Titulació | Tipus | Curs | Semestre |
---|---|---|---|
2500798 Educació Primària | OT | 4 | 0 |
No hi ha cap requisit. Es recomana haver cursat i superat les assignatures: Ensenyament i aprenentatge del Coneixement del Medi Natural, Social i Cultural, i Didáctica de les Ciències Socials.
-Analitzar i valorar la situació de la recerca i la innovació en didàctica de les ciències socials a l'ensenyament primari.
-Utiltzar resultats de recerques i projectes d'innovació per prendre decisions sobre l'ensenyament i l'aprenentatge de les ciències socials.
-Realitzar petites recerques formulant el problema, els supòsits, els objectius i la metodologia, i ubicar teòricament el problema de la recerca.
-Elaborar informes de recerca i compartir els resultats.
-Reflexionar sobre el paper de la recerca i la innovació en el desenvolupament professional dels docents.
1. La investigació i la innovació en didàctica de les ciències socials: conceptes bàsics.
2. La indagació en els problemes de l'ensenyament i l'aprenentatge de les ciències socials a l'educació primària: situar-se en el temps, en l'espai, comprendre les causes, les intencions, les relacions socials, detectar invisibilitats de gènere i socials, etc.
3. Les investigacions sobre els aprenentatges de l'alumnat: representacions socials i aprenentatge de conceptes (poder, conflicte, diferència, canvi i continuïtat, interrelació,...).
4. Les investigacions sobre el coneixement social i els continguts escolars.
5. Les investigacions sobre propostes educatives, l'ús dels llibres de text i materials curriculars de ciències socials.
6. Les investigacions sobre les competències del professorat per ensenyar ciències socials.
7. La recerca i la innovació didàctica. Els i les mestres i la recerca.
8. La metodologia de la recerca en didàctica de les ciències socials, la investigació qualitativa a l'escola i els instruments de recerca en didàctica de les ciències socials: qüestionaris, entrevistes, grups, biografies, observacions, experimentació de seqüències didàctiques,...
El protagonista en el procés d'ensenyament aprenentatge és l'estudiant i és sota aquesta premissa que s'ha planificat la metodologia de
l'assignatura.
Es portaran a terme diferents tipus d'activitats, per assegurar l'adquisició dels coneixements, entre d'altres:
- Exposició per part del docent de les línies de recerca fonamentals sobre l'ensenyament i l'aprenentatge de les ciències socials, la geografía i la historia a l'educació primària.
- Estudis de recerques concretes de didáctica de les ciències socials a l'educació primària, orientades a la innovació de la pràctica educativa.
- Lectures i comentaris de textos, a nivell individual i grupal, i realització d'una activitat avaluativa.
- Estudis de recerques concretes de didáctica de les ciències socials a l'educació primària, orientades a la innovació de la pràctica educativa, a nivell individual i grupal.
- Realització de propostes de recerques per a la seva exposició i debat, i seguiment del treball individual o en grup sobre la planificació de petites recerques.
- Realització d'una petita recerca per afavorir la innovació en l'ensenyament-aprenentatge de les ciències socials a l'educació primària, i realització d'un article.
- Construcció d'una carpeta d'aprenentatge.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Exposició i anàlisi de les línies de recerca fonamentals sobre l'ensenyament i l'aprenentatge de les ciències socials, la geografía i la historia a l'educació primària. i realització d'un debat | 45 | 1,8 | 2, 3, 4, 5, 6, 7, 9, 16, 17, 19, 20 |
Tipus: Supervisades | |||
Anàlisi de textos sobre investigació i innovació en DCS, a nivell individual o grupal, i realització d'un examen | 30 | 1,2 | 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 17, 19, 20 |
Tipus: Autònomes | |||
Construcció d'una carpeta d'aprenentatge | 5 | 0,2 | 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 12, 16, 17, 19, 20 |
Lectures i comentaris de textos sobre recerca i innovació en DCS | 10 | 0,4 | 2, 3, 12, 19, 20 |
Realització d'una petita recerca, exposició dels resultats obtinguts i realització d'un article | 60 | 2,4 | 2, 3, 4, 5, 6, 7, 11, 12, 15, 17, 19, 20 |
L’avaluació és el procés que s’estableix per valorar l’assoliment dels resultats d’aprenentatge a partir de les evidencies que es defineixen en la guia de l'assignatura.
L'avaluació de l'assignatura es realitzarà al llarg de tot el curs acadèmic mitjançant les activitats que es realitzin (el programa lliurat a l'inici de l'assignatura concretarà les activitats i lliuraments a realitzar), i que s'inclouran en una carpeta d'aprenentatge (l'índex de la carpeta d'aprenentatge es lliurarà a l'inici de l'assignatura).
L'assistència a les classes presencials de l'assignatura és obligatòria en un 80%, per poder ser avaluat. En cas contrari, la qualificació final serà de 'no presentat'. Els justificants que algunes vegades es presenten en cas d’absència serveixen únicament per explicar l’absència, en cap cas són un eximent de la presencialitat. Només en casos excepcionals, i degudament documentats, el professorat responsable de l’assignatura podrà arbitrar, si és possible, activitats complementàries que compensin la presencialitat exigida.
Per poder ser avaluat d'aquesta assignatura, cal obtenir una qualificació positiva o aprovat de l'activitat de "Realització d'una recerca" (és a dir, obtenir una qualificació de cinc sobre deu, o superior). En cas contrari, la qualificació final serà de 'suspés'. Si s'aprova aquesta activitat (5 sobre 10), la resta d'activitats es valoraran i es ponderaran segons s'ha establert. No es preveu cap sistema de reavaluació de cap de les activitats proposades.
Si algú no pot complir el percentatge de presencialitat establert, no es pot acollir a l'avaluació continua que implica la realització de totes les activitats d'avaluació plantejades. En aquest cas, i prèvia consulta amb el docent, es podrà articular un sistema d'avaluació final consistent en una única activitat d'avaluació, que suposaria el 100% de la qualificació final. En aquest cas, per superar l'assignatura caldrà aprovar aquesta activtat amb un mínim de cinc sobre deu.
Per aprovar aquesta assignatura, cal que l’estudiant mostri, en les activitats que se li proposin, una bona competència comunicativa general, tant oralment com per escrit, i un bon domini de la llengua o les llengües vehiculars que consten a la guia docent.
La còpia i el plagi són robatoris intel·lectuals i, per tant, constitueixen un delicte que serà sancionat amb la nota “zero”. En el cas de còpia entre dos alumnes, si no es pot saber qui ha copiat qui, s’aplicarà la sanció a tots dos alumnes. Si durant la realització d'un treball i/o prova individual a classe, el professor considera que un alumne està intentant copiar o se li descobreix algun tipus de document o dispositiu no autoritzat pel professorat, es qualificarà el mateix amb un 0.
DATES:
- Les exposicions grupals es preveuen per finals de novembre.
- L'avaluació escrita individual es preveu per finals de desembre.
- La recuperació es preveu entre finals de gener i inicis de febrer.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Anàlisi dels canvis i continuïtats de les pròpies representacions socials (individual) | 5% | 0 | 0 | 4, 5, 8, 9, 10, 11, 14, 15, 16, 17 |
Construcció pròpiament de la carpeta d'aprenentatge (individual) | 5% | 0 | 0 | 5, 8, 9, 10, 11, 15, 16 |
Exposició oral dels resultats de la recerca realitzada (individual) | 15% | 0 | 0 | 1, 2, 3, 5, 6, 7, 11, 12, 15, 16, 19, 20 |
Lectures de textos, anàlisi i reflexió sobre les temàtiques tractades a classe (individual) | 25% | 0 | 0 | 2, 3, 4, 5, 6, 7, 12, 13, 19, 20 |
Realització d'una recerca (grupal) | 30% | 0 | 0 | 2, 3, 6, 7, 12, 15, 17 |
Redacció d'un article de recerca, a partir de la recerca realitzada (grupal) | 20% | 0 | 0 | 2, 3, 6, 7, 12, 15, 18 |
Bibliografia
Revistes: Enseñanza de las Ciencias Sociales/ REIDICS / Iber
Bibliografia general:
ELLIOTT, John. (1989): Pràctica, recerca i teoria en educació. Vic. Eumo editorial
STENHOUSE, Lowrence. (1987): La investigación como base de la enseñanza. Madrid: Morata
Bibliografia bàsica:
BARTON, Keith C. (ed.) (2006): Research Methods in Social Studies Education. Contemporary Issues and Perspectives. Information Age Publishing Inc.
JARA, Miguel Ángel i SANTISTEBAN, Antoni (2018). Los retos de futuro en la enseñanza de las ciencias sociales, la historia y la geografía. En M.A. Jara y A. Santisteban (Coords). Contribuciones de Joan Pagès al desarrollo de la didáctica de les ciencias sociales, la historia y la geografía en Iberoamérica. Universidad Nacional del Comanche y Universitat Autònoma de Barcelona
LEVSTIK, Linda S./TYSON, Cynthia A. (eds.) (2008): Handbook of Research in Social Studies Education. Routledge, New York/London.
PAGÈS, Joan. (1997): "Líneas de investigación en didáctica de las Ciencias Sociales". Benejam, Pilar./Pagès, Joan. (coord.): Enseñar y aprender Ciencias Sociales, Geografía e Historia en la Educación Secundaria. ICE-Universidad de Barcelona/Horsori, p. 209-226
PÀGÈS,Joan.; SANTISTEBAN,Antoni. (2011). La investigación sobre la enseñanza y el aprendizaje en la educación primaria. En Santisteban,A.; Pagès,J. (coords.). Didáctica del Conocimiento del Medio Social y Cultural. Madrid: Síntesis. 105-121.
PAGÈS, Joan. (2004): "La investigación en didáctica de la historia". Educación XX1 nº 7, Facultad Ciencias de la Educación, UNED, 63-83.
Bibliografia imprescindible sobre competències de cultura democràtica:
-