Titulació | Tipus | Curs | Semestre |
---|---|---|---|
2501572 Administració i Direcció d'Empreses | OT | 4 | 0 |
Es recomana que l'alumne hagi superat les assignatures de Màrqueting I i Màrqueting II.
Comunicació Comercial és una assignatura optativa de 6 crèdits ECTS dins els estudis del Grau d’Administració i Direcció d’Empreses.
L'objectiu principal de l'assignatura de Comunicació Comercial és proporcionar a l'alumne una visió molt més profunda i especialitzada d'una de les principals tasques del màrqueting: la comunicació comercial. En aquest sentit, es pretén transmetre a l'estudiant el sentit i finalitat de la política de comunicació comercial de l'empresa com a instrument que s'emmarca en l'estratègia de màrqueting, i aquesta dins de l'empresa. Per a això, es proporciona a l'alumne una visió el més àmplia possible de les diverses eines i tècniques de què disposa l'empresa per comunicar-se amb els seus diferents públics, amb l'objectiu de posar de manifest tant les dificultats i complexitats, com la riquesa i amplitud , de les possibilitats de comunicació que poden desenvolupar els alumnes.
Els objectius més concrets són:
1. Introducció a la comunicació comercial.
El procés de comunicació.
Públics implicats.
Comunicació B2B i B2C.
El mix de comunicació.
La comunicació integral de màrqueting.
Comunicació on i offline. Buzz màrqueting.
L'anàlisi interna i externa necessari.
La investigació comercial aplicada a la comunicació.
2. L'estratègia de comunicació comercial.
Definició d'objectius.
Descripció del públic objectiu en mercats B2B i B2C.
Importància dels rols en el procés de decisió.
El posicionament com a aspecte clau.
Comunicació emocional vs racional.
L'essència de la marca, la personalitat i el to de comunicació.
Disseny del Pla de Comunicació.
3. La creativitat.
Principals consideracions.
Camins creatius bàsics.
El briefing creatiu.
4. La publicitat.
Utilitat, beneficis i limitacions.
El procés de planificació de la publicitat.
L'elaboració del missatge publicitari.
Publicitat on i offline.
5. La promoció de vendes
Utilitat, beneficis i limitacions.
El mix de la promoció.
L'estratègia i tàctiques promocionals.
Anàlisi de resultats.
6. Del màrqueting directe al màrqueting relacional.
Utilitat, beneficis i limitacions.
Importància de les bases de dades.
Beneficis del CRM.
7. La comunicació en el punt de venda.
Packaging, PLV i merchandising.
Utilitat, beneficis i limitacions.
8. Relacions públiques.
Naturalesa i concepte de les relacions públiques: externes i internes.
Utilitat, beneficis i limitacions.
Tècniques de relacions públiques.
Gestió de crisi.
9. Patrocini.
Tipologia de patrocinis: Sponsoring i mecenatge.
Utilitat, beneficis i limitacions.
10. La identitat visual corporativa.
Utilitat, beneficis i limitacions.
Subordinació al posicionament estratègic.
Homogeneïtat corporativa on i offline.
11. La comunicació en els mitjans socials
Evolució d'Internet i dels mitjans socials (Social Media)
Els Social Media.
Nous conceptes de Social Media
L'empresa en els Social Media.
L'impacte del Social Media Màrqueting en el SEO
12. El Social Media Pla
Anàlisi de l’entorn
Estratègia i Tàctiques en els Social Media
Mètriques (KPI).
Control.
El Social Media Pla.
La reputació online corporativa
Les noves figures professionals: el Community Manager
13. Noves tendències de comunicació
La importància del engagement.
La importància de la marca personal.
L’storytelling.
Màrqueting mòbil.
Altres eines d'última generació.
La docència serà presencial o semipresencial depenent del nombre d’ estudiants matriculats per grup i de la capacitat de les aules al 50% d’aforament.
L'assignatura de Comunicació Comercial farà servir una combinació de metodologies docents per tal de potenciar l'aprenentatge per part de l'alumne.
1) Classes magistrals: en aquestes sessions els professors desenvoluparan els principals conceptes i nocions de l'assignatura.
2) Realització d'activitats pràctiques i exercicis: els estudiants hauran de resoldre de forma autònoma o amb petits grups de treball les pràctiques i exercicis proposats. Algunes d'aquestes activitats es realitzaran a l'aula i altres no.
3) Activitats complementàries: lectura d'articles de premsa que contribueixin a il·lustrar i aclarir aspectes rellevants del contingut de l'assignatura.
4) Tutories presencials: l'estudiant disposarà d'unes hores on els professors de l'assignatura podran ajudar-lo/la a resoldre els dubtes que se li presentin en l'estudi de la matèria i/o en la resolució dels problemes.
La metodologia docent proposada pot experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Classes Teòrico-Pràctiques | 32,5 | 1,3 | 1, 2, 7, 8, 9, 11, 12, 15, 16, 17, 18, 20, 23, 24, 25 |
Defensa de treballs | 17 | 0,68 | 4, 22 |
Tipus: Supervisades | |||
Elaboració informe supervisat/ Tutories | 5,5 | 0,22 | 7, 12, 14, 17, 20, 25 |
Tipus: Autònomes | |||
Estudi | 50 | 2 | 2, 7, 8, 9, 11, 12, 13, 17, 18, 24, 25 |
Realització pràctiques, exercicis i treball final en grup | 21,5 | 0,86 | 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 11, 12, 13, 14, 17, 18, 19, 20, 22, 24, 25 |
Realització pràctiques, exercicis i treball final individual | 20 | 0,8 | 3, 4, 5, 6, 7, 9, 11, 13, 14, 17, 19, 20, 24 |
L'avaluació de l'assignatura Comunicació Comercial tindrà en compte els següents components:
L'activitat avaluativa 1 (35% de la nota) serà un treball en grup que consistirà en la realització d'un pla de comunicació per a una determinada empresa aplicant els coneixements i fonts d'informació adquirits al llarg de tot el curs. L'avaluació d'aquest treball consistirà en el lliurament del treball escrit i la presentació oral del mateix.
L'activitat avaluativa 2 (15% de la nota) serà un treball individual que consistirà en la realització d'un pla de social media personal.
Els treballs o la resolució de casos que per als diferents temes i a proposta del professor dugui a terme l'alumne (activitat avaluativa 1 i 2 i participació a classe), sigui de forma individual o en grup (segons indicació del professor), a més de la utilització i aplicació dels continguts de l'assignatura es valoraran també les competències i habilitats en: la recerca, anàlisi i selecció d'informació, la capacitat de comunicació oral i escrita, el treball en equip i la participació.
El plagi total o parcial de qualsevol dels exercicis es considerarà automàticament un suspens de tota l’assignatura i no només de l’exercici plagiat. Plagiar és copiar de fonts no identificades d’un text, sigui una sola frase o més, que es fa passar per producció pròpia (això inclou copiar frases o fragments d’internet i afegir-los sense modificacions al text que es presenta com a propi), i és una ofensa greu. Cal aprendre a respectar la propietat intel·lectual aliena i a identificar sempre les fonts que es puguin fer servir, i és imprescindible responsabilitzar-se de l’originalitat i autenticitat del text propi.
Si un estudiant no obté una nota mínima de 3.5 a l'examen final està suspès. No obstant això, si la nota està entre 3.5 i 4.9 es pot presentar a la recuperació.
L'alumne serà avaluat com "No avaluable" sempre i quan no hagi participat en cap de les activitats d'avaluació. Per tant, si un estudiant realitza ALGUNA de les activitats avaluatives ja no pot ser considerat com "No avaluable".
Calendari d’activitats d’avaluació
Les dates de les diferents proves d'avaluació (exàmens parcials, exercicis en aula, entrega de treballs, ...) s'anunciaran amb suficient antelació durant el semestre.
La data de l'examen final de l'assignatura està programada en el calendari d'exàmens de la Facultat.
"La programació de les proves d’avaluació no es podrà modificar, tret que hi hagi un motiu excepcional i degudament justificat pel qual no es pugui realitzar un acte d’avaluació. En aquest cas, les persones responsables de les titulacions, prèvia consulta al professorat i a l’estudiantat afectat, proposaran una nova programació dins del període lectiu corresponent." Apartat 1 de l'Article 115. Calendari de les activitats d’avaluació (Normativa Acadèmica UAB)
Els estudiants i les estudiantes de la Facultat d'Economia i Empresa que d'acord amb el paràgraf anterior necessitin canviar una data d'avaluació han de presentar la petició omplint el document Sol·licitud reprogramació prova https://eformularis.uab.cat/group/deganat_feie/reprogramacio-proves
Procediment de revisió de les qualificacions
Coincidint amb l'examen final s'anunciarà el dia i el mitjà en que es publicaran les qualificacions finals. De la mateixa manera s'informarà del procediment, lloc, data i hora de la revisió d'exàmens d'acord amb la normativa de la Universitat.
Procés de Recuperació
“Per participar al procés de recuperació l'alumnat ha d'haver estat prèviament avaluat en un conjunt d'activitatsque representi un mínim de dues terceres parts de la qualificació total de l'assignatura o mòdul.” Apartat 3 de l'Article 112 ter. La recuperació (Normativa Acadèmica UAB). Els estudiants i les estudiants han haver obtingut una qualificació mitjana de l’assignatura entre 3,5 i 4,9.
La data d’aquesta prova estarà programada en el calendari d'exàmens de la Facultat. L'estudiant que es presenti i la superi aprovarà l'assignatura amb una nota de 5. En cas contrari mantindrà la mateixa nota.
Irregularitats en actes d’avaluació
Sense perjudici d'altres mesures disciplinàries que s'estimin oportunes, i d'acord amb la normativa acadèmica vigent, "en cas que l’estudiant realitzi qualsevol irregularitat que pugui conduir a una variació significativa de la qualificació d’un acte d’avaluació, es qualificarà amb 0 aquest acte d’avaluació, amb independència del procés disciplinari que s’hi pugui instruir. En cas que es produeixin diverses irregularitats en els actes d’avaluació d’una mateixa assignatura, la qualificació final d’aquesta assignatura serà 0". Apartat 10 de l'Article 116. Resultats de l'avaluació. (Normativa Acadèmica UAB)
L'avaluació proposada pot experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a lapresencialitat que imposin les autoritats sanitàries.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Activitat avaluativa 1 | 35% | 1 | 0,04 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25 |
Activitat evaluativa 2 | 15% | 0,5 | 0,02 | 3, 4, 5, 6, 10, 19, 21, 23 |
Examen | 50% | 2 | 0,08 | 2, 4, 7, 12, 20, 23, 24, 25 |
Bibliografia bàsica:
Bigné, E. (2003). Promoción Comercial. Ed. ESIC, Madrid. Última Edició
Marquina-Arenas, J. (2012). Plan Social Media y Community Manager. Editorial UOC, Barcelona. Última Edició
Zunzarren, H. y Gorospe, B. (2012). Guía del Social Media Marketing. Ed. ESIC, Madrid. Última Edició
E-book "Conectados por redes sociales": https://elibro.net/es/ereader/uab/57768
Excel, Power Point, Word