Titulació | Tipus | Curs | Semestre |
---|---|---|---|
2503743 Gestió de Ciutats Intel·ligents i Sostenibles | OB | 2 | 2 |
Per a seguir sense dificultats aquesta assignatura és important haver assolit els coneixements de l'assignatura de primer curs Bases per a la Geoinformació, a més de tenir habilitats informàtiques sobretot d’ofimàtica i estadística.
Assignatura teòrico-pràctica que planteja una introducció al domini dels Sistemes d’Informació Geogràfica. Es persegueix l’adquisició de sòlids coneixements relatius a com tractar i analitzar les dades localitzades sobre el territori, mitjançant la consolidació d’aspectes teòrics i la utilització de programari específic. La finalitat de l'ensenyament dels Sistemes d'Informació Geogràfica (SIG) és assolir uns coneixements basats en els fonaments conceptuals i metodològics. En finalitzar aquesta assignatura cal saber aplicar les aptituds assolides, a través de la consolidació dels aspectes tant teòrics com pràctics desenvolupats, a les necessitats d’aplicació plantejades des d’altres assignatures. Això implica saber no només com utilitzar els SIG, sinó comprendre què es fa en utilitzar-los i per què s’utilitzen.
Amb aquest objectiu es planteja una doble finalitat associada al contingut teòrico-pràctic de l’assignatura: El context conceptual que gira al voltant dels SIG, i el conjunt d’habilitats que requereixen l’ús dels SIG. A nivell general es pretén que se sàpiga i comprengui què són els SIG, per què serveixen, com funcionen i quan s’han d’utilitzar en el marc de la Gestió de Ciutats Intel.ligents i Sostenibles.
A nivell conceptual es formulen els següents objectius:
En el segon cas, l'adquisició d'habilitats, es pretén traslladar als alumnes les eines metodològiques que els permeti utiiltzar els SIG per tal de saber què es pot fer, com fer-ho i en què aplicar-ho:
A partir dels objectius definits anteriorment es pretén que hi hagi una interacció continuada entre teoria i pràctica.
Bloc 0: Antecedents dels SIG
Bloc 1: La informació geogràfica
Informació sobre el territori i sobre fenòmens localitzats en el territori
Entitats geogràfiques i no geogràfiques
Naturalesa de la informació geogràfica
El valor de la informació georeferenciada
Bloc 2: La georeferenciació
La localització com a factor de relació
Els mètodes bàsics de georeferenciació
Bloc 3: Models de dades en els SIG
El model ràster
El model vectorial
Fonts de dades i publicació a Internet
Bloc 4: Anàlisi espacial aplicat a la gestió i planificació de les ciutats
Localització òptima de recursos
Buffer i mapes de distàncies
Rutes òptimes
Els coneixements teòrics s’introdueixen i es reforcen a través de l’exposició oral del professor, així com per mitjà de treball autònom de l’alumne amb l’estudi dels materials específics o amb activitats d’aprenentatge dinàmiques proposades pel professor de l’assignatura. Es realitzarà també la lectura d'un llibre, capítol(s) de llibre o d'un article (activitat individual de l'estudiantat complementària al treball d'aula.
Els coneixements tècnics i instrumental es desenvoluparan a través d’un conjunt de pràctiques guiades en temps de classe i d'una seqüència de pràctiques individuals i/o en petit grup realitzades de forma autònoma.
Amb aquestes activitats es treballaran les competències que permetin adquirir a l'alumnat la capacitat per a prevenir i solucionar problemes, adaptar-se a situacions imprevistes i prendre decisions. A més de comunicar eficientment, de manera oral i escrita coneixements, resultats i habilitats, realitzant un és eficient de les eines informàtiques pròpies.
Totes les dades i materials de l’assignatura estaran disponibles en el Campus Virtual mitjançant una plataforma informàtica d'ús docent (Moodle), que proporciona un Entorn Virtual d'Aprenentatge per donar suport als estudis.
Es pretén que l’alumnat utilitzi un programari específic propi dels SIG pel desenvolupament de les pràctiques: Qgis (lliure), ArcGis (comercial) o MiraMon (llicència gratuïta per a estudiants).
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Classes Magistrals | 18 | 0,72 | 5 |
Pràctiques de classe guiades pel professorat | 32 | 1,28 | 3, 6 |
Tipus: Autònomes | |||
Realització de pràctiques utilitzant programari específic i bibliografia recomanada. Estudi Personal | 54 | 2,16 | 1, 4, 5, 7 |
El procés d’avaluació és continuada hi inclou quatre activitats avaluatives distribuïdes al llarg del curs:
Les mitges entre exàmens teòric i el pràctic es fan a partir d'una nota de 3 i només se superaran els exàmens si el promig de les qualificacions és d'un mínim de 5. L'entrega de les pràctiques és obligatòria. No es podrà presentar a examen si no s'han presentat totes les pràctiques.
REAVALUACIÓ
Un cop acabada l’avaluació ordinària, l’alumnat tindrà la possibilitat de realitzar un examen de reavaluació dins de les dates que programi la Facultat. Per participar a la recuperació l'alumnat ha d'haver estat prèviament avaluat en un conjunt d'activitats el pes de les quals equivalgui a un mínim de dues terceres parts de la qualificació total de l'assignatura o mòdul. Per participar al procés de recuperació s'ha d'haver obtingut una qualificació mínima en la mitjana de l'assignatura. Aquesta qualificació no superarà el 3,5.(aquestes condicions s'adapten a la normativa sobre l'avaluació de la UAB a l'Article 112 ter. La recuperació http://www.uab.cat/doc/Modificacio_normativa_academica_CG120717).
REVISIÖ DE QUALIFICACIONS
Per a cada activitat d’avaluació, s’indicarà un lloc, data i hora de revisió en la que l'estudiant podrà revisar l’activitat amb el professor. En aquest context, es podran fer reclamacions sobre la nota de l’activitat, que seran avaluades pel professorat responsable de l’assignatura. Si l'estudiant no es presenta a aquesta revisió, no es revisarà posteriorment aquesta activitat.
NO AVALUABLES
En cas que no es faci cap lliurament, no s’assisteixi a cap sessió de laboratori i no es faci cap examen, la nota corresponent
serà un “no avaluable”. En qualsevol altre cas, els “no presentats” computen com un 0 per al càlcul de la mitjana ponderada
que, com a màxim, serà 4,5. És a dir, la participació en alguna activitat avaluada implica que es tinguin en compte els “no
presentats” en altres activitats com a zeros. Per exemple, una absència en una sessió de laboratori implica una nota de zero
per a aquella activitat.
MATRÍCULES D’HONOR
Les matrícules d’honor es concediran als qui obtinguin una nota superior o igual a 9,0 a cada part, fins al 5% dels
matriculats segons ordre descendent de nota final.
REPETIDORS
No hi ha cap tractament diferenciat per a estudiants que repeteixin l’assignatura
CÒPIES I PLAGIS
Les còpies fan referència a les evidències de que el treball o l’examen s’ha fet en part o totalment sense contribució
intel·lectual de l’autor. En aquesta definició s’hi inclouen també les temptatives provades de còpia en exàmens i lliuraments
de treballs i les violacions de les normes que n’asseguren l’autoria intel·lectual.
Els plagis fan referència als treballs i textos d’altres autors que es fan passar com a propis. Són un delicte contra la propietat
intel·lectual. Per evitar incórrer en plagi, citeu les fonts que feu servir a l’hora d’escriure l’informe d’un treball.
D’acord amb la normativa de la UAB, tant còpies com plagis o qualsevol intent d’alterar el resultat de l’avaluació, pròpia o
aliena –deixant copiar, per exemple, impliquen una nota de la part corresponent (teoria, problemes o pràctiques) de 0 i, en
aquest cas, un suspès de l’assignatura, sense que això limiti el dret a emprendre accions en contra dels qui hi hagin
participat, tant a l’àmbit acadèmic com en el penal.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Exercicis pràctics lliurats al llarg de l'assignatura | 50% | 40 | 1,6 | 2, 3, 4, 5, 6, 7 |
Exàmens pràctis parcials | 25% | 3 | 0,12 | 3, 5, 6, 7 |
Exàmens teòrics parcials | 25% | 3 | 0,12 | 1, 4 |
ArcGIS, MiraMon, QGIS