Titulació | Tipus | Curs | Semestre |
---|---|---|---|
2502444 Química | OT | 4 | 0 |
No hi ha cap prerequisit específic. Se suposa que l'alumne te la formació bàsica dels tres primers cursos del Grau de Química.
L'objectiu de l'assignatura és introduir a l'estudiant al concepte de qualitat com recurs estratègic per a la competitivitat i donar-li les eines necessàries per a desenvolupar l'activitat del laboratori en el marc d'un sistema de qualitat basat en els estàndards i normes vigents.
Com objectius específics, es poden destacar:
- Definir els principis bàsics pels que es regeixen les normes de qualitat en els laboratoris, així com les eines per a la seva aplicació
- Donar a conèixer a l'estudiant altres eines relacionades amb la qualitat, com els materials certificats de referència, la redacció de documentació, les bones pràctiques de laboratori, etc
- Aplicar conceptes i eines estadístiques en casos concrets, ejercicis d'intercomparació, validació de mètodes, gràfics de control, etc
- Conèixer la importància de la validació de mètodes i dels seus protocols
- Adquirir els conceptes bàsics de l'acreditació i els procediments d'acreditació i certificació dels laboratoris
BLOC 1. Aspectes bàsics de l’assegurament de la qualitat
Tema 1. Introducció a la qualitat.
Evolució del concepte de qualitat. Components bàsics de la qualitat. Implantació de sistemes de qualitat.
Tema 2. Referències normatives dels sistemes de qualitat.
Normalització i organismes de normalització. Certificació i acreditació. Introducció a les Normes, Institucions i Organismes relacionats. Sistemes genèrics de gestió de la qualitat.
Tema 3. Introducció a la Norma ISO 9001 i a la Norma ISO/IEC 17025.Documentació dels sistemes de qualitat i la seva gestió.
Principis generals. Descripció. Tipus de documents utilitzats en el sistema de qualitat. Concepte d’anàlisi de riscos.
Tema 4. Introducció a les Bones Pràctiques de Laboratori.
Àmbit d’aplicació. Principis generals. Descripció. Documentació. Diferències amb les normes ISO.
Tema 5. Auditories de la qualitat.
Auditories en un sistema de qualitat. Planificació i realització d’auditories. Documentació.
BLOC 2. Eines metrològiques.
Tema 6. La qualitat en el laboratori.
Metrologia en química. La qualitat en el procés analític. La traçabilitat com a base de la qualitat analítica. Incertesa en la mesura i resultats analítics.
Tema 7. Eines estadístiques que es fan servir en qualitat.
Conceptes bàsics i eines estadístiques: mostra i població. Proves de significació. Comparació de dos conjunts de resultats.ANOVA. Càlcul de la incertesa d’un mètodeanalític. Expressió de resultats.
Tema 8. Qualitat en el treball bàsic de laboratori.
Materials: mesura de massa i de volums. Reactius: qualitats. Patrons bàsics i químics. Materials de referència certificats.
BLOC 3. Activitats per a la qualitat.
Tema 9. Mostreig i gestió de mostres.
Tipus de mostra. Error de mostreig i la seva disminució. Mètodes de mostreig. Gestió de les mostres
Tema 10. Validació de mètodes analítics.
Concepte i tipus de validació. Paràmetres de qualitat. Guies d’aplicació (ICH).
Tema 11. Control intern de qualitat.
Activitats de control. Gràfics de control (Shewart i sumes acumulades). Aspectes pràctics de control intern de qualitat.
Tema 12. Exercicis d’intercomparació.
Avaluació de la qualitat. Definició i tipus d’exercicis d’intercol·laboració. Assajos d’aptitud. Exercicis col·laboratius i de certificació.
Hi ha dos tipus de metodologia docent en aquesta assignatura, l’activitat presencial i la no presencial.
Activitat presencial:
- Classes a l’aula: consistiran en l’exposició dels principals conceptes teòrics que conformen els temes objecte de l’estudi.
- Classes pràctiques a l’aula: Els alumnes disposaran d’una col·lecció d’exercicis i/o casos pràctics proposats pel professor i que s’han de resoldre en les sessions pertinents.
- Seminaris: A l’aula es discutiran aspectes pràctics derivats de l’implantació d’un sistema d’assegurament de la qualitat als laboratoris per part d'experts en el tema que treballen a l'empresa. També es poden plantejar casos concrets a resoldre mitjançant fulls de càlcul per a que l’estudiant tingui contacte amb els sistemes de gestió i control de dades.
El material presentat a les classes de teoria i els exercicis estarà disponible als alumnes al Moddle amb antelació suficient abans de cada tema.
Activitat no presencial:
- Preparació i entrega de casos concrets numèrics i casos pràctics, tant a nivell individual com en grup, proposats pel professor. Aquesta activitat serà considerada en l’avaluació de l’estudiant.
- Si el nombre d’estudiants ho permet, preparació i defensa d’un cas concret sobre assegurament de qualitat / validació. Apartat avaluable.
Les transparències de classe són en anglès (majoritàriament) i espanyol. Els exàmens i treballs es poden realitzaren anglès, català o espanyol.
El nombre d’hores de treball de l’alumne és de 25 hores x 6 ECTS = 150 h
La seva distribució és la següent:
Activitats presencials:
Classes de teoria, pràctiques d’aula i seminaris: 51 h (34%)
Realització dels controls d’avaluació eliminatoris: 6 h (4%)
Activitats no presencials:
Realització d’activitats avaluables: 33 h (22%)
Estudi setmanal i preparació de les avaluacions: 60 h (40%)
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Classes pràctiques a l'aula | 10 | 0,4 | 4, 5, 6, 10, 17, 20, 23, 24, 25, 28 |
Teoria | 34 | 1,36 | 3, 6, 7, 8, 9, 12, 13, 15, 16, 21, 22, 24, 28 |
Tipus: Supervisades | |||
Tutories | 7 | 0,28 | 1, 4, 5, 15, 16, 18, 20, 23, 25, 28 |
Tipus: Autònomes | |||
Autoaprenentatge | 11 | 0,44 | 1, 2, 4, 5, 6, 10, 11, 14, 15, 16, 17, 18, 20, 23, 24, 25, 26, 27, 28 |
Estudi autònom | 60 | 2,4 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 15, 16, 17, 18, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 27, 28 |
El procés d’avaluació segueix el principi d’avaluació continuada. Per a l'avaluació de l'assignatura, es realitzaran:
Dues proves parcials en les dates indicades per la facultat, cadascuna corresponent, aproximadament, a la meitat del temari de teoria i de problemes. Les proves parcials són individuals. Cada prova parcial tindrà dues parts. La primera part consistirà en varies preguntes relatives a la part de teoria de l'assignatura (podrà ser tipus test i també podrà incloure alguna pregunta curta). En la segona part, l'alumne haurà de resoldre alguns problemes. La part de teoria valdrà entre un 40-60% de la nota del parcial, i la part de problemes entre el 40-60%. Per poder fer mitjana per a la nota final, la qualificació del parcial ha de ser igual o superior a 4,0. La nota final d’aquestes dues proves tindrà una ponderació del 70% en la qualificació final.
Presentació de treballs. Aquests treballs es realitzaran en grups i el nombre màxim de participants es fixarà prèviament a cada treball. La nota global d’aquest treballs tindrà una ponderació del 20% en la qualificació final.
Presentació d’un resum de cada conferència o seminari impartit. Aquest resum es redactarà individualment. La nota global d’aquests resums tindrà una ponderació del 10% en la qualificació final.
La nota final és la suma de les notes ponderades dels tres ítems anteriors. Per superar l'assignatura l'alumne haurà d'obtenir una mitjana igual o superior a 5,0.
L'assistència als seminaris o conferències és obligatòria. Si per qualsevol raó no poguessin realitzar-se, la seva ponderació a l'avaluació es repartiria a parts igualsals altres dos items.
Si no es presenten els treballs o els resums de les conferències, l'alumne serà qualificat com "no avaluable", independentment de la nota dels exàmens parcials.
L'alumne que no superi l'avaluació normal disposarà d'una avaluació extraordinària, en les dates que determini la facultat. Per poder presentar-se a l'examen de recuperació, els estudiants hauran d'haver participat en activitats d'avaluació al llarg del curs que equivalguin a 2/3 parts de la nota final.
Només es pot recuperar la nota a que es refereix l’apartat (1). Les notes i ponderacions dels apartats (2) i (3) seran els mateixos que abans. Per recuperar la nota de l’apartat (1), l’alumne s'haurà de presentar de cadascun dels parcials amb nota inferior a 4,0. En el cas que la nota final sigui inferior a 5,0, i els parcials tinguin nota superior a 4,0, l'alumne pot decidir presentar-se a l'avaluació extraordinària de tots dos parcials o només a l'avaluació extraordinària d'aquell parcial que tingui la nota més baixa.
La nota del examen de recuperació substituirà a la nota prèvia en el còmput de la nota global. Per poder fer mitjana per a la nota final, la qualificació del parcial ha de ser igual o superior a 4,0.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Activitats cooperatives | 20 | 15 | 0,6 | 1, 2, 5, 6, 10, 11, 14, 15, 16, 17, 18, 20, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28 |
Parcial I | 35 | 3 | 0,12 | 1, 3, 4, 6, 7, 8, 9, 11, 15, 18, 20, 22, 23, 25, 28 |
Parcial II | 35 | 3 | 0,12 | 1, 4, 6, 11, 12, 13, 15, 16, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 25, 28 |
Seminaris o conferències a l'aula | 10 | 7 | 0,28 | 1, 2, 5, 10, 11, 14, 15, 17, 18, 20, 23, 24, 26, 27, 28 |
Encara que no segueix l'ordre del programa i les reglamentacions a que es refereix no són les actuals, es pot considerar un llibre de text amb el contingut bàsic de l'assignatura el de: R. Compañó Beltrán, A. Ríos Castro; Garantía de la calidad en los Laboratorios analíticos”. Editorial Síntesis. Madrid (2002).
E. Prichard, V. Barwick; Quality assurance in analytical chemistry. Wiley (2007). Revisió i actualització d’un llibre de text clàssic en la matèria. La UAB té la versió electrònica del llibre que és d'accés gratuit.
Llibre d'estadística senzill i amb bones explicacions i exemples: James N. Miller, Jane C. Miller and Robert D. Miller; Statistics and Chemometrics for Analytical Chemistry. 7th edition, Pearson Higher Education (2018)
Altres llibres de referència:
P. Konieczka, J. Namieśnik; Quality assurance and quality control in the analytical chemical laboratory: A practical approach. CRC Press, Boca Ratón (2009). Un llibre sobre les eines estadístiques aplicades a la qualitat. (Existeix una edició e-book del 2012).
M. Reichenbächer, J.W. Einax; Challenges in Analytical Quality Assurance. Springer (2011). Hi hay una versió electrònica disponible a la UAB. Eines per a la seva utilització en probes estadístiques, regressión lineal, validació de mètodos, gràfics de control, exercicis interlaboratori, etc.
Es farà servir Microsoft Excel