Logo UAB
2021/2022

Pràctiques Externes

Codi: 103310 Crèdits: 6
Titulació Tipus Curs Semestre
2502533 Estudis Francesos OT 3 0
2502533 Estudis Francesos OT 4 0
La metodologia docent i l'avaluació proposades a la guia poden experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries.

Professor/a de contacte

Nom:
Ricard Ripoll Villanueva
Correu electrònic:
Ricard.Ripoll@uab.cat

Utilització d'idiomes a l'assignatura

Llengua vehicular majoritària:
francès (fre)
Grup íntegre en anglès:
No
Grup íntegre en català:
No
Grup íntegre en espanyol:
No

Prerequisits

Les Pràctiques Externes (PE) són una assignatura optativa. Per matricular-s'hi cal haver superat com a mínim totes les assignatures de primer curs i un nombre total de 120 crèdits dels tres primers cursos. A més, per assignar la plaça de PE es podran tenir en compte criteris com l'expedient acadèmic, els interessos laborals futurs o els coneixements i les competències acreditats.

És imprescindible que l'estudiant es preinscrigui en aquesta assignatura de PE i sigui acceptat abans de matricular-s'hi. La inscripció seguirà aquest procediment:

  • Reunió informativa.
  • Preinscripció a través del web de la facultat.
  • Admissió de l’estudiant a les PE, assignació de plaça i acceptació.
  • Matrícula amb la resta d’assignatures.

L'estudiant ha d'haver formalitzat la matrícula en l'assignatura i haver signat el conveni abans d'iniciar la seva feina amb l'entitat col·laboradora (pràctiques fora de la UAB) o el plec de condicions (dins la UAB).

L'estudiant tindrà una tutoria acadèmica de la Universitat (a càrrec de la coordinació de les PE del grau) i una tutoria de l'entitat col·laboradora o projecte, amb experiència professional, els coneixements necessaris i la disponibilitat per guiar-lo en la realització correcta de les pràctiques.

La coordinació de les PE s'ocuparà de la negociació, formalització i gestió dels convenis que regulin les pràctiques externes amb institucions, organismes, ens i empreses. També orientarà l'estudiant tant en el procés d'assignació de plaça com durant la realització de les pràctiques. El professorat responsable presentarà l'estudiant al seu tutor o tutora dins de la institució en la qual ha de realitzar les pràctiques professionals, i, un cop realitzada l'estada de pràctiques, el professorat avaluarà el seu rendiment d'acord amb la memòria lliurada i l'informe de tutoria.

Els horaris de realització de les PE han de ser compatibles amb l'activitat acadèmica, formativa i de representació i participació de l'estudiant a la Universitat. Així mateix els horaris s'establiran d'acord amb les característiques de les pràctiques i segons les disponibilitats de l'entitat col·laboradora.

En totes les pràctiques externes, incloses les que es fan a la UAB, és requisit indispensable que l'estudiant subscrigui una pòlissa d'assegurança i de responsabilitat civil, atès que l'assegurança escolar no és suficient. Així, l'estudiant haurà d'abonar en el moment de formalitzar la matrícula la pòlissa complementària contractada per la UAB (preu aproximat: 6€).

Cal un nivell inicial de francès igual o superior al C1. deñ MECRL Aquest nivell pot variar en funció de les necessitats de les empreses o institucions col·laboradores. El/la tutor(a) podrà demanar una prova de llengua per acreditar el nivell sol·licitat.

Objectius

La realització de les pràctiques externes i la seva superació volen facilitar:

  • El contacte de l'estudiant durant el seu període formatiu, amb un àmbit laboral d'interès;
  • El coneixement de les tasques d'aquest àmbit;
  • L'adquisició d'experiència laboral en un sector professional relacionat amb els estudis que realitza.

Competències

    Estudis Francesos
  • Que els estudiants hagin desenvolupat aquelles habilitats d'aprenentatge necessàries per emprendre estudis posteriors amb un alt grau d'autonomia.
  • Que els estudiants puguin transmetre informació, idees, problemes i solucions a un públic tant especialitzat com no especialitzat.
  • Que els estudiants sàpiguen aplicar els coneixements propis a la seva feina o vocació d'una manera professional i tinguin les competències que se solen demostrar per mitjà de l'elaboració i la defensa d'arguments i la resolució de problemes dins de la seva àrea d'estudi.
  • Que els estudiants tinguin la capacitat de reunir i interpretar dades rellevants (normalment dins de la seva àrea d'estudi) per emetre judicis que incloguin una reflexió sobre temes destacats d'índole social, científica o ètica.

Resultats d'aprenentatge

  1. Accedir a les fonts electròniques d'informació i elaborar i comunicar aquesta informació en formats electrònics.
  2. Establir una planificació per desenvolupar un treball sobre la matèria.
  3. Utilitzar amb precisió la terminologia pròpia de les ciències humanes.
  4. Utilitzar els recursos disponibles sobre els coneixements de les àrees humanístiques.
  5. Utilitzar les tècniques de catalogació, transcripció, edició crítica, estudi, anàlisi i difusió del patrimoni cultural de manera professional.

Continguts

  • El marc de les pràctiques externes curriculars contempla dues modalitats:
  1. Pràctiques externes subscrites entre una entitat col·laboradora externa i la UAB. La UAB signa tants convenis específics de cooperació educativa com estudiants matriculats en aquesta modalitat.
  2. Pràctiques externes en l'àmbit de la UAB en el marc de Projectes d'Investigació vinculats als Departaments dels graus implicats. En aquest cas, les Pràctiques s’establiran mitjançant la signatura d'una Resolució per a la realització de practiques dins l’àmbit de la UAB i d’un Plec de condicions específiques, segons model oficial.
  • Abans de fer la preinscripció, la Gestió Acadèmica publicarà la relació de les places i el tipus d’entitats on es podrà realitzar les practiques.

Metodologia

La formació específica oferta depèn de l'activitat professional de l'entitat que aculli l'estudiant.

El tutor o la tutora de l'entitat col·laboradora o projecte de recerca s'encarregarà d'indicar i supervisar les activitats realitzades per l'estudiant en el marc de les Pràctiques Externes d'acord amb el corresponent projecte formatiu.

La docència es distribuirà en i) hores presencials a l’empresa, institució o ens acollidor, ii) hores per a l’elaboració de la memòria final, iii) hores per a tutories intermèdies per part del responsable de l’assignatura i, eventualment, iv) sessions teòriques (ex. curs en riscos laborals;  la formació per a la inserció laboral organitzada per la Facultat amb la col·laboració del Servei d’Ocupabilitat..)

Les hores de dedicació a l’empresa es situen aproximadament en 125h. Això equival a apx. 42 jornades de 3h (matí o tarda) o 25 jornades de 5h (fórmula intensiva).

Els estudiants comptaran, si més no, amb dues sessions de tutoria (presencial o virtual), durant el període de realització de les PE i al final. El tutor deixarà constància d’aquestes sessions mitjançant una acta, la qual constituirà un document cabdal en els eventuals processos de reclamació de nota.

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.

Activitats formatives

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Activitats teòriques 7 0,28 2, 4
Tipus: Supervisades      
Estada de pràctiques 125 5 1, 3, 4, 5
Tutories de seguiment 8 0,32 1, 2
Tipus: Autònomes      
Elaboració de la memòria de pràctiques 10 0,4 2, 4, 5

Avaluació

En finalitzar les pràctiques es lliuraran els informes següents:

  • El tutor o la tutora assignats per a cada estada de practiques realitzarà un informe final, amb el nombre d'hores realitzades i les valoracions dels aspectes referits a les competències genèriques i específiques que estableix el projecte formatiu dins de les dates previstes.
  • L'estudiant elaborarà una memòria final amb la valoració de les tasques i els coneixements i competències adquirits, en relació amb els estudis universitaris. L'entrega d'aquesta memòria per part de l'estudiant (a les dates previstes pel coordinador de pràctiques) és requisit imprescindible per a l'avaluació final.
  • El coordinador acadèmic de l’àmbit d'estudis avaluarà les pràctiques i emplenarà el corresponent informe de valoración
  • Termini de lliurament de la memòria de PE 1r semestre: 31 de gener.
  • Termini de lliurament de la memòria de PE 2n semestre: 26 de juny.

Criteris d'avaluació:

A partir de l'informe de la tutoria de l'entitat, la memòria i el seguiment realitzat, la coordinació acadèmica de pràctiques de l’àmbit d'estudis escollit per l'estudiant avaluarà les pràctiques de cada estudiant, emplenarà el corresponent informe de valoració i qualificarà l'assignatura.

Donada l’heterogeneïtat de l’avaluació de les pràctiques externes, i el caràcter potestatiu d’aquesta qualificació, no s’atorgarà Matrícula d’Honor.

Es qualificarà amb un No avaluable l’estudiant que no hagi arribat a realitzar un10% de les hores presencials previstes al conveni.La nota serà Suspès quan l’estudiant hagi superat el 10% de presencialitat, però no hagi completat les hores previstes al conveni o bé sigui avaluat negativament.

Les pràctiques externes no tenen recuperació.

 

Activitats d'avaluació

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Informe de tutoria (extern) 70% 0 0 1, 2, 3, 4, 5
Informe del coordinador de pràctiques 10% 0 0 1, 2, 3, 4, 5
Informe elaborat per l'estudiant 20% 0 0 1, 2, 3, 4, 5

Bibliografia

La bibliografia serà proporcionada pels tutors de les pràctiques en funció de la tasca que hagi de desenvolupar l'estudiantat

Programari

TEAMS