Titulació | Tipus | Curs | Semestre |
---|---|---|---|
2500786 Dret | OB | 1 | 2 |
Encara que per cursar Dret penal II no és necessari haber aprovat Dret Penl I, és aconsellable haver-ho fet amb la finalitat d'entendre els principis conceptes i terminologia bàsics de l'assignatura
Grup I. Teoria. Rafael Rebollo (castellà)
Seminari 11. Rafael Rebollo (castellá)
Seminari 12. Maria Rosa Carrillo (castellá)
Seminari 13. Miriam Cugat (català)
Grup 2. Teoria. Margarita Bonet (català)
Seminari 21. Margarita Bonet (català)
Seminari 22. Miriam Cugat (català)
Seminari 23. Joan Baucells (català)
Grup 51. Teoria. Fermín Morales (castellà)
Seminari 51. Fermín Morales (castellà)
Seminari 52. Rafael Rebollo (castellà
Seminari 53. María José Rodríguez (castellà)
Grtup 70 (ADE+DRET). María Jesús Guardiola
Els / les professors / es Miriam Cugat Mauri, Margarita Bonet Esteva, Joan Baucells i Maria Jesús Guardiola imparteixen la docència en catalá.
Els / les professores / es Fermín Morales Prats, Rafael Rebollo Vargas, María José Rodríguez Puerta i Rosa Carrillo López imparteixan la docència en castellà.
No hi ha cap grup en anglès
Conèixer i entendre la teoria del delicte i els elements que la componen, com a pas previ per a l'estudi dels delictes al que es dedica l'assignatura de Dret penal III i la resta d' optatives de la disciplina
Tema 1. Introducció a la teoria del delicte. Concepte, elements i estructura de delicte.
Tema 2. El tipus penal: concepte, funció, elements i classificació.
Tema 3. Tipus objectiu (I): a) Suposats d'absència d'acció o comportament penalment rellevant; b) Causalitat i imputació objectiva.
Tema 4. Tipus objectiu (II): a) L'omissió pròpia; b) L'omissió impròpia o comissió per omissió.
Tema 5. Tipus subjectiu (I): a) El dol: concepte, elements i classes; b) Absència de duel: l'error de tipus, sobre les qualificacions i circumstàncies; c) Els elements subjectius de l'injust.
Tema 6. Tipus subjectiu (II): a) El sistema d'incriminació específica o llista tancada de la imprudència punible; b) Concepte, elements i classes d'imprudència; c) Recordatori dels requisits d'imputació objectiva i exclusió del cas fortuït (supra, tema 3); d) Esment als delictes de perill.
Tema 7. Autoria i participació:a) Principis generals: accessorietat i unitat del títol d’imputació, amb referència als delictes especials; b) Formes d'autoria en sentit estricte: autoria, coautoria i autoria mediata; c) Formes de participació equiparades a l'autoria: inducció i cooperació necessària; d) La complicitat; e) Regles especials: l’actuació en nom d’un altre; i la responsabilitat en cascada als delictes d’impremta i altres medis de comunicació; f) Conseqüències penològiques.
Tema 8. Iter criminis: a) Fases del delicte i delimitació dels actes preparatoris; b) La consumació: concepte i distinció de l’esgotament del delicte; c) La temptativa: concepte, classes, efectes sobre la pena i referència al desistiment a la temptativa (vid supra tema 10, punibilitat); d) Els actes preparatoris: i) el sistema d’incriminació específica dels actes preparatoris, ii) la proposició, la provocació i la conspiració.
Tema 9. La responsabilitat penal de les persones jurídiques: a) Característiques generals del model espanyol: el sistema vicarial i l’autonomia de la responsabilitat de persones físiques i jurídiques; b) Els subjectes transmissors de RPPJ: representants i subordinats; c) El “defecte d’organització” com a condició per a la responsabilitat penal; d) L’eficàcia eximent o atenuant de les “compliances”; e) Sistema de penes i criteris per a la determinació de la pena i la responsabilitat civil.
Tema 10. L’antijuridicitat: a) Antijuridicitat formal i material, i el principi d’insignificança; b) Les causes de justificació: requisits comuns.
Tema 11. Les causes de justificació en particular: a) Legítima defensa; b) Estat de necessitat;c)Compliment d'un deure i exercici legítim d'un dret, ofici o càrrec; d) Tractament actual de l’obediència deguda; e) El problema del consentiment de l’ofès pel delicte.
Tema 12. La culpabilitat: a) La culpabilitat com a principi i categoria dogmàtica; b) Les causes d’exclusió de la inimputabilitat: l’anomalia o alteració psíquica; la intoxicació plena i el síndrome d’abstinència; l’alteració de la percepció; menció a l’actio libera in causa; c) L’error de prohibició: concepte, classes i efectes sobre la pena; d) La inexigibilitat d’una altra conducta: la por insuperable i la seva delimitació de la inimputabilitat; e) El règim de la minoriad’edat penal: franges d’edat i menció a les especificitats substantivesi processals.
Tema 13. Punibilitat: a) Concepte i classificació dels requisits per a la punibilitat; b) Les condicions objectives de punibilitat; c) Les excuses absolutòries; d) Les condicions de procedibilitat; e) Les causes d’extinció de la responsabilitat penal, amb especial menció a l’indult, la prescripció i el perdó de la persona ofesa.
Tema 14. Les circumstàncies modificatives de la responsabilitat criminal: a) Concepte, classes i efectes sobre la pena; b) regles d’aplicació: comunicabilitat , inherència i compatibilitat.
Tema 15. Determinació de la pena: a) Concepte i fases; b) La pena abstracta: elecció del grau i classe de pena; c) La pena concreta: circumstàncies i individualització de la pena.
Tema 16. Los concursos: a) Concepto y clases; b) El concurso aparente de leyes: concepto y criterios de resolución; c) El concurso de delitos: concepto, clases (real, ideal, medial, continuado y masa) y criterios para la determinación de la pena.
Durant el curs es realitzaran els següents tipus d’activitats:
1. Activitats dirigides: activitats on el professor/a és present durant l'execució de les mateixes i desenvolupa un paper més actiu o de direcció de l'activitat. Es divideixen en dos tipus:
1.1. Classes teòriques: ocuparan la primera hora i mitja de l'activitat dirigida i tenen per objecte que l'estudiant assoleixi les bases conceptuals de la matèria i el seu marc normatiu i jurisprudencial. Les classes teòriques són les activitats en les quals s'exigeix menys interactivitat a l'estudiant i estan concebudes com un mètode fonamentalment unidireccional de transmissió de coneixements del professor/a a l'alumne/a. Aquestes classes, a parer del professor, es podran fer amb recurs a suports TIC, i debat en gran grup.
1.2. Seminaris: ocuparan la segona hora i mitja on els estudiants en grups reduïts o en grup gran poden realitzar activitats d’anàlisi de textos jurídics o noticies, resolució de casos pràctics, seminaris sobre lectura de sentencies, seminaris sobre lectures de textos doctrinals, etc. relacionades amb els temes desenvolupats previament a la classe teòrica.
L’assistència als seminaris, llevat supòsits de causa justificada, serà obligatòria per als estudiants.
2. Activitats supervisades: Tutories.
L’alumne/a pot emprar l’hora de tutoria per a aclarir conceptes necessaris per a la comprensió de la teoria o el desenvolupament de l'activitat d'avaluació continuada.
Les tutories no estan concebudes per a substituir les explicacions de qui no assisteixi a classe, sinó per a complementar-les o reforçar-les davant necessitats particulars.
3. Activitats autònomes: activitats que els estudiants desenvoluparan autònomament, fora de l’aula, amb suport puntual del professor, en cas necessari, durant lestutories.
3.1. Cerca i lectura comprensiva de bibliografia, normativa i jurisprudència.
3.2. Realització d'esquemes, mapes conceptuals i resums.
3.3. Estudi.
3.4. Preparació o realització de les activitats d'avaluació continuada.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Classes teòriques | 19,5 | 0,78 | 1, 14, 16, 18, 30 |
Seminaris | 19,5 | 0,78 | 1, 2, 4, 5, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 25, 26, 27, 28, 30 |
Tipus: Supervisades | |||
Tutories | 1 | 0,04 | 19, 20, 25 |
Tipus: Autònomes | |||
Estudi i preparació de treballs | 103,5 | 4,14 | 1, 2, 3, 7, 9, 10, 11, 14, 16, 19, 22, 27, 30 |
El sistema d'avaluació és de caràcter mixt, teòric-pràctic, i es regeix per les regles que s'exposen a continuació.
A l'inici del curs el / la professor / a responsable de cada grup informarà als alumnes, a través de l'Aula Moodle, del contingut i dates de les activitats d'avaluació contínua, així com del model d'examen final ( test, preguntes curtes, etc.).
a) Composició de la nota final
Les activitats d'avaluació contínua, que seran entre dues i quatre, suposaran el 50% de l'avaluació final (fins a 5 punts) i la prova final de contingut el 50% restant (fins a 5 punts). El Professorat de cadascun dels Grups, a l'inici de curs, confirmarà el seu nombre.
b) Activitats d'avaluació contínua (fins a un màxim de 5 punts):
Les concretes activitats d'avaluació contínua valoraran fonamentalment competències pràctiques i el Professorat les detallarà la primera setmana de curs, així com la puntuació assignada a cadascuna d'elles. El nombre total d'activitats serà entre dues i quatre.
c) Prova final de contingut: Valor: 5 punts. Calendari: data oficial de la Facultat de dret.
Es requisit imprescindible obtenir un mínim de 3 sobre 10 en la prova final per aprovar l'assignatura. En cas de no aconseguir un 3/10 en la prova final, la nota màxima de l'assignatura serà de 4,5.
d) Reavaluació:
Pot accedir a la reavaluació qui hagi suspès les dues parts (prova final i avaluació contínua) o qui, havent-les aprovat, vulgui millorar nota. Si la nota obtinguda en la reavaluació fos inferior, serà aquesta la qualificació.
Es pot reevaluar tant la part corresponent a la prova final de conjunt com les activitats d'avaluació contínua.
La reavaluació de la prova final de conjunt suspesa consistirà en un examen de la mateixa classe que el realitzat amb anterioritat, i permet obtenir fins a 5 punts.
La reavaluació de l'activitat continuada suspesa consistirà en la realització d'alguna modalitat de les activitats realitzades durant el curs. Amb aquesta es podrà obtenir fins a un màxim d'1,5 o 2 punts en funció de quin hagués estat l'activitat suspesa per l'alumne. El professor responsable de l'assignatura aclarirà com fer-ho.
Revisió : En publicar cadascuna de les notes, sigui de les activitats realitzades durant el curs, com de la prova final, com de la reavaluació, el professor / a especificarà el sistema de revisió (data, horari i ubicació).
Nota important: Un alumne que copiï o intenti copiar en un examen tindrà un 0 en l'examen. Un alumne que presenti una pràctica en el qual hi hagi indicis de plagi o que no pugui justificar els arguments de la seva pràctica obtindrà un 0 i rebrà un advertiment. En cas de reiteració de la conducta, l'alumne suspendrà l'assignatura.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Activitat avaluable 1 | 25% | 2 | 0,08 | 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30 |
Activitat avaluable 2 | 25% | 2 | 0,08 | 1, 5, 6, 8, 14, 18, 19, 25, 27 |
Examen final de continguts | 50% | 2,5 | 0,1 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30 |
La bibliografia està actualitzada a 16 de juny de 2021. S'aconsella als alumnes que, abans d'adquirir el manual, comprovin quin és l'última edició disponible, doncs alguns manuals comptaran amb nova edició al setembre.
Bibliografía básica:
GARCIA ARAN, Mercedes; MUÑOZ CONDE, Francisco, Derecho Penal. Parte General, Tirant lo Blanch, 10ª ed., 2019. (Accesible a la biblioteca digital UAB)
QUINTERO OLIVARES, Gonzalo, Parte general del derecho penal , Thomson Reuters, 5ª ed., 2015. (Accedible a la biblioteca digital UAB)
Bibliografía complementaria :
BERDUGO GOMEZ DE LA TORRE, Ignacio; ARROYO ZAPATERO, Luís. Lecciones de derecho penal: Parte General , Atelier, 1999. ISBN: 9788471975607.
CEREZO MIR, José, Curso de Derecho Penal español. Parte General. Tomo II: Teoría jurídica del delito, Tecnos, 6ª ed., 1998. ISBN: 9788430932214.
DIEZ RIPOLLES, José Luís, Derecho Penal Español.Parte General, Tirant lo Blanch, 4ª ed., 2016. ISBN: 9788491192381.
LUZON PEÑA, Diego Manuel, Lecciones de derecho penal. Parte general, Tirant lo Blanch, 3ª ed., 2016. ISBN: 9788491195627.
MIR PUIG, Santiago, Derecho Penal. Parte General, Dykinson, 10ª ed., 2015. ISBN: 9788460815822.
MORILLAS CUEVA, Lorenzo, Sistema de Derecho Penal. Parte General, Dykinson, 1ª ed., 2018. ISBN: 9788491489993.
QUINTERO OLIVARES, Gonzalo et al., Esquemas de Teoría Jurídica del Delito y de la Pena, Tirant lo Blanch, 4ª ed., 2018. ISBN: 9788491906735.
ROXIN, Claus, Derecho Penal. Parte General, Tomos I y II., Dykinson, 1ª ed., 2014.ISBN: 9788447050703.
Bibliografia amb casos pràctics:
LUZON PEÑA, Diego Manuel, Derecho Penal en Casos: Parte General. Estudio Analítico-práctico, Tirant lo Blanch, 1ª ed., 2018. ISBN: 9788491698012.
MAQUEDA ABREU, María Luisa, Derecho penal en casos. Parte General. Teoría y práctica, Marcial Pons, 5ª ed., 2017. ISBN: 9788491435068.
Utilització de bases de dades de Jurisprudència