Titulació | Tipus | Curs | Semestre |
---|---|---|---|
2502444 Química | OB | 3 | 2 |
Tal com es defineix en els objectius, aquesta assignatura és el complement experimental de l’assignatura teòrica Mètodes Sintètics. També es posaran en pràctica coneixements adquirits a l'assignatura Determinació Estructural. Per aquest motiu, és extremadament recomanable que l'alumnat hagi superat o hagi cursat aquestes assignatures durant el primer semestre del mateix any acadèmic. D'altra banda, com aquestes assignatures teòriques de 3er curs es basen en els coneixements adquirits en l’assignatura de 2on curs Estructura i Reactivitat dels Compostos Orgànics, és indispensable haver superat també aquesta assignatura per cursar Laboratori de Síntesi Orgànica. Cal assenyalar que les reaccions que l'alumne realitzarà i els compostos que sintetitzarà i analitzarà formen part dels continguts de les assignatures teòriques esmentades i conseqüentment, tant a les sessions de laboratori com a l'avaluació d'aquest curs, aquests continguts es donen per sabuts.
Els principals objectius d'aquesta assignatura experimental són:
Reforçar la comprensió dels conceptes adquirits a l’assignatura teòrica Mètodes Sintètics que l'alumnat ha cursat en el primer semestre, mitjançant una sèrie d'experiments de síntesi i caracterització de compostos.
Complementar els laboratoris cursats com a part de l’assignatura de segon curs, Estructura i Reactivitat dels Compostos Orgànics.
Proporcionar a l'alumne una sòlida formació en un bon nombre de tècniques sintètiques avançades, de major dificultat que les que formen part dels laboratoris vinculats a les assignatures de segon curs.
Incorporar l'ús d'algunes tècniques d’anàlisi (espectroscòpia IR, UV i RMN) que alumne utilitzarà en la caracterització dels compostos.
Conscienciar l’alumnat de les normes de seguretat d’un laboratori químic, de les precaucions en la manipulació de substàncies perilloses i aprendre protocols de tractament els residus.
Aquesta assignatura es basa en la realització d'experiments de llargada en el temps variable.
La realització d'aquest experiments es durà a terme en 12 sessions de 4 hores cadasquna.
Aquesta assignatura s'estructura en:
1) Una sessió informativa (50 min) en la qual es presentarà a l'alumnat el funcionament de l'assignatura i els laboratoris. També s'insistirà en les mesures de seguretat que s'hauran de seguir i alguns aspectes fonamentals de les pràctiques a realitzar. Els minuts finals d’aquesta sessió es dedicaran a avaluar l’assimilació dels materials didàctics facilitats prèviament mitjançant la plataforma Moodle.
2) Dotze sessions de laboratori de 4 hores cadascuna. En aquestes sessions es durà a terme la síntesi i caracterització d'una sèrie de productes orgànics. Prèviament a l'inici de les sessions de laboratori, es faran proves escrites per avaluar el grau de comprensió i coneixement que l'alumne ha assolit preparant la pràctica de forma autònoma i el coneixement dels aspectes teòrics relacionats amb la pràctica.
Es destinaran aproximadament uns 15 minuts d’alguna sessió a permetre que l'alumnat pugui respondre les enquestes d’avaluació de l’actuació docent i d’avaluació de l’assignatura o mòdul.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Presentació de l'assignatura | 1 | 0,04 | 3, 6, 7, 8, 10, 11, 20, 21, 24, 27, 40, 45, 47 |
Sessions de laboratori | 48 | 1,92 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32, 33, 34, 35, 36, 37, 38, 39, 40, 41, 42, 43, 44, 45, 46, 47, 48, 49, 50, 51, 52, 53, 54, 55, 56, 57, 58, 59, 60 |
Tipus: Autònomes | |||
Preparació de les pràctiques | 22 | 0,88 | 1, 2, 6, 8, 9, 10, 13, 14, 17, 20, 21, 22, 24, 26, 27, 32, 33, 36, 38, 39, 40, 43, 44, 45, 46, 47, 51, 59, 60 |
La nota de l’assignatura estarà constituïda per dues parts:
1ª Part: Proves escrites (Contribució a la nota final de l'assignatura = 80%): Hi contribueixen a aquesta part: breus proves escrites d'avaluació (prelabs), la Llibreta de laboratori i l’ Examen Final. Aquest darrer consisteix en una prova escrita d'avaluació. Hi haurà programada una segona prova destinada exclusivament per recuperar aquesta part o a pujar nota.
2ª Part: Altres (Contribució a la nota final de l'assignatura = 20%)
En aquesta part es valoraran diferents aspectes: l’actitud de l’alumne, els resultats dels experiments, relació social i de treball amb el grup. Aquesta part no serà recuperable.
QUALIFICACIONS:
Alumnat que SUPERA l'assignatura:
Alumnat que compleixi els següents requisits:
a) A l'examen final ha obtingut una nota igual o superior a 5 sobre 10.
b) La nota resultant de la ponderació de les parts (1 i 2) dona una nota igual o superior a 5 sobre 10.
c) En cas de falta d’assistència, que aquesta hagi estat degudament justificada al Professorat. En cap cas les faltes poden excedir una sessió (4 hores).
Alumnat que NO SUPERA l'assignatura:
Alumnat que compleixi qualsevol dels següents requisits:
a) Alumnat que no compleix qualsevol dels requisits indicats a l'apartat "Alumnat que supera l'assignatura".
b) Qualsevol alumne/a que tingui una falta sense justificar o més faltes d'assistència.
Alumnat amb Matrícula d'Honor:
La Menció de "Matrícula d'Honor" podrà ser atorgada a alumnes que hagin obtingut una qualificació igual o superiora 9.00. El seu nombre no podrà excedir el 5% dels alumnes matriculats en una assignatura (grups de matí+ tarda) en el corresponent curs acadèmic.
Alumne/a NO AVALUABLE:
Qualsevol alumne que no hagi realitzat cap sessió de laboratori ni l’examen final escrit ni l’examen de recuperació.
RECUPERACIÓ:
La recuperació de totes les activitats d'avaluació realitzades a les sessions de Laboratori no està contemplada.
Es podrà recuperar l'examen final mitjançant una prova escrita.
IRREGULARITATS A LES PROVES D'AVALUACIÓ
Sense perjudici d'altres mesures disciplinàries que s'estimin oportunes, es qualificaran amb un zero les irregularitats comeses per l'estudiant que puguin conduir a una variació de la qualificació d'un acte d'avaluació. Per tant, la còpia, el plagi, l'engany, deixar copiar, etc. en qualsevol de les activitats d'avaluació implicarà suspendre-la amb un zero.
ADVERTIMENT SOBRE SEGURETAT EN EL LABORATORI
Podrà ser expulsat del laboratori i suspendre l'assignatura l'estudiant que com a conseqüència d’un comportament negligent, es vegi involucrat en un incident que pugui tenir conseqüències greus de seguretat.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Actitud de l'alumne, resultats dels experiments, realització i gestió grupal del projecte | 20% | 0 | 0 | 1, 2, 4, 7, 8, 9, 10, 12, 13, 15, 16, 17, 18, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32, 33, 34, 35, 36, 37, 39, 40, 41, 42, 44, 45, 47, 48, 49, 50, 51, 52, 53, 54, 55, 56, 57, 58, 60 |
Proves d'avaluació escrites | 80% | 4 | 0,16 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 13, 14, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 26, 27, 32, 33, 36, 38, 39, 40, 42, 43, 44, 45, 46, 47, 48, 49, 50, 51, 59, 60 |
Conceptes Teòrics:
Organic Chemistry. Clayden, J.; Geeves, N.; Warren, S. 2nd Edition, 2012. ISBN: 978-0199270293 Oxford University Press.
Tècniques Experimentals:
Experimental Organic Chemistry: Standard and Microscale. Cranwell, P. B.; Harwood, L. M.; Moody, C. J. 3rd Edition, 2017. ISBN 10: 1119952387 ISBN 13: 9781119952381 John Wiley & Sons Inc.
Vogel's Textbook of Practical Organic Chemistry. Vogel, A.I.; Tatchell, A.R.; Furnis, B.S.; Hannaford, A.J.; Smith, P.W.G. 5th Edition, 1996. ISBN 10: 0582462363 / ISBN 13: 9780582462366 Prentice Hall Ed.
Bases de dades:
SciFinder- ACS
Spectral Data Base: https://sdbs.db.aist.go.jp/sdbs/cgi-bin/cre_index.cgi
Programes dibuix:
Marvin Sketch