Titulació | Tipus | Curs | Semestre |
---|---|---|---|
2501572 Administració i Direcció d'Empreses | OT | 4 | 0 |
No hi ha requisits.
Es recomana tenir coneixements de màrqueting i una alta disposició a apendre sobre les estrègies, problemàtiques i activitats relacionades amb la gestió dels canals de distribució en qualsevol format i lloc. Sense ser rigurosos i com a anunci del que es tracta, correspondria a la profundització de la "p" de Place de les quatre "p's" del marqueting tradicional
Al acabar el curs l’ alumne ha de ser capaç de:
Al acabar el curs l’ alumne ha de saber:
1. INTRODUCCIÓ
2. FORMES COMERCIALS I ANÀLISI ECONÒMICA
3. ENTORN DE LA DISTRIBUCIÓ
4. ORGANITZACIÓ DELS SISTEMES DE DISTRIBUCIÓ
El curs "Gestió de la Distribució" del 4t curs del Grau té 6 crèdits ECTS, és a dir, un total de 150 hores de dedicació de l'estudiant (25 hores per crèdit). S'estructuren en diferents tipus d'activitats formatives i metodologies que es descriuen a continuació. Combinen un enfocament teòric ben fonamentat amb exercicis pràctics, que permeten una aproximació directa a la realitat de la gestió actual de la distribució. La docència s'oferirà al campus o en format híbrid remot i presencial, en funció del nombre d'alumnes per grup. Casos pràctics, conferències teòriques, debats, activitats a classe, seminaris. Aquests són els principals exemples metodològics utilitzats en aquest curs.
La participació proactiva de l'alumne es considera un avantatge i, per tant, és fomentada pel professor. Els fonaments teòrics s'exposaran a les classes teòriques, que estaran obertes en tot moment a la participació dels alumnes per al seu aclariment i debat. Els fonaments de la teoria es basaran en la lectura de textos i l'estudi autònom, tant del material exposat a les classes com d'altres materials que s'indicaran a classe, o a través del Campus Virtual. El treball d'estudi es complementarà amb exercicis individuals relacionats amb les lectures i els casos del seminari, a partir dels quals es realitzarà un debat entre els alumnes dirigits pel professor.
Durant el curs, hi haurà un total de 4 seminaris. Els seminaris inclouran treballs escrits i presentacions de classe. Es comunicarà a través del Campus Virtual, amb suficient avís, de quines activitats específiques serà cada seminari, i de la preparació necessària per part dels estudiants. El treball d'estudi es complementarà amb exercicis individuals relacionats amb les lectures i casos del seminari. Tots els seminaris seran avaluats, tant pel que fa a les aportacions orals a classe com, si escau, als treballs escrits. La tasca final del curs (en grups) consistirà a proposar una estratègia de gestió de distribució d'una empresa real escollida pels alumnes d'entre les propostes realitzades pel professor. L'assignació final del curs es presentarà oralment a classe.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Hores de classe | 49,5 | 1,98 | 7, 8, 15, 16 |
Tipus: Supervisades | |||
Seminari de premsa | 5 | 0,2 | 2, 5, 9, 12, 19, 20, 21 |
Tipus: Autònomes | |||
Relacions dins el canal- Hores d' estudi | 91,5 | 3,66 | 23 |
L'estudiant obtindrà una nota quan cobreixi el 50% de les activitats d'avaluació. Assistència i participació en classes i seminaris. (absències màximes: 3) - 10%: en cas de més absències sense justificació, la qualificació d'aquesta part de participació és un zero. Quatre seminaris escrits sobre lectures i casos: el 20% de la nota final. Només es consideraran les tres primeres qualificacions. Assignació final de curs (en grup): 30%. Examen final: 40%
• És condició necessària, però no suficient, superar l'examen per aprovar l'assignatura.
• Per aprovar l'assignatura cal superar els seminaris, com a tasca final del curs, com a examen. • Les dates dels seminaris així com les presentacions orals del treball de curs s'especificaran en el marc del programa del curs a través del Campus Virtual.
• Es necessari assistir a les sessions de seminari. Qualsevol absència per problemes mèdics laborals o degudament documentats no tindrà cap efecte en la nota final. Es permet tenir tres absències injustificades al curs. • Els treballs escrits del seminari es presentaran davant la classe corresponent a través del Campus Virtual. Només s'avaluaran si l'estudiant assisteix a la sessió del seminari corresponent, o presenta justificació mèdica o laboral de l'absència.
• L'examen serà al final del semestre, el dia i l'hora fixats per la Facultat, que es farà públic amb temps suficient i que l'estudiant haurà de confirmar a través de la pàgina web de la Facultat.
• L'estudiant haurà de comunicar la composició del grup i el tema triat per al document del curs a través del correu electrònic del professor durant les dues primeres setmanes del semestre. En cas contrari, no se'ls permetrà lliurar-lo.
• El fet de presentar-se a l'examen o presentar la tasca final del curs o participar en almenys 3 seminaris eximeix l'alumne de la qualificació de "No presentat".
• Els estudiants que no hagin superat tots els seminaris o l'assignació final del curs o tots dos podran presentar un nou escrit individual, determinat pel professor, per obtenir la qualificació necessària per superar les activitats d'avaluació que havien suspès. El professor especificarà als alumnes en aquesta situació les característiques i data de lliurament del treball corresponent.
• Els estudiants que no hagin superat l'examen tindran l'oportunitat de participar en les activitats de compensació, és a dir, podran tornar a presentar-se a l'examen suspès el dia que la Facultat determini, després de finalitzar el segon semestre.
• Qualsevol estudiant que, per motius justificats de treball o salut o perquè estigui realitzant un programa d'intercanvi. no es pot assistir al curs amb normalitat, s'ha de notificar aquesta situació al professor durant les dues primeres setmanes del semestre per tal de consensuar les activitats compensatòries corresponents.
Calendari d’activitats d’avaluació
Les dates de les diferents proves d'avaluació (exercicis en aula, entrega de treballs, ...) s'anunciaran amb suficient antelació durant el semestre.
La data de l'examen final de l'assignatura està programada en el calendari d'exàmens de la Facultat.
"La programació de les proves d’avaluació no es podrà modificar, tret que hi hagi un motiu excepcional i degudament justificat pel qual no es pugui realitzar un acte d’avaluació. En aquest cas, les persones responsables de les titulacions, prèvia consulta al professorat i a l’estudiantat afectat, proposaran una nova programació dins del període lectiu corresponent." Apartat 1 de l'Article 115. Calendari de les activitats d’avaluació (Normativa Acadèmica UAB)
Els estudiants i les estudiantes de la Facultat d'Economia i Empresa que d'acord amb el paràgraf anterior necessitin canviar una data d'avaluació han de presentar la petició omplint el document Sol·licitud reprogramació prova https://eformularis.uab.cat/group/deganat_feie/reprogramacio-proves
Procediment de revisió de les qualificacions
Coincidint amb l'examen final s'anunciarà el dia i el mitjà en que es publicaran les qualificacions finals. De la mateixa manera s'informarà del procediment, lloc, data i hora de la revisió d'exàmens d'acord amb lanormativa de la Universitat.
Procés de Recuperació
“Per participar al procés de recuperació l'alumnat ha d'haver estat prèviament avaluat en un conjunt d'activitats que representi un mínim de dues terceres parts de la qualificació total de l'assignatura o mòdul.” Apartat 3 de l'Article 112 ter. La recuperació (Normativa Acadèmica UAB). Els estudiants i les estudiants han haver obtingut una qualificació mitjana de l’assignatura entre 3,5 i 4,9.
La data d’aquesta provaestarà programada en el calendari d'exàmens de la Facultat. L'estudiant que es presenti i la superi aprovarà l'assignatura amb una nota de 5. En cas contrari mantindrà la mateixa nota.
Irregularitats en actes d’avaluació
Sense perjudici d'altres mesures disciplinàries que s'estimin oportunes, i d'acord amb la normativa acadèmica vigent, "en cas que l’estudiant realitzi qualsevol irregularitat que pugui conduir a una variació significativa de la qualificació d’un acte d’avaluació, es qualificarà amb 0 aquest acte d’avaluació, amb independència del procés disciplinari que s’hi pugui instruir. En cas que es produeixin diverses irregularitats en els actes d’avaluació d’una mateixa assignatura, la qualificació final d’aquesta assignatura serà 0". Apartat 10 de l'Article116. Resultats de l'avaluació. (Normativa Acadèmica UAB)
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Examen final | 40 | 0 | 0 | 1, 2, 3, 5, 6, 8, 11, 13, 15, 16, 17, 18, 21, 22 |
Semniari de Premsa - Individual i en Grup | 20 | 2 | 0,08 | 1, 4, 7, 8, 10, 12, 14, 15, 16, 18, 20 |
treball final de curs | 30 | 2 | 0,08 | 7, 8, 9, 10, 15, 16, 18, 19, 23 |
BIBLIOGRAFÍA BÁSICA
Grewal, D., Noble, S. M., Roggeveen, A. L., & Nordfalt, J. (2020). The future of in-store technology. Journal of the Academy of Marketing Science, 48(1), 96-113.
Mc Ginn, Daniel: What did 2020 do to retail? Hardvard Business Review. 2020.
Roggeveen, A. L., & Sethuraman, R. (2020). How the COVID-19 pandemic may change the world of Retailing. Journal of Retailing, 96(2), 169.
BIBLIOGRAFIA COMPLEMENTARIA
Berkhout, Constant (2019) Assortment and Merchandising Strategy. Building a Retail Plan to Improve Shopper Experience. Springer
CASARES J. , REBOLLO A. (2013) Distribución Comercial. Aranzadi
CHETOCHINE, G.: "Marketing estratégico de los canales de distribución" Ed. Granica.
FISLER M. “Canaux de distribution” Ed.Vuibert Gestion Paris 1989
CRUZ ROCHE, I. (2012):” Canales de distribución” Ed. Piramide (**)
Martinez-Lopez, F.J., Gázquez-Abad, J.C. Roggeveen, A.(2019) Advances in National Brand and Private Label Marketing. Springer
IZARD, G (2010): “Gestión de la distribución: guía de estudio” Ed. Servei de Publicacions UAB Col·lecció Materials 219 (****)
IZARD G. (2019) Chapter: “La distribución comercial de alimentos y el comercio electrónico” included in the book “La venta de alimentos online” https://www.thomsonreuters.es/es/tienda/duo-papel-ebook/la-venta-de-alimentos-onlineduo/p/10014951
IZARD, G. (2019) Article: “Transformación digital en la Distribución Comercial”. Includend in the publication “Omnichannel Marketing: Lasnuevas reglas de la distribución y el consumo en el mundo omnicanal”. Cátedra Fundación Ramon Areces, Oviedo http://www.catedrafundacionarecesdcuniovi.es/download/download_material.php?idMaterial=282
IZARD, G. (2019) Keynote speaker at the The International Conference on Advances in National Brand and Private Label Marketing (NB&PL) (2019). Title: “Private label in Spain. Business Approach”. https://www.youtube.com/watch?v=xa1aX0YZXRo Included in the book “Advances in National Brand & Private Label Marketing. Sixth International Conference, 2019. Springer
IZARD, G. (2018) Book Chapter: “La identificación digital del fabricante real del producto de una marca”. Marcas Negras (en la era de la trasparencia). Olivares F. ed. Gedisa (2011) https://marcasnegras.es/
MARTINEZ MARTINEZ, I.J. (2005) La comunicación en el punto de venta ESIC
MIQUEL S., PARRA, F., Mª, ROMERO JM, L´HERMIE, C. Distribución Comercial (Escuela Superior de Gestión Comercial y Marketing (Esic)) 5ª edición 2006
KOTLER, P. "Introducción al Márketing". Ed.Prentice Hall.2009
PALOMARES R. (2015) Merchandising. Auditoria de Marketing en el punto de venta. ESIC
Pantano, Eleonora, Dennis, Charles (2019) Smart Retailing. Springer
QUINN, Feargal. "Crowing the Customer (how to become Customer- Driven)" The O´Brien Press. Dublín,1990
REINARES LAZA, P., “Marketing Relacional” Ed. Prentice Hall 2004
SAINZ DE VICUÑA ANCIN, JM: "La distribución comercial: opciones estratégicas". Ed. ESIC 1996
SIEIRA M. (2017) mARCAS DEL DISTRIBUIDOR . ESIC
STERN, L.W. y EL-ANSARY, A.I. “Marketing Channels” Ed. Prentice –Hall 1997 i “Canales de Comercialización” Ed. Prentice –Hall. 1999 (***)
VÁZQUEZ CASIELLES, R. y TRESPALACIOS, J.A.: “Estrategias de distribución comercial, Diseño del canal de distribución y relacion entre los fabricantes y detallistas” Ed. Thomson, Madrid, 2006 (**)
Revistes: Alimarket, Aral, Distribución Actualidad, Distribución y Consumo
Webs: https://www.theconsumergoodsforum.com/; http://www.canaldis.com/: https://www.fmi.org/ http://www.nielsen.com/us/en.html; https://www.kantarworldpanel.com/global; https://www.igd.com/; https://www.gs1.org/; https://stores.org/; https://www.gfk.com/;http://www.nb-plmarketing.org/
Bons coneixements de Microsoft Office i també experiencia en la utilització de software per anàlisi estadistics.