Titulació | Tipus | Curs | Semestre |
---|---|---|---|
2502442 Medicina | OB | 4 | 0 |
És aconsellable que l’estudiant hagi assolit unes competències bàsiques en Anatomia, fisiologia del aparell locomotor, Biologia cel•lular, Bioquímica i Histologia
És convenient un coneixement suficient sobre les bases psicològiques dels estats de salut i malaltia, així com un nivell adequat de coneixements en Comunicació interpersonal.
És absolutament necessari haver assolit uns coneixements suficients en:
1. Anatomia general i específica del aparell locomotor.
2. Fisiologia general i específica del aparell locomotor.
3. Fisiopatologia i semiologia de l’aparell locomotor.
L'estudiant adquirirà el compromís de preservar la confidencialitat i secret professional de les dades que pugui tenir accés per raó dels aprenentatges als serveis assistencials. També en mantenir una actitud d'ètica professional en totes les seves accions.
El seu objectiu general és l'estudi de les afeccions del aparell locomotor i de les malalties sistèmiques autoimmunes, i suposa, per tant, el coneixement dels aspectes generals i bàsics de les malalties musculoesquelètiques, així com de les afeccions, fonamentalment, del teixit conjuntiu
Objectius docents:
1. Coneixement dels principis científics bàsics de l'aparell locomotor en relació a la fisiologia òssia, articular i sobre el procés reparador de les fractures.
2. Coneixement d'aspectes bàsics de la biomecànica en relació amb l'aparell locomotor.
3. Coneixement dels mètodes complementaris de diagnòstic, tant invasius com no invasius amb els principis generals d'aplicació i possibilitats.
4. Coneixement de la patologia traumàtica de l'aparell locomotor tant des d'un punt de vista genèric sobre la biologia, com des del punt de vista concret de la localització anatòmica topogràfica.
5. Coneixement de la patologia sistèmica de l'aparell locomotor agrupada segons la seva etiologia en congènita, metabòlica, inflamatòria, circulatòria, tumoral i idiopàtica.
6. Coneixement de la patologia regional no traumàtica més freqüent, agrupada al voltant del símptoma guia que genera la consulta.
7. Coneixement d’aspectes bàsics de les malalties autoimmunes sistèmiques, dels mètodes diagnòstics i de les pautes de tractament.
Desenvolupament de la semiologia i exploració complementaria del aparell locomotor i de les malalties autoimmunes sistèmiques.
Etiologia general de les malalties musculoesquelètiques i de les malalties autoimmunes sistèmiques. Fisiopatologia i grans
síndromes del aparell locomotor.
Blocs distributius |
A. Introducció a la patologia del aparell locomotor: distribució de la assignatura, patrons ossi, fisiopatologia del aparell locomotor.
B. Etiologia, fisiopatologia, semiologia , classificació, diagnòstic, pronòstic i tractament dels traumatismes del aparell musculoesquelétic.
C. Etiologia, fisiopatologia, semiologia , classificació, diagnòstic, pronòstic i tractament de les afeccions ortopèdiques del aparell musculoesquelétic.
D. Afeccions autoimmunes sistèmiques o colagenopaties
Classes teòriques:
A. Introducció a la patologia del aparell locomotor: distribució de la assignatura, patrons ossi, fisiopatologia del aparell locomotor.
TEMA 1. Distribució de la assignatura. Patrons ossis
TEMA 2. Fisiopatologia articular.
TEMA 3 Estructura física i funció del ós.
TEMA 4. Generalitats fractures. Fractures patològiques
TEMA 5. Fractures y luxacions .Clínica y Complicacions
TEMA 6.Tractament de les fractures. Tractament quirúrgic . Osteosíntesi
B. Etiologia, fisiopatologia, semiologia , classificació, diagnòstic, pronòstic i tractament dels traumatismes del aparell musculoesquelétic.
TEMA 7 Traumatologia infantil. Epifisiolisi traumàtica.
TEMA 8. Reparació òssia.
TEMA 9. Politraumatismes.
TEMA 10. Fractures de la cintura escapular. Fractures de la extremitat superior de l'húmer. Luxació d'espatlla
TEMA 11. Fractures diafisàries de l'húmer. Fractures de la part inferior de l'húmer. Retracció de Volkman. Luxacions de colze.
TEMA 12. Fractures i luxacions del carp i mà. Inestabilitats carpianes. Lesions Tendinoses de la mà
TEMA 13.Fractures de la pelvis i de l'acetàbul.
TEMA 14. Fractures de l'extremitat superior del fèmur. Fractures parcel•làries del cap femoral. Fractura diafisàries de fèmur i dels extrems articulars de fèmur i tíbia que constitueixen el genoll. Luxació de genoll.
TEMA 15. Lesions dels menisc i lligaments del genoll. Fractures de ròtula
TEMA 16. Fractures diafisàries de tíbia i peroné . Fractures de l’extremitat inferior de tíbia i peroné. Fractures i luxacions del turmell. Fractures i luxacions del tars i peu
TEMA 17. Traumatismes del raquis. Lesió medul•lar.
TEMA 18. Fisiologia i lesions de músculs, tendons i lligaments.Entesitis
C. Etiologia, fisiopatologia, semiologia , classificació, diagnòstic, pronòstic i tractament de les afeccions ortopèdiques del aparell musculoesquelétic.
TEMA 19. Alteracions òssies d’origen isquèmic. Necrosi epifisària. Infart ossi. Osteocondritis dissecant.
TEMA 20 . Infeccions òssies. Osteïtis. Osteomielitis. Artritis Sèptica Aguda. Processos sinovials crònics
TEMA 21. Tuberculosis Osteoarticular, Micosi, Infeccions en implants quirúrgics.
TEMA 22. Tumors ossis. Tumoracions parts toves .Classificació .Descripció .
TEMA 23 Malaltia metastàtica òssia .
TEMA24. Lesions traumàtiques dels nervis perifèrics. Neuropaties per compressió dels troncs nerviososperifèrics. Lesions del plexe
TEMA 25. Espatlla dolorosa del adult . Colze dolorós de l’adult
TEMA 26. Síndrome dolorosa de canell i mà de l’adult. Infeccions de la ma: tenosinovitis
TEMA 27. Maluc infantil I. Luxació congènita de maluc. Coxa vara congènita.
TEMA 28. Maluc infantil II. Epifisiolisi. Malaltia de Perthes.
TEMA 29 Maluc dolorós de l'adult Genoll dolorós
TEMA 30. . Desviacions angulars de les extremitats inferiors. Pàgines 411-423
TEMA 31 . Deformitat del peu. Bot,eguino,cavo,talo,adocto
TEMA 32 Deformitat del peu estatic-postural. Peu pla. Peu dolorós del adult .
TEMA 33. Raquiàlgies en l’adult. Espondilolisi, Espondilolistesi. Estenosis del canal
TEMA 34. Deformitats del raquis en el pla anteroposterior. Escoliosi.
TEMA 35. Deformitats del raquis en el pla sagital.
D. AFECCIONS REUMATOLÒGIQUES I MALALTIES AUTOIMMUNES SISTÈMIQUES
TEMA 36. Artritis reumatoide
TEMA 37. Espondilitis anquilosant
TEMA. 38 Altres espondiloartropaties
TEMA 39. Lupus eritematos sistèmic – Síndrome antifosfolípidic
TEMA 40. Esclerodèrmia - Malaltia mixta del teixit conjuntiu
TEMA 41. Miopaties inflamatòries idiopàtiques – Síndrome de Sjögren
TEMA. 42. Vasculitis (I)
TEMA. 43. Vasculitis (II)
TEMA 44. Osteoporosi
TEMA 45. Artrosi
TEMA 46. Artritis microcristal•lines
Seminaris
Seminari 1. Diagnòstic de les lesions òssies
Seminari 2. L'exploració neurològica lligada al aparell locomotor.
Seminari 3. Casos clínics del aparell locomotor.
Seminari 4.Exploració clínica i radiològica maluc i genoll.
Seminari 5. Casos clínics i preguntes interactives tipus MIR.
Seminari 6. Auto-anticossos en les malalties autoimmunes sistèmiques
Seminaris de casos clínics
3 casos
Pràctica clínica assistencial
Aquesta Guia descriu el marc , continguts, metodologia i normes generals de l’assignatura, d’acord amb el pla d’estudis vigent. L’organització final de l’assignatura pel que fa al nombre i mida de grups, distribució en el calendari i dates d’exàmens, criteris específics d’avaluació i revisió d’exàmens, es concretaran a cada una de les Unitats Docents Hospitalàries (UDH), que ho explicitaran a través de les seves pàgines web i el primer dia de classe de cada assignatura, a través del professors responsables de l’assignatura a les UDH.
Pel present curs, els professors designats pels Departaments com a responsables de l’assignatura a nivell de Facultat i de les UDH són:
Unitat Docent Sant Pau
Responsable assignatura/part a la UDH |
Responsable assignatura/part a la UDH - Cirurgia |
Responsable assignatura/part a la UDH - Medicina |
|
Medicina i cirurgia I |
Claudia Lamas Gomez clamas@santpau.cat |
||
• Malalties de l'aparell locomotor |
Claudia Lamas Gomez clamas@santpau.cat |
Claudia Lamas Gomez clamas@santpau.cat |
--- |
• Reumatologia |
Ana Laiz Alonso alaiz@santpau.cat |
--- |
Ana Laiz Alonso alaiz@santpau.cat |
Unitat Docent Vall d'Hebron
Responsable assignatura/part a la UDH |
Responsable assignatura/part a la UDH - Cirurgia |
Responsable assignatura/part a la UDH - Medicina |
|
Medicina i cirurgia I |
Nayana Joshi |
||
• Malalties de l'aparell locomotor |
Nayana Joshi |
Nayana Joshi |
--- |
• Reumatologia |
Vicent Fonollosa |
--- |
Vicent Fonollosa |
Unitat Docent Germans Trias i Pujol
Responsable assignatura/part a la UDH |
Responsable assignatura/part a la UDH - Cirurgia |
Responsable assignatura/part a la UDH - Medicina |
|
Medicina i cirurgia I |
José Antonio Hernández Hermoso |
José Antonio Hernández Hermoso jahernandezh.germanstrias@gencat.cat |
Alejandro Olivé Marqués aolive.germanstrias@gencat.cat |
• Malalties de l'aparell locomotor |
José Antonio Hernández Hermoso |
José Antonio Hernández Hermoso |
--- |
• Reumatologia |
Alejandro Olivé Marqués |
--- |
Alejandro Olivé Marqués |
Unitat Docent Parc Taulí
Responsable assignatura/part a la UDH |
Responsable assignatura/part a la UDH - Cirurgia |
Responsable assignatura/part a la UDH - Medicina |
|
Medicina i cirurgia I |
Alejandro Carballo Garcia |
||
• Malalties de l'aparell locomotor |
Alejandro Carballo Garcia |
Alejandro Carballo Garcia |
--- |
• Reumatologia |
Carles Tolosa Vilella |
--- |
Carles Tolosa Vilella |
Metodologia
Tipologies docents:
Classes teòriques: TE: 46h
Seminaris: Seminaris especialitzats, SESP: 6h
Seminaris de casos clínics: SCC: 3 h
Pràctiques clíniques assistencials: PCA: 30 h (3h x dia x 10 dies)
PRÀCTIQUES CLÍNIQUES ASSISTENCIALS
(8 alumnes) (Sessions de 3 hores/dia) (2 setmanes / 5 dies)
Total: 30hores
Pràctica
Tutoritzada durant 15 dies por un membre del Servei assignat a cada alumne
Al final de cada periòde de practiques s’avaluara la compètencia amb un cas clínic presentat, i discutit amb la resta del grup de practiques
SEMINARIS DE CASSOS CLÍNICS
Total: 3 hores
Cas 1: principi segon quadrimestre
Cas 2: mitjans del segon quadrimestre
Cas 3: final segon quadrimestre
Excepcionalment i segons criteri del professorat responsable, els recursos disponibles i la situació sanitària de cada moment a les diferents Unitats Docents, part dels continguts corresponents a les lliçons teòriques, pràctiques i seminaris podran ser impartits de forma presencial o virtual.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
PRÀCTIQUES CLÍNIQUES ASSISTENCIALS (PCAh) | 30 | 1,2 | 3, 4, 11, 15, 22 |
SEMINARIS DE CASOS CLÍNICS (SCC) | 3 | 0,12 | 3, 4, 5, 12, 15, 19 |
SEMINARIS ESPECIALITZATS (SEM) | 6 | 0,24 | 3, 5, 12, 15, 19 |
TEORIA (TE) | 46 | 1,84 | 3, 5, 12, 15, 19, 22 |
Tipus: Autònomes | |||
ELABORACIÓ DE TREBALLS / ESTUDI PERSONAL / LECTURA D'ARTICLES / INFORMES D'INTERÈS | 94 | 3,76 | 3, 5, 12, 15 |
I. Avaluació Clínica: 30% de la qualificació total
L’assistència a les pràctiques és obligatòria.
El màxim d’absències permeses no justificades per poder avaluar les competències adquirides durant la docència clínica és de 2. Qualsevol altra absència ha de ser justificada. Més de 6 absències, independentment de la causa, impedeix a l’alumne ser avaluat (tant de la docència clínica, com de la teòrica). L’avaluació dels aprenentatges durant aquesta estada s’efectua de la següent manera:
Avaluació de les competències clíniques (total 10 punts)
S’avaluen les competències següents:
Assistència a les pràctiques clíniques amb el metge assignat (quiròfan, urgències, hospitalització i dispensari ) màxim 10 punts.
Cas clínic presentat en públic amb la resta d'alumnes i reben preguntes (màxim 10 punts)
Examen de casos clínics (màxim 10 punts)
La qualificació final de l'aprenentatge clínic és la mitjana de la assistència a les pràctiques, el cas clínic i l’examen de casos clínics.
II. Avaluació dels coneixements teòrics: 70% de la qualificació total
Per presentar-se a l’examen teòric cal haver aprovat prèviament l’avaluació clínica (15/30 punts).
L’examen teòric consta de 60 preguntes tipus test amb 5 respostes possibles i una de certa. Les respostes equivocades resten 0,25 punts. S’aprova amb 30 preguntes encertades, que correspon a una puntuació numèrica de 5.
III.Qualificació final
Suma ponderada de l’avaluació clínica (30%) i la dels coneixements teòrics (35% 1r parcial + 35% 2n parcial)
L’estudiant que no hagi aprovat els parcials i/o no hagi superat les pràctiques, es podrà presentar a la prova final de recuperació.
Expressió: Nota numèrica amb un decimal, de 0 a 10.
Qualificació qualitativa: Suspens, aprovat, notable, excel•lent, MH
IV. Sistema de revisió d’exàmens
La revisió dels exàmens es farà de forma individual amb l’alumne, prèvia sol•licitud per escrit en els terminis establerts.
Els estudiants que no realitzin les proves d’avaluació tant teòrica com pràctica seran considerats com No avaluats exhaurint els drets a la matrícula de l’assignatura
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Avaluació pràctica: Registres oberts i descriptius i/o registres tancats; Registres narratius. Seminaris y/o problemes y/o casos clínics: Avaluació escrita mitjançant proves objectives. | 30% | 4 | 0,16 | 1, 4, 8, 10, 11, 13, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23 |
Teoria. Avaluació escrita mitjançant proves objectives: items de selecció; proves d'assaig (preguntes amplies/preguntes restringides). Avaluació oral | 35% 1r parcial + 35% 2n parcial | 4,5 | 0,18 | 2, 3, 5, 6, 7, 9, 12, 14, 15, 16, 17, 18, 22 |
APUNTS OFICIALS Lecciones traumatologia y Ortopedia (Apunts oficilas). En versió PDF. (Proubasta I , Cáceres E, Majo J i colaboradors)-Laboratoris Jansen
APLEY, A.G. y SOLOMON, L.: Manual de Ortopedia y Tratamiento de las fracturas. Barcelona Ediciones Científicas y Técnicas cop., 1992.
SHELDON, R.S.: Ciencias Básicas en Ortopedia. Vols I y II. American Academy of Orthopaedic Surgeons, 1997.
DURAN SACRISTAN, H. y cols.: Tratado de Patología y Clínica Quirúrgicas. Interamericana.McGraw-Hill, 1996.
MUNUERA, L.: Introducción a la Traumatologia y Cirugía Ortopédica. 1ª Edición. Interamericana-McGraw-Hill, 1996.
KELLEY’S Textbook of Rheumatology. 8th edition. 2008
FARRERAS ROZMAN. Medicina Interna. 16ª edición, 2008
HARRISON’S Primciples of Internal Medicine. 18th edition. 2011
MILLER´S Review of Orthopaedics, 7th edition. 2016
No hi ha programari requerit