Logo UAB
2021/2022

Mobilitat Sostenible i Territori

Codi: 104270 Crèdits: 6
Titulació Tipus Curs Semestre
2503710 Geografia, Medi Ambient i Planificació Territorial OT 4 2
La metodologia docent i l'avaluació proposades a la guia poden experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries.

Professor/a de contacte

Nom:
Angel Cebollada Frontera
Correu electrònic:
Angel.Cebollada@uab.cat

Utilització d'idiomes a l'assignatura

Llengua vehicular majoritària:
català (cat)
Grup íntegre en anglès:
No
Grup íntegre en català:
Grup íntegre en espanyol:
No

Equip docent

Pau Avellaneda Garcia

Prerequisits

No n'hi ha.

Objectius

L’objectiu principal de l’assignatura és familiaritzar l’alumnat amb la mobilitat sostenible, segura, saludable, equitativa i inclusiva. Es tracta de conèixer les implicacions socials, econòmiques i ambientals del model de mobilitat hegemònic a les nostres ciutats i pobles i dotar dels coneixements necessaris per contribuir a resoldre els impactes d’aquest model tenint present especialment la crisi energètica imminent, l’emergència climàtica i els efectes de la contaminació sobre la salut.

 En aquest sentit, es proporcionarà una "caixa" d'eines teòriques i metodològiques que puguin ser d'utilitat en la pràctica professional de la Geografia en relació a la planificació, gestió i resolució de qüestions relatives a la mobilitat. Emperò, i especialment, es duran a terme exercicis pràctics que permetin a l’alumnat formular actuacions propositives dirigides a descarbonitzar la mobilitat, recuperar l’espai públic i promoure la mobilitat activa.

Competències

  • Aplicar eines de gestió del territori, del medi ambient i de les polítiques urbanes a la planificació territorial i ambiental.
  • Elaborar propostes d’acció i intervenció en el territori que abordin problemes sociodemogràfics i ambientals.
  • Que els estudiants hagin desenvolupat aquelles habilitats d'aprenentatge necessàries per emprendre estudis posteriors amb un alt grau d'autonomia.
  • Que els estudiants sàpiguen aplicar els coneixements propis a la seva feina o vocació d'una manera professional i tinguin les competències que se solen demostrar per mitjà de l'elaboració i la defensa d'arguments i la resolució de problemes dins de la seva àrea d'estudi.

Resultats d'aprenentatge

  1. Comprendre la complexitat de les relacions entre mobilitat i territori.
  2. Conèixer els instruments necessaris i les metodologies per a la gestió de la mobilitat.
  3. Que els estudiants hagin desenvolupat aquelles habilitats d'aprenentatge necessàries per emprendre estudis posteriors amb un alt grau d'autonomia.
  4. Que els estudiants sàpiguen aplicar els coneixements propis a la seva feina o vocació d'una manera professional i tinguin les competències que se solen demostrar per mitjà de l'elaboració i la defensa d'arguments i la resolució de problemes dins de la seva àrea d'estudi.
  5. Reconèixer els límits i els impactes associats al model de mobilitat actual.

Continguts

Bloc 1. CONÈIXER: La mobilitat sostenible, segura, saludable, equitativa i inclusiva (Marc teòric i conceptual)
- Breu història de la mobilitat
- Dret a la ciutat i a la mobilitat
- Els col·lectius vulnerables de la mobilitat
- La mobilitat activa
- Canvi climàtic i mobilitat
- Mobilitat i energia
- Equitat en la mobilitat
- Mobilitat inclusiva
- Mobilitat i salut
- Els mitjans de transport d’ús col·lectiu
- El carrer com a espai multifuncional
- Qualitat urbana i espais exteriors
- Mobilitat i economia
- Àmbits rurals i/o suburbans i mobilitat

Bloc 2. OBSERVAR I ANALITZAR (Metodologies d’intervenció i anàlisi)
- Què observar i com observar: mètodes i tècniques d’observació i anàlisi
- L’anàlisi estadística: variables, fonts d’informació...
- Els mètodes qualitatius
- L’observació de l’espai públic

Bloc 3. DEBATRE (Coneixement i posicionament en les polèmiques d’avui )
- El vehicle elèctric i les tech solutions: una veritable solució?
- Educació viària: a l’escola o a l’autoescola?
- ‘Si no vols cotxes ves-te’n a viure al camp’
- Dret a aparcar (o no)
- ZBE, peatges urbans o pagar per aparcar: ‘comunismo o libertad’?
- Motos a les voreres? Un debat obert
- El tramvia per la Diagonal?
- ‘La bicicleta és la mort lenta de la nostra economia (i caminar encara és pitjor, els vianants ni tan sols compren una bicicleta)’

Bloc 4. ACTUAR (Eines i mètodes d’intervenció)
- Noves prioritats en el disseny del viari
- Espai públic i qualitat urbana: espais d’estar
- La moderació i la pacificació del trànsit
- Les zones peatonal
- La xarxa ciclable
- El planejament de la mobilitat
- Normativa: legislació
- Projectes i experiències de transformació
- Actors, participació i rols / La participació ciutadana i els moviments ciutadans
- Comunicar i divulgar

Metodologia

Els continguts de l'assignatura es desenvoluparan a partir de diverses metodologies docents i activitats formatives:

- Lectura de documents escrits
- Visionat de materials audiovisuals
- Realització de pràctiques (inclouen observació de l'espai públic i proposició de mesures per millorar-lo)
- Debats oberts
- Visites guiades amb recolzament del professor i informe de valoració d'aquestes
- Presentacions orals per part de l'alumnat
- Ús de les TIC
- Tutories
- Estudi i treball personal

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.

Activitats formatives

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Debats i discussió 15 0,6 1, 2, 5
Elaboració de pràctiques 16,5 0,66 3, 4
Reconeixement d'espais d'intervenció 15 0,6 1, 3
Tipus: Supervisades      
Treball de camp 10 0,4 1, 4
Tutories i seguiment 10 0,4 4
Tipus: Autònomes      
Elaboració de pràctiques 30,5 1,22 3, 5
Estudi 20 0,8 1, 2, 4
Lectura documents escrits i visionat suports audiovisuals 20 0,8 1, 2, 5
Preparació presentacions orals 10 0,4 3

Avaluació

Avaluació continuada

S'estableix un sistema d'avaluació continuada amb diverses activitats avaluables que ha de permetre al professorat fer un seguiment continuat de l'alumnat i a l'alumnat conèixer la seva progressió al llarg del curs.

Per tal de poder ésser avaluat/da caldrà:

a) Haver realitzat totes i cadascuna de les activitats d'avaluació estipulades (examen, pràctiques i presentacions orals)

b) En el cas dels exercicis pràctics i i informe del treball de camp, haver presentat un mínim d'un 90% de les activitats avaluables sol·licitades.

En aquest sentit, l'estudiant rebrà la qualificació de No avaluable quan no hagi realitzat l'examen, el treball i almenys el 90% dels exercicis pràctics i sortides de camp.

Revisió de les qualificacions

En el moment de realització de cada activitat avaluativa, el professor o professora informarà l'alumnat (Moodle) del procediment i data de revisió de les qualificacions.

Recuperació

Al final del període lectiu (juny) es realitzarà una recuperació de cadascuna de les activitats d'avaluació estipulades. Només es podrà presentar a recuperació l’alumnat que hagi lliurat el mínim suficient per poder ser avaluat. Per participar al procés de recuperació s’exigeix a l'estudiant haver obtingut una qualificació mínima final d’almenys un 3.

Plagi

La copia o plagi de material, tant en el cas de treballs com en el cas dels exàmens, constitueixen un delicte que serà sancionat amb un zero a l'activitat. En cas de reincidència es suspendrà tota l'assignatura. Recordem que es considera "còpia" un treball que reprodueix tot o gran part del treball d'un/a altre/a company/a. "Plagi" és el fet de presentar tot o part d'un text d'un autor com a propi, sense citar les fonts, siguin en paper o en format digital. Veure documentació de la UAB sobre "plagi" a: http://wuster.uab.es/web_argumenta_obert/unit_20/sot_2_01.html.

En cas que l'estudiant realitzi qualsevol irregularitat que pugui conduir a una variació significativa de la qualificació d'un acte d'avaluació, es qualificarà amb 0 aquest acte d'avaluació, amb independència del procés disciplinari que s'hi pugui instruir. En cas que es produeixin diverses irregularitats en els actes d'avaluació d'una mateixa assignatura, la qualificació final d'aquesta assignatura serà 0.

Nota final

En cas que les proves no es puguin fer presencialment s'adaptarà el seu format (mantenint-ne la ponderació) a les possibilitats que ofereixen les eines virtuals de la UAB. Els deures, activitats i participació a classe es realitzaran a través de fòrums, wikis i/o discussions d'exercicis a través de Teams, etc. El professor o professora vetllarà perquè l'estudiant hi pugui accedir o li oferirà mitjans alternatius, que estiguin al seu abast.

 

 

Activitats d'avaluació

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Examen 20 1,5 0,06 1, 2, 4
Informe treball de camp 20 0 0 3, 5
Presentacions orals 20 1,5 0,06 1, 2, 3, 4
Pràctiques 40 0 0 1, 2, 3

Bibliografia

La bibliografía y los enlaces web que se utilizarán para el desarrollo de la asignatura se especificarán en la plataforma Moodle a medida que el avance del curso lo requiera.

 

 

Programari

Cap d'específic. Es recomana el paquet Office o similar