Titulació | Tipus | Curs | Semestre |
---|---|---|---|
2500894 Turisme | FB | 1 | 2 |
Cap
Al final del curs, els estudiants seran capaços de:
• Utilitzar correctament el vocabulari de les estadístiques.
• Identificar quins tipus de variables són adequades per a l'anàlisi quantitativa del turisme.
• Recollir, analitzar i representar informació quantitativa i qualitativa en el sector turístic i hoteler.
• Analitzar dades, poblacions i mostres, així com l'associació de variables per avaluar la dimensió econòmica del turisme.
• Conèixer els principals conceptes i paràmetres de les estadístiques descriptives i establir criteris per presentar dades a nivell analític i gràfic.
• Identificar variables relacionades amb el turisme caracteritzades per aleatorietat i analitzar-les mitjançant tècniques probabilístiques bàsiques.
• Implementar inferència estadística utilitzant proves i estimacions d’hipòtesis.
• Realitzar l'anàlisi de sèries temporals i la previsió de variables clau del turisme.
• Establir els avantatges i desavantatges de diferents mètodes estadístics per a un determinat tipus d’observacions.
• Identificar fonts clau de dades quantitatives en turisme i hospitalitat (p. Ex. Publicacions, enquestes, etc.) i saber utilitzar-les.
TEMA 1. INTRODUCCIÓ A LES ESTADÍSTIQUES
Conceptes bàsics en estadística. Organització i presentació de dades: taules i distribució de freqüències i representacions gràfiques.
TEMA 2. MESURES DE LA TENDÈNCIA CENTRAL
Conceptes de mitjana, mediana, moda, percentils, Relació entre mesures. Procediments i aplicacions.
TEMA 3. MESURES DE DISPERSIÓ
Interval, rang intercuartil, desviació, variància, desviació estàndard i coeficient de variació.
TEMA 4. DISTRIBUCIÓ DE FREQÜÈNCIA
Distribució teòrica de freqüències d’una variable. Mesures de concentració i desigualtats: asimetria i curtosi. Distribucions normals.
TEMA 5. SERIE DE DOS VARIABLES
Definició i representació gràfica. Tendència central. Dispersió estadística. Covariància.
TEMA 6. DEPENDÈNCIA ESTADÍSTICA. CORRELACIÓ
Correlació: concepte, procediment i aplicació. Coeficient de correlació de Pearson. Ajust de regressions lineals entre dues variables. Enfocament de mínims quadrats.
TEMA 7. SERIE DE TEMPS
Definició i representació gràfica. Components de sèries temporals. Variació estacional. Índexs de temporada. Ajust de temporada.
TEMA 8. ANÀLISI DESCRIPTIVA DE LES SÈRIES DE TEMPS
Números d'índex. Números d'índex complexos amb i sense pesos. Índexs Paasche, Laspeyres i Fisher. Enllaç i canvis de períodes base. Desflació de sèries econòmiques.
El curs té tres mètodes d’ensenyament i aprenentatge:
a) Sessions de teoria
Durant les classes teòriques, els conceptes s'explicaran de manera teòrica i s'exemplificaran amb aplicacions pràctiques. Algunes sessions requeriran la participació dels estudiants per resoldre problemes.
b) Sessions pràctiques
Durant aquestes sessions, es revisaran els temes tractats a les sessions de teoria mitjançant exercicis, projectes en grup i proves individuals que es duran a terme al llarg del curs. Es presentaran estudis de casos relacionats amb el turisme i s'analitzaran variables específiques d’aquesta indústria. Els estudiants rebran orientació de l’instructor en la realització d’un projecte d’ús de coneixements estadístics i informàtics. El programari especialitzat s’utilitzarà al màxim durant les sessions.
c) Autoaprenentatge
El Campus Virtual s’utilitzarà com a complement i com a mitjà alternatiu de comunicació entre els estudiants i el seu instructor. Tots els materials rellevants del curs, exemples i exercicis s'adjuntaran aquí en línia.
Cada estudiant hauria de gestionar el seu temps per estudiar i resoldre els problemes proposats, a més de treballar en un projecte de recerca que utilitzi dades estadístiques del sector turístic que es presentaran al final del curs.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Resolució de casos | 15 | 0,6 | 4, 5, 6, 7, 8 |
Sessions teòriques | 43 | 1,72 | 2, 4 |
Tipus: Supervisades | |||
Tutoria | 20 | 0,8 | 2, 4, 6 |
Tipus: Autònomes | |||
Estudi autònom | 23 | 0,92 | 2, 3, 4, 6, 7 |
Recerca | 15 | 0,6 | 1, 2, 3, 4, 6, 8 |
Resoldre problemes i exercicis | 26 | 1,04 | 2, 3, 4, 6, 7, 8 |
Els estudiants poden triar entre una avaluació continuada i l'accés directe a l'examen final (una avaluació final única).
Avaluació contínua
a) Exercicis individuals i de grup desenvolupats al llarg del trimestre. Això representa el 20% de la nota final.
b) Treball en grup amb una presentació pública a l'aula que valdrà el 20% de la nota final.
c) Dues proves individuals basades en la teoria i exercicis, que valdran el 60% de la nota final.
Per obtenir la nota final, s'ha d'assolir una mitjana d'almenys 4 de cada 10 en cada part avaluada.
Avaluació final única
Els estudiants seran examinats sobre tots els temes impartits a classe i el resultat d’aquest examen comptarà amb un 100% de la nota final.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Examen parcial 1 | 30% | 2 | 0,08 | 2, 3, 4, 6, 7 |
Examen parcial 2 | 30% | 2 | 0,08 | 2, 3, 4, 6, 7 |
Exercicis individuals i en grup | 20% | 0 | 0 | 1, 2, 3, 4, 6, 7, 8 |
Projecte final i presentació | 20% | 4 | 0,16 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 8 |
Buglear, J. (2010). Stats means business- Statistics with Excel for business, hospitality & tourism (2nd ed.). New York: Elsevier.
Davis, G., & Pecar, B. (2009). Business Statistics using Excel (2nd ed.). Oxford University Press.
Good, P. I., & Hardin, J. W. (2012). Common errors in statistics (and how to avoid them). [Hoboken, N.J.] : John Wiley.
Newbold, P., Carlson, W. L., & Thorne, B. (2013). Statistics for business and economics. Harlow, Essex : Pearson Education.
Ross, S. M. (2010). Introductory statistics. Amsterdam [etc.]: Elsevier : Academic Press.
Rugg, G. (2007). Using statistics: a gentle introduction. Maidenhead : McGraw-Hill.
UNWTO (2010) International Recommendations for Tourism Statistics 2008, Statistics and Tourism Satellite Account, World Tourism Organization, New York. [Disponible online]
UNWTO (2015) Methodological Notes to the Tourism Statistics Database 2015, World Tourism Organization, Madrid. [Disponible online]
Cap