Titulació | Tipus | Curs | Semestre |
---|---|---|---|
2503710 Geografia, Medi Ambient i Planificació Territorial | OT | 4 | 2 |
Cap en concret i d’específic. Només tenir una idea general de què passa avui dia arreu pel que fa a àmbits com el turisme i problemàtiques diverses relacionades, recursos de planificació més rellevants, què s’hi fa arreu a nivell turístic, actualitat en general, geografia, etc. En altres paraules, tenir una mica de cultura general i seguir mínimament l'actualitat, general i també turística.
- Entendre la realitat actual del turisme i com planificar i gestionar.
- Relacionar el concepte de desenvolupament local amb el creixement del turisme i entendre com aquest té un paper cabdal.
- Diagnosticar i entendre els mecanismes bàsics de la gestió dels recursos turístics, la planificació territorial i els impactes positius i negatius que es poden derivar.
- Conèixer en termes bàsics els principals plantejaments que guien la intervenció actual sobre les destinacions turístiques (sostenibilitat, qualitat, concertació ...).
- Identificar els principals enfocaments de la planificació de les destinacions turístiques i les eines territorials associades (ordenació del territori, gestió ambiental ...).
- Esbossar estratègies globals d'actuació turística en funció del tipus de destinació i la problemàtica plantejada.
- Utilitzar les eines bàsiques a la seva disposició per localitzar les dades rellevants i les fonts d'informació adequades (hemeroteques, biblioteques, Internet, etc.) per configurar una part de la seva pròpia recopilació de materials.
- Sintetitzar la informació, aplicar els coneixements adquirits i presentar-los adequadament, depenent del que es requereix per a la seva avaluació (informe, treball, examen, etc.).
Els continguts de l’assignatura es divideixen en dos grans apartats.
Un primer bloc de contextualització del fenòmen turístic, la seva evolució recent, la relació entre turisme, patrimoni i territori. Análisi dels tipus de recursos i modalitats turístiques i la seva implicació en el desenvolupament local dels territoris i societats que el desenvolupen.
En segon lloc, un bloc de coneixement i anàlisi dels impactes derivats d'aquesta indústria, els impactes i sinergies que provoca (positius i negatius), i la necessitat de planificació estratègica i territorial, a través dels mecanismes de gestió i correcció.
Cadascun dels aspectes a tractar seran ilustrats a partir d'estudis de cas exemple d'aquestes dinàmiques i realitats territorials i sectorials.
Tema 1. Context turístic. D’on venim i cap a on anem? Del Gran Tour al Turisme pre-COVID.
Tema 2. El turisme i el seu paper en el desenvolupament local (endogen).
Tema 3. Modalitats i espais turístics (destinacions i productes)
Tema 4. La producció social de l’espai turístic posfordista. Crisis, turistificació i canvi global.
Tema 5. El turisme i la planificació estratègica. Regulació estatal i autonòmica.
Tema 6. La turistificació a les noves destinacions internacionals.
Tema 7. El turisme i la seva planificació tras la crisi 2020.
A començament de l'assignatura hi haurà a disposició de l'alumnat el cronograma de l'assignatura i el programa detallat a través de l'Aula Moodle, amb el desplegament del temari, les dates de eels sessions en què es faran les pràctiques d'aula, les sortides de camp, les proves d'avaluació contínua i les dates de lliurament dels diferents treballs.
Activitats dirigides: sessions presencials per explicar el temari i per a la revisió a l’aula dels exercicis efectuats al llarg del curs (teoria, pràctiques d'aula, sortida de camp, etc.)
Activitats supervisades: revisió dels exercicis proposats com a eina d’avaluació i que estaran disponibles a la plataforma virtual de l'assignatura.
Activitats autònomes: tot allò que caldria fer per compte de l’estudiantat de cara a la preparació de l’assignatura. Inclou la consulta de material divers (articles, informes, etc.) disponible a la plataforma virtual de l'assignatura, així com també de bibliografia especialitzada, tant la més general com la que incidentalment es vagi citant.
L'equip docent no segueix cap manual de turisme, malgrat haver-n'hi diversos d'excel·lents en el mercat. Es podrà fer servir qualsevol material adequat, com per exemple, articles de diari, de revistes de premsa, etc.
Activitats d’avaluació: especificades a l'apartat corresponent.
En aquesta assignatura no es permetrà un ús sexista del llenguatge a les contribucions orals i escrites de l’alumnat.
Nota:es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Debat | 2 | 0,08 | 3 |
Explicació exercicis pràctics | 2 | 0,08 | 4 |
Exposició del temari | 20 | 0,8 | 1 |
Exposició oral de treballs (estudi de cas) | 1 | 0,04 | 2, 4 |
Treball de camp | 8 | 0,32 | 2, 3, 4 |
Tipus: Supervisades | |||
Exercicis pràctics d'aula | 16,67 | 0,67 | 2, 3, 4 |
Tipus: Autònomes | |||
Treball d'estudi i exercis tutoritzats individualment | 80 | 3,2 | 2, 3, 4 |
L’avaluació de l’assignatura es concreta de la següent forma:
Les activitats pràctiques tenen un caràcter optatiu (però no es podran recuperar si no s'han presentat, a continuació s'explica amb detall).
Requisits per a l’avaluació (1ª convocatòria)
Requisits per a la recuperació
Segons normativa de la UAB, per participar en el procés de recuperació s'ha d'haver obtingut una qualificación mínima en la mitjana de l'assignatura no superior al 3,5. (Aquestes condicions s'adapten a la normativa sobre l'avaluació de la UAB en el l'Article 112 ter. La recuperació http://www.uab.cat/doc/Modificacio_normativa_academica_CG120717).
Consideració de “No Avaluable”
D'acord amb la Normativa Acadèmica aprovada, i modificada pel Consell de Govern en data del dia 19de març de 2015, la consideració de NO AVALUABLE en aquesta assignatura s’aplicarà a tot aquell estudiantat que no entregui la prova escrita, ni tampoc un mínim de dos de les parts avaluatives.
La còpia o plagi de qualsevol activitat mereixerà la qualificació de suspès i no es podrà recuperar. La còpia o plagi de material, en qualsevol de les activitats, constitueixen un delicte que serà sancionat amb un zero a l'activitat. En cas de reincidència es suspendrà tota l'assignatura. Recordem que es considera "còpia" un treball que reprodueix tot o gran part del treball d'un/a altre/a company/a. "Plagi"és el fet de presentar tot o part d'un text d'un autor com a propi sense citar les fonts, siguin en paper o en format digital. Veure documentació sobre "plagi" a: http://wuster.uab.es/web_argumenta_obert/unit_20/sot_2_01.html
En cas que l’estudiant realitzi qualsevol irregularitat que pugui conduir a una variació significativa de la qualificació d’un acte d’avaluació, es qualificarà amb 0 aquest acte d’avaluació, amb independència del procés disciplinari que s’hi pugui instruir. En cas que es produeixin diverses irregularitats en els actes d’avaluació d’una mateixa assignatura, la qualificació final d’aquesta assignatura serà 0.
Procediment de revisió de les qualificacions
En el moment de realització de cada activitat avaluativa, s’informarà l’alumnat (a través de Moodle) del procediment i data de revisió de les qualificacions.
En cas que les proves no es puguin fer presencialment s’adaptarà el seu format (mantenint-ne la ponderació) a les possibilitats que ofereixen les eines virtuals de la UAB. Els debats, activitats i participació a classe es realitzaran a través de fòrums, wikis i/o discussions d’exercicis a través de Teams, etc. L'equip docent vetllarà perquè l'estudiantat hi pugui accedir o li oferirà mitjans alternatius, que estiguin al seu abast.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
1 projecte de pla estratègic (pòster) | 10% | 2 | 0,08 | 2, 3, 4 |
2 pràctiques d'aula | 20% | 6 | 0,24 | 2, 3, 4 |
Presentació oral projecte estratègic | 10% | 2 | 0,08 | 2, 4 |
Prova escrita individual | 40% | 2 | 0,08 | 1, 3 |
Treball de camp | 20% | 8,33 | 0,33 | 3, 4 |
ANTÓN CLAVÉ, Salvador & GONZÁLEZ REVERTÉ, Francesc. (2005). Planificación territorial del turismo. Barcelona, UOC.
BLANCO-ROMERO, Asunción; BLÁZQUEZ-SALOM, Macià; DE LA CALLE, Manuel; FERÁNDEZ TABALES, Alfonso; GARCÍA HERNÁNDEZ, María; LOIS GONZÁLEZ, Rubén.C.; MÍNGUEZ GARCÍA, M.Carmen.; NAVALÓN GARCÍA, Rosario; NAVARRO JURADO, Enrique, & TROITIÑO TORRALBA, Libertad. (2021). Diccionario de Turismo. Cátedra, Madrid.
BLANQUER, David V. (dir) (2002). La ordenación y gestión del territorio turístico. Valencia, Tirant lo Blanch.
BLÁZQUEZ-SALOM, Macià & MURRAY, Ivan. (2010). Una geohistoria de la turistización de la Islas Baleares. El periplo sustentable, 18, p. 69-118.
BLÁZQUEZ-SALOM, Macià & YRIGOY, Ismael. (2016). La planificación del turismo en áreas litorales en España?. En Simancas, M. (coord.). Planificación y gestión territorial del turismo. Editorial Síntesis, Madrid, pp. 175-203.
CÀNOVES, Gemma.; BLANCO-ROMERO, Asunción; PRATS, Josep Maria & VILLARINO, Montserrat. (eds.). Turismo de interior en España. Productos y dinámicas territoriales. València: Publicacions de la Universitat de València. Colección de Desarrollo Territorial, número 19.
CAÑADA, E. i MURRAY, I. (2019). La turistificación global. Perspectivas críticas en turismo. Barcelona:Icaria.
FERNÁNDEZ TABALES, Alfonso. (dir) (2003). Manual de Gestión Local del Turismo. Sevilla, Turismo de la Provincia de Sevilla.
IVARS, Josep. (2003). Planificación turística de los espacios regionales en España. Síntesis. Madrid.
ORGANIZACIÓN MUNDIAL DEL TURISMO (1999). Desarrollo Turístico Sostenible: Guía para Planificadores Locales. Madrid, OMT.
RULLAN, Onofre. (2010). Las políticas territoriales en las Islas Baleares. Cuadernos geográficos , 47 (2010-2), p. 403-428.
SOCIAS CAMACHO, J. M. (2001). La ordenación de las zonas turísticas litorales. Madrid: Universidad Carlos III de Madrid. Instituto Pascual Madoz: Boletín Oficial del Estado.
TROITIÑO, Miguel Ángel & GARCÍA, J.S. & GARCÍA, María. (coord.). Destinos turísticos: viejos problemas, ¿nuevas soluciones?. Cuenca. Ediciones de la Universidad de Castilla-La Mancha, p. 587-624.
VALLS, Joan Francesc (2005). Gestión de destinos turísticos sostenibles. Barcelona, Gestión 2000.
VERA REBOLLO, J. Fernando (coor); LÓPEZ PALOMEQUE, Francisco; MARCHENA, Manuel; ANTÓN, Salvador (2011). Análisis territorial del turismo y planificación de destinos turísticos. Valencia. Tirant lo Blanch.
Cap especialment excepte les eines office habituals i el Teams en cas de realitzar les connexions on-line