Titulació | Tipus | Curs | Semestre |
---|---|---|---|
2501572 Administració i Direcció d'Empreses | OT | 4 | 0 |
2501573 Economia | OT | 3 | 2 |
2501573 Economia | OT | 4 | 0 |
Aquesta assignatura s'inscriu dins la matèria de Comptabilitat. Per tal d'aconseguir un bon seguiment de la mateixa és aconsellable haver assolit els coneixements de les assignatures obligatòries de cursos anteriors "Introducció a la Comptabilitat" i "Anàlisi i avaluació dels estats comptables" (ADE) o bé "Anàlisi dels estats financers" (ECO) i és recomanable haver cursat l'assignatura "Comptabilitat de Costos" del grau d'Administració i Direcció d'Empreses.
L'assignatura és una continuació lògica de les assignatures relacionades amb la comptabilitat financera i la comptabilitat de gestió. S'inscriu dins de l'àrea de l'anàlisi econòmica del funcionament de l'empresa i està dedicada a desenvolupar el procés d'elaboració dels plans econòmics i financers, l'anàlisi de l'equilibri i l'optimització d'aquests plans, així com l'anàlisi de les desviacions respecte a la realitat posterior. Per tant, amb aquesta assignatura es pretén formar l'estudiant en els processos de planificació econòmica i financera d'una empresa, així com en la valoració de la seva utilitat per a l'establiment i l'avaluació de la gestió.
En finalitzar el curs, l'alumne serà capaç de:
1. EL SISTEMA INTEGRAT DE PRESSUPOSTOS
1.1. Introducció a la planificació econòmico-financera.
1.2. Tipus de plans.
1.3. Funcionament d'un sistema integrat de planificació.
1.4. El pla operatiu anual: perspectiva global.
2. PREVISIONS D'ACTIVITAT I DE COSTOS
2.1. Programació dels ingressos (vendes) a mig termini.
2.2. Previsions de producció i compres.
2.3. Previsió dels costos de funcionament "directes".
2.4. La previsió dels costos "discrecionals".
2.5. El pressupost de resultats (resum de la planificació econòmica).
3. L'ANÀLISI DEL PUNT D'EQUILIBRI I LA SIMULACIÓ DE RESULTATS EN LA PLANIFICACIÓ ECONÒMICA
3.1. El model clàssic base del punt d'equilibri (PE)
3.2. L'anàlisi del punt d'equilibri en l'empresa multiproducte.
3.3. Generalització del model: del PE a la simulació de resultats.
4. LA PLANIFICACIÓ FINANCERA, EQUILIBRI FINANCER DE LA PREVISIÓ
4.1. El pas de les previsions econòmiques a les previsions financeres.
4.2. Previsió de la variació de tresoreria (estat de fluxos d'efectiu previst).
4.3. Concepte d'equilibri financer de la previsió.
4.4. L'equilibri financer a la planificació. Ajustament de les previsions per aconseguir l'equilibri financer.
5. L'ANÀLISI DE LES DESVIACIONS SOBRE EL RESULTAT PREVIST
5.1. Models i tècniques d’anàlisi.
5.2. L’anàlisi de la desviació en els resultats: anàlisi global i anàlisi per articles
5.4. L’avaluació de la gestió a partir de l’anàlisi.
A continuació es descriu l'organització i la metodologia docent que es seguirà en les diferents activitats formatives.
Classes de teoria:
Els continguts de l’assignatura seran impartits per la professora en forma de classes magistrals. El material emprat en la presentació dels temes estarà a disposició dels alumnes al Campus Virtual de l'assignatura amb antelació a l'inici de cadascun d’ells. La finalitat de posar a disposició dels estudiants aquest material és que els permeti seguir les explicacions a classe amb més comoditat. En cap cas, no pot constituir l’únic material d’estudi dels continguts. Els alumnes hauran de consultar, com a mínim, les referències bibliogràfiques bàsiques que figuren en l’apartat corresponent d’aquesta guia i les que complementàriament aconselli la professora, si escau.
Classes pràctiques:
Les sessions de classes pràctiques es combinaran amb les de teoria, per la qual cosa no hi ha fixada cap sessió específica a la setmana. Aquestes classes es dedicaran a la resolució i comentari dels exercicis i casos proposats per la professora, els enunciats dels quals estaran a disposició dels estudiants al Campus Virtual de l’assignatura amb antelació suficient. Algunes d'aquestes sessions es duran a terme a les aules d'informàtica.
Tutories:
Es realitzaran tutories individuals per aquells alumnes que ho desitgin. L'objectiu d'aquestes sessions és resoldre dubtes, comentar exercicis o repassar conceptes. En elles l’estudiant és qui ha de dur la iniciativa plantejant les qüestions a tractar. Les sessions de tutoria són presencials i en cap cases faran tutories ni es resoldran dubtes per correu electrònic. L'horari de tutories pel curs 2021-2022 de la professora Immaculada Vilardell és: dilluns de 6 a 7 de la tarda i dimarts de 11 a 1 del matí.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Classes de pràctiques | 17 | 0,68 | 3, 4, 6, 7, 8 |
Classes de teoria | 32,5 | 1,3 | 1, 4, 5 |
Tipus: Supervisades | |||
Supervisió i seguiment | 7 | 0,28 | 6 |
Tipus: Autònomes | |||
Treball autònom: lectura dels textos, estudi dels contingut, preparació i resolució d'exercicis | 90 | 3,6 | 1, 3, 4, 6, 7, 8 |
L'avaluació de l'estudiant es farà de forma continua a partir de les evidències següents:
Els alumnes que no haguin assolit la nota mínima de 3,5 en els dos exàmens o que un cop determinada la nota mitjana final del curs hagin obtingut una qualificació igual o superior a 3,5, però inferior a 5, podran participar del procés de recuperació, el qual consistirà d'un examen de tots el continguts de l'assignatura. L'estudiant que superi aquesta prova aprovarà l'assignatura amb una nota de 5. En cas contrari, mantindrà la nota anterior.
L'assignatura només pot ser avaluada pel sistema d'avaluació descrit anteriorment. Un estudiant que hagi participat en dues de les activitats d'avaluació anteriors es considera que participa de l'avaluació continuada. Per tant, un alumne tindrà una qualificació de NO AVALUABLE quan només hagi participat en una activitat d'avaluació. La no participació en alguna de les activitats d'avaluació descrites serà qualificada amb un zero a efectes de mitjanes i ponderacions per a la nota fina del curs, tret que l'estudiant justifiqui documentalment les causes que li han impedit participar en aquella activitat.
Calendari d’activitats d’avaluacióL'alumnat de la Facultat d'Economia i Empresa que d'acord amb el paràgraf anterior necessiti canviar una data d'avaluació ha de presentar la petició omplint el document Sol·licitud reprogramació prova https://eformularis.uab.cat/group/deganat_feie/nou-reprogramacio-de-proves
Procediment de revisió de les qualificacionsTítol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
LLiurament del treball de síntesi | 20% | 0 | 0 | 4, 6, 7, 8 |
Lliurament d'exercicis i participació | 10% | 0 | 0 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 |
Proves periòdiques (2 exàmens) | 35% cada un | 3,5 | 0,14 | 1, 3, 4, 5, 6, 7, 9 |
Bàsica:
Vergés, J. (2000), La Planificación Económica y Financera en la Empresa. Podeu consultar aquest text a: https://gent.uab.cat/jverges/ca/content/text-plani-ef-empresa
Rosanas Martí, JM (2007), Los presupuestos: una herramienta crucial de dirección, Harvard Deusto Business Review157,maig, 157, 72-79.
Lorain, M-A; Sastre Peláez, F; García Domonte, A (2012), El presupuesto en la era de la incertidumbre, Partida Doble (Revista Contable), 243, maig, 89-97.
Prieto Valeor, P. i Heras Granaglia, M. (2021), La hora del presupuesto base cero, Técnica Contable y Financiera 40, abril, 158-166. https://www.smarteca.es/my-library/issues/SMTD2017174
Complementària:
Bhirmani, A.; Datar, S.M.; Hongren, C.T.; i Rajan, M.V. (2019), Management and Cost Accounting. Pearson Education, 7ena edició. En especial, segona i tercera part. https://ebookcentral.proquest.com/lib/uab/reader.action?docID=5763136
Pels temes que ho requereixin es facilitaran exercicis i material complementari. Es reconama la consulta del Campus Virtual.
En la resolució dels exercicis es treballarà amb el programa de fulls de càlcul Excel.