Logo UAB
2021/2022

Rotatori Salut Pública

Codi: 102681 Crèdits: 3
Titulació Tipus Curs Semestre
2502445 Veterinària OB 5 0
La metodologia docent i l'avaluació proposades a la guia poden experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries.

Professor/a de contacte

Nom:
Francesc Accensi Alemany
Correu electrònic:
Francesc.Accensi@uab.cat

Utilització d'idiomes a l'assignatura

Llengua vehicular majoritària:
català (cat)
Grup íntegre en anglès:
No
Grup íntegre en català:
Grup íntegre en espanyol:
No

Altres indicacions sobre les llengües

en alguns casos, poden haver-hi activitats en altres idiomes, p.e., depenent de l'inspector que us atengui o l'empresa que es visiti

Equip docent

Joaquim Segalés Coma
Natàlia Majó Masferrer

Equip docent extern a la UAB

Dolors Canals
Vanesa Esteva

Prerequisits

La present assignatura, inclosa en el cinquè curs del Grau de Veterinària i amb caràcter integrador des del punt de vista acadèmic, exigeix que els estudiants hagin cursat 230 ECTS abans de matricular-se al Rotatori, així com també haver superat totes les assignatures dels tres primers cursos del grau.

Objectius

Aquesta assignatura té un caràcter fonamentalment "professionalitzador", raó per la qual es dissenya i organitza per a que els estudiants de Grau de Veterinària tinguin l'oportunitat d'introduir-se en el context de la professió veterinària, la qual té múltiples àmbits d'especialització. D'acord amb la legislació vigent, la professió veterinària és una "professió sanitària". En aquest context, doncs, i donat que l'assignatura està definida com a "Rotatori de Salut Pública", les activitats programades se centren en les tasques pròpies de la professió veterinària relacionades amb aquest objectiu principal.

Objectius formatius de l'assignatura:

1. Conèixer les tasques principals de la professió veterinària relacionades amb la salut pública i la sanitat animal en general.

2. Entendre i aprendre la importància de les tasques d'inspecció i control pròpies de la professió veterinària en la producció d'aliments d'origen animal saludables i inocus (màximes garanties sanitàries).

3. Entendre la importància de la sanitat animal i de les tasques de supervisió i d'inspecció veterinàries en la prevenció de zoonosis.

4. Adquirir consciència del benestar animal com a element intrínsec d'avaluació de la producció i de la sanitat animal modernes.

5. Conèixer la importància de la producció d'aliments d'origen animal en el context econòmic i social del país.

6. Desenvolupar capacitats analíques i d'avaluació de les empreses alimentàries i ramaderes adreçades a la seva caracterització i millora.

Competències

  • Assessorar i dur a terme estudis epidemiològics i programes terapèutics i preventius d'acord amb les normes de benestar animal, salut animal i salut pública.
  • Comunicar la informació obtinguda durant l'exercici professional de manera fluïda, oralment i per escrit, amb altres col·legues, autoritats i la societat en general.
  • Demostrar que coneix els drets i deures del veterinari, fent una especial incidència en els principis ètics
  • Fer anàlisis de risc, incloent-hi les mediambientals i les de bioseguretat, i valorar-les i gestionar-les.
  • Fer el control sanitari dels diferents tipus d'empreses i establiments de restauració i alimentació, així com implantar i supervisar sistemes de gestió de la qualitat.
  • Identificar, controlar i eradicar les malalties animals, amb especial atenció a les malalties de declaració obligatòria i les zoonosis.
  • Realitzar la inspecció ante mortem i post mortem dels animals d'abastament i identificar correctament els problemes que afecten la qualitat i la seguretat dels productes d'origen animal destinats al consum humà.
  • Tenir coneixements bàsics de la professió, i en particular de l'organització i el funcionament de la pràctica professional.
  • Treballar amb eficàcia en equips uni o multidisciplinaris.

Resultats d'aprenentatge

  1. Aplicar els procediments de la investigació de brots de toxiinfeccions alimentàries, així com els sistemes de seguiment i vigilància del risc alimentari.
  2. Aplicar els protocols d'inspecció adequats per a cada establiment alimentari.
  3. Aplicar els valors ètics que regeixen el comportament dels veterinaris en la pràctica clínica en les seves relacions amb altres veterinaris.
  4. Aplicar la metodologia recomanada per l'OIE per a l'anàlisi de risc en animals i productes d'origen animal.
  5. Aplicar mesures de control dels riscos mediambientals relacionats amb les indústries alimentàries.
  6. Comunicar la informació obtinguda durant l'exercici professional de manera fluïda, oralment i per escrit, amb altres col·legues, autoritats i la societat en general.
  7. Determinar el grau d'eficàcia d'un procés d'autocontrol i saber quines mesures correctores s'han d'aplicar en cas d'error.
  8. Dissenyar una estratègia d'intervenció davant d'un brot de malaltia en els animals.
  9. Explicar detalladament el funcionament d'un escorxador i els mecanismes de control que afecten la seguretat alimentària identificant els avantatges i les limitacions pràctiques de les bases tècniques del control a l'escorxador.
  10. Identificar a la pràctica els riscos més comuns que concerneixen la seguretat alimentària als escorxadors i conèixer la manera pràctica d'actuar davant d'aquests riscos.
  11. Identificar el funcionament i les tasques pròpies dels organismes i departaments públics involucrats en el control de la sanitat animal i dels aspectes veterinaris de la salut pública veterinària.
  12. Identificar els avantatges i les limitacions pràctiques de les bases tècniques del control de malalties en situacions de camp.
  13. Identificar les possibilitats i limitacions d'un programa de control d'una zoonosi considerant el concepte global de seguretat alimentària.
  14. Implantar i supervisar els principis de les bones pràctiques higièniques, l'anàlisi de perills i de punts de control crítics i altres sistemes de gestió de la qualitat i la seguretat.
  15. Tenir coneixements bàsics de la professió, i en particular de l'organització i el funcionament de la pràctica professional.
  16. Treballar amb eficàcia en equips uni o multidisciplinaris.

Continguts

Els continguts d'aquesta assignatura es reparteixen en 7 mòduls docents d'unes 5-8 hores de durada cada un, alguns d'ells amb horari de matí i de tarda, la qual cosa té una equivalència de 50-55 hores de docència presencial. A més, es programa una sessió d'introducció a l'assignatura d'1 hora de durada.

L'organització de l'assignatura, doncs, és la següent:

1. Valoració de l'organigrama i de les funcions i de les responsabilitats principals de la professió veterinària en l'àmbit de la ramaderia, la seguretat alimentària i el benestar animal (Seu del  Departament d’Agricultura, Ramaderia, Pesca i Alimentació de la Generalitat de Catalunya -DARP-, Barcelona).

2. Centre de Recerca en Sanitat Animal: exposició de les funcions del centre en l'àmbit de la vigilància epidemiològica i introducció als conceptes de bioseguretat i de biocontenció (CReSA, campus UAB, darrera de la Facultat de Veterinària).

3. Visita al Mercat Central del Peix de Mercabarna (Zona Franca, Barcelona) (Agència de Salut Pública de Barcelona).

4. Visita al CESAC (Centre de Sanitat Avícola de CatalunyaiAragó), laboratori designat pel DARP, per a la realització de les anàlisis oficials de les malalties incloses en els programes oficials de les aus a Catalunya (Reus, Tarragona). Inclou una visita rutinària d'inspecció antemortem a granges avícoles amb veterinaris del Centre de Sanitat Avícola de Catalunya (localització variable) (DARP).

5a i 5b. Dues visites a oficines comarcals de l'àrea de Salut (localització variable) (ASPCAT). Aquestes visites es perllonguen durant tota la jornada (matí i tarda).

6. Visita a una Oficina comarcal de l'àrea de Ramaderia (localització variable) (DARP). Aquesta visita es perllonga durant tota la jornada (matí i tarda).

7. Activitat de Indústria Alimentaria. Activitat on-line.

En funció de les restriccions que puguin imposar les autoritats sanitàries en funció de la evolució de la pandèmia, es podran dur a terme reduccions o prioritzacions dels
continguts de l’assignatura

Metodologia

- Les sessions programades en aquesta assignatura consisteixen (excepte l'última) en visites externes a institucions, instal·lacions o equipaments públics o privats vinculats a activitats de salut pública i de sanitat animal.

- L'activitat realitzada per l'alumnat en aquesta assignatura és majoritàriament "supervisada" per tutors externs (activitats 1-8). La supervisió docent es desenvolupa per veterinaris professionals directa o indirectament vinculats a les administracions implicades en la salut pública.

- El desplaçament i el transport necessaris per assistir a les activitats programades serà responsabilitat de l'alumnat.

- La mida dels grups d'estudiants assignada a cada mòdul serà variable en funció de les necessitats o la capacitat dels àmbits professionals veterinaris en els quals es realitzin les activitats programades.

- L'assistència a les activitats programades (mòduls) és obligatòria, raó per la qual serà controlada per les persones tutores externes vinculades a la UAB. Aquesta assistència és requisit indispensable per a l'aprovació de l'assignatura. L'exempció a aquesta norma estarà sempre subjecta a la justificació pertinent, la qual serà valorada pel professorat responsable de l'assignatura.

-La metodologia docent proposada pot experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.

Activitats formatives

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Autònomes 15 0,6 2, 4, 7, 8, 11, 12, 13, 14
Introducció 1 0,04
Tutoria 2 0,08
Tipus: Supervisades      
Nou visites externes 55 2,2 2, 4, 7, 8, 11, 12, 13, 14

Avaluació

L'avaluació consistirà en:

1) Assistència a totes les activitats, la qual cosa suposarà el 50% de la nota final.

2) Exàmens, els quals equivaldran al 25% de la nota final i tractaran sobre qüestions generals i bàsiques relatives als mòduls cursats.

3) Qualitat, claredat i aprofundiment dels informes realitzats en relació a les sortides als serveis territorials (DARP i ASPCAT). Els informes equivaldran al 25% de la nota final.

Es requereix aprovar els diferents exàmens i l'absència d'incidències greus (absentisme, dèficits greus i reiterats de comportament, etc.) en els mòduls per aprovar el conjunt de l'assignatura. La no assistència, sense la deguda justiricació, a cada una de les activitats programades es penalitzarà amb una reducció d'un 20% respecte de la nota parcial d'assistència (50% de la nota final); la possible penalització s'aplica sobre cada un dels mòduls programats, per la qual cosa és aditiva i pot comportar el suspens de l'assignatura.

- Recuperació: aquells estudiants que no hagin pogut superar l'assignatura segons el procés d'avaluació exposat prèviament, podran accedir a una prova de recuperació dues setmanes després de la primera convocatòria, com a màxim.

L’avaluació proposada pot experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries

Activitats d'avaluació

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Assistència a les activitats programades 50% 0 0 2, 4, 7, 8, 9, 11, 12, 13
Exàmens 25% 1 0,04 6, 14, 15, 16
Qualitat dels informes de les sortides a serveis territorials 25% 1 0,04 1, 2, 3, 4, 5, 6, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16

Bibliografia

No hi ha bibliografia específica, però es recomana consultar els espais web de les institucions, empreses i centres de recerca involucrats.

Programari

No es requereix cap programari en especial. En qualsevol cas, serà necessari l’ús d’un editor de text (MS Word o similar).

Recomanem que l'estudiant disposi de signatura electrònica.