Titulació | Tipus | Curs | Semestre |
---|---|---|---|
2502443 Psicologia | OB | 2 | 2 |
No té prerequisits oficials però resulta convenient disposar de certs coneixements de lectura en anglès i haver aprovat les assignatures sobre processos psicològics de semestres anteriors.
En semestres anteriors s'han estudiat diferents processos psicològics inclosos percepció, atenció, motivació, emoció i aprenentatge. En aquesta assignatura s'estudien els sistemes, processos i tipus de representació de la memòria humana i la seva relació amb els processos estudiats anteriorment.
Així doncs, ens proposem que en finalitzar l'assignatura l'estudiant sigui capaç de:
Unitat 1. La memòria: Aspectes definitoris.
Tema 1. Definició de memòria.
Tema 2. Mesura de la memòria.
Tema 3. Les grans tradicions en l’estudi de la memòria.
Tema 4. Factors i variables que afecten el procés mnemònic.
Unitat 2. Estructures i processos de la memòria.
Tema 5. Els sistemes de la memòria.
Tema 6. Els processos de la memòria.
Tema 7. L’oblit.
Unitat 3. La representació de la informació en la memòria.
Tema 8. Memòria episòdica i memòria semàntica.
Tema 9. La representació mental.
Unitat 4. Altres línies de recerca sobre la memòria: camps d’aplicació actuals.
Tema 10. Aplicacions de la psicologia de la memòria.
ACTIVITAT DIRIGIDA
Classes teòriques, pràctiques i seminaris (31 %)
a) Classes magistrals amb suport multimèdia i debat en gran grup
b) Classes pràctiques de discussió de conceptes bàsics a través de petits exercicis i de realització d’experiments.
c) Seminaris de discussió de casos o articles en petit grup
ACTIVITAT SUPERVISADA
Tutories (5%)
ACTIVITAT AUTÒNOMA
Cerca, lectura i síntesi de documentació (12%)
Elaboració d’informes i presentació pública de treballs (24%)
Estudi (24%)
Nota: La metodologia docent i l'avaluació proposades poden experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries. L’equip docent detallarà a través de l’aula moodle o el mitjà de comunicació habitual el format presencial o virtual/on-line de les diferents activitats dirigides i d’avaluació, tenint en compte les indicacions de la facultat en funció del que permeti la situació sanitària.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
D1. Teoria en classes magistrals (grups 1/1) | 33 | 1,32 | 2, 4, 5, 8 |
D2. Seminaris de discussió (grups 1/4) | 2 | 0,08 | 3, 12 |
D3. Pràctiques de laboratori (grups 1/4) | 10 | 0,4 | 3, 9, 13, 14 |
Tipus: Supervisades | |||
S1. Tutories presencials o/i virtuals | 7,5 | 0,3 | 2, 4, 5, 8, 12 |
Tipus: Autònomes | |||
A1. Treball autònom | 93,5 | 3,74 | 2, 3, 4, 5, 8, 9, 12, 13, 14 |
Les competències d'aquesta assignatura seran avaluades mitjançant diferents evidències. De cadascuna de les evidencies s'indica el seu pes:
1) Evidència 1: informe escrit (pràctica 1) (15% de la nota final).
2) Evidència 2: prova escrita tipus test (tema 1 a 5) (35% de la nota final)
3) Evidència 3: presentació oral article pràctiques (15% de la nota final).
4) Evidència 4: prova escrita tipus test (tema 6 a 10) (35% de la nota final).
TAULA EVIDÈNCIES D'APRENENTATGE:
Codi evidència |
Denominació | Pes |
Format (oral, escrit o ambdós) |
Autoria (individual, col·lectiva o ambdues) |
Via (presencial, virtual o ambdues) |
Setmana |
EV1 | Informe pràctica 1 | 15% |
escrit |
individual | virtual | Abans del 1er periode avaluatiu |
EV2 | Prova escrita 1 | 35% | escrit | individual | presencial | 1er periode avaluatiu |
EV3 | Presentació oral Pràctiques | 15% | oral | col·lectiva | presencial | Abans del 2on periode avaluatiu |
EV4 | Prova escrita 2 | 35% | escrit | individual | presencial | 2on periode avaluatiu |
REC | Recuperació | escrit | individual | presencial | Periode de recuperacions |
S'establiran uns mínims d'acompliment a partir dels quals l'estudiant estarà en condicions de superar l'assignatura (un 5.0 com a nota mínima).
L'alumnat que, a final de curs, no hagi arribat a lliurar el 40 % del percentatge de les evidències d'avaluació obtindrà la qualificació de NO AVALUABLE.
Un cop superat aquest 40 % del percentatge en la presentació de les evidències d'avaluació, s'obté una qualificació diferent de NO AVALUABLE.
Per aprovar és necessari que la mitjana aritmètica de les evidències 2 i 4 (proves escrites) doni un mínim de 4. Les notes obtingudes en les evidències 1 i 3 (pràctiques) no es computaran fins haver assolit aquesta nota mitjana de 4 com a mínim en les proves escrites(EV2 i EV4). Una vegada assolit aquest criteri, caldrà que el còmput de percentatges de les diferents evidències (EV1,EV2,EV3 i EV4) doni un mínim de 5 per a poder aprovar.
Podran anar a la recuperació l'alumnat que:
En cas d'haver d'anar a la recuperació, l'estudiant podrà recuperar aquell parcial (EV2 i/o EV4) en el que no hagi assolit el mínim de 5. La nota de la/es evidència/es recuperada/es, que podrà ser de 5 com a màxim, substituirà la nota obtinguda prèviament i la nota final es recalcularà amb els criteris descrits.
L'alumnat de segona matrícula o més (és a dir, que repeteix l'assignatura) podrà escollir entre fer una avaluació continuada o una única prova final de síntesi. En cas que opti per una única prova final de síntesi cal que ho comuniqui al coordinador/-ra del'assignatura abans de la data de l'evidència2. La prova de síntesi és una prova única i, per tant, no té possibilitat de recuperació. La prova final de síntesi consta de 50 preguntes tipus test i es fa el mateix dia que l'EV4.
Enllaç a les pautes d'avaluació de la facultat: https://www.uab.cat/web/estudiar/graus/graus/avaluacions-1345722525858.html
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
EV1. Informe escrit pràctiques | 15% | 0 | 0 | 1, 3, 6, 7, 9, 10, 12, 13, 14 |
EV2. Prova escrita tipus test | 35 % | 2 | 0,08 | 2, 4, 5, 8, 12 |
EV3. Presentació oral article pràctiques | 15% | 0 | 0 | 3, 11, 12, 13 |
EV4. Prova escrita tipus test | 35 % | 2 | 0,08 | 1, 4, 8, 12 |
Bibliografia fonamental:
RUIZ-VARGAS, J.M. (2010). Manual de Psicología de la memoria. Madrid: Síntesis.
SAIZ, D., SAIZ. M. i BAQUES, J. (1996). Psicología de la memoria. Manual de Prácticas. Barcelona: Avesta.
Bibliografia complementària:
Baddeley, A. (1982). Su memoria: Cómo conocerla y dominarla. Madrid: Debate, 1984.
Baddeley, A.D. (1998). Memoria Humana. Teoría y práctica. Madrid: McGraw Hill, 1999.
Baddeley, A.D., Eysenck, M.W. i Anderson, M.C. (2009). Memoria. Madrid: Alianza, 2010.
Ruiz Rodríguez, R. M. (2003). Las caras de la memoria. Madrid: Pearson Educación, S.A.
Ruiz-Vargas, J.M. (1991). Psicología de la memoria. Madrid: Alianza.
Ruiz-Vargas, J.M. (1994). La memoria humana. Función y estructura. Madrid: Alianza.
Ruiz-Vargas, J.M. (2002) Recordar y olvidar. Madrid: Trotta.
Schacter, D.L. (1996). En busca de la memoria. El cerebro, la mente y el pasado. Barcelona. Ediciones B, 1999.
Schacter, D. L. (2003) Los siete pecados de la memoria: la memoria es la clave de la inteligencia, ¿cómo puedes mejorarla?. Barcelona: Ariel, S.A.
Smith, E.E. i Kosslyn, S.M (2009) Procesos cognitivos. Modelos y bases neurales. Madrid: Pearson-Prentice Hall.
Bibliografia complementària en anglès:
Baddeley, A. (2004). Your memory: A user's guide.Firefly Books Ltd.
Baddeley, A. (2009). Memory. Hove/New York: Psychology Press.
Baddley, A., Aggleton, J., Conway, M. (Eds) (2002). Episodic Memory. New Directions in Research. Oxford: Oxford Univ. Press.
Baddeley, A.D., Kopleman, M. D., Wilson, B. A. (2002). TheHandbook of Memory Disorders. Second Edition. Chichester (UK): John Wiley and Sons. Ltd.
Berrios, G. E., Hodges, J. et al. (2000). Memory disorders in psychiatric practice. New York: Cambridge University Press.
Cowan, N. (2005). Working Memory Capacity. Psychology Press (UK).
Kandel, E. R. (2006). In Search of Memory: The Emergence of a New Science of Mind. W. W. Norton.
Miyake, A., Shah, P. (1999). Models of working memory: Mechanisms of active maintenance and executive control. Cambridge: Cambridge University Press.
Morris, P. i Gruneberg, M. (eds.) (1994). Theoretical aspects of memory. London: Routletge.
Parkin, A. (1999). Memory: a guide for professionals. Chichester: John Wiley & Sons.
Schacter, D.L. (1996). Searching for memory: the brain, the mind and the past. New York: Basic Books.
Schacter, D.L. (2001). The seven sins of memory: How the mind forgets and remembers. New York: Houghton Mifflin Co.
Schacter, D. L. i Scarry, E. (ed.) (2000). Memory, brain, and belief. Cambridge,US: Harvard University Press.
Schacter, D.L. i Tulving, E. (1994). Memory systems. Cambridge: MIT Press.
Saito, A. et al (ed.) (2000). Bartlett, culture and cognition. Philadelphia, PA, US: Psychology Press/Taylor & Francis.
Tulving, E. (ed) et al. (2000). Memory, consciousness, and the brain: The Tallinn Conference.Philadelphia, PA, US: Psychology Press/Taylor & Francis.
Tulving, E. i Craik, F. I. M. (eds.) (2000). The Oxford handbook of memory. New York: Oxford University Press.
Per a les Pràctiques pot ser necessària una simulació del Windows 7 o el programa E-Prime.