Logo UAB
2021/2022

Màrqueting Estratègic i Operatiu

Codi: 103159 Crèdits: 6
Titulació Tipus Curs Semestre
2501935 Publicitat i Relacions Públiques OB 3 2
La metodologia docent i l'avaluació proposades a la guia poden experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries.

Professor/a de contacte

Nom:
Jorge Menal Casas
Correu electrònic:
Jorge.Menal@uab.cat

Utilització d'idiomes a l'assignatura

Llengua vehicular majoritària:
català (cat)
Grup íntegre en anglès:
No
Grup íntegre en català:
No
Grup íntegre en espanyol:
No

Altres indicacions sobre les llengües

Llengües d’ús habitual a classe : català i castellà

Equip docent

Carla Galvany Sanchez

Prerequisits

Coneixements de màrqueting operatiu bàsic.

Necessitat de conèixer vocabulari específic de màrqueting empresarial i de comunicació on i off line

Coneixement de tècniques bàsiques de màrqueting operatiu, Matrius, Dafo, etc.

Interès per la realitat econòmica, empresarial i de comunicació de l'entorn català, espanyol i europeu.

Objectius

Tenir una concepció precisa del que és l'estratègia de màrqueting empresarial.

- Adquirir una visió general del procés estratègic del màrqueting. On i Off line

- Aplicació de la gestió estratègica del màrqueting empresarial a través d'un cas real concret i al llarg d'un projecte complet de negoci

-Conceptes, eines estratègiques imprescindibles de l'estratègia de màrqueting tradicional i digital

- El procés estratègic del màrqueting, la cadena de valor, els avantatges competitius sostenibles. i les diferents estratègies de posicionament de marca i de producte. On i Off line

Competències

  • Analitzar les dades dels mercats (competència, imatge de marca) per a l'elaboració d'un pla de comunicació.
  • Demostrar capacitat de lideratge, negociació i treball en equip, així com resolució de problemes.
  • Establir objectius de comunicació i dissenyar les estratègies més adequades en el diàleg entre marques i consumidors.

Resultats d'aprenentatge

  1. Analitzar els principis que fonamenten l'anàlisi de l'efectivitat (relació cost-impacte).
  2. Demostrar capacitat de lideratge, negociació i treball en equip, així com resolució de problemes.
  3. Descriure la naturalesa de les relacions d'intercanvi entre empreses-anunciants i consumidors.
  4. Detectar les necessitats del consumidor i avaluar-ne el paper en el procés de compra.

Continguts

TEMARI

Bloc I: Introducció al màrqueting estratègic i operatiu on i off line.Vocabularis bàsics econòmics i tecnològics per entendre l'assignatura

Bloc II: Macro entorn i Micro entorn On i Off line

Bloc III: El màrqueting estratègic. La cadena de valor. Les 5 forces de Porter. estratègies de lideratge, costos, per focalització i diferenciació. estratègies de posicionament On i Off.

Bloc IV. El màrqueting operatiu  offline. Les 4 Ps

Bloc V:  El màrketing operatiu online - Les 4Ps

Bloc VI: noves tendències del màrqueting: "Màrqueting Intelligence, i Neuromàrqueting"

Metodologia

2n quadrimestre: PRESENCIAL (100% de les classes a les aules):

La metodologia docent i l’avaluació proposades poden experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries.

L'assignatura es desenvoluparà en dues línies paral·leles, articulades i complementàries:

Les classes s'impartiran en castellà, català i anglès. Una part del temari, encara per concretar, s`impatirá en anglès. probablement será un terç de les sessions aprox.

 

a) La revisió lineal d'un conjunt de continguts bàsics sobre màrqueting estratègic i operatiu ON i OFF line

b) El treball es centrarà sobre una problemàtica de comercialització i promoció d'un producte on s'utilitzarà el Màrqueting estratègic i operatiu. Mentre a les sessions teòriques revisarem els conceptes de màrqueting estratègic i operatiu, a les sessions pràctiques els estudiants aniran avançant de forma paral·lela i coherent en plantejaments i evolució de la feina d'un cas concret de referència (real o simulat), sobre el qual s'aniran aplicant tots els coneixements adquirits ON i OFF.

Els estudiants s'organitzaran en grups. Algunes sessions teòriques aniran acompanyades d'una pràctica avaluada a realitzar a classe i / o a casa. Cada grup treballarà sobre el cas des d'una perspectiva concreta i diferenciada, acordada entre el professor i el grup.

Es desenvoluparà un projecte de pla de màrqueting on i off line que s’anirà tutoritzant al llarg del curs. Es portaran a terme lliuraments parcials avaluables. El projecte s’entregarà per escrit i es presentarà oralment.

 

El calendari detallat amb el contingut de les diferents sessions s’exposarà el dia de presentació de l’assignatura. Es penjarà també al Campus Virtual on l’alumnat podrà trobar la descripció detallada dels exercicis i pràctiques, els diversos materials docents i qualsevol informació necessària per a l’adequat seguiment de l’assignatura. En cas de canvi de modalitat docent per raons sanitàries, el professorat informarà dels canvis que es produiran en la programació de l’assignatura i en les metodologies docents

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.

Activitats formatives

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Sessions presencials teoria i pràctica 50 2 1, 3, 4
Tipus: Supervisades      
Resolució de casos a l'aula o a casa 3,5 0,14 1, 3, 4
tutories grupals 4 0,16 1, 2, 3, 4
Tipus: Autònomes      
Investigació, lectures, preparació prova síntesi 40 1,6 1, 3, 4
Preparació de l'informe i de l'exposició dels 3 lliuraments del treball de curs 45 1,8 1, 2, 3, 4

Avaluació

L'avaluació de l'assignatura es realitzarà a partir de:

- Avaluació de la resolució dels casos a l'aula o a casa 30% (avaluació individual i / o en grups) .Totes les pràctiques valen el mateix per a un total del 30% de la nota final. Les pràctiques NO són recuperables (excepte justificada FORÇA MAJOR)

- Exposició i preparació de l'informe de la feina de curs - primer lliurament: I 1ª TUTORIA 5% (avaluació de grup).

- Exposició i preparació de l'informe de la feina de curs - segon lliurament: I 2ª TUTORIA 5% (avaluació de grup).

- Exposició i preparació de l'informe de la feina de curs - tercer lliurament: 5% (avaluació de grup).

 

- Exposició i preparació de l'informe final de la feina de curs - LLIURAMENT ESCRIT: 15% (avaluació en grup) .I PRESENTACIÓ ORAL 10% (TOTAL PROJECTE 5 + 5 + 5 + 10 + 15 = 40% NOTA FINAL)

- Prova de síntesi escrita (EXAMEN FINAL): 30% (avaluació individual).

REQUISITS MÍNIMS PER NO ANAR A RECUPERACIÓ

HI HA 3 BLOCS A) PRACTIQUES B) PROJECTE C) EXAMEN. en  els 3 han d'aconseguir una nota mínima de 3,5 / 10. Si en algun dels 3 blocs no s'aconsegueix el 3,5 no es farà mitjana .

 L'alumnat que no assoleix la qualificació de 3,5 en l’examen teòric haurà d’anar a la recuperació.

Activitats d'avaluació

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Avaluació dels casos resolts (pràctiques) a l'aula o a casa (avaluació de grup). 30% 1,5 0,06 1, 3, 4
Entrega final Projecte ESCRIT per grups 15% 0 0 1, 2, 3, 4
Exposició preparació informe traball de curs - tercer lliurament (avaluació grup) 5% 0 0 1, 2, 3, 4
Exposició FINAL ORAL DEL PROJECTE (avaluació de grup) 10% 1 0,04 1, 2, 3, 4
Exposició i preparació informe treball de curs - primer lliurament (avaluació de grup) 5% 1 0,04 1, 2, 3, 4
Exposició i preparació informe treball de curs - segon lliurament (avaluació de grup) 5% 1 0,04 1, 2, 3, 4
Prova de síntesi escrita EXAMEN FINAL (avaluació individual) 30% 3 0,12 1, 3, 4

Bibliografia

BIBLIOGRAFIA  BÀSICA

 

 

Kotler. P.(2017) “Fundamentos de Marketing”. edic 13ª- Editorial ADISSON-WESLEY

Porter, M. (2010) "La Ventaja Competitiva".Editorial PIRAMIDE

 Santemases, M. (2012)“ Marketing , conceptos y estrategias" 6ª EDICIÓN.Madrid. Editorial PIRMIDE. 

 

 Al llarg de el curs es lliuraran altres articles i documents especialment relacionats amb la matèria

 

 

BIBLIOGRAFIA COMPLEMENTARIA

Aaker, David A. Construir marcas poderosas Gestión 2000, Barcelona 1996
Aaker, David A. & Joachimsthal, E. Liderazgo de marca Deusto, Bilbao 2001
Aaker, David A. et al. Gestión de Marcas Harvard Business Review, Deusto 1977
Agejas, J. A. & Serrano F.J. (Coords.) Ética de la Comunicación y de la Información Ariel Comunicación, Barcelona 2002
Alonso Rivas, Javier Comportamiento del Consumidor Esic, Madrid 2001
Ambler, Tim Marketing y Beneficios: Sistemas de mediciones y creación de valor Prentice Hall (Pearson Ed.), Madrid 2001
Aznar, H. & Catalán, M. Códigos éticos de publicidad y marketing Ariel Comunicación, Barcelona 2000
Herreros Arconada, Mario La publicidad (Fundamentos de la comunicación publicitaria) Editorial Pórtico, Barcelona, 1995

Lambin, JJ Marketing Estratégico v3 Esic, Madrid 2003
Moliné, Marçal malicia para vender con marca Deusto, Bilbao 1996
Porter, M La ventaja Competitiva
Ries, A & Trout, J Posicionamiento McGraw Hill, Madrid 1989
Ries, A & Trout, J Las 22 Leyes inmutables del marketing Harper Busine 1993

Programari

sense software