-226). Oxford: Berghahn Books.

Marks, Jonathan. (2013). The Nature/Culture of Genetic Facts. Annual Review of Anthropology, 42(1):247-267.

Marre, Diana (2009). We do not have immigrant children at this school, we just have children adopted from abroad": Flexible Understandings of Children's Origins". In Marre, D. & Briggs, L. (Eds.). International Adoption: Global Inequalities and the Circulation of Children (pp. 226-243). New York: New York University Press.

Marre, Diana (2009). Los silencios de la adopción en España.  Revista de Antropología Social, 19:97-126.

Marre, Diana (2018). El retraso de la maternidad. En Devesa, M., Rodríguez, A., Veiga, A. (eds.), Ser madre a los 40 (y más allá). Lo que has de saber (pp. 8-31). Barcelona: Grijalbo / Penguin Random House Grupo Editorial.

Marre, Diana, San Román, Beatriz y Guerra, Diana (2018). On reproductive work in Spain. Transnational adoption, egg donation, surrogacyMedical Anthropology37(2): 158-173.

Miller, Nancy. (2007). Reareading as a woman: the body practice. In Lock, M., & Farquhar, J. (Eds.). Beyond the body proper: reading the anthropology of material life (pp. 297-305). London: Duke University Press.

Morgan, Lynn. (1989). When does life begin? A cross-cultural perspective on the personhood of fetuses and young children. In Doerr, E. & Prescott, J. (Eds.). Abortion and Fetal "Personhood" (pp. 97-114). Long Beach, CA: Centerline Press.

Nieto, Raul. (2001). Realidad secular, prácticas populares y videocultura en la ciudad de México. Alteridades, 11 (22): 49-57.

Pérez-Escamilla, Rafael.;Garcia, Jonathan., y Song, David. (2010). Health Care Access Among Hispanic Immigrants: ¿Alguien Está Escuchando?

Pichardo, Jose Ignasio., de Stéfano, Matías. & Martín-Chiappe, Laura. (2015). (Des)naturalización y elección: emergencias en la parentalidad y el parentesco de lesbianas, gays, bisexuales y transexuales. Revista Dialectología y Tradiciones Populares, LXX(1):187-203.

Rapp, Rayna (2001). Gender, body, biomedicine: how some feminist concerns dragged reproduction to the center of social theory. Medical Anthropology Quarterly, 15(4):466-77. 

Reischer, Erica. & Koo, Kathryn. S. (2004). The Body Beautiful: Symbolism and Agency in the Social World. Annual Review of Anthropology, 33(1):297-317.

Samuelsen, Helle. & Steffen, Vibeke. (2004). The relevance of Foucault and Bourdieu for medical anthropology: exploring new sites. Anthropology & Medicine, 11(1):3-10.

Stets, Jan. y Burke, Peter. (2000). Feminity/Masculinity. In Borgatta, E. F. and Montgomery, R. J. V. (Eds.), Encyclopedia of Sociology, Revised Edition. New York: Macmillan, pp. 997-1005.

Sennett, Richard. (1998). The corrosion of character: the personal consequences of workin the new capitalism. New York: Norton.

Severi, Carlo. (2002). Memory, reflexivity and belief. Reflections on the ritual use of language. Social Anthropology,10:23-40.

Strathern, Marilyn. (2004). The Whole Person and Its Artifacts. Annual Review of Anthropology, 33(1):1-19.

Strathern, Andrew. & Pamela, Steward. (1998). Seeking Personhood: Anthropological Accounts and Local Concepts in Mount Hagen, Papua New Guinea. Oceania, nº 86:170-188.

Taylor, Anne. (1993). 'Remembering to forget: identity, mourning and memory among the Jivaro'. Man 28:653-78.

Trainor, Theresa. (1997). Formulating a Practitioner Identity. Practicing Anthropology 19(2):7-9.

Audiovisuals recomanats:

Almodóvar, Pedro. (1997). Carne trémula. España, 101 min.

Bayona, Juan Antonio. (2012). Lo imposible (The impossible). España, 107 min.

Branagh, Kenneth. (1994). Frankenstein de Mary Shelley. USA, 123 min.

Boileau, Laurent. (2012). Piel color miel. Bélgica, 70 min.

Eastwood, Clint. (2002). Deuda de sangre (Blood Work). USA, 115 min.

Fabiánová, Diana. (2010). La luna en ti. Eslovenia, 120 min. http://vimeo.com/40773282

González Iñárritu, Alejandro. (2003). 21 gramos. USA, 125 min.

Hormann, Sherry. (2009). La flor del desierto (Desert flower). UK, 120 min.

Kreuzpaintner, Marco. (2007). Trade (El precio de la inocencia). USA, 120 min.

Lewin, Ben. (2012). The sessions. USA, 98 min.

Niccol, Andrew. (1997). Gattaca. USA, 106 min.

Oshima, Nagisa. (1976). El imperio de los sentidos (Ai no korîda). Japón, 100 min.

Pang Chun, Oxide. & Pang, Danny. (2002). The eye (Gin Gwai). Hong Kong, 98 min.

Stilson, Jeff. (2009). Good hair. USA, 95 min.

Sèries TV:

Ball, Alan. (2001-2005). Six feet under. Tv serie. USA, 5 temporadas de 12/13 episodios.

Curtis, Simon. (2010-…). Downton Abbey. Tv serie. 2010. UK, 5 temporadas de 10 episodios cada una.

Gervais, Ricky. (2019). After Life. Miniserie TV. UK, 1 temporada de 6 episodios.

Weiner, Matthew. (2007-2015). Mad men. Tv serie. USA, 7 temporadas de 13 episodios cada una.

Documentals:

AFIN. (2011). Congreso Internacional AFIN. Barcelona. Una mujer narra su historia sobre un embarazo y una 'donación' en el año 1971. https://www.youtube.com/watch?v=9Ox361chsYM

Armengou, Montse. & Belis, Ricard. (2002). Els nens perduts del franquisme. Trenta minuts (parte1). Televisió de Catalunya (TV3). https://www.youtube.com/watch?v=zA3M-k-ckis

Armengou, Montse. & Belis, Ricard. (2002). Els nens perduts del franquisme. Trenta minut (parte 2). Televisió de Catalunya (TV3). https://www.youtube.com/watch?v=YuJNElQkzIY

Armengou, Montse. & Belis, Ricard. (2012). Torneu-me el fill!. TV3.

Armengou, Montse. & Belis, Ricard. (2015). Els internats de la por. Sense Ficció. Televisió de Catalunya (TV3). https://www.youtube.com/watch?v=ttAbGa789Hg

Armengou, M. & Belis, R. (2016). Jo també vull sexe! TV360 min. (documentary)

Armengou, Montse., Belis, Ricard. & Elfa, Albert. (2018). Desemparats. Sense ficció. Televisió de Catalunya (TV3). http://www.ccma.cat/tv3/sense-ficcio/desemparats-miniserie-documental-dinvestigacio-sobre-les-retirades-de-me

Artigas, Xavier & Ortega, Xapo. (2013) Ciutat Morta. https://www.youtube.com/watch?v=QIeFJqt0rqg

BBC. (2009). Cuentos de la jungla: Malinowski y las Islas Trobiand. https://www.youtube.com/watch?v=YBQi9STHI5U

BBC. (2009). Tales from the jungle: Margaret Mead. https://www.youtube.com/watch?v=DjGRCi7ewtY

Belis, Ricard. (2016). Jo també vull sexe!. Sense ficció. Televisió de Catalunya (TV3). https://www.ccma.cat/tv3/alacarta/sense-ficcio/jo-tambe-vull-sexe/video/5634098/

Carracedo, Almudena. y Bahar, Robert. (2018). El silencio de los otros. (España, 96’).

Centeno, Antonio. & De la Morena, Raúl. (2015). Yes, we fuck!España, 60 min. (documentary)

Franco, Gustavo. (2013). Los años robados de Xavi. Una lucha por recuperar la identidad. (España, 45´).

Ginestà, Jaume., Franch, Gerard.,  Permanyer,Judit. & Farriols, Carles. (2019). Maternitat en stand by. Sense ficción. Televisió de Catalunya (TV3). https://www.ccma.cat/tv3/alacarta/sense-ficcio/maternitat-en-stand-by/video/5834827/

Gómez, Carlos. (2011). Badajoz, 1936. Crónicas. Televisión Española (TVE). (España, 55 min.). https://www.youtube.com/watch?v=sHIWuLRhFls

Sallarés, Mireia (2016). Las muertes chiquitas. Serie documental. https://www.filmin.es/serie/las-muertes-chiquitas

Programari

S'utilizarà el programari propi de la UAB.