Titulació | Tipus | Curs | Semestre |
---|---|---|---|
2501922 Nanociència i Nanotecnologia | OT | 4 | 0 |
2504235 Ciència, Tecnologia i Humanitats | OT | 4 | 0 |
No hi ha requisits previs.
Donar a l’alumne una visió global de la nanotecnologia, més enllà dels continguts científics que desenvolupa durant la carrera. L’interès és oferir a l’alumne una formació que li permeti saber quins són els camps d’aplicació de la nanotecnologia, quin és el seu impacte en la societat, i quina societat es trobarà. Tot plegat el capacitarà per obrir la ment a àmbits que segurament l’alumne ignora que un nanotecnòleg hi té cabuda. El curs està organitzat en cinc unitats: 1) La nanotecnologia en perspectiva. 2) Desenvolupament científic de la nanotecnologia. Grans àrees: reptes de futur. 3) Desenvolupament tecnològic de la nanotecnologia. Patents. 4) Desenvolupament econòmic de la nanotecnologia. Anàlisi d’indicadors. 5) Nanotecnologia i societat. Es tracta d’anar més enllà de la ciència per, un cop conegudes les múltiples possibilitats d’encaix de la nanotecnologia en la societat i en el món laboral, entendre com la formació científica adquirida capacita a l’alumne a inserir-se en la societat, tot sabent quins complements de formació, més enllà dels continguts científics, li seran necessaris (cas que li calguin) pel seu encaix en el món laboral.
1. La nanotecnologia en perspectiva
Per què s'ha desenvolupat la nanotecnologia tan ràpidament?
Paper dels governs. Estimulació de la transferència de tecnologia de la nanociència al sector empresarial.
La NNI a USA i les Comunicacions de la Comissió de les Comunitats Europees. Iniciatives nacionals. La nanotecnologia a Espanya i a Catalunya.
Repte 2030: Economia basada en el coneixement.
Nanotecnologia: Una de les 5 key enabling technologies per a la societat i l’economia.
2. Desenvolupament científic de la nanotecnologia. Gran àrees: reptes de futur
La base científica de la nanotecnologia: publicacions científiques i cites.
Fabricació, caracterització i eines; importància de la instrumentació.
Materials avançats: nova generació de materials i dispositius.
Medicina i biotecnologia: ús de la nanotecnologia per revolucionar la medicina.
Electrònica i microsistemes.
Energia i medi ambient: ús de nanotecnologia per resoldre el problema energètic, produir aigua neta, etc.
3. Desenvolupament tecnològic de la nanotecnologia. Patents.
Innovació industrial, del coneixement a la tecnologia.
Quadrant màgic de Gartner i hype cicle.
El problema de l’escalat. Instrumentació i control de qualitat.
Producció científica i protecció intel·lectual en nanotecnologia.
Patents. Condicions de patentabilitat.
Creació d’EBTs.
4. Desenvolupament econòmic de la nanotecnologia. Anàlisis d’indicadors.
Comercialització de la nanotecnologia; volum de mercat.
La cursa global nano: inversió pública i inversió privada.
Capital risc per recerca d’alta tecnologia.
Anàlisi de l’impacte econòmic.
5. Nanotecnologia i societat
Salut pública, seguretat i protecció ambiental i dels consumidors.
Normativa: Nanomaterials i regulació REACH en nanotecnologia. Legislació de la UE.
Riscos potencials de la nanotecnologia. La FDA i l'EMEA.
Gerència dels riscos en nanotecnologia. Assegurar els productes nanotecnològics.
Inversió en recursos humans: educació, formació i creació de llocs de treball.
Integració de la dimensió social: preocupació pública i comunicació de la ciència. Observatori nanotecnològic. Ètica i nanotecnologia.
La persuasió, el prefix nano.
Perspectiva i dimensió del gènere en la ciència en general i la nanociència en particular.
La docencia serà presencial, però podrà passar a ser virtual en funció de les restriccions imposades per les autoritats sanitàries. Es farà servir l'eina TEAMS quan sigui necessari per garantir l'ensenyament en línia.
Classes de teoria
El professor/a explicarà el contingut del programa amb suport audiovisual. Es disposarà de material de suport per lliurar als alumnes.
Classes de debat i exercicis
Les classes de debat i exercicis (en el sentit més ampli de la paraula) serviran per consolidar i veure com es porten a la pràctica els coneixements adquirits en les classes de teoria. S’aniran intercalant amb les classes de teoria per reforçar-ne aspectes determinats o en acabar les unitats temàtiques. Els debats es duran a terme sota la direcció del professor i amb la intervenció proactiva dels propis alumnes.
Seminaris
Es realitzaran sessions deseminaris impartits per experts reconeguts en una àrea determinada de la nanociència i la nanotecnologia i sempre buscant tocar aspectes socials de la nanotecnologia. Es pretén que els alumnes participin activament en aquestes sessions, de manera que puguin plantejar a l'orador/a les preguntes que considerin adients, bo i establint-se un fòrum de debat entorn del món nano, des de les seves aplicacions fins a les implicacions socials i ètiques.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Classes de problemes i casos | 12 | 0,48 | 1, 3, 5, 7, 9, 15, 20, 21, 25, 26 |
Classes teòriques | 30 | 1,2 | 7, 9, 10, 15 |
Seminaris | 20 | 0,8 | 1, 2, 3, 4, 6, 12, 13, 16, 17, 18, 20, 21, 23, 24, 26 |
Treball bibliogràfic | 10 | 0,4 | 3, 6, 13, 16, 18, 20, 21, 23 |
Tipus: Supervisades | |||
Tutoria | 18 | 0,72 | 2, 6, 7, 9, 13, 14, 15, 18, 19, 21, 22, 23 |
Tipus: Autònomes | |||
Estudi | 25 | 1 | 1, 3, 4, 6, 16, 17, 18, 20, 21, 23, 24, 26 |
Lectura d'articles | 5 | 0,2 | 1, 3, 16, 18, 20, 21 |
Resolució de problemes | 10 | 0,4 | 1, 3, 4, 6, 17, 18, 19, 20, 21, 25, 26 |
Comentari de text: on l'alumne haurà de demostrar esperit crític sobre el contingut del material de lectura (10% de la nota).
Presentacions orals: Suposaran el 65% de la nota. Hi haurà dues presentacions orals, una d'invidual, i l'altra en grups reduïts de 2-3 persones. Cada parella disposarà d’un temps de presentació i hi haurà tot seguit un torn de preguntes. Les presentacions orals són obligatòries per aprovar l’assignatura, així com l'assistència a les presentacions realitzades per la resta d'alumnes de classe. Es tindrà en compte la qualitat tècnica i formal de la presentació així com les respostes donades en el torn de preguntes. Hi haurà dues qualificacions, una corresponent a la presentació individual (35%) i l'altra corresponent a la grupal (30%).
Examen sobre el contingut teòric de l'assignatura, així com d'aspectes abordats durant les sessions pràctiques i els seminaris. Suposarà el 25% de la nota i és obligatori realitzar-lo, altrament l'assignatura es considerarà no avaluable.
L'assistència als seminaris impartits per experts també és obligatòria.
L'actitud proactiva a l'aula es tindrà en compte per a la qualificació final de l'assignatura.
Per tal de poder-se presentar a l'examen de repesca, l'alumne ha d'haver realitzat 2/3 de les activitats d'evaluació prèvies.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Comentari de text article / notícia | 10% | 2 | 0,08 | 4, 15, 16, 21, 24 |
Examen | 25% | 1 | 0,04 | 2, 7, 8, 9, 10, 11, 14, 15, 22, 23 |
Treball i presentació oral en grup | 35% | 9 | 0,36 | 1, 2, 3, 4, 6, 7, 9, 11, 12, 13, 15, 16, 17, 19, 20, 21, 23, 24, 26 |
Treball i presentació oral individual | 30% | 8 | 0,32 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26 |
No hi ha un text basic de referència. S’utilitzarà el pdf amb el desenvolupament dels continguts que el professor lliura als alumnes, i les referències que consten al seu interior.
No aplica.