Titulació | Tipus | Curs | Semestre |
---|---|---|---|
2502442 Medicina | OB | 4 | 0 |
És aconsellable que l'estudiant hagi assolit unes competències bàsiques en biologia cel·lular, bioquímica i biologia molecular, biofísica, anatomia, fisiologia i estructura microscòpica general i específica dels diferents aparells i sistemes humans.
És recomanable que l'estudiant hagi assolit unes competències bàsiques en bioestadística i epidemiologia.
És convenient un coneixement suficient sobre les bases psicològiques dels estats de salut i malaltia, així com un nivell adequat de coneixements en comunicació interpersonal i d'anglès.
L'estudiant adquirirà el compromís de preservar la confidencialitat i secret professional de les dades que pugui tenir accés per raó dels aprenentatges als serveis assistencials. També en mantenir una actitud d'ètica professional en totes les seves accions
Es tracta d’una assignatura que s'imparteix al segon quadrimestre del quart curs del Grau de Medicina. Com la resta d'AIMs, és una assignatura transversal que pretén desenvolupar algunes competències bàsiques per a l'activitat professional i el pensament científic dels graduats en medicina. Es pretén donar una formació integral del coneixement mèdic, de manera que les bases biològiques i fisiopatològiques de la medicina i les disciplines clíniques no es considerin matèries aïllades i sense continuïtat. Durant el transcurs dels AIMs s'han de tractar de desenvolupar algunes competències transversals bàsiques per a l'activitat professional i el pensament científic dels graduats en medicina: argumentació basada en evidències, capacitat per a fer les preguntes més idònies, anàlisis i interpretació de dades i aplicació de principis fisiopatològics en la comprensió de les malalties. També es desenvoluparan competències genèriques d'auto aprenentatge com treball en equip, comunicació oral i escrita, lectura i recerca d'informació, incloent les noves tecnologies de la informació.
En el decurs del període docent un grup reduit d'estudiants haurá de resoldre 1 cas problema, el contingut del qual variarà en cada curs acadèmic. El treball es realitzarà en base a grups reduïts, fins a 5 a cada curs, de tal forma que es plantejaran un total de 5 casos problema amb la col·laboració d'un tutor responsable de cada cas i de tutors responsables de les diferents matèries de quart curs que intervenen en el desenvolupament del cas. L'assignatura es desenvoluparà en el format d'aprenentatge basat en problemes i combina les sessions de tutoria amb el treball autònom per part de l'alumne. En la sessió de presentació de cada cas s'explicaran les característiques del treball a desenvolupar. Els estudiants hauran d'assistir a les tutories programades i consultar totes les fonts que considerin oportunes per a resoldre el problema sindròmic o clínic plantejat, que es presentarà a tota la classe a la darrera sessió de tancament del cas.
Els objectius formatius generals de l'assignatura són:
Aprendre habilitats bàsiques en la pràctica mèdica
Adquirir les bases científiques de procediments bàsics en medicina clínica
Integrar coneixements i continguts treballats en la resta d'assignatures troncals de tercer curs
Aplicar aquests coneixements a situacions reals en base a casos clínics simulats.
Desenvolupar habilitats de diagnòstic sindròmic i clínic així com de procediments terapèutics.
Desenvolupar competències genèriques d'auto aprenentatge: organització temporal del treball autònom, treball en equip, cerca d'informació, incloent-hi les noves tecnologies de la informació, anàlisi crítica de la informació
Adquirir la capacitat d'elaborar i presentar treballs biomèdics
Assignatures i matèries del Mòdul 3: Formació clínica humana (FCH)
Medicina i Cirurgia I, II i III (locomotor,cardiovascular, respiratori, hematologia, digestiu, cirurgia, nefro-urologia, geriatria)
Obstetrícia i ginecología
Otorrinolaringologia clínica
Oftalmologia clínica
Assignatures i matèries del Mòdul 4: Procediments diagnòstics i terapèutics (PDT)
Microbiologia i parasitologia mèdiques
Radiologia clínica
Patologia estructural i molecular
Farmacologia general
Immunologia mèdica
BLOCS DISTRIBUTIUS
Presentació i solució de 5 casos referents de patologia clínica
Cas 1: A definir
Cas 2: A definir
Cas 3: A definir
Cas 4: A definir
Cas 5: A definir
Aquesta Guia descriu el marc, continguts, metodologia i normes generals de l'assignatura, d'acord amb el pla d'estudis vigent. L'organització final de l'assignatura pel que fa al nombre i mida de grups, distribució en el calendari i dates d'exàmens, criteris específics d'avaluació i revisió d'exàmens, es concretaran a cada una de les Unitats Docents Hospitalàries (UDH), que ho explicitaran a través de les seves pàgines web i el primer dia de classe de cada assignatura, a través del professors responsables de l'assignatura a les UDH.
Durant el curs actual , els professors designats pels Departaments com a responsables de l'assignatura a nivell de Facultat i de les UDH són:
Departament(s) responsable(s): Multidepartamental
Responsable de Facultad: Salvador Navarro Soto (Salvador.Navarro@uab.cat)
UD Vall d'Hebron: Víctor Vargas Blasco (Victor.Vargas@uab.cat)
UD Germans Trias i Pujol: Manuel Monreal (mmonreal.germanstrias@gencat.cat), Josep Maria Ribera jribera@iconcologia.net , Manel Cremades Pérez lolo_cremades@hotmail.com
UDSantPau: José Maria Guerra Ramos(jguerra@santpau.cat); Eduardo Targarona (etargarona@santpau.cat)
UD Parc Taulí: Xavier Serra Aracil (JSerraA@tauli.cat), Assumpta Caixàs Pedragós (Maria Assumpta.Caixas@uab.cat)
TUTORS I SESSIONS
A. Tutors:
Un tutor de cas per cada una de les assignatures i/o matèries del mòdul 3 que intervinguin en els casos clínics, que serà el responsable dels casos, presentació, tancament i tutoria específica.
Mòdul 3: Formació clínica humana (FCH):
MIC I,II i III (Aparells locomotor, cardiovascular, respiratori, digestiu, cirurgia ,hematologia, nefrologia, urologia, geriatria);Obstetrícia i ginecologia; Otorrinolaringologia clínica; Oftalmologia clínica
Un tutor referent de cada matèria del mòdul 4 que intervinguin en els casos, responsable de la documentació, discussió i tutoria de la matèria en el casos en que sigui necessari. Segons les característiques del cas i quan sigui necessari, també hi podran intervenir, de forma complementària, mes tutors referents del mòdul 3 complementant el tutor del cas.
Mòdul 4. Procediments diagnòstics i terapèutics (PDT)
Microbiologia i parasitología mèdiques; Radiologia clínica; Patologia estructural i molecular; Farmacologia general; Immunologia mèdica
B. Sessions:
Activitat hores (3 crèdits ECTS = 75 hores)
Activitat autònoma (55%; 41.25 hores): Estudi personal, preparació casos i presentacions
Activitat dirigida: 40%, 30 hores (5 casos; un cas= 6 hores; en 4 sessions)
Avaluació: 5%, 3,75 hores
Tipologia de les sessions:
Aquestes tipologies són orientatives i s'adaptaran a les característiques de cada cas i a cada Unitat Docent concreta
Sessions 1 i 4 (tipologiaTE): Presentació inicial i de solució final dels 5 casos, 10h (sessions inicial i final 5h+5h)
Sessions 2,3. Seminari de casos clínics (tipologia PCLI, SCC); 20 hores en dos blocs de sessions:
Sessió1 Presentació (1h) |
Sessió 2 SCC (2h) |
Sessió 3 SCC (2h) |
Sessió 4 Presentació i solució (1h) |
Grup de matricula Responsable cas Presenta cas Selecció grups de cas, presentació de referents de matèries |
Grup cas (12) Tutors PDT (segons cas, poden compartir sessió: 2h= 3x 40’; 4X30’ etc) Documentació i resolució de problemes |
Grup cas (12) Tutors PDT i tutor de cas (segons cas, poden compartir sessió: 2h= 3x 40’; 4X30’ etc) Documentació, resolució de problemes i supervisió de la presentació |
Grup de matricula. Presenta grup de cas Responsable del cas |
Total 5 h (1x5 casos) |
Total 10 h (2x5 casos) |
Total10 h (2x5 casos) |
Total 5 h (1x5casos) |
Tots els alumnes han de conèixer i participar de forma més o menys directaen la solució de tots els casos. Els coneixements adquirits i la participació i presentació de les solucions seran la base de l'avaluació de l'assignatura.
El grup de matrícula es fracciona en els corresponents grups d'alumnes de treball de cada cas. A la sessió de presentació (sessió 1) dirigida pel tutor responsable del cas assisteix tot el grup de matrícula, es presenta el cas i s'assigna el grup d'alumnes de treball del cas. Aquests grups participaran directament en la solució de cada cas a les sessions de documentació i de solució de problemes (sessions 2-3), dirigides pels tutors de cada matèria que intervenen en el cas. En aquestes sessions hi participen també com oients la resta d'alumnes del grup de matrícula, de manera que també poden tenir accés directe a la documentació i assistir a la discussió de problemes de cada cas.
A la darrera sessió de solució del cas (sessió 4), dirigida pel tutor responsable del cas, el grup d'alumnes del cas presenten la solució a tot el grup de matrícula, de manera que tots els alumnes tenen accés a la discussió i solució final i poden adquirir adequadament els coneixements indispensables per l'avaluació final, que inclou tots els casos.
PRESENTACIÓ I DISCUSSIÓ DELCAS per part dels alumnes
La presentació serà compartidaentre tots els alumnes del grup de presentació, el dia programat i en un temps de presentació equivalent. El cas espresentarà a tota la classe (grup de matrícula),seguint un esquema similar i durant un temps aproximat total d'uns 45 minuts:
1. Resum del cas
2. Diagnòstic diferencial
3. Hipòtesi diagnòstica i pla a seguir
4. Exploracions complementàries
5. Prova diagnòstica indicada i risc benefici
6. Diagnòstic
7. Tractament i pronòstic
Exemple de distribució temporal
Setmana 1. Presentació. Tipologia TE; grup de matrícula. Tutor responsable del cas. Presentació del cas, DD, metodologia, tutors referents, sessions a seguir. |
||||
Cas 1 1h |
Cas 2 1h |
Cas 3 1h |
Cas 4 1h |
Cas 5 1h |
Setmana 2. Documentació i resolució de problemes. Tipologia SCC programat a l’aula del grup de matrícula. Grup de matrícula assisteix, treballen el cas el grup de cas. Tutors bloc PDT. Documentació, solució de problemes i tutoria de les matèries específiques del cas. |
||||
Cas 1 2h (3x40’)* |
Cas 2 2h (3x40’)* |
Cas 3 2h (3x40’)* |
Cas 4 2h (3x*40’)* |
Cas 5 2h (3x40’)* |
* Es poden programar 2, 3 o 4 sessions consecutives, segons el nºde tutors referents que convingui per cada cas (120’= 2x60’, 3x40’, 4x30’) |
||||
Setmana 3. Resolució de problemes i supervisió presentació. (tipologia SCC programat a l’aula del grup de matrícula). Grup de matrícula assisteix, treballen el cas el grup de cas. Tutors bloc PDT i tutor del cas. Solució de problemes i tutoria de la presentació i solució del cas |
||||
Cas 1 2h (3x40’)* |
Cas 2 2h (3x40’)* |
Cas 3 2h (3x40’)* |
Cas 4 2h (3x40’)* |
Cas 5 2h (3x40’)* |
* Es poden programar 2, 3 o 4 sessions consecutives, segons el nº de tutors referents queconvingui percada cas (120’= 2x60’, 3x40’, 4x30’) |
||||
Setmana 4. Presentació isolució del cas. Tipologia TE; grup de matrícula Tutor responsable del cas: Presentació delcas pels alumnes, diagnòstic final i tancament del cas. Avaluació del cas i de la presentació |
||||
Cas 1 1h |
Cas 2 1h |
Cas 3 1h |
Cas 4 1h |
Cas 5 1h |
Total cas 1: 6 h |
Total cas 2: 6 h |
Total cas 3: 6 h |
Totalcas 4: 6 h |
Total cas 5: 6 h |
Excepcionalment i segons criteri del professorat responsable, els recursos disponibles i la situació sanitària de cada moment a les diferents Unitats Docents, part dels continguts corresponents a les lliçons teòriques, pràctiques i seminaris podran ser impartits de forma presencial o virtual.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
SEMINARIS DE CASOS CLÍNICS (SCC) | 20 | 0,8 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32, 33, 34, 36, 37, 38 |
TEORIA (TE) | 10 | 0,4 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 31, 33, 34, 35, 36, 37, 38 |
Tipus: Autònomes | |||
ELABORACIÓ DE TREBALLS / ESTUDI PERSONAL | 41,25 | 1,65 | 22, 25, 32 |
Activitats d'avaluació (5%=3.75 hores)
Cada alumne participarà en la presentació d'un cas i respondrà a un examen test de 50 preguntes que inclourà qüestions de tots els casos treballats durant el curs i presentats a classe.
Qualificacions parcials
Avaluació continuada : 10% de la nota final. Informe del tutor del cas (5% assistència, 5% participació sessions)
Presentació casos : 40-50% de la nota final.
Test resposta múltiple : 40-50% de la nota final.Cada pregunta amb resposta no correcta resta 0,25 punts.
Qualificació final
Suma ponderada dels tres tipus de proves.
Expressió: Nota numèrica amb un decimal, de 0 a 10.
Qualificació qualitativa: Suspens, Aprovat, Notable, Excel•lent, MH
Els estudiants que no realitzin les proves d’avaluació tant teòrica com pràctica seran considerats comNo avaluats exhaurint els drets a la matrícula de l’assignatura
Sistema de revisió d'exàmens
La revisió dels exàmens esfaràde forma individual amb l'alumne, prèvia sol•licitud per escrit en els terminis establerts.
S'estableix una prova de recuperació pels alumnes que no hagin superat l'assignatura programada segons calendari.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Assistència i participació a classe i seminaris | 10% | 0 | 0 | 2, 3, 6, 7, 9, 11, 12, 16, 19, 23, 24, 26, 27, 31 |
Avaluació escrita mitjançant proves objetives: ítem de resposta múltiple | 40%-50% | 1,25 | 0,05 | 4, 5, 9, 12, 13, 14, 16, 21, 24, 29, 33, 34, 35, 37, 38 |
Avaluació mitjançant casos pràctics i resolució de problemes | 40%-50% | 2,5 | 0,1 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32, 33, 34, 35, 36, 37, 38 |
Consultar la bibliografia específica de las guies docents de les diferents assignatures del tercer i del quart curs.
NO HI HA UN PROGRAMARI ESPECIFIC