Titulació | Tipus | Curs | Semestre |
---|---|---|---|
2501801 Estudis de Català i Espanyol | OT | 3 | 0 |
2501801 Estudis de Català i Espanyol | OT | 4 | 0 |
2501902 Estudis d'Anglès i Català | OT | 3 | 0 |
2501902 Estudis d'Anglès i Català | OT | 4 | 0 |
2501907 Estudis d'Anglès i de Clàssiques | OT | 3 | 0 |
2501907 Estudis d'Anglès i de Clàssiques | OT | 4 | 0 |
2501910 Estudis d'Anglès i Espanyol | OT | 3 | 0 |
2501910 Estudis d'Anglès i Espanyol | OT | 4 | 0 |
2501913 Estudis d'Anglès i Francès | OT | 3 | 0 |
2501913 Estudis d'Anglès i Francès | OT | 4 | 0 |
No s'escau
Durant el curs, els estudiants coneixeran el context històric, cultural i social d'Itàlia des del segle XIX fins a l'actualitat. Seran capaços de situar una obra literària en el seu context històric precís i analitzar-la en la seva complexitat i podran posar en relació els grans temes literaris amb els propis de la societat contemporània.
En acabar el curs, els alumnes seran capaços de:
- Adquirir coneixements literaris, sociohistòrics i econòmics sobre Itàlia des del segle XIX fins a l'actualitat.
- Analitzar i comentar un text escrit en prosa i en vers.
- Discutir temes sociològico-literaris.
- Relacionar autors i textos de manera interdisciplinària.
- Comparar la cultura italiana amb la pròpia.
- Escriure una anàlisi / comentari com a resposta a una concreta tasca.
- Realitzar una investigació precisa i circumscrita en l'àmbit literari.
- Expressar verbalment el seu punt de vista respectant i compartint les idees dels altres.
Els estudiants estudiaran, analitzaran i comentaran les èpoques, les obres i els temes dels principals autors de la literatura italiana des de la segona meitat de segle XIX fins a l'actualitat (llegiran textos de Manzoni, Leopardi, Verga, Pascoli, D'Annunzio, Aleramo , Svevo, Montale, Tondelli, Morante, Scego, etc.). En particular, a classe analitzarem com els autors italians han tractat situacions, temes i motius similars als que s'ha enfrontat la nostra societat durant la recent pandèmia.
Índex de temes i autors:
- Malaltia i dolor: Manzoni, Promessi Sposi
- La solitud i el silenci. Indefinició i Imaginació: Leopardi, Poesie
- Ciència vs. Art. Supervivents: Verga, Malavoglia
- Art vs. Ciència. Reemergir / Rebirth: Pascoli, Poesie i D'Annunzio, Trionfo
- Rebirth. Qui són ?: Svevo, La coscienza di Zeno i Pirandello, Il fu Mattia Pascal
- Tornar a la societat. Entreteniment futurista: Marinetti, Manifesto della cucina futurista
- Re-apropiació de l'espai i la memòria: Saba, Poesie i Ungaretti, Vita di un uomo
- Nou idioma: Montale, Poesie
- ¿Una societat igualitària? Dones: Aleramo, Una donna
- ¿Una societat igualitària? LGTBIQ+: Morante, Aracoeli
- ¿Una societat igualitària? Emigrants i immigrants: Scego, La mia casa è dove sono
L'assignatura de Obres de la literatura italiana moderna i contemporània és de caire teòrico-pràctic.
En termes generals, es dirigirà l'aprenentatge mitjançant el següent conjunt de tècniques i accions:
- Classe magistral amb suport TIC i discussió col•lectiva, en grups o parelles.
- Lectura comprensiva de textos
- Realització d'exercicis individuals i en grup, tant escrits com orals
- Realització d'activitats autònomes: exercicis en entorn Moodle, preparació de les proves, lectures, redaccions, recerca d'informacions.
- Intercanvis a classe (professor-estudiant, estudiant-estudiant)
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Classes teòriques i pràctiques | 25 | 1 | 2, 5, 6, 7, 8, 10, 11, 13 |
Lectura i comentari dels textos | 25 | 1 | 2, 5, 6, 7, 8, 10, 11 |
Tipus: Autònomes | |||
Estudi dels textos, materials i bibliografia | 30 | 1,2 | 2, 5, 6, 7, 10, 11, 12, 13 |
Lectura i comentari dels textos | 15 | 0,6 | 2, 5, 6, 7, 10, 11 |
L'avaluació és contínua (100 %) en base als següents apartats:
- Seguiment i participació a classe 20%
- Discussió i treballs a classe (grups i / o parelles) 15%
- Exercicis a casa 20%
- Examen de meitat de període 15%
- Prova de síntesi 30%
-Per tenir dret a l'avaluació (o en el seu cas la recuperació), l'alumnat ha d'haver estat avaluat en un conjunt d'activitats el pes de les quals equivalgui a un mínim de 2/3 parts de la qualificació total.
-Només tenen dret a la recuperació (total o parcial, segons calgui) els/les alumnes que, havent suspès, tinguin almenys una nota mitjana final de 3,5.
-L’estudiant rebrà la qualificació de No avaluable en el cas que no hagi lliurat més del 30% de les activitats d’avaluació.
-La participació i les tasques relacionades amb l'activitat docent a classe queden excloses de la recuperació.
-La recuperació consistirà en una prova de síntesi de la part recuperable.
-En el moment de realització de cada activitat avaluativa, el professor o professora informarà l’alumnat(Moodle) del procediment i data de revisió de les qualificacions.
-Serà necessari aprovar cada una de les parts recuperables per poder tenir dretala mitjana global.
-La responsabilitat del seguiment de les activitats formatives i d’avaluació recau exclusivament en l’estudiant.
-En cas que l’estudiant realitzi qualsevol irregularitat que pugui conduir a una variació significativa de la qualificació d’un acte d’avaluació, es qualificarà amb 0 aquest acte d’avaluació, amb independència del procés disciplinarique s’hi pugui instruir. En cas que es produeixin diverses irregularitats en els actes d’avaluació d’una mateixa assignatura, la qualificació final d’aquesta assignatura serà 0.
-En cas que les proves no es puguin fer presencialment s’adaptarà el seu format (mantenint-ne la ponderació) a les possibilitats que ofereixen les eines virtuals de la UAB. Els deures, activitats i participació a classe es realitzaran a través de fòrums, wikis i/o discussions d’exercicis através de Teams, etc. El professor o professora vetllarà perquè l'Estudiant hi pugui accedir o li oferirà mitjans alternatius, que estiguin al seu abast.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Debats i treballs a classe (grups i / o parelles) | 15 | 15 | 0,6 | 2, 3, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11 |
Deures | 20 | 10 | 0,4 | 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 10, 11, 12, 13 |
Examen de meitat de període | 15 | 5 | 0,2 | 1, 2, 3, 5, 6, 7, 8, 10, 11, 13 |
Prova de síntesi | 30 | 5 | 0,2 | 1, 2, 3, 5, 6, 7, 8, 10, 11, 12, 13 |
Seguiment i participació a classe | 20 | 20 | 0,8 | 1, 4, 13 |
Bibliografía
Obres de primera referència:
A. Manzoni, Promessi Sposi -- Els Promesos, traducció de Mª Antònia Salvà; revisada per Francesc Vallverdú, Barcelona, La Caixa, 1981
G. Leopardi, Canti -- Cants, traducció i notes de Narcís Comadira, edició bilingüe,Barcelona: Edicions 62-Empúries, 2004
G. Verga, Malavoglia -- Els Malànima; traducció de Miquel Llor, Proa, 1985
G. Pascoli, Poesie -- Poesies, Trad. de Maria Antònia Salvà, Galerada, Barcelona, 2002
G. d’Annunzio, Trionfo della morte
I. Svevo, La coscienza di Zeno -- La Consciència de Zeno, traducció de Carme Arenas, Elisabetta Sarmati, Barcelona La Magrana, 1985
L. Pirandello, Il fu Mattia Pascal -- El Difunt Mattia Pascal, traducció de Carme Serrallonga, introducció d'Eduard Vilella, Proa, 2002
F. T. Marinetti, Manifesto della cucina futurista
U. Saba, Poesie
G. Ungaretti, Vita di un uomo -- De vida de un hombre; versión de Giovanni Cantieri Barcelona, Plaza & Janés, 1974
E. Montale, Poesie
S. Aleramo, Una donna -- Una dona, trad. ALBA DEDEU SURRIBAS, Adesiara, 2013
E. Morante, Aracoeli.
I. Scego, La mia casa è dove sono.
Altres referències:
R. Luperini, La Scrittura e l’interpretazione: storia e antologia della letteratura italiana nel quadro della civiltà europea, Roma, Palumbo, 2000.
Baldi, Giusso, Razzetti, Zaccaria, Dal testo alla storia dalla storia al testo, Torino,Paravia, 2003
G. Ferroni, Storia della letteratura italiana. Dall'Ottocento al Novecento, Milano, Mondadori, 2012.
E. Auerbach, Mimesis. Il realismo nella letteratura occidentale, Torino, Einaudi, 1956.
A. De Paz, La rivoluzione romantica. Poetiche, estetiche, ideologie, Napoli, Liguori, 1984
A. De Paz, Il romanticismo europeo, Napoli, Liguori, 1987
G. Manacorda, Letteratura italiana d’oggi (1965-1985), Roma, Editori riuniti, 1987
E. Gioanola, Psicanalisi, ermeneutica e letteratura, Milano, Mursia, 1991
AA. VV, Il romanzo tra i due secoli (1880-1918), Roma, Bulzoni, 1993
A. Afribo, A. Soldani, La poesia moderna. Dal secondo Ottocento a oggi, Bologna, Il Mulino, 2012
AA. VV., Letteratura italiana contemporanea. Antologia del nuovo millennio, Roma, Helicon, 2015
G. Ferroni, Letteratura italiana contemporanea 1945-2014, Milano, Mondadori, 2015
E. Biagini, Saggi di teoria della letteratura. Percorsi tematici, Firenze University Press, 2016
G. Simonetti, La letteratura circostante. Narrativa e poesia nell’Italia contemporanea, Bologna, Il Mulino, 2018
E. Zinato, L’estremo contemporaneo letteratura italiana 2000-2020, Roma, Treccani, 2020
No hi ha indicacions particulars al respecte, a part les habituals aplicacions d'ofimàtica, correu electrònic, navegador (actualitzat), MS Teams per a eventuals sessions online, etc.