Titulació | Tipus | Curs | Semestre |
---|---|---|---|
2502442 Medicina | OT | 3 | 0 |
2502442 Medicina | OT | 4 | 0 |
2502442 Medicina | OT | 5 | 0 |
2502442 Medicina | OT | 6 | 0 |
És aconsellable que els alumnes tinguin un bon coneixement de l’anglès degut a que moltes de les fonts d’informació d’aquesta matèria es troben en aquest idioma. Convindria haver superat i assolit les competències corresponents a les assignatures: Biologia Cel·lular i Genètica Humana.
Els principals objectius d'aquesta assignatura són:
Conèixer les bases genètiques de les principals malalties amb base o component genètic.
Relacionar la disfunció genètica amb el fenotip patològic.
Realitzar la interpretació genètica del diagnòstic, pronòstic, prevenció i teràpia de les patologies genètiques més freqüents en la població humana.
Conèixer la distribució de malalties de base genètica en una població determinada tenint en compte el seu origen.
Analitzar des d'un punt de vista genètic la relació probandus-família que faciliti l'oferiment de consell genètic.
Sessió introductòria (presencial)
Sessions de seguiment de l'assignatura
Sessió final de presentació i discussió dels treball realitzats pels alumnes (presèncial)
Mòduls electrònics
Mòdul 1. Malalties monogèniques més freqüents
Mòdul 2. Malalties metabòliques
Mòdul 3. Malalties mentals i del comportament
Mòdul 4. Malalties endocrines
Mòdul 5. Malalties hematològiques
Mòdul 6. Síndromes de microdeleció i microduplicació gènica
Nota: Llevat que les restriccions imposades per les autoritats sanitàries obliguin a una priorització o reducció d’aquests continguts.
Dirigides: El curs inclou 2 sessions presencials, una a l'inici i l'altra al final del curs.
Supervisades: També es donaran a conèixer recursos i eines disponibles, potencialment útils pel desenvolupament i màxim aprofitament del curs. L’alumne adquireix els coneixements científics bàsics de l'assignatura. L'alumne podrà trobar el material utlititzat a classe al Campus Virtual.
Autònomes: El curs inclou un temari electrònic consistent en 6 mòduls, en els quals s'imparteix el contingut teòric del curs, que complementarà amb l’estudi personal dels temes exposats.
Nota. La metodologia docent proposada pot experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
TEORIA (TE) | 4 | 0,16 | 2, 5 |
Tipus: Supervisades | |||
CLASSES VIRTUALS (VIRT) | 8 | 0,32 | 2, 5 |
Tipus: Autònomes | |||
ELABORACIÓ DE TREBALLS | 23 | 0,92 | 2, 3, 4 |
ESTUDI PERSONAL | 35 | 1,4 | 2, 5 |
Les competències d’aquest curs seran avaluades:
1- Resolució d'un cas clínic. Representarà un 10% de la nota final.
2- Realització d'un treball escrit sobre una malaltia genètica concreta. Representarà un 50% de la nota final
3- Presentació oral del treball realitzat. Representarà un 40% de la nota final.
Examen de recuperació : aquells alumnes que no hagin superat l'avaluació continuada realitzaran un examen escrit referent als continguts del temari de l'assignatura.
Nota. L’avaluació proposada pot experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Avaluació escrita mitjançant proves objectives | 50% | 2 | 0,08 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9 |
Defensa oral de treballs | 40% | 2 | 0,08 | 9 |
Entrega d'informes/treballs escrits | 10% | 1 | 0,04 | 7 |
• Bain, Barbara J. Haemoglobinopathy Diagnosis. Editorial Blackwell Science, 2001 .(Hi ha la 2a edició de 2006)
• Epstein, Richard J. Human Molecular Biology. Editorial Cambridge University Press,2003
• Farreras-Rozman. Medicina interna. Editorial Elsevier, Vol, 1 i 2, 2009
• Firth, Helen V. i Hurst, Jane A. Oxford Desk Reference Clinical Genetics. Editorial Oxford University Press, 2005
• Gardner, R. J. McKinlay i Sutherland, Grant R. Chromosome abnormalities and Genetic Counseling, 3a ed. Oxford Monographs on Medical Genetics. Editorial Oxford University Press, 2011
• Genetics and Genomics in Medecine. Strachan et al. (2015). Ed Garland Science, 1rst ed
• Harper, Peter S. Practical genetic counselling, 6a ed. Editorial Hodder Arnold, 2004 (Hi ha la 7a edició de 2010)
• Jord- Genetics and Genomics in Medecine. Strachan et al. (2015). Ed Garland Science, 1rst ede, L. B. et al. Genética Médica, 4a ed. Elsevier, 2011
• Korf B.R i Irons M.B. Human Genetics and Genomics (4ª ed) Wiley-Blackwell, 2013
• Klug V.S. et al. Conceptos de Genética (10ª ed) Pearson, 2013
• Nussbaum, Robert L. Thompson and Thompson Genética en Medicina, 7a ed. Editorial Masson, 2008
• Read, A. i Donnai, D. New Clinical Genetics. Editorial Scion Publishing Ltd, 2011
• Rimon, David L. Emery and Rimoin's principles and practice of medical genetics, 4a ed. Editorial Churchill Livingstone. Vol 2-3, 2002 (Hi ha la 5a edició de 2006)
• Salvador, Joaquín i Carrera, José M. Síndromes congénitos malformativos.Colección de Medicina Materno-Fetal. Editorial Masson, 1995
• Scriver, Charles R. et al. The Metabolic &molecular bases of inherited disease, 8th. ed. Editorial MacGraw-Hill, New York, 2001
• Stracher, T. et al. Genetics and Genomics in Medicine, 1st ed. Garland Science, 2014 • Wright , A. i Hastie, N. G
• Wright , A. i Hastie, N. Genes and common diseases: Genetics in Modern Medicine. Editorial Cambridge University Press, 2007
El programari d'aplicació és el conjunt de PROGRAMES que permeten la gestió de documents, el tractament de dades, el retoc digital d'imatges, la navegació per Internet... etc. El programari d'aplicació es pot agrupar en els apartats següents:
El programari de diagnòstic és el conjunt de programes que permeten configurar i comprovar el funcionament correcte de tots els elements del maquinari d'un sistema informàtic.
Llevat que les restriccions imposades per les autoritats sanitàries obliguin a una priorització o reducció d’aquests continguts.