Titulació | Tipus | Curs | Semestre |
---|---|---|---|
2503743 Gestió de Ciutats Intel·ligents i Sostenibles | OB | 3 | 1 |
No hi ha prerequisits
Aquesta assignatura té com a objectiu general l’estudi de la mobilitat i el transport en el marc del nou paradigma de la sostenibilitat. De manera més concreta es plantegen els objectius específics següents.
- Conèixer els conceptes bàsics de la mobilitat
- Entendre la relació complexa entre mobilitat i territori
- Conèixer els límits i els impactes associats al model de mobilitat actual
- Entendre i ser capaç de predir les externalitats positives i negatives dels futurs desenvolupaments en matèria de mobilitat i transport
- Conèixer les principals metodologies d’estudi de la mobilitat
- Conèixer els instruments necessaris i les seves metodologies per a la gestió de la mobilitat
1. Introducció a la mobilitat
1.1 Què és la mobilitat
1.2 L’evolució de la mobilitat: més lluny, més ràpid, més distància
2. Els mitjans de transport
2.1 Els mitjans de transport els instruments per moure’ns
2.2 L’accés als mitjans de transport
2.3 Transport per a tothom
3. Els principals determinants de les formes de mobilitat i transport
3.1 Mobilitat i forma urbana
3.2 Mobilitat i factors socioeconòmics
3.3 Hàbits, ideologia i creences darrere els modes de transport
4. Els costos de la mobilitat
4.1 Costos ambientals
4.2 Costos socials
4.3 Costos en la salut
4.4 Costos econòmics
5. Escenaris de futur: reptes i solucions en el context de la Smart City
5.1 Definint els objectius del futur model de mobilitat
5.2 Tecnologies netes
5.3 Automatització
5.4 Vehicles de mobilitat personal
5.5 Utopies
6. Les fonts per estudiar la mobilitat
6.1. Les fonts quantitatives en l'estudi de l'oferta
6.2. Les fonts quantitatives en l'estudi de la demanda
6.3. Les fonts qualitatives en l'estudi de la mobilitat
Metodologia
La metodologia docent consistirà en:
- Classes teòriques
- Sessions de debat i anàlisi crítica de suports multimèdia
- Participació activa en els debats de classe
- Presentació del treball
- Pràctiques de curs
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Classes magistrals | 37 | 1,48 | 3, 5, 6 |
Sessions de Pràctiques i debats a classe | 20 | 0,8 | 1, 2 |
Tipus: Supervisades | |||
Treball de curs | 20 | 0,8 | 4 |
Tutories individuals o en grups reduïts | 10 | 0,4 | 4 |
Tipus: Autònomes | |||
Lectures | 18 | 0,72 | 3, 6 |
Preparació de les proves escrites | 18 | 0,72 | 5 |
La nota s’obtindrà de:
Examen: 30%
Treball de curs: 20%
Pràctiques i participació: 40%
Per ser avaluat caldrà:
- Fer l'exàmen
- Entregar el treball
- Haver entregat almenys el 70% de les pràctiques
En cas contrari a la nota constatarà com a no avaluable.
Només hi haurà reavaluació de l'examen
La copia o plagi de material, tant en el cas de treballs com en el cas dels exàmens, constitueixen un delicte que serà sancionat amb un zero a l'activitat. En cas de reincidència essuspendrà tota l'assignatura. Recordem que es considera "còpia" un treball que reprodueix tot o gran part del treball d'un/a altre/a company/a. "Plagi" és el fet de presentar tot o part d'un text d'un autor com a propi, sense citar les fonts, siguin en papero en format digital. Vegeu documentació de la UAB sobre "plagi" a: http://wuster.uab.es/web_argumenta_obert/unit_20/sot_2_01.html
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Examen | 40% | 3 | 0,12 | 2, 3, 5 |
Pràctiques i participació | 40% | 12 | 0,48 | 1, 3, 4, 5 |
Traball de curs | 20% | 12 | 0,48 | 2, 6 |
Banister, D. (2011). Cities, mobility and climate change. Journal of Transport Geography, 19(6), 1538–1546. https://doi.org/10.1016/j.jtrangeo.2011.03.009
Banister, D. (2011). The trilogy of distance, speed and time. Journal of Transport Geography, 19(4), 950–959. https://doi.org/10.1016/j.jtrangeo.2010.12.004
de Vos, J., Mokhtarian, P. L., Schwanen, T., van Acker, V., & Witlox, F. (2016). Travel mode choice and travel satisfaction: bridging the gap between decision utility and experienced utility. Transportation, 43, 771–796. https://doi.org/10.1007/s11116-015-9619-9
De Witte, A., Hollevoet, J., Dobruszkes, F., Hubert, M., & Macharis, C. (2013). Linking modal choice to motility: A comprehensive review. Transportation Research Part A: Policy and Practice, 49, 329–341. https://doi.org/10.1016/j.tra.2013.01.009
Ewing, R., & Cervero, R. (2010). Travel and the built environment. A meta-analysis. Journal of American Planning Association, 76(3), 265–294. Retrieved from http://eastportlandactionplan.org/sites/default/files/Ewing_Cervero_JAPA_2010_Travel+BE_MetaAnalysis.pdf
Fonzone, A., Saleh, W., & Rye, T. (2018). Smart urban mobility – Escaping the technological Sirens. Transportation Research Part A: Policy and Practice, 115(July), 1–3. https://doi.org/10.1016/j.tra.2018.07.002
Gehl, J. (2010). Cities for people. Washington D.C: Island Press.
Gelauff, G., Ossokina, I., & Teulings, C. (2019). Spatial and welfare effects of automated driving : Will cities grow , decline or both ? Transportation Research Part A,121(December 2018), 277–294. https://doi.org/10.1016/j.tra.2019.01.013
Marquet, O., & Miralles-Guasch, C. (2014). Walking short distances. The socioeconomic drivers for the use of proximity in everyday mobility in Barcelona. Transportation Research Part A: Policy and Practice, 70, 210–222. https://doi.org/http://dx.doi.org/10.1016/j.tra.2014.10.007
Marquet, O., & Miralles-Guasch, C. (2016). City of Motorcycles. On how objective and subjective factors are behind the rise of two-wheeled mobility in Barcelona. Transport Policy, 52, 37–45. https://doi.org/10.1016/j.tranpol.2016.07.002
Marquet, O., & Miralles-Guasch, C. (2017). Resilient territories and mobility adaptation strategies in times of economic recession. Evidence from the Metropolitan Region of Barcelona, Spain 2004-2012. European Urban and Regional Studies, 1–15. https://doi.org/http://dx.doi.org/10.1177%2F0969776417703158
Metz, D. (2013). Peak Car and Beyond: The Fourth Era of Travel. Transport Reviews, 33(3), 255–270. https://doi.org/10.1080/01441647.2013.800615
Næss, P. (2006). Urban structure matters. Residential location, car dependance and travel behaviour (Vol. 50). New York: Taylor & Francis. https://doi.org/10.1080/09640560701402133
Næss, P., & Cao, X. J. (2017). Which D ’ s are the important ones ? The effects of built environment characteristics on driving distance in Oslo and Stavanger. The Journal of Transport and Land Use, 945–964.
Priemus, H., Nijkamp, P., & Banister, D. (2001). Mobility and spatial dynamics: an uneasy relationship. Journal of Transport Geography, 9(3), 167–171. https://doi.org/10.1016/S0966-6923(01)00007-2
Schwanen, T., Lucas, K., Akyelken, N., Cisternas, D., Carrasco, J., & Neutens, T. (2015). Rethinking the links between social exclusion and transport disadvantage through the lens of social capital. Transportation Research Part A, 74, 123–135. https://doi.org/10.1016/j.tra.2015.02.012
Excel, Word o similars.