Logo UAB
2021/2022

Dret Processal I

Codi: 102207 Crèdits: 6
Titulació Tipus Curs Semestre
2500786 Dret OB 3 1
La metodologia docent i l'avaluació proposades a la guia poden experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries.

Professor/a de contacte

Nom:
Maria Consuelo Ruiz de la Fuente
Correu electrònic:
Consuelo.Ruiz.DeLaFuente@uab.cat

Utilització d'idiomes a l'assignatura

Llengua vehicular majoritària:
català (cat)
Grup íntegre en anglès:
No
Grup íntegre en català:
Grup íntegre en espanyol:

Equip docent

Manuel-Jesús Cachón Cadenas
Cristina Riba Trepat
Maria Consuelo Ruiz de la Fuente
Santiago Orriols García
Montserrat Carceller Valls

Prerequisits

Per realitzar un correcte seguiment d’aquesta assignatura es recomana haver cursat prèviament les assignatures de Dret Constitucional, Dret Civil i Dret Penal corresponents al 1er i 2on curs del Grau de Dret, donat que totes elles ofereixen una formació bàsica en relació a l’ordenament jurídic sense la qual no es poden entendre ni analitzar adequadament les qüestions que es tracten a Dret Processal I. 

Grup 01: Prof. Cristina Riba (català) 

Grup 02: Prof. Manuel Cachón i Prof. Consuelo Ruiz (castellà) 

Grup 03: Prof. Consuelo Ruiz (castellà) 

Grup 51: Prof. Montserrat Carceller (català)

Grup 70: Prof. Santiago Orriols (català)

Objectius

L’objectiu essencial d’aquesta assignatura és el coneixement i comprensió dels elements bàsics del sistema processal civil: els òrgans jurisdiccionals, les parts, i el procés, fent especial atenció als judicis civils ordinaris.

Competències

  • Adquirir els coneixements bàsics de les diferents dogmàtiques jurídiques i exposar-los en públic.
  • Demostrar un raonament reflexiu i crític: anàlisi, síntesi, conclusions.
  • Gestionar informació de manera eficient: poder assimilar un volum de dades considerable en un tems limitat.
  • Identificar, conèixer i aplicar els principis bàsics i generals de l'ordenament jurídic.
  • Memoritzar i utilitzar la terminologia jurídica.
  • Redactar textos jurídics (contractes, dictàmens, sentències, interlocutòries, providències, testaments, legislacions, etc.).
  • Treballar en equip: poder formar part de grups de treball i també coordinar-los i prendre decisions que afectin tot el grup.
  • Treballar en àmbits multidisciplinaris i interdisciplinaris.

Resultats d'aprenentatge

  1. Definir els conceptes processals bàsics.
  2. Demostrar un raonament reflexiu i crític: anàlisi, síntesi, conclusions.
  3. Distingir els diferents documents i escrits processals dels diversos àmbits processals.
  4. Gestionar informació de manera eficient: poder assimilar un volum de dades considerable en un tems limitat.
  5. Identificar les qüestions processals que es presentin en qualsevol cas pràctic plantejat.
  6. Identificar les qüestions processals que es presentin i buscar-hi una solució en les diverses fonts i recursos treballats.
  7. Relacionar els conceptes processals bàsics amb la resta de disciplines jurídiques.
  8. Treballar en equip: poder formar part de grups de treball i també coordinar-los i prendre decisions que afectin tot el grup.
  9. Treballar en àmbits multidisciplinaris i interdisciplinaris.
  10. Utilitzar el llenguatge jurídicoprocessal.
  11. Utilitzar les fonts i els recursos en els quals cal buscar les solucions dels casos pràctics plantejats.

Continguts

Tema 1: Funcions del procés. Fonts del dret processal.

Tema 2: L'organiztació jurisdiccional. 

Tema 3: Els actes processals.

Tema 4. La jurisdicció. La competència civil.

Tema  5: Les parts en el procés civil.

Tema 6: Estructura i funció del procés civil.

Tema 7: El periode d'al·legacions.

Tema 8: El judici.

Tema 9: La sentència.

 

Metodologia

El procés d’aprenentatge de l'alumnat en el marc d’aquesta assignatura s’organitza a partir de tres tipus d’activitats formatives que s’exposen a continuació:

 1.ACTIVITATS DIRIGIDES

 Les activitats dirigides són totes aquelles que es desenvolupen a l’aula, en el horaris previstos per a l’assignatura i sota la direcció del professorat. Són de caire teòric i pràctic.

 Les classes teòriques consisteixen en l’exposició per part del professorat de diversos aspectes del temari, prenent com a base la normativa aplicable. Pel correcte seguiment de les classes teòriques és imprescindible que tot l'alumnat disposi d’una recopilació normativa processal degudament actualitzada.

Les activitats pràctiques, són activitats que l'alumnat desenvolupa a l'aula, individualment o en grups, sota la direcció del professorat. Poden consistir en la resolució de casos, análisi i discussió de decisions judicials, redacció d' escrits judicials, expoosicions orals, etc.

 

2.ACTIVITATS SUPERVISADES 

 Consisteixen fonamentalment en tutories, entre el professorat i l'alumnat, quan es consideri necessari per acompanyar l'aprenentatge de l'alumnat.

 

3.ACTIVITATS AUTÒNOMES

Les activitats autònomes són totes aquelles en les quals l'alumnat s’organitza el seu temps i esforç de forma autònoma, ja sigui individualmento en grup.

Inclouen, perexemple, la recerca i l’estudi de bibliografia, l’elaboració d’esquemes o resums, la búsqueda de jurisprudència, l'elaboració d'activitats pràctiques avaluables que es duen a terme prèviament a la resolució a l'aula, entre altres.

En el marc d’aquesta assignatura la part essencial de les activitats autònomes es vincula al seguiment de les classes teòriques, a l’elaboració de les activitats pràctiques i a la preparació de l’examen.  

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.

Activitats formatives

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
activitats pràctiques a l'aula 22,5 0,9 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 10, 11
classes teòriques 22,5 0,9 1, 2, 4, 6, 7, 8, 9, 10
Tipus: Autònomes      
treball personal de l'alumnat 90 3,6 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11

Avaluació

AVALUACIÓ CONTINUADA: 

-Es realitzaran 3 activitats d'avaluació, distribuïdes al llarg del curs. 

-A l'inici de la docència de cada grup, cada professor indicarà el calendari d'aquestes activitats avaluables. 

-Les 3 activitats d'avaluació consistiran en les següents i tindran el valor que s'indica en la qualificació final: 

1) examen parcial teòric i/o pràctic: 40% 

2) examen parcial teòric i/o pràctic: 40% 

3) activitats: resolució de casos, exposicions orals, comentaris de jurisprudència, assistència i participació a classe, etc: 20% 

-A criteri del professorat, es podrà exigir, per superar l'avaluació continuada, una nota mínima en cada una de les activitats avaluables. 

 

REAVALUACIÓ: 

-L'alumnat que no superi l'avaluació continuada podrà presentar-se a un examen de reavaluació. 

-La possibilitat de presentar-se a l'examen de reavaluació es supedita a l'obtenció per part de l'alumnat d'una qualificació mínima de 3 en la mitjana de l'assignatura. 

 

PROCÉS DE REVISIÓ: 

-Després de la realització i qualificació de cada activitat avaluable, el professorat fixarà una data perquè el alumnat interessat pugui demanar i fer les revisions oportunes.

 

CONDUCTES FRAUDULENTES: 

L'alumnat que copiï o intenti copiar a un examen tindrà un 0 en l'examen. L'alumnat que presenti una pràctica en el que hi hagi plagi obtindrà un 0 i rebrà una advertència. En cas de reiteració de la conducta, l'alumnat suspendrà l'assignatura.

Activitats d'avaluació

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
activitats 20% 5 0,2 2, 3, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11
examen parcial teòric i/o pràctic 40% 5 0,2 1, 2, 4, 7, 10
examen parcial teòric i/o pràctic 40% 5 0,2 1, 2, 4, 7, 10

Bibliografia

BIBLIOGRAFIA BÀSICA

 

ARMENTA DEU, Teresa, Lecciones de Derecho Procesal Civil, Marcial Pons, Barcelona, última edició.

CACHÓN CADENAS, Manuel, Introducción al Enjuiciamiento Civil, Atelier, Barcelona, 2021.

CÁMARA RUIZ, Juan; CUCARELLA GALIANA, Luís Andrés; ORTELLS RAMOS, Manuel; Derecho procesal civil, Aranzadi, Navarra, última edició. 

DE LA OLIVA SANTOS, Andrés; DÍEZ-PICAZO GIMÉNEZ, Ignacio; VEGAS TORRES, Jaime; Derecho procesal civil, Centro de Estudios Ramón Areces, Madrid, última edició.

DE LA OLIVA SANTOS, Andrés, Curso de derecho procesal civil I.Parte General, II.Parte Especial, Centro de Estudios Ramón Areces, Madrid, última edició.

GARBERÍ LLOBREGAT, José, Introducción al nuevo proceso civil, vol.I, Tirant lo Blanch, València, última edició.  GIMENO SENDRA, Vicente, Introducción al derecho procesal, Castillo de Luna, Madrid, última edició. 

GIMENO SENDRA, Vicente, Derecho Procesal I. El proceso de declaración. Parte General, Castillo de Luna, Madrid, última edició. 

MARTIN OSTOS, José, Materiales de derecho procesal, ed.Tecnos, Madrid, última edició.

MONTERO AROCA, Juan; GÓMEZ COLOMER,Juan Luís; MONTÓN REDONDO, Alberto; BARONA VILAR, Sílvia; Derecho Jurisdiccional I Proceso Civil, Tirant lo Blanch, València, última edició. *

MORENO CATENA, Víctor; CORTÉS DOMÍNGUEZ, Juan Luís; Introducción al derecho procesal, Tirant lo Blanch, Madrid, última edició. *

MORENO CATENA, Víctor; CORTÉS DOMÍNGUEZ, Juan Luís; Derecho procesal civil, Tirant lo Blanch, València, última edició. *

NIEVA FENOLL, Jordi, Derecho Procesal I.Introducción, II.Proceso Civil, Marcial Pons, Barcelona, última edició. 

NIEVA FENOLL, Jordi, BUJOSA VADELL, Lorenzo (Dirs.), Nociones preliminares de derecho procesal civil, Atelier, Barcelona, última edició.* 

ORMÁZABAL SÁNCHEZ, Guillermo, Introducción al derecho procesal, Marcial Pons, Madrid, última edició. 

ORTELLS RAMOS, Manuel, Introducción al derecho procesal, Aranzadi, Navarra, última edició. *

RAMOS MÉNDEZ, Francisco, Juicio Civil, Atelier, Barcelona, última edició.

RAMOS MÉNDEZ, Francisco, El sistema procesal español, ed. Atelier, Barcelona, última edició.

RAMOS MÉNDEZ, Francisco, Enjuiciamiento Civil, 2 vols, Atelier, Barcelona, última edició. 

   

   * Disponible versió digital a la biblioteca

 

Programari

No es utilitza cap programari especial