Titulació | Tipus | Curs | Semestre |
---|---|---|---|
2500798 Educació Primària | OB | 3 | 1 |
- Per a realitzar aquesta assignatura es recomana haver superat EDUCACIÓ FÍSICA EN L’EDUCACIÓ PRIMÀRIA de 2on. curs.
- A les classes pràctiques és necessària la utilització de roba i calçat adequats per a la pràctica d'activitat física.
- Es demana bona predisposició cap a l’activitat física, independentment de les experiències prèvies o de les limitacions que cada persona pugui tenir.
Aquesta assignatura es desenvolupa a tercer curs i dóna continuïtat a l’assignatura d’Educació Física en l’Etapa Primària de 5 crèdits que es va realitzar a segon curs del Grau d’Educació Primària. Els objectius formatius de l’assignatura són els següents:
- Mètodes d'ensenyament i estratègies didàctiques en l'àmbit de l’Educació Física.
- Continguts curriculars de l'Educació Física en l'Educació Primària:
Habilitats motrius específiques: La iniciació als esports convencionals i els esports alternatius. Esports adaptats.
Activitats físiques a l’àmbit natural.
Les Capacitats Condicionals (Qualitats Físiques Bàsiques): Flexibilitat, Força, Velocitat i Resistència.
Expressió i Comunicació Corporal: Expressió i dramatització, representacions i creativitat motriu.
- La programació didàctica en Educació Física: La seqüenciació per cicles. Les Unitats Didàctiques. La sessió d'Educació Física.
- Educació Física, diversitat, transversalitat i interdisciplinarietat.
- L'avaluació en Educació Física: objectius, criteris, instruments, mètodes i agents que hi intervenen. Els informes d'EF.
Transnatura és un projecte pluridisciplinar dissenyat entre els equips docents de quatre de les assignatures de 3r curs del Grau en Educació Primària. Consisteix en una sortida de dos dies i una nit a la natura en la qual es vol proporcionar una vivència intensa i formativa en el medi natural que, a més a més de treballar objectius específics de cadascuna de les disciplines, també facilita l’abordatged’aspectes transversals com per exemple la sostenibilitat, la vida saludable, la convivència i la relació entre escola i natura, entre d’altres.
Assignatures implicades: Didàctica de les Ciències Experimentals, Aprenentatge i Desenvoupament II, Educació Musical i Visual, i Educació Física i la seva Didàctica I.
La sortida es preveu dur a terme el mes de setembre o octubre, tant per als grups 21 i 31 com per als grups 41 i 71. L’assistència és obligatòria. En cas que algú no pugui assistir per un motiu justificat, haurà d’acreditar-ho i realitzar un treball compensatori prèviament acordat amb el/la docent.
Les activitats que es realitzin durant la sortida formaran part de l’avaluació continuada de les diferents assignatures. Cada docent especificarà a principis de curs les evidències d’aprenentatge i els criteris d’avaluació corresponents.
IMPORTANT: Amb la informació disponible al mes de juny us podem anunciar sobre aquesta activitat:
Punt de trobada: Vall de Núria (ens trobem directament a l’estació del Cremallera)
Preu: 45 euros (inclou el cremallera, el sopar, el dormir, l’esmorzar i el dinar del segon dia)
Durant el 1r trimestre la UAB obre una convocatòria de beques per finançar la sortida
Tutoria informativa: Dijous 9 de setembre a les 13 (grups de matí) i a les 15 (grups de tarda). En aquesta tutoria caldrà fer el pagament.
L’assignatura es desenvoluparà combinant diferents activitats d’ensenyament i aprenentatge a partir dels dos tipus de sessions: pràctiques i teòriques.
Les pràctiques
Es desenvoluparan en format seminari (grups reduïts). També hi haurà una o dues sortides de caire pràctic amb tot el grup per practicar activitats físiques en el medi natural. En aquestes sessions hi haurà una important presència d'activitats i tasques dissenyades per l’alumnat amb la guia i orientació prèvies del professorat.
Les teòriques
Es realitzaran amb tot el grup classe fonamentalment mitjançant exposicions per part del professorat de comentaris i continguts bàsics del temari. Tanmateix, es possibilitarà la participació oberta i activa per part de l’alumnat a partir de debats, exposicions per compartir la informació de resultats assolits en els treballs realitzats, preguntes i respostes, comentaris de documents audiovisuals, etc.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Presencial en gran grup Exposició magistral / expositiva. També s'utilitzaran recursos audiovisuals: transparències, vídeos, etc. Assistència a activitats físic esportives com per exemple: sortides al medi natural i sortides a centres d'AF. | 9 | 0,36 | 14 |
Seminaris. Es realitzaran classes pràctiques d'EF atenent als diferents blocs de continguts per a l'Etapa Primària, amb metodologies docents diverses. Es realitzaran treballs en grups reduïts sota l'orientació i la tutoria del professorat. | 25 | 1 | |
Tipus: Supervisades | |||
Supervisada Tutoria i supervisió de tasques i activitats assignades. Control i seguiment dels aprenentatges plantejats durant l'assignatura. | 16 | 0,64 | |
Tipus: Autònomes | |||
Anàlisi de documents escrits i/o digitals, participació al fòrum virtual de debat de l'assignatura, elaboració de sessions d'EF i interdisciplinars, activitats de reflexió i de recerca d'informació i altres petits treballs. | 50 | 2 | 14 |
Per aprovar aquesta assignatura, cal que l’estudiant mostri, en les activitats que se li proposin, una bona competència comunicativa general, tant oralment com per escrit, i un bon domini de la llengua o les llengües vehiculars que consten a la guia docent.En totes les activitats (individuals i en grup) es tindrà en compte la correcció lingüística, la redacció i els aspectes formals de presentació. L’alumnat ha de ser capaç d'expressar-se amb fluïdesa i correcció i ha de mostrar un alt grau de comprensió dels textos acadèmics. Una activitat pot ser retornada (no avaluada) o suspesa si el professor considera que no compleix aquests requisits.
L’avaluació es realitzarà al llarg del desenvolupament de l’assignatura, mitjançant les activitats que es mostren en la graella anterior. L’assistència a les classes presencials de l’assignatura és obligatòria en un 80%, els justificants només serveixen per explicar l’absència, en cap cas són un eximent de la presencialitat.
El plagi total o parcial, d'una de les activitats d'avaluació, i/o la còpia en una de les proves d'avaluació és motiu per suspendre l'assignatura.
La prova de coneixements individual (40%) i l'aplicació d'una proposta didàctica en rgupo (20%) es duran a terme a la fi de l'assignatura. El professorat de cada grup facilitarà les dates concretes el primer dia de classe.
Només els treballs en grup (20%) i la prova de coneixements individual (40%) seran recuperables.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Grupal: Disseny i aplicació de propostes didàctiques d'activitat física per a l'etapa primària. | 20% | 0 | 0 | 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15 |
Individual: L'assistència a un 80% de les sessions presencials és una condició indispensable per poder aprovar l'assignatura. | 00 | 0 | 0 | 14 |
Individual: Participació a les classes teòriques i pràctiques, i en els fòrums del Campus Virtual. | 20% | 0 | 0 | 2, 4, 5, 6, 7, 14, 15 |
Individual: Prova de coneixements oral o escrita. Valoració del portafoli, on es recollirà tot el treball desenvolupat a l'assignatura. Autoavaluació del procés d'aprenentatge. | 40% | 0 | 0 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15 |
Treballs de grup en format reduït. | 20% | 0 | 0 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 14 |
- BLAZQUEZ, D. (2017). Cómo evaluar bien. Educación Física. El enfoque de la evaluación formativa. Barcelona: Inde.
- BLAZQUEZ, D., y SEBASTIANI, E. (2009). Enseñar por competencias en Educación Física. Barcelona: Inde.
- BLAZQUEZ, D., y SEBASTIANI, E. (2009). Enseñar por competencias en Educación Física. Barcelona: Inde.
- DEVÍS, J. (2000). Actividad física, deporte y salud. Barcelona: Inde.
- DIRECCIÓ GENERAL D’EDUCACIÓ (2015). Diari Oficial de la Generalitat de Catalunya (DOGC). Curriculum d’educació primària. nº 6900. 26 de juny del 2015.
- FRAILE, A. (2004). El deporte escolar en el siglo XXI: análisis y debate desde una perspectiva europea. Barcelona: Graó.
- GRUPO PANDORGA. (2008). Programación anual de educación física para Primaria (6 volums). Barcelona: INDE.
- KIRK, D. (1990). Educación Física y currículum. Valencia: Universidad de Valencia.
- LOPEZ, V., MONJAS, R., y PEREZ, D. (2003). Buscando alternativas a la forma de entender y practicar la educación física escolar. Inde. Barcelona.
- LORENTE-CATALÁN, L., y MARTOS-GARCÍA, M. (coords.), Educación Física y pedagogía crítica: Propuestas para la transformación personal y social. Lleida: Edicions de Universitat de Lleida y Publicacions de la Universitat de València.
- RÍOS, M. (2003). Manual de Educación Física adaptada al alumnado con discapacidad. Barcelona; Paidotribo
- RUIZ PEREZ, L.M. (2004). Desarrollo motor y actividades físicas. Madrid: Gymnos.
- SANCHEZ BAÑUELOS, F (coord.) (2003). Didáctica de la Educación Física para primaria. Madrid: Prentice Hall.
- VICIANA, J. (2000). Principales tendencias innovadoras en la Educación Física actual. El avance del conocimiento curricular en Educación Física. Revista digital: EFdeportes.com, http://www.efdeportes.com/efd19/innova.htm .
- V.V.A.A. (2009). La educación física en la sociedad actual. Wanceulen. Sevilla.
Enllaços web:
- www.naos.aesan.msps.es
- http://www.sportsalut.com.ar/articulos/recreacion/carta%20internacional.pdf Carta Internacional de la Educación Física y el Deporte de la UNESCO
- www.perseo.aesan.msps.es
- http://www.xtec.es/recursos/edfisica/
- http://www.recursoseducatius.com
Aquesta assignatura no precisa de cap tipus de programari específic.