Titulació | Tipus | Curs | Semestre |
---|---|---|---|
2502443 Psicologia | OT | 4 | 1 |
Per cursar l’assignatura de Psicopatologia de l'Edat Adulta és imprescindible tenir molt al dia els coneixements impartits a l’assignatura de Psicopatologia al llarg del cicle vital. Específicament tots els conceptes relatius a la semiologia de l'edat adulta (Consciencia, Memoria, Atenció, Pensament, Llenguatge, Psicomotricitat, Afectivitat) i les síndromes psicopatològiques de l'edat adulta.
A l’assignatura es descriuen els diferents trastorns psicopatològics de l'edat adulta i, per tant, es imprescindible dominar la semiologia clínica. Donat que es treballa sobre l’etiologia i patogènia d’aquests trastorns es d’utilitat tenir coneixements de psicobiologia, psicogenética i psicoendocrinologia.
La psicopatologia es l’àrea de coneixement que estudia els trastorns mentals de les persones. Tenim coneixement de que l’aparició d’aquests tenen a veure amb la biologia dels subjectes, el seu desenvolupament i la interacció amb factors ambientals, relacionals, socio-culturals i d'aprenentatge.
En l'exercici professional, els coneixements en psicopatologia de l’edat adulta son imprescindible per els/les professionals de la psicologia que es vulguin dedicar a la Psicologia Clínica o que vulguin optar a aquesta especialització. Per altra banda, es també un coneixement de valor afegit en la pràctica professional d'altres àmbits de la psicologia.
Objectius formatius de l’assignatura
T1- Demències i altres trastorns neurocognitius
T2- Esquizofrènies i altres psicosis no esquizofrèniques.
T3- Trastorns afectius: Generalitats. Depressions. Trastorn bipolar.
T4- Trastorns d’ansietat: Generalitats. Crisis d’angoixa i agorafòbia. Fòbia específica i fòbia social.
T5- Trastorn Obsessiu Compulssiu
T6- Trastorn per Estrès Postraumàtic
T7- Trastorns Somatoformes
T8- Trastorns dissociatius i facticis.
T9-Trastorns de la personalitat.
T10-Trastorns per ús de substàncies i alcoholisme
T11-Trastorns sexuals.
Les classes teòriques son en mida de grups 1/1 i es realitza:
Els seminaris de casos clínics son en mida de grup petit i es realitza:
Les activitats autònomes i supervisades inclouen la recerca de documentació sobre un tema, la lectura comprensiva de texts i el treball individual o en grup sobre el conjunt de material disponible de classes.
Nota: La metodologia docent i l'avaluació proposades poden experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries. L’equip docent detallarà a través de l’aula moodle o el mitjà de comunicació habitual el format presencial o virtual/on-line de les diferents activitats dirigides i d’avaluació, tenint en compte les indicacions de la facultat en funció del que permeti la situació sanitària.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Classes Teoriques | 24 | 0,96 | 2, 3, 4, 6, 7, 8, 9 |
Seminari de casos clínics | 12 | 0,48 | 1, 5, 10, 11 |
Tipus: Supervisades | |||
Resolució de casos clínics | 10 | 0,4 | 1, 3, 4, 7, 8, 10 |
Tutories | 2 | 0,08 | 1, 3, 4, 6, 8 |
Tipus: Autònomes | |||
Estudi | 81 | 3,24 | 2, 3, 4, 6, 7, 8, 9 |
Lectura de textos | 17 | 0,68 | 1, 2, 8, 9, 10 |
Les evidències estan orientades a posar de manifest la capacitat de l’alumnat d’aplicar els conceptes i continguts teòrics treballats a la docència dirigida i de l’estudi autònom de les lectures obligatòries, així com també les competències treballades en els seminaris clínics:
Evidència 1 (EV1): Prova escrita presencial, individual, tipus test. Avaluarà la matèria compresa als Temes 1 a 3 (incloent les lectures corresponents a aquests temes de la bibliografia, no només el contingut estrictament exposat a classe). Valor de la qualificació total: 40%. Es realitzarà durant el primer període avaluatiu.
La nota final d'avaluació continuada s’obtindrà de la suma ponderada de les puntuacions de les evidències (nota final= Ev1+Ev2+Ev3). Per l'alumnat que no hagi superat el test de la EV2, la nota que constarà d'aquesta evidència serà la obtinguda en el test.
Recuperació. La recuperació és pels alumnes suspesos, no per pujar nota. Es podran presentar a la recuperació els estudiants amb una nota final compresa entre 3,5 i 4,9 i que hagin presentat evidències amb un pes que equivalgui almenys a 2/3 de la nota (és a dir, que com a mínim hagin fet Ev1 i Ev2). La recuperació tindrá format test sobre tots els temes teòrics de l'assignatura. La nota que s'obtingui es ponderará al 50% amb la nota final ponderada d'avaluació continuada.
Es considerarà com a no avaluable l'estudiant que no es presenti al 40% o més de les Evs d’aprenentatge. Per tant, l'estudiant que es presenti a EV1 o a EV2 serà considerat avaluable i rebrà una qualificació final.
No es preveu que l’alumnat de 2ª o posterior matrícula s'avalui mitjançant una única prova de síntesi no recuperable.
Enllaç a les pautes d'avaluació de la facultat: https://www.uab.cat/web/estudiar/graus/graus/avaluacions-1345722525858.html
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Ev1. Examen | 40 | 2 | 0,08 | 2, 3, 4, 6, 7, 8, 9 |
Ev2. Examen | 40 | 2 | 0,08 | 2, 3, 4, 6, 7, 8, 9 |
Ev3. Treball de Pràctiques | 20 | 0 | 0 | 1, 5, 10, 11 |
Altres manuals de referència:
• Vallejo Ruiloba, J. (2015). Introducción a la psicopatología y psiquiatría. (8ª Ed.) Barcelona: Masson.
• Spitzer, R.L., Gibbon, M., Skodol, A.E., Williams, J.B.W., First, M.B. (2016). DSM-5 Libro de casos. Barcelona: Masson.
• American Psychiatric Association. DSM-5 Manual Diagnóstico y Estadístico de los Trastornos Mentales (2016). Barcelona: Masson
• Sadock, B.J. y Sadok, V.A. (2015) Sinopsis de Psiquiatría 1ª Ed.). Lippincott Williams & Wilkins. Wolters Kluwer Health
• Barlow D. and Nathan, P. (2010) The Oxford Handbook of Clinical Psychology. Oxford University Press
• Kaplan and Sadock's Synopsis of Psychiatry. Behavioral Sciences/Clinical Psychiatry, 11th Edition (2014). Lippincott Williams & Wilkins
• Caballo V.E., Salazar, IC., Carrobles J.A. (2011). Manual de psicopatología y trastornos psicológicos. Madrid: Piramide.
• Obiols, J. (Ed.) (2008). Manual de psicopatología general. Madrid: Biblioteca nueva.
No es necessari un programari especìfic