Logo UAB
2021/2022

Història Econòmica

Codi: 102141 Crèdits: 6
Titulació Tipus Curs Semestre
2501232 Empresa i Tecnologia FB 2 2
La metodologia docent i l'avaluació proposades a la guia poden experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries.

Professor/a de contacte

Nom:
Anna Maria Aubanell Jubany
Correu electrònic:
Anna.Aubanell@uab.cat

Utilització d'idiomes a l'assignatura

Llengua vehicular majoritària:
català (cat)
Grup íntegre en anglès:
No
Grup íntegre en català:
Grup íntegre en espanyol:
No

Equip docent

Nuria Mallorqui Ruscalleda

Prerequisits

No hi ha cap prerequisit oficial i/o coneixements necessaris per a seguir correctament l’assignatura. No obstant, per a facilitar un seguiment adequat és recomanable que l’alumne tingui una base mínima d’Economia, Història i Geografia, per tal de poder treure el màxim profit de les exposicions, lectures i exercicis proposats en el desenvolupament de l’assignatura.

Objectius

-Analitzar la complexitat i la dinàmica dels processos econòmics.

- Identificar i explicar els principals determinants que han fet possible períodes de creixement, estabilitat econòmica, recessió i crisis a escala nacional i internacional.

- Establir els factors explicatius dels processos de globalització econòmica.

- Analitzar les causes i conseqüències de la desigualtat entre països i entre individus generada pel desenvolupament econòmic capitalista.

- Estudiar les revolucions tecnològiques i el seu impacte en l'economia i en l'organització empresarial.

- Avaluar i comparar la sostenibilitat dels models històrics de desenvolupament econòmic.

- Examinar les diferències entre dones i homes (diferències de gènere) en el mercat laboral, en l'accés als recursos econòmics i en el benestar general.

Competències

  • Demostrar que es coneixen els fonaments de l'anàlisi històrica dels problemes econòmics per avaluar i interpretar les possibilitats evolutives dels sistemes econòmics actuals.
  • Desenvolupar estratègies d'aprenentatge autònom.
  • Que els estudiants hagin demostrat que comprenen i tenen coneixements en una àrea d'estudi que parteix de la base de l'educació secundària general, i se sol trobar a un nivell que, si bé es basa en llibres de text avançats, inclou també alguns aspectes que impliquen coneixements procedents de l'avantguarda d'aquell camp d'estudi.
  • Que els estudiants tinguin la capacitat de reunir i interpretar dades rellevants (normalment dins de la seva àrea d'estudi) per emetre judicis que incloguin una reflexió sobre temes destacats d'índole social, científica o ètica.
  • Tenir capacitat d'anàlisi i de síntesi.

Resultats d'aprenentatge

  1. Analitzar la capacitat explicativa de diferents models teòrics d'economia, en relació amb els seus supòsits de partida, prenent com a referència diferents casos històrics.
  2. Argumentar els problemes a què s'enfronten els agents econòmics, i de manera molt especial les empreses, quan han de prendre decisions en condicions d'incertesa, a partir de diferents experiències històriques.
  3. Argumentar l'evolució històrica dels factors estratègics que determinen el desenvolupament i la localització de la indústria, incloent-hi la iniciativa empresarial.
  4. Citar els aspectes dinàmics de l'activitat econòmica, prenent com a referència les principals fases del creixement econòmic contemporani i identificar els principals factors que l'han condicionat.
  5. Descriure els aspectes tecnològics, organitzatius i espacials més remarcables dels processos d'industrialització, fent èmfasi en les relacions entre empresa i tecnologia i en els canvis organitzatius en les estructures empresarials.
  6. Desenvolupar estratègies d'aprenentatge autònom.
  7. Que els estudiants hagin demostrat que comprenen i tenen coneixements en una àrea d'estudi que parteix de la base de l'educació secundària general, i se sol trobar a un nivell que, si bé es basa en llibres de text avançats, inclou també alguns aspectes que impliquen coneixements procedents de l'avantguarda d'aquell camp d'estudi.
  8. Ser capaç de buscar i analitzar informació provinent de fonts diverses.
  9. Situar en perspectiva històrica les noves experiències d'industrialització, als països en vies de desenvolupament.
  10. Tenir capacitat d'anàlisi i de síntesi.

Continguts

Tema 1. La industrialització al segle XIX

1.1. La revolució industrial i la transició demogràfica.

1.2. La difusió de la industrialització a Europa.

1.3 La industrialització fora d'Europa: els EUA i el Japó.

Tema 2. La formació d'una economia internacional  (1870-1913)

2.1 La revolució en el transport terrestre i marítim  i en les comunicacions

2.2 Els processos migratoris regionals i intercontinentals

2.3 Les relacions comercials i financeres internacionals

2.4 La formació d'un sistema monetari internacional

2.5 Les divergències en el procés de desenvolupament econòmic mundial

Tema 3. La crisi del capitalisme liberal (1914-1945)

3.1. La Primera Guerra Mundial i les seves repercussions econòmiques.

3.2. La Gran Depressió de 1929-33 i les polítiques anticrisi.

3.3. La Segona Guerra Mundial (1939-45): els factors econòmics del conflicte.

3.4. El paper dels Estats Units i la recuperació econòmica d'Europa Occidental i Japó.

Tema 4. La reconstrucció, el nou ordre mundial i el creixement econòmic (1945-1973)

4.1. Els Acords de Bretton Woods i el nou ordre econòmic internacional.

4.2. Les economies capitalistes avançades.

4.3. Les economies del bloc socialista.

4.4. Descolonització i subdesenvolupament al Tercer Món.

Tema 5. Canvi estructural i segona globalització (a partir de 1973)

5.1. La crisi de 1973-84 i les reaccions.

5.2. Els actors del nou model de creixement.

5.3. La tercerarevolució tecnològica, globalització i desequilibris

Metodologia

1. Lliçó magistral

El professor realitzarà una conceptualització analítica i una síntesi actualitzada de cada un dels temes d'estudi. L'objectiu d'aquesta activitat és facilitar la transmissió de coneixements i la motivació per a l'anàlisi històrica, que s'enfoquen per tal de potenciar un aprenentatge actiu i cooperatiu.

2. Sessions pràctiques

L'objectiu d'aquestes sessions és fomentar, a més dels coneixements específics de l'assignatura, la millora i l'adquisició de diverses competències transversals per part de l'estudiant. A l'aula es treballaran problemes o qüestions plantejades en relació amb diferents aspectes del temari que cada alumne haurà treballat prèviament amb les lectures o materials indicats.

3. Treball individual dels alumnes a partir de lectures i recerca d'informació.

El treball dirigit es complementa amb el treball individual o en grup autònom. L'objectiu d'aquesta activitat és potenciar la independència de l'estudiant en el procés d'aprenentatge i dotar d'eines analítiques que fomentin la seva capacitat crítica.

4. Tutories

El professor de l'assignatura estarà a disposició de l'alumnat en els horaris establerts per a resoldre els dubtes.

5. Campus Virtual de l'assignatura

El Campus Virtual compta amb tota la informació rellevant per al seguiment de l'assignatura i els diferents tipus de materials que el professor considera bàsics per avançar en el procés d'aprenentatge.

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.

Activitats formatives

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Classe pràctiques 17 0,68 1, 2, 3, 4, 5, 6, 8, 9, 10
Classes teòriques 32,5 1,3 1, 2, 3, 4, 5, 9
Tipus: Supervisades      
Tutoria 10,5 0,42 1, 2, 3, 4, 5, 9
Tipus: Autònomes      
Lectura i estudi 55 2,2 1, 2, 3, 4, 5, 6, 9, 10
Preparació d'exercicis pràctics 31,5 1,26 1, 2, 3, 4, 5, 6, 9, 10

Avaluació

L'avaluació consistirà en:

- 4 exercicis pràctics.

- Examen parcial consta de dues parts que valen cadascuna el 50% de la nota de l'examen. La primera part consisteix de vint preguntes test que puntuaran 0,5 si la resposta és correcta, -0,125 si la resposta és incorrecta i 0 si no es respon la pregunta. La segona part consta de dues preguntes d'assaig de cinc punts cadascuna. 

- Examen final consta de dues parts que valen cadascuna el 50% de la nota de l'examen. La primera part consisteix de vint preguntes test que puntuaran 0,5 si la resposta és correcta, -0,125 si la resposta és incorrecta i 0 si no es respon la pregunta. La segona part consta de dues preguntes d'assaig de cinc punts cadascuna. 

Les preguntes seran sobre la matèria explicada a les sessions de teoria i de pràctiques i al contingut dels materials docents indicats pel professor.

Calendari d’activitats d’avaluació

Les dates dels exàmens parcial, final i de recuperació es troben en els calendaris d'exàmens de la Facultat penjat al web.

"La programació de les proves d’avaluació no es podrà modificar, tret que hi hagi un motiu excepcional i degudament justificat pel qual no es pugui realitzar un acte d’avaluació. En aquest cas, les persones responsables de les titulacions, prèvia consulta al professorat i a l’estudiantat afectat, proposaran una nova programació dins del període lectiu corresponent." Apartat 1 de l'Article 115. Calendari de les activitats d’avaluació (Normativa Acadèmica UAB)

Els estudiants i les estudiantes de la Facultat d'Economia i Empresa que d'acord amb el paràgraf anterior necessitin canviar una data d'avaluació han de presentar la petició omplint el document Sol·licitud reprogramació prova

https://eformularis.uab.cat/group/deganat_feie/nou-reprogramacio-de-proves

Procediment de revisió de les qualificacions

Coincidint amb l'examen final s'anunciarà el dia i el mitjà en que es publicaran les qualificacions finals. De la mateixa manera s'informarà del procediment, lloc, data i hora de la revisió d'exàmens d'acord amb la normativa de la Universitat.

Examen de Recuperació

“Per participar al procés de recuperació l'alumnat ha d'haver estat prèviament avaluat en un conjunt d'activitats que representi un mínim de dues terceres parts de la qualificació total de l'assignatura o mòdul.” Apartat 3 de l'Article 112 ter. La recuperació (Normativa Acadèmica UAB). Els estudiants i les estudiants han haver obtingut una qualificació mitjana de l’assignatura entre 3,5 i 4,9.

L'estudiant que es presenti a l'examen de recuperació i el superi aprovarà l'assignatura amb una nota de 5. En cas contrari mantindrà la nota final.

L’examen de recuperació consta e dues parts que valen cadascuna el 50% de la nota de l'examen. La primera part consisteix de vint preguntes test que puntuaran 0,5 punts si la resposta és correcta, -0,125 punts si la resposta és incorrecta i 0 punts si no es respon la pregunta. La segona part consta de dues preguntes d'assaig de cinc punts cadascuna.

 Irregularitats en actes d’avaluació

Sense perjudici d'altres mesures disciplinàries que s'estimin oportunes, i d'acord amb la normativa acadèmica vigent, "en cas que l’estudiant realitzi qualsevol irregularitat que pugui conduir a una variació significativa de la qualificació d’un acte d’avaluació, es qualificarà amb 0 aquest acte d’avaluació, amb independència del procés disciplinari que s’hi pugui instruir. En cas que es produeixin diverses irregularitats en els actes d’avaluació d’una mateixa assignatura, la qualificació final d’aquesta assignatura serà 0". Apartat10 de l'Article 116. Resultats de l'avaluació. (Normativa Acadèmica UAB)

Activitats d'avaluació

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Examen final 40% de la nota final 2 0,08 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10
Examen parcial 40% de la nota final 1,5 0,06 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10
Exercici pràctic 1 8% de la nota final 0 0 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10
Exercici pràctic 2 4% de la nota final 0 0 1, 2, 3, 4, 5, 6, 8, 9, 10
Exercici pràctic 3 4% de la nota final 0 0 1, 2, 3, 4, 5, 6, 8, 9, 10
Exercici pràctic 4 4% de la nota final 0 0 1, 2, 3, 4, 5, 6, 8, 9, 10

Bibliografia

G. Feliu- C. Sudrià, Introducció a la història econòmica mundial, ed. Publicacions de la Universitat de València, València, 2013.

J. Palafox (ed), Los tiempos cambian. Historia de la economía, Tirant Humanidades, València, 2014.

V. Zamagni, Una historia económica. Europa de la Edad Media a la crisis del euro, ed. Crítica, Barcelona, 2016.

F. Comín, Historia Económica Mundial. De los orígenes a la actualizad, ed. Alianza Editorial, Madrid, 2011.

Programari

Excel, Word i PowerPoint.