Titulació | Tipus | Curs | Semestre |
---|---|---|---|
2500798 Educació Primària | OT | 4 | 0 |
Es suggereix que els estudiants que es matriculin en aquesta assignatura hagin cursat i aprovat l'assignatura de primer curs: “Matemàtiques per mestres”, l’assignatura de segon curs: “Aprenentatge de les matemàtiques i currículum” i l’assignatura de tercer curs: “Gestió i innovació a l’aula de matemàtiques”.
Aquesta assignatura està centrada en el desenvolupament de competències professionals d’anàlisi didàctic i matemàtic, a partir de l’anàlisi de situacions reals del centre educatiu de primària, que permeti als / a les estudiants reflexionar sobre la gestió i dinamització d’activitats matemàtiques innovadores, interdisciplinàries i diversificades en la seva futura tasca docent.
S’imparteix quan l’alumnat ja ha cursat les tres assignatures obligatòries de la matèria “Ensenyament i Aprenentatge de les Matemàtiques”. Des de l’assignatura Matemàtiques al centre escolar es vol incidir en la capacitat de relacionar i integrar els coneixements que s'han adquirit a les anteriors assignatures de matemàtica i didàctica de les matemàtiques necessaris per l’ensenyament de la matemàtica en l’etapa de primària.
A l’assignatura es posa l'estudiant en situació d'adaptar-se a un context laboral, atenent l'alumnat, l’equip de mestres, el currículum i el centre escolar.
Els objectius específics seran:
Organitzar un banc de recursos didàctics i formatius relacionats amb l'aprenentatge de les matemàtiques que complementin la tasca docent en un centre.
1. Les matemàtiques i el centre educatiu
1.1.- Actitud, implicació i compromís dels mestres
1.2.- Estil i projecte del centre
2. Les matemàtiques i el currículum del centre
2.1.- Transversalitat de l'àrea.
2.2.- Verticalitat de l'àrea
2.3.- La transició entre cicles i etapes
3. Les matemàtiques i els recursos interns
3.1.- Els materials manipulatius
3.2.- Els espais
3.2.- Els llibres de text
3.4.- Programes específics
4. Les matemàtiques i els recursos externs
4.1.- Activitats i concursos de matemàtiques
4.2.- Activitats complementàries
4.2.1.- Activitats relacionades amb altres àrees
4.2.2.- Activitats de cicle, d'etapa, d'escola...
4.2.3.- Visites a exposicions, museus...
5. Les matemàtiques i la formació docent
5.1.- La formació permanent
5.1.1.- Jornades de formació
5.1.2.- Els recursos a la xarxa (Bancs de recursos, pàgines particulars...)
5.1.3.- Associacions de professors de matemàtiques
5.1.4.- Revistes recomanades de l’àmbit
5.2.- Dinamització d’activitats matemàtiques entre els companys i companyes
5.2.1.- Tallers, exposicions, monogràfics, xerrades...
Es portaran a terme activitats i discusions de grup que després s'exposaran en públic.
Hi haurà una sortida-visita a convalidar amb una sessió presencial. L'entrada al museu és gratuïta. En cas de no poder-hi assistir, es considerarà una feina alternativa a partir d'una lectura.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Exposicions dels estudiants | 12 | 0,48 | 13 |
Exposicions per part del professor | 13 | 0,52 | |
Treball en petit grup sota la gestió del professor | 16 | 0,64 | 13 |
Visita museu | 4 | 0,16 | 3 |
Tipus: Supervisades | |||
Comentari d'articles | 15 | 0,6 | 13 |
Tutories individuals | 13 | 0,52 | |
Tipus: Autònomes | |||
Preparació d'exposicions orals | 17 | 0,68 | |
Redacció de textos i comentari d'experiències | 15 | 0,6 | |
Seqüència didàctica | 45 | 1,8 | 8 |
Per a cadascun dels temes en què s’organitzen els continguts es realitzaran activitats pràctiques (aplicacions d’aprenentatges, discussions de lectures o experiències i programació d’activitats per a infants). Aquestes activitats seran avaluades, autoavaluades i/o coavaluades per tal que l’estudiant conegui el grau d’assoliment dels aprenentatges i el marge de millora. Aquestes activitats podran ser individuals i en grup i s’hauran de lliurar en els terminis establerts.
Cada estudiant realitzarà dues exposicions orals (amb suport visual o material) davant de la resta del grup on explicarà, en cada cas, una activitat a triar entre les realitzades. La primera exposició es realitzarà en finalitzar el tema 3 i la segona, en finalitzar el tema 5 (sessió segúent a la finalització del tema).
Recuperació: Aquells estudiants que a les exposicions orals tinguin una nota superior al 3,5 però no arribin al 5 podran presentar-se a una prova de recuperació. La prova de recuperació es farà dues setmanes després de la segona exposició.
Per poder optar a fer mitjana ponderada amb la resta de notes del curs, l’estudiant ha d’haver tret un mínim de 5 a cadascuna de les exposicions orals o a la prova de recuperació. En cas que no hagi assolit aquest mínim, la qualificació final de l'assignatura serà un 3.
Consideracions sobre l'avaluació:
La qualificació final del curs és la mitjana ponderada de les notes dels cinc temes i la nota obtinguda en les exposicions orals.
La ponderació de cadascun dels cinc temes és un 10%. No hi haurà recuperació de l’avaluació de les activitats pràctiques.
Les exposicions orals ponderen un 50% de la nota de l’assignatura.
Totes les activitats d'avaluació són obligatòries. Les activitats no lliurades computen amb una nota de zero.
A cada tema, el pes de les activitats en grup no supera el 40%.
La nota d’un treball en grup no és necessàriament la nota individual de cadascun dels alumnes d’aquest grup.
La còpia o plagi de material en qualsevol activitat d’avaluació implica un zero en l'assignatura.
L'assignatura té caràcter presencial. Es contempla un 20% d’incidències.
NOTA:
Per aprovar aquesta assignatura, cal que l'estudiant mostri una bona competència comunicativa general, tant oralment com per escrit, i un bon domini del català. En totes les activitats (individuals i en grup) es tindrà en compte, doncs, la correcció lingüística, la redacció i els aspectes formals de presentació. Una activitat pot ser retornada (no avaluada) o suspesa si es considera que no compleix aquests requisits.
D’acord a la normativa UAB, el plagi o còpia d’algun treball es penalitzarà amb un 0 com a nota d’aquest treball perdent la possibilitat de recuperar-la, tant si és un treball individual com en grup(en aquest cas, tots els membres del grup tindran un 0).
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Aplicacions pràctiques d'aprenentatges (individual i grupal) | 10 | 0 | 0 | 2, 4, 5, 9, 11, 12, 13 |
Discussions de lectures i experiències (individual) | 10 | 0 | 0 | 3, 6, 8 |
Programació activitats per a infants (individual i grupal) | 30 | 0 | 0 | 1, 5, 6, 7, 10 |
Treballs i Exposicions orals (individual) | 50 | 0 | 0 | 8, 13 |
Alsina, C., Burgués, C., Fortuny, J.M., Giménez, J. y Torra, M. (1996). Enseñar Matemáticas. Barcelona: Graó. Capítol 1
Alsina i Català, C., Burgués i Flamarich, C., & Fortuny, J. M. (1987). Invitación a la didáctica de la geometría. Barcelona: Síntesis.
Alsina i Català, C., Fortuny, J. M., & Institut Català del Consum. (1992). La matemàtica del consumidor. Barcelona: Institut Català de Consum.
Alsina i Català, C., & Garner, A. (2010). Asesinatos matemáticos :Una colección de errores que serían divertidos si no fuesen tan frecuentes. Barcelona: Ariel.
Corbalán, F. (2007). Matemáticas de la vida misma. Barcelona: Graó.
Corbalán, F., & Aramayona Alonso, A. (2008). Las matemáticas delos no matemáticos. Barcelona: Graó.
D'Ambrósio, U., Giménez, J., Civil, M., & Díez Palomar, F. J. (2007). Educación matemática y exclusión. Barcelona: Graó.
Gardner, M. (1981) Inspiración !Ajá! Barcelona: Labor
Gallego Lázaro, C. (2005). Repensar el aprendizaje de las matemáticas :Matemáticas para convivir comprendiendo el mundo. Barcelona: Graó.
Gómez i Urgellés, J. (2000). Per un nou ensenyament de les matemàtiques. Barcelona: Ediciones Ceac.
Nelsen, R. B. (1996) Proofs without Words. Exercises in visual thinking. Washington : The Mathematical Assotiation of America.
--